Vårföräldrar 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Maste du dit igen för nytt blodprovsförsök? Jag är ocksa svarstucken men än sa länge har ngn alltid lyckats fa ut lite blod. Maste lämna blod regelbundet även som ogravid pga sköldkörtelsjukdom.
Jag ska åka tidigare till vårat ultraljud som är om 1,5 vecka och se om bm där har tid att pröva (på stort sjukhus - större vana).
Går inte det så kommer dom göra ett nytt försök i vecka 20 när jag ska tillbaka till mvc då blodmängden ökat såpass att dom då hoppas att kärlen vidgat sig lite :cautious:
 
Jag ska åka tidigare till vårat ultraljud som är om 1,5 vecka och se om bm där har tid att pröva (på stort sjukhus - större vana).
Går inte det så kommer dom göra ett nytt försök i vecka 20 när jag ska tillbaka till mvc då blodmängden ökat såpass att dom då hoppas att kärlen vidgat sig lite :cautious:

På större sjukhus har de ju ofta en separat provtagningsenhet där de inte gör något annat än att sticka dagarna i ända, så länge någon har skrivit ned vilka prov som ska tas brukar det gå att gå dit lite när som det passar och där är de ju av förklarliga skäl väldigt rutinerade på just blodprov. Hoppas det går bra!
 
På större sjukhus har de ju ofta en separat provtagningsenhet där de inte gör något annat än att sticka dagarna i ända, så länge någon har skrivit ned vilka prov som ska tas brukar det gå att gå dit lite när som det passar och där är de ju av förklarliga skäl väldigt rutinerade på just blodprov. Hoppas det går bra!
Ja, var på en sån provtagningsenhet när vi gjorde KUB 2015 och då var det inga som helst problem! Så hoppas dom har tid för mig då när jag ska dit på UL.
 
Hur länge får man spara semesterveckor? Jag har tre veckor sparade från i år, finns det något smart man kan göra med dessa? Eller spelar det ingen roll. Jag har noll koll på sådant här. Ska berätta för jobbet imorgon och vet fortfarande inte hur länge jag ska vara ledig. Men det löser sig väl? :crazy:
 
Hur länge får man spara semesterveckor? Jag har tre veckor sparade från i år, finns det något smart man kan göra med dessa? Eller spelar det ingen roll. Jag har noll koll på sådant här. Ska berätta för jobbet imorgon och vet fortfarande inte hur länge jag ska vara ledig. Men det löser sig väl? :crazy:

På mitt jobb (landsting) tror jag att man får spara max 5 dagar per år, annars får man dem utbetalt i pengar. Kan du passa på att vara långledig över jul? Jag var ju sjukskriven i somras så har 8 dagar jag behöver sätta sprätt på. Tänkte deala med chefen och ta några över jul och några i dec/jan så jag kan jobba lite kortare veckor innan bebis kommer.

Nej, du behöver inte meddela nu hur du planerar vara hemma. Jag sa på ett ungefär, men att det beror på hur det går att vara hemma både för mig och bebis.
 
Hur länge får man spara semesterveckor? Jag har tre veckor sparade från i år, finns det något smart man kan göra med dessa? Eller spelar det ingen roll. Jag har noll koll på sådant här. Ska berätta för jobbet imorgon och vet fortfarande inte hur länge jag ska vara ledig. Men det löser sig väl? :crazy:
Det brukar skilja sig mellan arbetsplatser. Vi måste tex ta ut minst 160h, övrigt får vi spara (Skiftjobb, därför räknar vi timmar och inte dagar). Sen beror ju antalet semesterdagar på ålder..
 
På mitt jobb (landsting) tror jag att man får spara max 5 dagar per år, annars får man dem utbetalt i pengar. Kan du passa på att vara långledig över jul? Jag var ju sjukskriven i somras så har 8 dagar jag behöver sätta sprätt på. Tänkte deala med chefen och ta några över jul och några i dec/jan så jag kan jobba lite kortare veckor innan bebis kommer.

Nej, du behöver inte meddela nu hur du planerar vara hemma. Jag sa på ett ungefär, men att det beror på hur det går att vara hemma både för mig och bebis.

Det skulle nog inte vara så poppis att söka semester över jul, annars hade det varit riktigt skönt! Efter lite googling fick jag fram att vi har rätt att spara semesterdagar utöver 20 dagar om året i max fem år. Samtidigt som det säkert skulle kännas skönt att ha till senare så hade det kanske inte varit så dumt att ta dem i början på året... Ja hur sjutton ska man kunna veta allt. Varför känns det som att alla har full koll och världens mest genomtänkta plan utom jag :D Tack, trodde man fick lov att meddela hur länge man skulle vara ledig ganska direkt! Då känns det lite lugnare nu.
 
Det brukar skilja sig mellan arbetsplatser. Vi måste tex ta ut minst 160h, övrigt får vi spara (Skiftjobb, därför räknar vi timmar och inte dagar). Sen beror ju antalet semesterdagar på ålder..

Mycket att hålla koll på. Jag hade ingen aning om att det beror på ålder också. :o
 
Det beror på vad du har för arbetsplats. Statligt anställda får mer semester ju äldre de är. Jag fick fler timmar vid 30, och ännu fler vid 40.
Jag fick för mig att det gällde alla anställda? Kanske bara är jag som haft tur vid mina anställningar då (även om jag inte haft glädje av det förrän nu :p)
 
Det skulle nog inte vara så poppis att söka semester över jul, annars hade det varit riktigt skönt! Efter lite googling fick jag fram att vi har rätt att spara semesterdagar utöver 20 dagar om året i max fem år. Samtidigt som det säkert skulle kännas skönt att ha till senare så hade det kanske inte varit så dumt att ta dem i början på året... Ja hur sjutton ska man kunna veta allt. Varför känns det som att alla har full koll och världens mest genomtänkta plan utom jag :D Tack, trodde man fick lov att meddela hur länge man skulle vara ledig ganska direkt! Då känns det lite lugnare nu.

Jag har ingen plan alls än :o Jag hoppas jag får förlängning på mitt vikariat i vår, helst får det gärna bli klart innan magen börjar synas :angel: Annars känns det sådär lockande att försöka söka nytt jobb som höggravid. Tröstar mig med att SGIn är skyddad i alla fall, och så får vi väl lösa det på något sätt.

Kommer förmodligen spara massor av pengar på hästträningar och träningsutrustning i alla fall, om jag och hästen blir skogsmullar sista månaderna tänker jag :idea::rofl:
 
Jag var hos BM i går och tog prover. Har lite lågt Hb redan nu och ska börja med järntabletter. Förra graviditeten åt jag Niferex, men är det någon som har hört om ex Duroferon är lite snällare för magen?😊
 
Jag var hos BM i går och tog prover. Har lite lågt Hb redan nu och ska börja med järntabletter. Förra graviditeten åt jag Niferex, men är det någon som har hört om ex Duroferon är lite snällare för magen?😊
Vissa klarar det ena bättre, andra det andra.
Själv fick jag ta hemofer, det var det enda min mage klarade (har tarmsjukdom).
 
Jag var hos BM i går och tog prover. Har lite lågt Hb redan nu och ska börja med järntabletter. Förra graviditeten åt jag Niferex, men är det någon som har hört om ex Duroferon är lite snällare för magen?😊
Som sagt så är det olika, man får testa. Niferex fixar jag inte alls. Jag kör med Hemofer, den påverkar inte magen negativt alls för mig och gör det den ska. :up:
 
Jag ska nog ocksa börja med järn redan nu, iaf en liten dos. Förra graviditeten var järnet riktigt daligt mot slutet och fick inte upp det. En koll för ngr manader sen visade lite lagt Hb men bra depaer. Min mage tal som tur är det mesta.

Annars börjar jag bli riktigt trött pa att ma illa, förmiddagarna är ok sen ökar det. De värsta topparna är färre men det tar pa orken att ma daligt nästa hela tiden.
 
Jag var hos BM i går och tog prover. Har lite lågt Hb redan nu och ska börja med järntabletter. Förra graviditeten åt jag Niferex, men är det någon som har hört om ex Duroferon är lite snällare för magen?😊

Vilket man "tål" bäst är nog individuellt. Jag har käkat Duroferon sen mitten av min graviditet (sista månaden nu) och kombinerat med en matsked linfrön om dagen i morgongröten har magen fungerat över förväntan!
Jag köpte dock först en annan sorts järntabletter på bara 25 mg (Duroferon är på 100 mg) och liksom trappade upp dosen dag för dag för att inte magen skulle få en chock :D Tips! :up:
 
Jag var hos BM i går och tog prover. Har lite lågt Hb redan nu och ska börja med järntabletter. Förra graviditeten åt jag Niferex, men är det någon som har hört om ex Duroferon är lite snällare för magen?😊
Precis som flera andra här har jag också hört att hemofer ska vara snälla. Själv har jag ett gäng duroferon hemma sen jag gav blod, så tills vidare tar jag dem var tredje dag för att var rädd om magen (på barnmorskans inrådan, jag hade lite lågt hb, typ 117 och något låga depåer, men inget katastrofalt, tror jag). Får se om jag köper hemofer när duroferonen tagot slut. Niferex klarar jag inte alls, duroferon går något litet bättre.

Jag äter inte kött mer än sisådär en gång var tredje månad eller ännu mer sällan, men har faktiskt gjort ett undantag nu under graviditeten och ätit paltbröd. Paltbröd låter svinläskigt, eftersom det precis som namnet antyder är gjort delvis på blod, men det smakar som vilket lite smaklöst tunt knäckebröd som helst, dvs det smakar mest av det man lägger på det, men det innehåller ruggigt mycket järn! Jag har inte koll på om det finns nackdelar med det, men för mig är det en ok lösning (eller dellösning).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
10 11 12
Svar
234
· Visningar
15 246
Gravid - 1år Hej! Vi har ju inga barn, men många funderingar. Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
2 915
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
17 18 19
Svar
373
· Visningar
39 496
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp