Vårföräldrar 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nja, väldigt olika. Jag behöver väl inte gå in på detaljer eftersom det finns förlossningsrädda här men jag har mått mycket bättre efter båda mina snitt (akut + planerat) än den vaginala förlossningen.
Jag kan tänka mig att det är jätteolika. Jag vet att jag tyckte det kändes tråkigt att inte kunna resa mig första dygnet alls och inte byta de första blöjorna på min son eller hämta honom ur sin lilla låda när han vaknade på natten. Och så såg man hur dom andra mammorna gick i korridoren med sina bebisar för att äta frukost... men sen var jag också förvånad över hur fort jag läkte den första veckan och kunde vara med i stallet o göra väldigt enkla saker :)
 
Jag kan tänka mig att det är jätteolika. Jag vet att jag tyckte det kändes tråkigt att inte kunna resa mig första dygnet alls och inte byta de första blöjorna på min son eller hämta honom ur sin lilla låda när han vaknade på natten. Och så såg man hur dom andra mammorna gick i korridoren med sina bebisar för att äta frukost... men sen var jag också förvånad över hur fort jag läkte den första veckan och kunde vara med i stallet o göra väldigt enkla saker :)

Jag minns när jag blev inrullad på BB-salen med en annan mamma jag fick dela rum med några timmar efter att nr 2 föddes (den vaginala förlossningen). Den tjejen var precis som jag förlöst med sugklocka och bara en liten stund tidigare än mig. Hon gick runt på salen, såg nyduschad och pigg ut och grejade med kläder minns jag. Själv kunde jag inte ens sitta upp i sängen utan att det svartnade för ögonen och hade nyligen blivit hjälpt av två uskor för att bli baxad till en toastol för att kissa :grin: efter det planerade snittet hade jag som ordentlig träningsvärk i nedre delen av magen, vandrade runt i korridorerna och mådde toppen. Så ja det varierar verkligen. :)
 
Jag lyssnar som sagt massor på förlossningspoddar. Det är märkligt för jag är ganska ointresserad av dom i övrigt men nånting händer när jag är gravid och jag börjar knarka förlossningsberättelser. Både i poddform men också genom att fråga varenda kvinna jag möter som har fött barn om de kan berätta om sin förlossning. Det funkar som någon slags förberedelse för mig, även de som har mer traumatiska erfarenheter. Men jag vet ju att alla inte fungerar som jag :).

De hade hur som ett specialavsnitt med en barnmorska som jobbar med att hjälpa personer hantera rädsla (inte enbart förlossningsrädsla). Hon gav lite exempel på hur hon hade jobbat på mvc när hon mötte någon som var rädd eller bara orolig inför förlossningen. Hon beskrev det många andra nämnt här, en ovilja att konkretisera sina tankar på förlossningen och vilja skjuta det framför sig.

Kanske kan de verktygen hjälpa någon? Om inte annat tycker jag att det ger ett tydligt exempel på hur stor vikt en barnmorska kan spela för ens känsla inför graviditet och förlossning...

Bifogar en länk till avsnittet om någon vill lyssna: https://play.acast.com/s/forlossningspodden/124.radslamedbarnmorskanjane
 
Vi har börjat på allvar försöka oss på att förstå det här med föräldraledighet. Herre jösses, så komplicerat allt känns. Rena grekiskan. En fråga: om jag tar ut 4 dagar SGI-dagar på en vecka, är det okej om jag skulle jobba max tre dagar den veckan?

Jag kan hoppa in på mitt jobb hur som helst, så jag funderar på om jag skulle känna att det skulle kännas kul att träffa lite folk efter några månader (:p) om det är ok att liksom bara ta på sig något pass utan att "anmäla" det någonstans? Tänker så det inte blir något problem, att jag skulle bryta mot någon regel...

Sen funderar jag på om det "normala" är att ta ut sju dagar SGI på en vecka? Eller är det fem som i en normal arbetsvecka? Alltså grundar sig 80 % av tidigare lönen på fem eller sju dagar? Och spelar det någon som helst roll om man tar ut SGI på lördag/söndag mot någon annan veckodag? Ja ni hör ju, kaos.

Jag kikade lite på bärsjalar och tyckte det verkade som mycket pengar för en bit tyg, så jag gick med i en grupp på FB för begagnade bärsjalar. Var inte riktigt beredd på att priserna för begagnade sjalar verkar ligga på tusenlappen?! :eek: HUR kan en begagnad sjal kosta 1000 kr?! Det övergår mitt förstånd.
 
Vi har börjat på allvar försöka oss på att förstå det här med föräldraledighet. Herre jösses, så komplicerat allt känns. Rena grekiskan. En fråga: om jag tar ut 4 dagar SGI-dagar på en vecka, är det okej om jag skulle jobba max tre dagar den veckan?

Jag kan hoppa in på mitt jobb hur som helst, så jag funderar på om jag skulle känna att det skulle kännas kul att träffa lite folk efter några månader (:p) om det är ok att liksom bara ta på sig något pass utan att "anmäla" det någonstans? Tänker så det inte blir något problem, att jag skulle bryta mot någon regel...

Sen funderar jag på om det "normala" är att ta ut sju dagar SGI på en vecka? Eller är det fem som i en normal arbetsvecka? Alltså grundar sig 80 % av tidigare lönen på fem eller sju dagar? Och spelar det någon som helst roll om man tar ut SGI på lördag/söndag mot någon annan veckodag? Ja ni hör ju, kaos.

Jag kikade lite på bärsjalar och tyckte det verkade som mycket pengar för en bit tyg, så jag gick med i en grupp på FB för begagnade bärsjalar. Var inte riktigt beredd på att priserna för begagnade sjalar verkar ligga på tusenlappen?! :eek: HUR kan en begagnad sjal kosta 1000 kr?! Det övergår mitt förstånd.

80% av lönen motsvarar 7 dagar FP per vecka. Första året spelar det ingen roll hur många/få du tar ut för att "skydda" din SGI, dvs du måste inte ta ut en enda dag men behåller din SGI ändå, men 7 uttagna dagar ger såklart mer pengar än 3 dagar. Efter att barnet fyllt ett år måste du ha sysselsättning minst 5 dagar/vecka för att fortsätta skydda SGI:n vilket kan vara jobb 2 dagar och föräldrapenning 3 dagar t ex.

Och ja du kan absolut ta ut FP de dagar du inte jobbar :) man kan även ta ut delar av dag om du jobbar halvdagar t ex. Det är ingen skillnad på helgdagar och vardagar men det finns ju lägstanivådagar vilket ger väldigt mycket mindre pengar. De kan dock bara tas ut efter att man tagit ut ett antal dagar med "normal" ersättning.

Ang. bärsjalar kan jag tipsa om att se efter om det finns sjalotek nära. De håller dels kurser i knyt och bärande och så brukar man få hyra sjalar för att testa fram vilken som passar. 1000 kronor låter väldigt dyrt. Jag köpte en ergobaby hybridsjal för typ 700 och det tyckte jag var dyrt. Den har för övrigt aldrig blivit använd....
 
Senast ändrad:
Palttunnbröd/järnrike (typ exakt samma men det senare brukar vara lite dyrare) brukar finnas bland knäckebröden eller eventuellt vid de salta kexen :) de är bra att ha till bebis sen när det är dags för mat för att järnberika gröt etc och jag tror att hållbarheten är bra nog att räcka ända till dess.

Gud vad bra! Ska jag införskaffa nästa gång jag handlar, tusen tack för tipset! :bump:
 
Precis så sa dom till mig med. En bmvikarie som jag va hos några veckor innan BF gissade efter att hon känt på magen att bebisen skulle va stor. Då fick jag panik och bad om TUL, något de inte ville ge mig för min SF-kurva va heeeelt perfekt... min sambo vägde 5 kg när han föddes samt att hans bror vägde 4,5 kg och hans barn vägde båda närmre 5 kg... så därav min rädsla. Sen gick jag ju över tiden och bebis hade fått gott med näring därinne hela tiden för moderkakan var tydligen väldigt stor :rofl:
Min aurora lugnade mig med att om barnet är stort och det blir problem under förlossningen så följer vi varje steg hela tiden och dom utsätter aldrig bebis för fara, och det gjorde dom verkligen under förlossningen. Dom hade stenkoll på bebis hjärtljud.
Tack, jadå, alla var så himla vänliga och rara och gjorde ett fantastiskt jobb. Så i det stora hela så är jag ändå nöjd, allt gick ju trots allt bra :) jag håller alla tummar och tår för er!

Får man fråga vad som stod i din förlossningsplan? Vill du inte svara här kan du kanske skicka pm?
 
Vi har börjat på allvar försöka oss på att förstå det här med föräldraledighet. Herre jösses, så komplicerat allt känns. Rena grekiskan. En fråga: om jag tar ut 4 dagar SGI-dagar på en vecka, är det okej om jag skulle jobba max tre dagar den veckan?

Jag kan hoppa in på mitt jobb hur som helst, så jag funderar på om jag skulle känna att det skulle kännas kul att träffa lite folk efter några månader (:p) om det är ok att liksom bara ta på sig något pass utan att "anmäla" det någonstans? Tänker så det inte blir något problem, att jag skulle bryta mot någon regel...

Sen funderar jag på om det "normala" är att ta ut sju dagar SGI på en vecka? Eller är det fem som i en normal arbetsvecka? Alltså grundar sig 80 % av tidigare lönen på fem eller sju dagar? Och spelar det någon som helst roll om man tar ut SGI på lördag/söndag mot någon annan veckodag? Ja ni hör ju, kaos.

Jag kikade lite på bärsjalar och tyckte det verkade som mycket pengar för en bit tyg, så jag gick med i en grupp på FB för begagnade bärsjalar. Var inte riktigt beredd på att priserna för begagnade sjalar verkar ligga på tusenlappen?! :eek: HUR kan en begagnad sjal kosta 1000 kr?! Det övergår mitt förstånd.
@Elin_B svarade så bra på frågorna, jag tänkte bara tillägga ang sjalar att en trikåsjal är väldigt mycket billigare, kostar ny ca 500-700. En sån har du när bebis är liten, är lite tunnare och mjukare än en vävd sjal. En vävd är stadigare och kan ta mycket mer vikt. Trikå knyts innan bebis sätts i, vävd knyter du efter. Jag älskade trikåsjalen, men trivdes inte alls med den vävda som jag köpte begagnad för 800 kr. Men den var väldigt lätt att sälja igen :)
 
Vi har börjat på allvar försöka oss på att förstå det här med föräldraledighet. Herre jösses, så komplicerat allt känns. Rena grekiskan. En fråga: om jag tar ut 4 dagar SGI-dagar på en vecka, är det okej om jag skulle jobba max tre dagar den veckan?

Jag kan hoppa in på mitt jobb hur som helst, så jag funderar på om jag skulle känna att det skulle kännas kul att träffa lite folk efter några månader (:p) om det är ok att liksom bara ta på sig något pass utan att "anmäla" det någonstans? Tänker så det inte blir något problem, att jag skulle bryta mot någon regel...

Sen funderar jag på om det "normala" är att ta ut sju dagar SGI på en vecka? Eller är det fem som i en normal arbetsvecka? Alltså grundar sig 80 % av tidigare lönen på fem eller sju dagar? Och spelar det någon som helst roll om man tar ut SGI på lördag/söndag mot någon annan veckodag? Ja ni hör ju, kaos.

Jag kikade lite på bärsjalar och tyckte det verkade som mycket pengar för en bit tyg, så jag gick med i en grupp på FB för begagnade bärsjalar. Var inte riktigt beredd på att priserna för begagnade sjalar verkar ligga på tusenlappen?! :eek: HUR kan en begagnad sjal kosta 1000 kr?! Det övergår mitt förstånd.
Tillägg till Elins svar. Lördag och söndag kan du bara ta ut på SGI-nivå om du även tar ut fp fredagen eller måndagen.

7 dagar per vecka är det som motsvarar 80% ja tyvärr. Dock försvinner ju dagarna väldigt fort om man tar ut så. Kan vara bra att ha en liten plan för om man vill spara dagar för framtida behov, det kan vara bra att ha.
 
Får man fråga vad som stod i din förlossningsplan? Vill du inte svara här kan du kanske skicka pm?
Absolut :) jag hade en ganska ”fattig” plan egentligen. Jag hade svårt att sätta fingret på exakt vad jag ville kräva av personalen. Jag önskar såhär i efterhand att min sambo var mer påläst och också hade läst boken FUR. Men i planen stod det ungefär : Vill absolut inte se något blod eller moderkaka, ville ha badkar, att jag skulle få en lugn miljö runt mig och extra stöttning från personalen. Och att jag skulle få komma in till förlossningen vid behov och utan att bli bortskickad pga platsbrist.
Visst, det var ingen lång kravlista men någon vidare värst stöttning vet jag inte om jag fick. Hann beta av 3 skift med barnmorskor så alla var ju heeeelt olika.
 
Åh gud, vaknade inatt med en sådan hemsk mardröm. Var på förlossningen och allt gick så himla bra, krystade ut bebis på nolltid och kännde mig så lättad över att det liksom inte var värre än så. Men så visade sig bebis vara helt gjord av gelé och läkare tappade henne i avloppet så vi fick åka hem utan bebis :crazy:
Jättemärkligt, men inatt kändes det helt sannolikt :nailbiting:

Är säkert för att jag börjat gå och tänka på förlossningen nu. Såg att de hade "föda utan rädsla" som e-bok på vårt bibliotek i alla fall, så jag tänkte försöka gå från att leva i förnekelse till att försöka läsa den.
 
Är det någon annan som ska föda på Akademiska i Uppsala? Har lite dåliga vibes därifrån... Sen såg jag att de uppmuntrar tidig hemgång. Jag är INTE en person som känner mig tryggare hemma än på sjukhus. Förra gången blev vi kvar i fem dagar på grund av bebis gulsot, men då jag hade lite kämpigt med amningen och också hade lite problem med att kissa efter förlossningen var det skönt av flera anledningar att ha personal i närheten och kunna få hjälp snabbt.

Dessutom har de delade toaletter vilket också känns jättejobbigt framför allt om det blir problem igen. Förra gången hade vi ett stort fint rum med egen toalett och dusch och jag kunde ta all tid jag behövde.

Vi bor ju inte så långt från Stockholm så jag funderar på att skriva ut min journal när det närmar sig och försöka få plats på BB Stockholm igen, men det är ändå säkert närmare en timmes resväg istället för 20 minuter till Ackis så helt säker är jag inte...
 
Är det någon annan som ska föda på Akademiska i Uppsala? Har lite dåliga vibes därifrån... Sen såg jag att de uppmuntrar tidig hemgång. Jag är INTE en person som känner mig tryggare hemma än på sjukhus. Förra gången blev vi kvar i fem dagar på grund av bebis gulsot, men då jag hade lite kämpigt med amningen och också hade lite problem med att kissa efter förlossningen var det skönt av flera anledningar att ha personal i närheten och kunna få hjälp snabbt.

Dessutom har de delade toaletter vilket också känns jättejobbigt framför allt om det blir problem igen. Förra gången hade vi ett stort fint rum med egen toalett och dusch och jag kunde ta all tid jag behövde.

Vi bor ju inte så långt från Stockholm så jag funderar på att skriva ut min journal när det närmar sig och försöka få plats på BB Stockholm igen, men det är ändå säkert närmare en timmes resväg istället för 20 minuter till Ackis så helt säker är jag inte...

Jag har 5-10 minuter till ett stor sjukhus i staden jag bor i, men kommer ändå satsa på att åka till ett annat typ 1 timme bor då det ska vara ljusår bättre. Känns ändå som det är viktigare. Sen vet man ju inte, allt kan ju hända och det kan bli brådis, men det är planen iallafall :)
 
Åh, jag måste bara få ösa ur mig lite besvikelse.

Pratade med mamma idag. Och då klämmer hon ur sig ”visst är det nästa helg du ska ha din babyshower?”.

Tack för den. Hela överraskningen är nu förstörd.

Min besvikelse är kanske överdriven. Det kommer ju bli lika mysigt ändå, även utan överraskningsmomentet.
Hormonerna kanske förstorar upp allt lite extra med. Men som sagt, är bara så jäkla besviken just nu.
 
Är det någon annan som ska föda på Akademiska i Uppsala? Har lite dåliga vibes därifrån... Sen såg jag att de uppmuntrar tidig hemgång. Jag är INTE en person som känner mig tryggare hemma än på sjukhus. Förra gången blev vi kvar i fem dagar på grund av bebis gulsot, men då jag hade lite kämpigt med amningen och också hade lite problem med att kissa efter förlossningen var det skönt av flera anledningar att ha personal i närheten och kunna få hjälp snabbt.

Dessutom har de delade toaletter vilket också känns jättejobbigt framför allt om det blir problem igen. Förra gången hade vi ett stort fint rum med egen toalett och dusch och jag kunde ta all tid jag behövde.

Vi bor ju inte så långt från Stockholm så jag funderar på att skriva ut min journal när det närmar sig och försöka få plats på BB Stockholm igen, men det är ändå säkert närmare en timmes resväg istället för 20 minuter till Ackis så helt säker är jag inte...

Jag födde på ackis 2014. Personalen på förlossningen var superbra, uskan var hos mig hela tiden från att förlossningen gick unni ett mer intensivt skede. På förlossningen så delade jag badrum med personen som födde i salen bredvid men det märktes inte av alls.

Vi valde själva att åka hem efter ett dygn men hade fått vara kvar längre om vi velat, trots platsbristen.
På bb delade jag toalett, återigen med personen i salen bredvid. Märkte inte av det den gången heller. Duschen var i ett separat rum i korridoren, men den använde jag inte.

Jag var jättenöjd med förlossningen på ackis.
 
Åh, jag måste bara få ösa ur mig lite besvikelse.

Pratade med mamma idag. Och då klämmer hon ur sig ”visst är det nästa helg du ska ha din babyshower?”.

Tack för den. Hela överraskningen är nu förstörd.

Min besvikelse är kanske överdriven. Det kommer ju bli lika mysigt ändå, även utan överraskningsmomentet.
Hormonerna kanske förstorar upp allt lite extra med. Men som sagt, är bara så jäkla besviken just nu.

Förstår att du blir lack. Har din mamma inte förstått att det är ett överaskningskalas?
 
Vi har idag varit och lånat en massa bebiskläder och annat hos en kompis till sambon, så nu behöver vi bara kompletteringshandla lite.

I kläderna fanns en vindfleeceoverall i strl 56. Vi har ingen åkpåse utan har främst tänkt fårskinn och varm ullfilt i vagnen. Bebis är beräknad sista februari. Behöver vi skaffa en varmare overall eller är det bättre att köpa en åkpåse? Vi bor i södra Sverige kan tilläggas.
 
Förstår att du blir lack. Har din mamma inte förstått att det är ett överaskningskalas?

Det verkar vara ett genuint missförstånd från hennes sida. Hon trodde att det alltid var den blivande mamman som var den som styrde upp tillställningen. Så jag kan ju egentligen inte bli arg på henne, men är som sagt besviken. Om hon nu var osäker på hur det går till skulle hon ju kunnat fråga mig rent hypotetiskt hur en baby shower går till. Men men, nu är det som det är.

Sambon gav mig en lång kram så nu känns det bättre :heart
 
Oj vad det händer saker här!

Var barnmorskorna som höll gratis profylaxkurs här. Har förstått att det inte är alla som får den möjligheten.

32+2 idag. Börjar bli så påverkad av graviditeten att jag ser fram emot att bebis kommer ut när den är klar till det.

Har köpt en extra barnvagn idag genom en bekant. Hoppas vi mätt rätt så den går in sidan om hundburen i bilen. 😬
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
10 11 12
Svar
234
· Visningar
15 201
Gravid - 1år Hej! Vi har ju inga barn, men många funderingar. Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
2 884
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
17 18 19
Svar
373
· Visningar
39 453
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Baka matbröd - enklare än du tror!
  • Hat
  • Hyra ut rum i lgh?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp