Vårföräldrar 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Svarar er alla på en gång. Vill tacka för alla goda råd, ska absolut se om vi kan testa bärsjal för att avlasta lite dagtid.

Just nu är jag rejält sliten pga nätterna och amningen som krånglar och det gör lite att orken att testa massa nya saker inte riktigt finns.

Jag tror absolut att bebis får i sig tillräckligt med mjölk, han kissar massor och följer sin längd och viktkurva. Just nu är problemet med att testa nya saker/strategier kring amningen att jag har ett ytterst kort spann av tid på mig från att han vaknar/ visar tecken på hunger till att han blir helt vansinnig och vrålskriker efter mat och det finns inte en chans att han tar bröstet. Som det är nu får vi ibland ge ersättning i en spruta i munnen för att lugna honom för att det ens ska gå att få honom att ta bröstet. BVC tror att han kommer att lugna sig bara han går upp lite mer i vikt. Hennes erfarenhet är att barn med lite lägre födelsevikt ibland är väldigt hungriga i början.

Sen är det svårt när vissa saker funkar ena gången och inte nästa. Exempelvis liggamma- funkade jättebra när jag testade första gången. Idag gick det inte alls. Barnet blev vansinnig, fick ge honom ersättning och sedan sittamma.

Tror inte samtalskontakt kommer hjälpa idagsläget. Tror dels att jag får acceptera att det är en stor omställning, testa sele/sjal och kontakta Amningshjälpen eller ta ställning till att övergå till flaskmatning.
Hoppas ni hittar en väg som funkar! Första tiden är som sagt ofta långt från rosenskimrande. Oavsett hur ni gör och hur det blir är du alltid den bästa mamman för ditt barn och de beslut du fattar kommer att vara rätt för er.
 
Ja det är jobbigt särskilt i början innan både bebis och resten av familjen hittat några slags rutiner. Jag tycker också det vore klokt att kontakta amningshjälpen. Vi var på utbildning där innan storasyster kom och även om jag inte riktigt gillade allt (hon som höll i just den utbildningen var väldigt kategorisk) så fick jag med mig många kloka saker som jag definitivt tror underlättade amningen. Men jag kan säga att jag hade förträngt hur jäkla ont det gör i början, mina bröstvårtor är inte glada! Nora har ett rejält starkt grepp dessutom så får hon lite dåligt tag är det hopplöst att lirka loss henne för att rätta till :crazy:
Hoppas det blir lättare för er snart!

Ett finger in i mungipan för att lossa vakuumet funkade bäst på H som ibland hamnade snett men satt som en igel!
 
Jag håller med om att det är bättre att ha för mycket än för lite (och det är min allmänna hållning till matsäck oavsett vart man ska:p).

hoppar in från sommartråden. Jag åt inte under förlossningen direkt men efter! slukade jag både mina och sambons mackor man fick, en chipspåse, några mackor vi hade med och i stort sett allt jag kom åt. Sonen kom 02 och jag kunde inte hålla mig till frukost vid 7-8. Vi hade en liten frysväska för att ha det tillgängligt på rummet.
 
Svarar er alla på en gång. Vill tacka för alla goda råd, ska absolut se om vi kan testa bärsjal för att avlasta lite dagtid.

Just nu är jag rejält sliten pga nätterna och amningen som krånglar och det gör lite att orken att testa massa nya saker inte riktigt finns.

Jag tror absolut att bebis får i sig tillräckligt med mjölk, han kissar massor och följer sin längd och viktkurva. Just nu är problemet med att testa nya saker/strategier kring amningen att jag har ett ytterst kort spann av tid på mig från att han vaknar/ visar tecken på hunger till att han blir helt vansinnig och vrålskriker efter mat och det finns inte en chans att han tar bröstet. Som det är nu får vi ibland ge ersättning i en spruta i munnen för att lugna honom för att det ens ska gå att få honom att ta bröstet. BVC tror att han kommer att lugna sig bara han går upp lite mer i vikt. Hennes erfarenhet är att barn med lite lägre födelsevikt ibland är väldigt hungriga i början.

Sen är det svårt när vissa saker funkar ena gången och inte nästa. Exempelvis liggamma- funkade jättebra när jag testade första gången. Idag gick det inte alls. Barnet blev vansinnig, fick ge honom ersättning och sedan sittamma.

Tror inte samtalskontakt kommer hjälpa idagsläget. Tror dels att jag får acceptera att det är en stor omställning, testa sele/sjal och kontakta Amningshjälpen eller ta ställning till att övergå till flaskmatning.

Ett alternativ är att inte gå över på flaska men kombinera amning med kopp tex? Det gjorde vi i början då sonen var hungrig och mjölken inte kommit igång.
 
Ett alternativ är att inte gå över på flaska men kombinera amning med kopp tex? Det gjorde vi i början då sonen var hungrig och mjölken inte kommit igång.

Vi har provat lite (men kanske inte tillräckligt) med kopp men jag tycker att det är lite meckigt och att det lätt blir mjölk lite överallt (att det kommer för mycket på en gång trots att vi försöker ge lite åt gången).
 
Vi har provat lite (men kanske inte tillräckligt) med kopp men jag tycker att det är lite meckigt och att det lätt blir mjölk lite överallt (att det kommer för mycket på en gång trots att vi försöker ge lite åt gången).
Vi koppade i början på BB då sonen hade gulsot och inte orkade amma själv. Jag var så trött och trasig så jag var knappt medveten om vad de höll på med så sambo fick ta kopp-ansvar. Han fick linda in sonen i en filt för att minska flaxande med armar och sedan liksom trycka koppen mot underläppen så att sonen fick lapa i sig mjölken. Han fick till det ganska bra men jag som inte gjorde det mer än någon gång tyckte det var helt hopplöst.

Eftersom jag är egenföretagare kommer jag ha svårt att vara hemma helt med bebis. Räknar med att få jobba några få timmar/vecka redan efter 1-2 månader och har funderat lite över hur sambo ska mata medan jag är borta. Vill ogärna blanda in flaska eftersom amningen är viktig för mig och jag är rädd för tuttförvirring.

Kopp är ett alternativ men efter typ en månad börjar de äta så stora mängder så då känns det meckigt. Nu lutar det åt ett tillmatningsset som man kan fästa på fingret med kirurgtejp eller en s.k. "soft cup" matningssked. Eller om vi inte orkar/det inte funkar så testar vi med flaska ändå. För en del går det ju att kombinera.
 
Grattis till de fina bebisarna som tittat ut 😍
Jag håller på att pricka av checklista med vad jag behöver hinna skaffa innan bebis kommer.
Hur har ni bäddat i spjälsäng? Tänker på att man bör väl ha något madrasskydd/ något som tar väta. Vad har ni som funkar? Även till barnvagn?
Andningslarm-nödvändigt eller bortkastade pengar?
 
Grattis till de fina bebisarna som tittat ut 😍
Jag håller på att pricka av checklista med vad jag behöver hinna skaffa innan bebis kommer.
Hur har ni bäddat i spjälsäng? Tänker på att man bör väl ha något madrasskydd/ något som tar väta. Vad har ni som funkar? Även till barnvagn?
Andningslarm-nödvändigt eller bortkastade pengar?
Jag har inte haft något som tar väta (typ plastade lakan) för det kändes som att det inte andades tillräckligt. Nu har vår son aldrig sovit i sin spjälsäng men i bedside-crib. Jag har haft ett vanligt madrasskydd. I vagnen har jag inte haft något annat än lakan men den madrassen har gått att köra hel i tvättmaskinen. Har nog bara varit med om att det läckt någon enstaka gång och då har det inte gått igenom skyddet i sängen. Större delen av tiden har han spenderat i vår säng och där har det ju varit ett par olyckor men även det har hållit sig till madrasskyddet.

Diskussionen av andningslarm har varit uppe i tråden tidigare. Jag hade inget men var såklart nojig (det tror jag alla är, mer eller mindre). Vi har inte köpt något denna gång heller. En del tycker att det är en enorm trygghet och andra blir bara mer stressade. Det händer ju att de falsklarmar och verkar vara lite varierande hur bra de funkar - en del falsklarmar mer än andra t ex. Man får nog bara se till sig själv och eventuellt testa. Det brukar ju finnas en del begagnat som inte blir så vansinnigt dyrt och de är troligtvis lätta att sälja vidare senare.
 
hoppar in från sommartråden. Jag åt inte under förlossningen direkt men efter! slukade jag både mina och sambons mackor man fick, en chipspåse, några mackor vi hade med och i stort sett allt jag kom åt. Sonen kom 02 och jag kunde inte hålla mig till frukost vid 7-8. Vi hade en liten frysväska för att ha det tillgängligt på rummet.
Det avgör saken, vi lastar kylväskan full:D
 
Grattis till de fina bebisarna som tittat ut 😍
Jag håller på att pricka av checklista med vad jag behöver hinna skaffa innan bebis kommer.
Hur har ni bäddat i spjälsäng? Tänker på att man bör väl ha något madrasskydd/ något som tar väta. Vad har ni som funkar? Även till barnvagn?
Andningslarm-nödvändigt eller bortkastade pengar?
Vi avvaktar med andningslarm. Känner vi att vi behöver det för att kunna känna oss tillräckligt lugna skaffar vi ett då.

Vi har bara ett babynest (fast börjar överväga bedside crib, för att få plats och efter att ha hört så många vara nöjda med den lösningen) och jag tänker bara dra ett större örngott över det. Jag kanske är naiv? Vi räknar kallt med en väldig massa learning by doing...:D

I vagnen tänker jag att lakan eller en mjuk handduk att bädda med räcker, åtminstone såhär års när det är rätt mycket annat emellan bebis och madrass. Men återigen, jag är säkert naiv! Precis som @Elin_B tycker jag helt slutna gummilakan är lite läskiga, men jag är beredd att ompröva min åsikt...
 
Vi avvaktar också med andningslarm för att se hur vi känner när han väl är här. Herregud vad det springer iväg med pengar. :crazy: Det finns så mycket man "skulle ha haft".

Nu har jag ordnat med ett födelsedatum! 8 april kommer gossen med stor säkerhet vilja komma ut för då har jag bokat klipptid. Klipptiden är förutom två barnmorsketider det ENDA jag har inbokat i april. Men 8 april känns som en bra födelsedag!

Ska klippa av mig allt hår är tanken. Eller ja, mycket i alla fall. Jag kommer aldrig orka med mitt trollhår + bebis. Jag vågar inte riktigt men samtidigt är det väl en bra tid att göra det på när man ändå inte ska träffa sådär överdrivet mycket folk på ett tag, ifall det blir katastrof så hinner det växa ut lite. :D
 
En liten uppdatering från oss. Lillpojken som ännu inte fått ngt namn blir 3! veckor på lördag.

Det är tuffare än jag kunnat föreställa mig att vara förälder (och tror inte att jag hade några orimliga förväntningar innan). Ffa är det amningen som är bekymmersam för oss och att han har svårt att sova utan att ligga på bröstet.

Jag använder amningsnapp eftersom han har svårt att få grepp annars. Det är ett jävla meck rent ut sagt och ofta har han rivit ner den ett gäng gånger innan han börjar amma. Jag trodde inte ett barn kunde äta så mkt. Ofta sitter jag fast i amingstronen flera gånger timmar främst på kvällen.

På natten äter han varannan- var tredje timme. Det skulle vara helt okej om han kunde sova i nestet, som det är nu sover han på sambons bröst mestadels. Känner ändå att jag och sambon delar mkt på bördan och det känns fint. Är dock orolig hur det ska gå när sambon ska jobba 2 nätter om ett tag. Det känns jobbigt.

Jag försöker trösta mig med att många säger att allt blir lättare när de är lite större, för judt nu njuter jag inte alls av honom och av livet med en bebis. ❤
Jag hade perioder då jag också tyckte det var jobbigt och så fick jag dåligt samvete, för jag hade ju längtat så. Men det är helt normalt, det är en omställning att bli förälder och svårt att sätta sig in i om man inte varit där.

Kände mig mer fri när vi började med sjal/sele. Då hade jag händerna fria, men jag tillbringade första tiden i soffan och ammade.
Barn behöver mycket närhet.

Vila när barnet vilar och om det inte blir bättre så ta upp det med BVC.
 
Vi avvaktar också med andningslarm för att se hur vi känner när han väl är här. Herregud vad det springer iväg med pengar. :crazy: Det finns så mycket man "skulle ha haft".

Nu har jag ordnat med ett födelsedatum! 8 april kommer gossen med stor säkerhet vilja komma ut för då har jag bokat klipptid. Klipptiden är förutom två barnmorsketider det ENDA jag har inbokat i april. Men 8 april känns som en bra födelsedag!

Ska klippa av mig allt hår är tanken. Eller ja, mycket i alla fall. Jag kommer aldrig orka med mitt trollhår + bebis. Jag vågar inte riktigt men samtidigt är det väl en bra tid att göra det på när man ändå inte ska träffa sådär överdrivet mycket folk på ett tag, ifall det blir katastrof så hinner det växa ut lite. :D
Det är nog klokt att passa på. Eftersom man tenderar att tappa en hel del hår efter förlossningen (allt som man inte tappade under graviditeten) brukar det bli rätt "osmickrande" oavsett och en kortare frisyr kan nog vara lättare att hantera.

Jag "råkade" shoppa på mig två amningsklänningar häromdagen. Har absolut inte råd egentligen men det är ju så jävla många som gifter sig vareviga sommar och jag lyckas alltid ha en ammande spädis och eftersom man ofta fastnar på bild bär det emot att ha samma klänning vareviga gång. Tror att jag äger typ 10 amningsklänningar nu, varav typ 5 är "festklänningar" som använts en eller max två gånger :crazy:
 
Jag hade perioder då jag också tyckte det var jobbigt och så fick jag dåligt samvete, för jag hade ju längtat så. Men det är helt normalt, det är en omställning att bli förälder och svårt att sätta sig in i om man inte varit där.

Kände mig mer fri när vi började med sjal/sele. Då hade jag händerna fria, men jag tillbringade första tiden i soffan och ammade.
Barn behöver mycket närhet.

Vila när barnet vilar och om det inte blir bättre så ta upp det med BVC.

Tack för ditt svar. I natt har det varit en förhållandevis bra natt med få uppvak och nöjd bebis som sovit med pappa och då känns det ju som att en får hopp om livet igen.

Försöker tänka att det som sambon säger är en övergående period som det kommer vara så här och att det kommer bli bättre. Fint väder med sol och vindstilla är det också vilket ju gör att livet känns lite lättare.
 
Vi avvaktar också med andningslarm för att se hur vi känner när han väl är här. Herregud vad det springer iväg med pengar. :crazy: Det finns så mycket man "skulle ha haft".

Nu har jag ordnat med ett födelsedatum! 8 april kommer gossen med stor säkerhet vilja komma ut för då har jag bokat klipptid. Klipptiden är förutom två barnmorsketider det ENDA jag har inbokat i april. Men 8 april känns som en bra födelsedag!

Ska klippa av mig allt hår är tanken. Eller ja, mycket i alla fall. Jag kommer aldrig orka med mitt trollhår + bebis. Jag vågar inte riktigt men samtidigt är det väl en bra tid att göra det på när man ändå inte ska träffa sådär överdrivet mycket folk på ett tag, ifall det blir katastrof så hinner det växa ut lite. :D

Jag hade klipptid på bf. Förlossningen drog igång på bf+1. Den dagen hade jag bokat fotvård som fick ställas in 😜
 
Tack för ditt svar. I natt har det varit en förhållandevis bra natt med få uppvak och nöjd bebis som sovit med pappa och då känns det ju som att en får hopp om livet igen.

Försöker tänka att det som sambon säger är en övergående period som det kommer vara så här och att det kommer bli bättre. Fint väder med sol och vindstilla är det också vilket ju gör att livet känns lite lättare.
Ja det är en relativt kort tid, men känns inte så när man är mitt uppe i det.
 
Tack för ditt svar. I natt har det varit en förhållandevis bra natt med få uppvak och nöjd bebis som sovit med pappa och då känns det ju som att en får hopp om livet igen.

Försöker tänka att det som sambon säger är en övergående period som det kommer vara så här och att det kommer bli bättre. Fint väder med sol och vindstilla är det också vilket ju gör att livet känns lite lättare.
Får man bara sova några timmar känner man sig ofta mycket lättare... Och nej det kommer inte alltid vara såhär. Det kommer fler jobbiga perioder och det kommer att gå upp och ner men jag vet att jag var riktigt nere hela sommaren min son föddes på grund av sömnbrist, förlossningskomplikationer, kolikbarn och en konstant känsla av att inte räcka till men idag kan jag typ inte komma ihåg hur jobbigt det var.

Minns att jag satt upp i sängen och ammade mitt i natten och grät för att jag aldrig fick sova :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
10 11 12
Svar
236
· Visningar
15 368
Senast: sthu
·
Gravid - 1år Hej! Vi har ju inga barn, men många funderingar. Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
2 968
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
17 18 19
Svar
373
· Visningar
39 553
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Överproduktion av hud?
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp