Vårföräldrar 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
V 25+6 och 98 dagar kvar till BF, herregud vad tiden går! :crazy:

Ang barnrum så har vi börjat inreda ett rum med möbler redan nu även om han kommer sova inne i vårt sovrum länge känns det ändå på något sätt bra att ha det färdigt :)

Jag har mått så himla bra hela tiden men för några veckor sedan började jag få halsbränna och förstoppning. Hoppas verkligen det går över snart.
 
Just nu känns det så himla kul med tanken på barnrum så vi håller på för fullt, även om jag egentligen inte tror att det kommer användas till så mycket mer än förvaring första tiden. Tänker också att det är nu innan vi hinner och orkar och att det kan vara skönt att ha det klart när liten väl är här.

Vi hade å andra sidan ett rum som stod helt urblåst sedan länge och som vi tänkt ta tag i i flera år, så graviditeten var en välbehövlig knuff för att vi skulle komma igång :o Nu börjar det snart bli så klart att vi kan börja måla och tapetsera (:love:) och jag har redan hittat en tapet jag tycker är såååå gullig, mannen håller dock inte med O_o Oavsett är det nästan bara det roliga kvar så det borde finnas en chans att vi har ett rum klart tills bebis kommer, om vi bara kan enas om tapeter :p

5213277A.jpg
 
Åh, superfin tapet @nejlica ! :love: Jag har fastnat för denna men min man säger att han får klimatångest av den :crazy:

Det hade kanske varit bättre om det varit uttrar eller något som simmar :D Fast isbjörnar tycker faktiskt också om att simma även om det finns is att gå på, så det blir nog som jag vill ändå. :p
Screenshot_20190108-135926~2.png
 
Jag är så glad!

Av en slump såg jag ett inlägg på Facebook om att Babies"R"Us (en del av Toys"R"Us) påbörjade sin utförsäljning igår, så jag och sambon svängde förbi.
Perfekt ursäkt för att pausa tentapluggandet tyckte jag :angel:

Fyndade ett babyskydd, ett Cybex Aton M I-Size, samt ett bärsele från Ergobaby, deras Omni 360 All-in-one. Plus lite andra småsaker.
Sammanlagt gick det på under 2000 kr.

Det enda stora inköpet som återstår för oss nu är att köpa kombinerat skötbord plus byrå till den lille, i övrigt är alla stora poster avbockade.

Tiden går så snabbt, snart är vi en liten familj här hemma! :love::heart

Idag är jag i vecka 30+5.

(Och tentan som jag skrev idag kändes faktiskt riktigt bra, trots gårdagens smitning från pluggandet :D)
 
Jag är så glad!

Av en slump såg jag ett inlägg på Facebook om att Babies"R"Us (en del av Toys"R"Us) påbörjade sin utförsäljning igår, så jag och sambon svängde förbi.
Perfekt ursäkt för att pausa tentapluggandet tyckte jag :angel:

Fyndade ett babyskydd, ett Cybex Aton M I-Size, samt ett bärsele från Ergobaby, deras Omni 360 All-in-one. Plus lite andra småsaker.
Sammanlagt gick det på under 2000 kr.

Det enda stora inköpet som återstår för oss nu är att köpa kombinerat skötbord plus byrå till den lille, i övrigt är alla stora poster avbockade.

Tiden går så snabbt, snart är vi en liten familj här hemma! :love::heart

Idag är jag i vecka 30+5.

(Och tentan som jag skrev idag kändes faktiskt riktigt bra, trots gårdagens smitning från pluggandet :D)
Men gud vad bra. Perfekt med fynd! För egen del är andningslarm det enda stora (eller rättare sagt dyra) kvar att köpa. Det är ju något som många hoppar över helt förstås, men vi har haft det med alla de andra tre och kan inte tänka oss att vara utan.
 
Men gud vad bra. Perfekt med fynd! För egen del är andningslarm det enda stora (eller rättare sagt dyra) kvar att köpa. Det är ju något som många hoppar över helt förstås, men vi har haft det med alla de andra tre och kan inte tänka oss att vara utan.

Så du tycker att det är värt pengarna?

Vi har snackat lite om det, men kommit fram till att vi börjar utan och ser hur det känns för oss.
Jag har inte så mycket katastroftankar eller liknande, men om det händer något kan det ju vara för sent när man upptäcker det om man inte har larm...

Men nu blev jag osäker, kanske ska man skaffa det direkt?

Hmm, jag får suga lite till på den karamellen.
Kanske önskar mig av föräldrarna annars, så håller jag nere alla utgifter lite i alla fall.
 
Så du tycker att det är värt pengarna?

Vi har snackat lite om det, men kommit fram till att vi börjar utan och ser hur det känns för oss.
Jag har inte så mycket katastroftankar eller liknande, men om det händer något kan det ju vara för sent när man upptäcker det om man inte har larm...

Men nu blev jag osäker, kanske ska man skaffa det direkt?

Hmm, jag får suga lite till på den karamellen.
Kanske önskar mig av föräldrarna annars, så håller jag nere alla utgifter lite i alla fall.
Det är ju något man får känna efter själv tänker jag. Vi provade utan med första barnet, men efter någon vecka var jag helt förstörd, för när han väl sov så vågade jag inte slappna av... sen så hände det faktiskt att det larmade med andra barnet en gång och vi slet upp en livlös unge ur spjälsängen. Han, som var så extremt lättväckt annars, vaknade inte av ljudet eller av att bli uppriven ur sängen utan först när vi "ruskade" och smärtstimulerade. Det var hemskt! :cry: Så om det inte var det tidigare så blev det definitivt självklart för oss att ha larm då. Det får lov att kosta den slanten det gör.

Även om de allra flesta barn aldrig får några andningsuppehåll så är vetskapen om att det händer och att larm kan undvika en tragedi tillräcklig för mig. Men som sagt - man får känna efter själv. Det är väl skönt om man inte är den som oroar sig för allt. Det absolut viktigaste för att minska risken för PSD är ju fortfarande att följa de råd som finns baserat på den senaste forskningen.
 
Det är ju något man får känna efter själv tänker jag. Vi provade utan med första barnet, men efter någon vecka var jag helt förstörd, för när han väl sov så vågade jag inte slappna av... sen så hände det faktiskt att det larmade med andra barnet en gång och vi slet upp en livlös unge ur spjälsängen. Han, som var så extremt lättväckt annars, vaknade inte av ljudet eller av att bli uppriven ur sängen utan först när vi "ruskade" och smärtstimulerade. Det var hemskt! :cry: Så om det inte var det tidigare så blev det definitivt självklart för oss att ha larm då. Det får lov att kosta den slanten det gör.

Även om de allra flesta barn aldrig får några andningsuppehåll så är vetskapen om att det händer och att larm kan undvika en tragedi tillräcklig för mig. Men som sagt - man får känna efter själv. Det är väl skönt om man inte är den som oroar sig för allt. Det absolut viktigaste för att minska risken för PSD är ju fortfarande att följa de råd som finns baserat på den senaste forskningen.

Tack för dina kloka åsikter i frågan.
Och vilken läskig upplevelse med andra barnet... :cry:

Jag ska ta ytterligare ett snack med mannen, och sedan bestämmer vi oss efter det.

Återigen, tack!
 
Åh, superfin tapet @nejlica ! :love: Jag har fastnat för denna men min man säger att han får klimatångest av den :crazy:

Det hade kanske varit bättre om det varit uttrar eller något som simmar :D Fast isbjörnar tycker faktiskt också om att simma även om det finns is att gå på, så det blir nog som jag vill ändå. :p
Visa bifogad fil 24055

En annan fin tapet med isbjörnar är denna vi funderar på. Den finns i tre olika färger.
Screenshot_20190118-101830.png
 
Jag insåg just att jag gått in i v 28 idag. Tredje trimestern. :nailbiting: Jag mår oförskämt bra, det är bara när jag jobbar helg (många tunga lyft) som bäckenet protesterar lite.

Jag funderar lite på det här med blöjor, om tygblöjor vore något att införskaffa. Är det någon som har erfarenhet av sådana?
 
Här är vi i vecka 29 (28+3) idag och vi har varit på uppföljande ultraljud. Bebis har växt till sig och var -5% mot genomsnittet, så ingen större skillnad på lårbenenet längre. Så skönt!

Nu kan jag fortsätta boa lite, sängen är klar och redo att flyttas över till vårat sovrum så småningom. En hel del kläder, åkpåse och mycket annat är fixat så det är inte så mycket kvar att ordna med, vilket känns skönt!

Vi har snart en resa inplanerad, någon som kan rekommendera några bra stödstrumpor?
 
Jag insåg just att jag gått in i v 28 idag. Tredje trimestern. :nailbiting: Jag mår oförskämt bra, det är bara när jag jobbar helg (många tunga lyft) som bäckenet protesterar lite.

Jag funderar lite på det här med blöjor, om tygblöjor vore något att införskaffa. Är det någon som har erfarenhet av sådana?
Hade tygblöjor på första. Blir det på andra med. 😊
Hade skal med olika inlägg på dagen. Little lambs bambo på natten och en del pocket blöjor till förskola o utflykter.
 
Hade tygblöjor på första. Blir det på andra med. 😊
Hade skal med olika inlägg på dagen. Little lambs bambo på natten och en del pocket blöjor till förskola o utflykter.

Tack så mycket för svaret. Det är ju en liten djungel även detta har jag förstått, men ska kika på de som du skrev om. :)
 
Vi har snart en resa inplanerad, någon som kan rekommendera några bra stödstrumpor?

Ska ni flyga långt? Jag köpte vanliga Mabs på Apoteket när vi åkte till Bryssel i vecka 33. Tyckte väl att de funkade OK. Vet inte vad man kan förvänta sig, haha... Men hade dom även ibland efter för att minska vätskeuppbyggnaden i fötterna.

Vi går in i vecka 29 idag.

Har lite ekonomisk ångest. Har haft jordens jäkla megaotur med vår ena bil. Vi köpte den för 90 000 för ett drygt år sedan för att ha en lite större och säkrare bil nu när vi hade barn. Efter typ en vecka kom beslutet om dieselzoner och höjda skatter och den droppade säkert 30 000 i värde över en natt. Det var lite deppigt men försökte tänka att det fortfarande var en bra bil och att vi kunde köra den under ett par år framöver. Sedan kom problemen med trasiga fjädrar, bromsar och reparationer för omkring 30 000 under första året. Tänkte att nu kanske den rullar ett tag men nu gick kopplingen och nån vajer i växellådan. Troligtvis minst 40 000 i reparationskostnad vilket i stort sett är bilens värde idag.

Eftersom vi måste ha två bilar lutar det nu åt en leasingbil, både för att slippa samma ångest och oväntade kostnadssmällar som dränerat hela vårat sparkonto men samtidigt kostar det så mycket - speciellt när en av oss är föräldraledig så det känns ändå inte bra. Fy fan för bilar alltså :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
18 552
Senast: sthu
·
Gravid - 1år Hej! Vi har ju inga barn, men många funderingar. Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 588
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
18 19 20
Svar
392
· Visningar
42 259
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 964
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp