Vårföräldrar 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
En vecka kvar till bf nu 😧 Är hemma sedan i måndags och känner mig redan rastlös. Jag försöker vila så gott det går, men det är svårt när jag ändå känner mig pigg. Har varit på gymmet och idag har jag simmat. Känns som ungen aldrig ska komma ut. För er som inte väntar ert första barn. Hur startade det? Kan det komma igång utan att man har den minsta känning/ förvärkar eller annat innan?
Hoppar in lite försiktigt..
med dottern (född -16) kände jag inte av något alls innan. Magen hade inte sjunkit och inga tecken på att det var på gång vid besök hos bm 4 dagar innan hon kom.
Vaknade kl 04.00 av kraftig mensvärk och sen körde det igång. Vattnet gick 15.30 när vi kom in på förlossningen och hon är född 23.01.
Så man måste inte känna något i förväg.
/ smyger ut igen
 
Hoppar in lite försiktigt..
med dottern (född -16) kände jag inte av något alls innan. Magen hade inte sjunkit och inga tecken på att det var på gång vid besök hos bm 4 dagar innan hon kom.
Vaknade kl 04.00 av kraftig mensvärk och sen körde det igång. Vattnet gick 15.30 när vi kom in på förlossningen och hon är född 23.01.
Så man måste inte känna något i förväg.
/ smyger ut igen
Kul att se dig smyga in en stund :heart
 
Jag förstår dig.. Den där kontrollförlusten är nog det som skrämmer de flesta.

Jag tyckte det var jättejobbigt under min första även om det bara var några få beslut som fattades som jag från början inte ville vara med om - fick inte föda i den ställning jag önskat och de satte värkförstärkande dropp. Det enda rådet jag kan ge är att byta team om du inte känner fullt förtroende. Jag tror säkert att någon annan fattat precis samma beslut som hon gjorde men det hade känts lättare att hantera om jag haft större förtroende för personen. Men jag var väldigt konflikträdd och tänkte att det nog inte spelar så stor roll men i efterhand inser jag att det gör det visst... Var inte rädd att byta team helt enkelt! Förtroende är A och O.

Ja det är ju det där med att våga säga till som är så himla svårt. Jag har läst på flera ställen att en bra regel att ha är att det är partnern som har ansvaret för att säga till om byte av personal om nödvändigt, för det ska den födande inte behöva ägna sig åt också mitt i en förlossning. Jag har sagt till om det till min man i alla fall, och kan väl bara hoppas att det går smidigt med den biten om det skulle behövas.

Sedan antar jag att det bara är att försöka komma på något bra att skriva i förlossningsbrevet, men det är svårt att veta hur man kommer vilja ha det tycker jag. Jag är tillbaka exempel inte så förtjust av att människor tar i mig men kanske hade det känts bra och tryggt i den situationen, det vet jag inte. Jag kanske i brevet får fokusera på att jag vill ha det väldigt dämpat och lugnt i rummet bara.

Hur ser rutinen ut med avnavling idag? Måste man säga till om man vill ha den intakt i mer än någon minut?
 
Alltså, jag gick förbi spegeln igår morse. Var tvungen att stanna och ta ett kort på magen, den kändes liksom inte så stor som den uppenbarligen är! 38 veckor, känns som att jag ska spricka.
IMG_20190221_072902-01.jpeg
 
Har ni gått upp mycket? Jag har försökt att inte noja, men det är svårt! Gick upp massor mellan v 20-27. Nu har jag knappt gått upp alls (1kg) på 3.5 veckor fastän jag inte tycker att jag ändrat mina vanor.

Är i v 31 och har gått upp nästan 13 kg...

Vill intala mig att det är skit samma och en sjukt världslig sak. En vän fick barn för 3 månader sen och har gått ner 17(!!!) kg sen innan förlossning. Så det finns väl hopp. Men samtidigt är det tufft att titta på sina favoritkläder och undra när tusan dom kommer passa igen.
 
Har ni gått upp mycket? Jag har försökt att inte noja, men det är svårt! Gick upp massor mellan v 20-27. Nu har jag knappt gått upp alls (1kg) på 3.5 veckor fastän jag inte tycker att jag ändrat mina vanor.

Är i v 31 och har gått upp nästan 13 kg...

Vill intala mig att det är skit samma och en sjukt världslig sak. En vän fick barn för 3 månader sen och har gått ner 17(!!!) kg sen innan förlossning. Så det finns väl hopp. Men samtidigt är det tufft att titta på sina favoritkläder och undra när tusan dom kommer passa igen.

Jag är i v 33 och har gått upp 14 kilo. Jag upplevde att jag gick upp väldigt snabbt mellan ca v 18 och 26 och sedan har ökningen mattats av. Jag har inte heller ändrat varken hur mycket jag äter eller rör på mig så jag tänker att den där viktökningen inte var så mycket att göra åt. Den skulle dit bara. :)
 
Har ni gått upp mycket? Jag har försökt att inte noja, men det är svårt! Gick upp massor mellan v 20-27. Nu har jag knappt gått upp alls (1kg) på 3.5 veckor fastän jag inte tycker att jag ändrat mina vanor.

Är i v 31 och har gått upp nästan 13 kg...

Vill intala mig att det är skit samma och en sjukt världslig sak. En vän fick barn för 3 månader sen och har gått ner 17(!!!) kg sen innan förlossning. Så det finns väl hopp. Men samtidigt är det tufft att titta på sina favoritkläder och undra när tusan dom kommer passa igen.


Jag tycker det är svårt att veta om man har gått upp mycket eller litet, när jag hör med vänner och bekanta varierar det så enormt och en del har gått ner allt och lite till efter förlossningen och andra har vågen stått still för. Jag tycker det är skönt med viktuppgång man för en gångs skull får komplimanger för och ser fram emot att komma över 90 kg, så mycket har jag aldrig vägt förr:rofl:
 
Har ni gått upp mycket? Jag har försökt att inte noja, men det är svårt! Gick upp massor mellan v 20-27. Nu har jag knappt gått upp alls (1kg) på 3.5 veckor fastän jag inte tycker att jag ändrat mina vanor.

Är i v 31 och har gått upp nästan 13 kg...

Vill intala mig att det är skit samma och en sjukt världslig sak. En vän fick barn för 3 månader sen och har gått ner 17(!!!) kg sen innan förlossning. Så det finns väl hopp. Men samtidigt är det tufft att titta på sina favoritkläder och undra när tusan dom kommer passa igen.

Tror det är väldigt individuellt, har kompisar som gått upp 30 kg, andra typ knappt 10. Jag är i v. 33 och har gått upp 9 kg hittills, har kommit lite i vågor, nån vecka ha jag gått ned ett kilo, nästa har jag gått upp två osv.. tänker inte så mkt på det, äter när jag är hungrig och tänker att det ändå ger sig sen efter förlossningen :)
Har dock gått från att vara ganska musklad till att träna typ inget alls, så har nog egentligen gått upp mer med tanke på minskad muskelmassa.. :angel:
 
Har ni gått upp mycket? Jag har försökt att inte noja, men det är svårt! Gick upp massor mellan v 20-27. Nu har jag knappt gått upp alls (1kg) på 3.5 veckor fastän jag inte tycker att jag ändrat mina vanor.

Är i v 31 och har gått upp nästan 13 kg...

Vill intala mig att det är skit samma och en sjukt världslig sak. En vän fick barn för 3 månader sen och har gått ner 17(!!!) kg sen innan förlossning. Så det finns väl hopp. Men samtidigt är det tufft att titta på sina favoritkläder och undra när tusan dom kommer passa igen.
Massor. :( Hade gått upp 25 kg i december i v 26, sen dess har jag vägrat väga mig, men måste inför snittet förstås. Förra gången landade det på 35 kg totalt, gissar på något liknande eller ändå lite mer den här gången. Har gått upp massor varje graviditet men gått ner allt väldigt smidigt inom 6-8 mån och utan att det direkt synts på kroppen (alltså huden och magmusklerna osv har dragit ihop sig bra). Så kan bara hoppas på samma sak igen men det är ändå ångestfyllt att se siffrorna och veta vilken enorm påfrestning man utsätter kroppen för. :down:
 
Har ni gått upp mycket? Jag har försökt att inte noja, men det är svårt! Gick upp massor mellan v 20-27. Nu har jag knappt gått upp alls (1kg) på 3.5 veckor fastän jag inte tycker att jag ändrat mina vanor.

Är i v 31 och har gått upp nästan 13 kg...

Vill intala mig att det är skit samma och en sjukt världslig sak. En vän fick barn för 3 månader sen och har gått ner 17(!!!) kg sen innan förlossning. Så det finns väl hopp. Men samtidigt är det tufft att titta på sina favoritkläder och undra när tusan dom kommer passa igen.
Gick upp 30 kg första graviditeten. Fortsatte gå upp under dagarna på BB, dvs när jag åkte hem hade jag inte ens gått ner bebis födelsevikt... Hade jättesvårt att gå ner under helamning för jag var sinnessjukt hungrig hela tiden. När jag blev gravid med sonen hade jag 15 kg kvar till "startvikt" och kom inte i några gamla kläder.

Denna graviditet har jag bara gått upp 5 kg såhär långt (v.34) men då hade jag ju en del tillgodo. Tycker inte att jag gjort något annorlunda. Har mått ungefär lika illa, haft lika dålig matlust men ändå ätit ganska onyttigt och tröstätit x antal liter glass men la på mig mycket lättare förra gången. Men som sagt, då var jag på gränsen till underviktig när jag började.

Ser iallafall fram emot att kanske orka ta tag i träningen och ridningen lite mer på allvar nu när jag vet att det inte blir några fler barn. Åtminstone inte på ett bra tag framöver.
 
Har ni gått upp mycket? Jag har försökt att inte noja, men det är svårt! Gick upp massor mellan v 20-27. Nu har jag knappt gått upp alls (1kg) på 3.5 veckor fastän jag inte tycker att jag ändrat mina vanor.

Är i v 31 och har gått upp nästan 13 kg...

Vill intala mig att det är skit samma och en sjukt världslig sak. En vän fick barn för 3 månader sen och har gått ner 17(!!!) kg sen innan förlossning. Så det finns väl hopp. Men samtidigt är det tufft att titta på sina favoritkläder och undra när tusan dom kommer passa igen.

Jag är nu i v 39+0 och har gått upp typ 9 kilo. Var iofs inte tunn sen innan utan typ normalviktig åt lätt övervikt. I mitt fall handlar det nog om att jag varit rätt illamående periodvis och därför ätit mindre än jag brukar och att jag kunnat hålla i gång med träning ända fram i mål. Men ffa har jag inte nån matlust längre. Den kommer nog tillbaka snart 😜
 
Har ni gått upp mycket? Jag har försökt att inte noja, men det är svårt! Gick upp massor mellan v 20-27. Nu har jag knappt gått upp alls (1kg) på 3.5 veckor fastän jag inte tycker att jag ändrat mina vanor.

Är i v 31 och har gått upp nästan 13 kg...

Vill intala mig att det är skit samma och en sjukt världslig sak. En vän fick barn för 3 månader sen och har gått ner 17(!!!) kg sen innan förlossning. Så det finns väl hopp. Men samtidigt är det tufft att titta på sina favoritkläder och undra när tusan dom kommer passa igen.

Jag är i v.38 och är +9kg. Gick dock ner i början och jag har också haft svårt att äta några större portioner. Blir proppmätt på ingenting och nu har jag inte heller någon matlust. Brukar sällan vara ett problem för mig annars :p
 
Tack för era svar! Tycker också det verkar diffa så mycket, men när man googlar och hamnar på typ Familjeliv har alla gått upp typ 5 kg och resterande verkar inte våga skriva.

Känns lite bättre efter att ha läst era svar, även om det verkar diffa en del här med :)
 
Har varit på koll hos BM igen. Normalt rakt igenom enligt henne. Även viktuppgången på ca 8 kg från inskrivningen men då hade jag ju redan gått upp typ 3 kg. Är i vecka 30 nu.

De senaste dagarna har jag varit jättekänslig för blodsocker fall, blir lätt illamående och får huvudvärk, kanske beror på att barnet växer så snabbt just nu?

Vi har beställt barnvagn och babyskydd sen är det en del annat kvar att fixa men det hinner vi nog med utan problem.
 
Har ni gått upp mycket? Jag har försökt att inte noja, men det är svårt! Gick upp massor mellan v 20-27. Nu har jag knappt gått upp alls (1kg) på 3.5 veckor fastän jag inte tycker att jag ändrat mina vanor.

Är i v 31 och har gått upp nästan 13 kg...

Vill intala mig att det är skit samma och en sjukt världslig sak. En vän fick barn för 3 månader sen och har gått ner 17(!!!) kg sen innan förlossning. Så det finns väl hopp. Men samtidigt är det tufft att titta på sina favoritkläder och undra när tusan dom kommer passa igen.
Det är ju verkligen individuellt hur mycket man går upp och det är ju också så olika när under en graviditet man gör det.

Jag försöker att inte jaga upp mig över det, men jag tycker också att det är svårt stundtals. Sen innan jag blev gravid har jag gått upp 8-10 kg, tror jag (jag har varken stenkoll på vikten före eller nu, men i början av graviditeten, under de första fyra månaderna av illamående, gick jag ner 5 kg, så från den lägre vikten jag hade i början har jag gått upp 13-15 kg och det på ganska kort tid. Jag är i vecka 36 nu.

Något som är värt att vara observant på är den press utifrån som ligger på nyblivna mödrar att snabbt gå ner i vikt, en press som tycks bidra till ätstörningar. Enligt DN verkar 10% av de nyblivna mödrarna i Sverige lida av en ätstörning! Det är många och tydligen dubbelt så många som de som tillfrågas före sin graviditet. Vi måste vara rädda om oss!
 
Jag var hos barnmorskan i torsdags. En annan än min vanliga som var på semester. Kände lite större förtroende för denna som var äldre och mer erfaren och liksom kunde relatera lite när man diskuterade vad som varit bra och inte bra med förra förlossningen. Min ordinarie är ju helt ny från utbildningen och när man berättar något är reaktionen oftast "ojdå" eller "det låter inget roligt". Denna var lite mer "så ska det inte gå till" typ... Vilket såklart är skönt att få bekräftat när man känner att något inte var bra.

Hade just gått in i v.34 när jag var där och jag tycker att jag känt färre sparkar ner mot blåsan på sistone. Nu är de mer på höger sida om naveln där de var när sonen hade vänt sig. Hon kände efter och tyckte att rumpan låg upp mot min vänstersida men det var inget huvud i bäckenet så den var inte i närheten av att ha sjunkit ner eller fixera sig än.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
269
· Visningar
18 891
Gravid - 1år Hej! Vi har ju inga barn, men många funderingar. Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 595
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
18 19 20
Svar
395
· Visningar
42 351
Senast: Ponylove
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 970
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp