Vårföräldrar 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vet knappt om jag vågar skriva för då jinxar jag väl men jag mår oförskämt bra? :o Vaknar någon gång på natten men kan för det mesta somna om, annars går jag ju på gravidpenning och kan sova lite när jag vill under dagen för att ta igen mig. Soffan har blivit väldigt låg och svår att ta sig upp ur och ibland gör bebis en roundkick som jag tror träffar samtliga inre organ för det gör då sablans ont. Men annars bra!

Det enda är väl att jag (såklart) får lite katastroftankar om att det har gått för bra, vi blev gravida snabbt, jag har inte mått dåligt en dag etc. Får det vara så här bra? Kan det gå hela vägen? Ibland tänker jag att jag skulle vilja evakuera bebben NU för när hon är utanför kroppen kan jag i alla fall se att hon är ok, om ni förstår hur jag menar. Är alldeles precis inne i vecka 33.

@Lönn vi har köpt precis en sån bedside crib som blir en vanlig spjälsäng sen :) tror det kommer bli bra!

Förstår precis hur du menar, inser ju såklart rent logiskt att det bästa för bebis är att vara kvar i magen tiden ut, men har nog känt i flera veckor (och jag är bara i v 31 än :cautious: ) att bebis kanske skulle ha det bättre på utsidan ändå och att jag vill plocka ut hen nu för säkerhets skull. Helt ologiskt, men det är väl svårt att undvika katastroftankarna antar jag.
 
Fy, stackare! Hoppas du kan vila idag och snart är på benen igen.

Senaste 2 nätterna har varit skapliga här så det är skönt. Fast jag är lika trött ändå... skolbarnen gör sin sista skoldag före bebis idag, de har fått ledigt mån-tis och skolan är stängd ons. Och på torsdag smäller det! :banana: ser fram emot att ha mannen hemma större delen av tiden som är kvar, han pluggar och har bara halvdagar i skolan mån-tis och kommer vara hemma ons. Dock att han pluggar innebär ju att han inte kommer kunna ta ut sina 10 pappadagar men det är nästa bekymmer...
Min man pluggade förra gången vi fick barn, det var hur lyxigt som helst, särskilt som han skrev uppsats större delen av tiden. Han var hemma massor, skönt att kunna planera tiden själv istället för att vara låst efter arbetstider!
 
Vet knappt om jag vågar skriva för då jinxar jag väl men jag mår oförskämt bra? :o Vaknar någon gång på natten men kan för det mesta somna om, annars går jag ju på gravidpenning och kan sova lite när jag vill under dagen för att ta igen mig. Soffan har blivit väldigt låg och svår att ta sig upp ur och ibland gör bebis en roundkick som jag tror träffar samtliga inre organ för det gör då sablans ont. Men annars bra!

Det enda är väl att jag (såklart) får lite katastroftankar om att det har gått för bra, vi blev gravida snabbt, jag har inte mått dåligt en dag etc. Får det vara så här bra? Kan det gå hela vägen? Ibland tänker jag att jag skulle vilja evakuera bebben NU för när hon är utanför kroppen kan jag i alla fall se att hon är ok, om ni förstår hur jag menar. Är alldeles precis inne i vecka 33.

@Lönn vi har köpt precis en sån bedside crib som blir en vanlig spjälsäng sen :) tror det kommer bli bra!

Orkar du skicka länk till bedside crib som blir spjälsäng? Letar också.

Jag går in i v 35 imorgon. Idag extra ultraljud, eftersom dom var lite missnöjda med hur bebis rörde sig när vi var inne på förlossningen. Har haft sammandragningarna från helvetet sen vi var inne: barnmorskan var ganska brutal i sin undersökning och jag tror att livmodern blev rejält retad
 
Min man pluggade förra gången vi fick barn, det var hur lyxigt som helst, särskilt som han skrev uppsats större delen av tiden. Han var hemma massor, skönt att kunna planera tiden själv istället för att vara låst efter arbetstider!
Ja, vad skönt! I vårt fall har han dock praktik 3 dagar per vecka och är då borta 6.30-16.30 så det är ju som att jobba. Men som sagt bara halvdagar i skolan mån-tis så det är ju något. Men med de andra barnen har han varit hemma helt med oss i 1-2 månader och nåt sånt blir det ju inte nu.
 
Ibland tänker jag att jag skulle vilja evakuera bebben NU för när hon är utanför kroppen kan jag i alla fall se att hon är ok, om ni förstår hur jag menar. Är alldeles precis inne i vecka 33.

Kan absolut förstå hur du menar. Jag har alltid tyckt att det varit en så jobbig aspekt av graviditeterna, att man inte har någon kontroll. Visst oroar man sig för diverse när de är födda också men som du säger, då kan man åtminstone se hur de mår liksom.
 
Jag gillar normalt sett att göra saker i hyffsat god tid men detta med försäkringkassan ligger jag efter med. Anledningen är främst att vi precis haft lönesamtal och självklart vill jag ju att FP räknas på den nya lönen. Har jag tur kan de lägga in den ganska exakt en månad innan BF så jag kan söka och föräldrapenning då. Skulle FP bli lite sen är det inte heller någon katastrof.

Annars tror jag vi fått ihop en plan för vår föräldraledighet. Jag har tydligen semester jag måste ta ut också så det blir ekonomiskt lite bättre än iaf jag hade räknat med.

Jag tar FL från 6 till 31 maj (BF 6 maj). Mannen tar 4 veckor FL efter förlossningen.
Jag tar semester i juni. Mannen jobbar ev. några veckor och tar sen FL ett par veckor om inte barnet blir 2 veckor sent då går han direkt på mer FL och sen semester.
Sen är jag FL till årsskiftet och mannen tar ut semester och FL så han är hemma 6-7 veckor utöver de 4 i början. Jag kommer ev. göra ett par korta inhopp på jobbet men det blir isf 1 dag + 2-3 halvdagar. Vet ännu ej hur vi löser det men det ska gå.
Sen går mannen på FL januari - augusti 2020.

Känns som ett riktigt bra upplägg för oss :D Särskilt att vi kan få så mycket till tillsammans hela familjen i början.
 
Orkar du skicka länk till bedside crib som blir spjälsäng? Letar också.

Jag går in i v 35 imorgon. Idag extra ultraljud, eftersom dom var lite missnöjda med hur bebis rörde sig när vi var inne på förlossningen. Har haft sammandragningarna från helvetet sen vi var inne: barnmorskan var ganska brutal i sin undersökning och jag tror att livmodern blev rejält retad

Troll basic lux heter våran spjälsäng, såg nu när jag googlade att det inte är en bedside utan en dropside men den kommer stå inkilad mellan väggen och våran säng och inte kunna röra sig. Vet att sambon fastnade för en annan av trolls bedsides men så hittade vi den här på blocket, kommer inte alls på vilken modell det kan vara nu 🙄

Åh kul att se bebis igen, mindre roligt med sammandragningar! Hoppas allt går bra :heart
 
Oh jag har varit precis tvärt om med bebis på in- vs utsidan. Tyckte det kändes tryggt att veta att han alltid var lagom varm, mätt, skyddad från faror och baciller. När han kom ut och grät och man inte visste varför, behövde andas själv, exponeras för omvärlden ville jag bara stoppa tillbaks honom igen 😅
 
Man är ju nojig över allt när man är gravid. Nu skulle jag behöva börja med min pollenallergi medicin.
Jag sökte på janusinfo och fick följande information.

"Det finns betryggande erfarenhet av behandling med loratadin och desloratadin under graviditet. Inget tyder på att substanserna skulle vara fosterskadande. Vid återkommande besvär eller behov av längre tids användning, ska dock läkare kontaktas."

Då kan det inte vara någon fara väl?

Jag tillhör egentligen sommarföräldrar 2019, men tjuvläser lite hos er som är längre gångna :)

Kan lugna dig med att jag har ätit Desloratadin varje dag hela min graviditet pga allergi, och jag tar 2-3 tabletter per dag. Har haft kontakt med min allergiläkare som också pratat med obstetriken och det är helt ok :)
 
Nu går det vattkoppor på förskolan :wtf:

Inkubationstiden är 10-20 dagar så sonen blir väl sjuk lagom till bebis kommer. Det är tydligen lite risker förenade med vattkoppor och spädbarn... Ännu mer att noja över.
 
Nu går det vattkoppor på förskolan :wtf:

Inkubationstiden är 10-20 dagar så sonen blir väl sjuk lagom till bebis kommer. Det är tydligen lite risker förenade med vattkoppor och spädbarn... Ännu mer att noja över.
Har du haft vattkoppor? Isf har bebis ett relativt gott skydd via maternella antikroppar de första månaderna. Men helst slipper man ju få hem någon sjukdom alls i början såklart 😕
 
Har du haft vattkoppor? Isf har bebis ett relativt gott skydd via maternella antikroppar de första månaderna. Men helst slipper man ju få hem någon sjukdom alls i början såklart 😕
Japp det har jag. Tänkte först att det var lika bra att sonen fick klara av det nu också. Men sen sa dagmamman att "det är ju inte så bra om bebisen får det" och så blev jag ju tvungen att googla :eek:

Hoppas vi slipper denna gång helt enkelt. Det är bara ett barn som fått prickar än så länge så jag hoppas vi klarar oss.
 
Hemma igen från sjukhuset. CT först en stund, sen UL och läkarundersökning. Läkaren var underbar, hon frågade hur det var och jag började gråta :o idag och imorgon är det full rulle på förlossningen tydligen, men söndag är preliminär dag för vräkning! Lillasyster hade det dock bra i magen, lagom med fostervatten och gott om rörelse på henne. Jag är öppen nästan 4 cm nu så hon hoppades på att det skulle komma igång av sig själv ändå, men har det inte gjort det borde det åtminstone vara ett gynnsamt läge för en smidig igångsättning. SÅ skönt att ha ett slutdatum, även om det kan skjutas upp någon dag beroende på beläggning på förlossningen såklart. Men ändå.
 
Hemma igen från sjukhuset. CT först en stund, sen UL och läkarundersökning. Läkaren var underbar, hon frågade hur det var och jag började gråta :o idag och imorgon är det full rulle på förlossningen tydligen, men söndag är preliminär dag för vräkning! Lillasyster hade det dock bra i magen, lagom med fostervatten och gott om rörelse på henne. Jag är öppen nästan 4 cm nu så hon hoppades på att det skulle komma igång av sig själv ändå, men har det inte gjort det borde det åtminstone vara ett gynnsamt läge för en smidig igångsättning. SÅ skönt att ha ett slutdatum, även om det kan skjutas upp någon dag beroende på beläggning på förlossningen såklart. Men ändå.
Det låter ju ändå som en bra plan (även om jag förstår att du gärna hade haft bebis ute typ i förrgår ;)) och skönt att hon har det finemang i magen så länge. :)
 
Japp det har jag. Tänkte först att det var lika bra att sonen fick klara av det nu också. Men sen sa dagmamman att "det är ju inte så bra om bebisen får det" och så blev jag ju tvungen att googla :eek:

Hoppas vi slipper denna gång helt enkelt. Det är bara ett barn som fått prickar än så länge så jag hoppas vi klarar oss.
Ja det var ju det där att googla återigen :nailbiting: hoppas ni slipper den här gången för sinnesfridens skull!

Vattkoppor har alla syskonen haft här men jag funderar på hur jag ska göra med 4-åringens förskoletimmar när bebis väl är här (hon har varit hemma sen mitten på v 8 nu). Veckan efter bebis ankomst får hon vara ledig iallafall, men sen vet jag inte. Känner väl att hon nog egentligen skulle gynnas av att få sina timmar med kompisar och lite mer stimulans än hemma samtidigt som jag är jäkligt rädd för RS (och magsjuka - bara tanken på att få det som nyopererad och så risken för att bebis får det...) för de säsongerna verkar ju inte alls vara över än. Å andra sidan kanske man inte kan gå och vara rädd för allt, vi kommer ju att behöva handla, bröderna går i skolan osv så skyddade från smittor är vi ju oavsett inte.
 
Det låter ju ändå som en bra plan (även om jag förstår att du gärna hade haft bebis ute typ i förrgår ;)) och skönt att hon har det finemang i magen så länge. :)
Ja det känns jätteskönt bara att det finns en plan!

Ang förskola så kommer nog storasyster få vara på förskolan sina 5h/dag efter ett par veckor. Hon trivs så himla bra och jag tror lite som du, att hon behöver den stimulansen. Sen blir det ju långledigt i sommar förstås 😊
 
Nu är han här, alldeles perfekt (inte alls partisk, nejdå) :love::p

Klockan 08.59 föddes lille Angelo, 48 cm lång och 2996 g i vikt.

Vi mår bägge två bra, och väntar i detta nu på att få komma upp till BB. Jag är rätt trött, men Angelo är ännu tröttare och har däckat gott på mitt bröst :heart

Det är helt sjukt. Vi är föräldrar :heartheart
Stort grattis !:heart
 
Hemma igen från sjukhuset. CT först en stund, sen UL och läkarundersökning. Läkaren var underbar, hon frågade hur det var och jag började gråta :o idag och imorgon är det full rulle på förlossningen tydligen, men söndag är preliminär dag för vräkning! Lillasyster hade det dock bra i magen, lagom med fostervatten och gott om rörelse på henne. Jag är öppen nästan 4 cm nu så hon hoppades på att det skulle komma igång av sig själv ändå, men har det inte gjort det borde det åtminstone vara ett gynnsamt läge för en smidig igångsättning. SÅ skönt att ha ett slutdatum, även om det kan skjutas upp någon dag beroende på beläggning på förlossningen såklart. Men ändå.
Fint att det har hänt något dessa dagar iaf. 4 cm så är ju en bra del av det jag tyckte var allra segast gjort ;) Hoppas det kickar igång som sagt!
 
Ja det var ju det där att googla återigen :nailbiting: hoppas ni slipper den här gången för sinnesfridens skull!

Vattkoppor har alla syskonen haft här men jag funderar på hur jag ska göra med 4-åringens förskoletimmar när bebis väl är här (hon har varit hemma sen mitten på v 8 nu). Veckan efter bebis ankomst får hon vara ledig iallafall, men sen vet jag inte. Känner väl att hon nog egentligen skulle gynnas av att få sina timmar med kompisar och lite mer stimulans än hemma samtidigt som jag är jäkligt rädd för RS (och magsjuka - bara tanken på att få det som nyopererad och så risken för att bebis får det...) för de säsongerna verkar ju inte alls vara över än. Å andra sidan kanske man inte kan gå och vara rädd för allt, vi kommer ju att behöva handla, bröderna går i skolan osv så skyddade från smittor är vi ju oavsett inte.
Ja... Vår son får vara hemma 2 veckor när pappa också är det. Mer än så kommer jag aldrig orka känner jag. Samma sak med att ta hem honom nu innan förlossningen... Det är livets gåva att han har sina timmar av stimulans just nu när jag inte orkar. Men jag är också nojig för smittor såklart :/
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
10 11 12
Svar
234
· Visningar
15 215
Gravid - 1år Hej! Vi har ju inga barn, men många funderingar. Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
2 894
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
17 18 19
Svar
373
· Visningar
39 469
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp