Vårföräldrar 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Precis kommit hem från barnmorskan, visade sig att den här lilla runda utbuktningen jag känner högt uppe på magen och som jag antagit har varit en liten rumpa i själva verket är ett litet huvud 😅 Och jag som mer än en gång kärvänligt och kanske lite lite hårt klappat om bebben där :nailbiting:

Fick ny tid redan nästa vecka för att se om hon har börjat vända på sig, annars skulle jag få en läkartid för grundligare undersökning ganska omgående. Inte så värst orolig än tho, går in i vecka 35 strax. Visst är det fler här med ungar som har vänt sig på sluttampen?
 
Idag är det 30 dagar kvar till bf och nästan allt praktiskt är färdigt men oj så icke-mentalt förberedd jag är. Har inte tänkt något alls på förlossningen, inget brev, inget om jag vill ha smärtlindring, nej faktiskt ingenting. Vet inte om det är någon nackdel dock.
De sista månaderna/veckorna har gått till att vaka över min far och sen när han dog skulle begravningen och allt annat planeras som tagit upp all tid. Nu begravdes han i fredags och det var den jobbigaste dagen i mitt liv.
Nu ska jag försöka tänka på mig själv och framtiden, bara 3,5 veckor kvar på jobbet.
 
Precis hemkommen fran läkaren.

Startade besöket med ctg (rutin här fran v.35) och hjärtljuden var väldigt laga, mellan 100-120. Men efter övriga undersökningar fick jag ligga med ctg en stund till och da var de bättre 150-170.

Sen ultraljud. Bebis ligger nu med huvudet ner och ganska langt ner "startposition" sa läkaren, här pratar man inte om fixerad osv sa jag vet inte exakt hur hon menade. Iaf sa tror hon inte att den kommer att vända sig igen. @Winifred , min tva lag med huvudet upp i v.35, veckan efter hade hon vänt sig igen. Den här bebisen lag med huvudet upp för 5 veckor sen men nu (v.35) alltsa rätt. Moderkakan sag bra ut och flödet är bra. Bebis beräknas väga runt 2,4 kg (+- 300g). Perfekt för veckan. Lämnade ocksa gbs prov sa hoppas det är negativt den här gangen ocksa (vcar posetivt med trean men neg med fyran)

+2 pa glukos sa hon undrade om jag hade ätit en söt frukost men jag at en macka med skinka och ett glas mjölk sa det är ju inte direkt sött. Men inget att oroa sig för. Blodtryck som vanligt högt där men jag haller koll hemma och da är det ok.
 
Precis hemkommen fran läkaren.

Startade besöket med ctg (rutin här fran v.35) och hjärtljuden var väldigt laga, mellan 100-120. Men efter övriga undersökningar fick jag ligga med ctg en stund till och da var de bättre 150-170.

Sen ultraljud. Bebis ligger nu med huvudet ner och ganska langt ner "startposition" sa läkaren, här pratar man inte om fixerad osv sa jag vet inte exakt hur hon menade. Iaf sa tror hon inte att den kommer att vända sig igen. @Winifred , min tva lag med huvudet upp i v.35, veckan efter hade hon vänt sig igen. Den här bebisen lag med huvudet upp för 5 veckor sen men nu (v.35) alltsa rätt. Moderkakan sag bra ut och flödet är bra. Bebis beräknas väga runt 2,4 kg (+- 300g). Perfekt för veckan. Lämnade ocksa gbs prov sa hoppas det är negativt den här gangen ocksa (vcar posetivt med trean men neg med fyran)

+2 pa glukos sa hon undrade om jag hade ätit en söt frukost men jag at en macka med skinka och ett glas mjölk sa det är ju inte direkt sött. Men inget att oroa sig för. Blodtryck som vanligt högt där men jag haller koll hemma och da är det ok.

Smyger in här och vill bara säga att mjölk är rackarns bra på att höja blodsocker, så det kan absolut vara pga mjölken :)
 
Idag är det 30 dagar kvar till bf och nästan allt praktiskt är färdigt men oj så icke-mentalt förberedd jag är. Har inte tänkt något alls på förlossningen, inget brev, inget om jag vill ha smärtlindring, nej faktiskt ingenting. Vet inte om det är någon nackdel dock.
De sista månaderna/veckorna har gått till att vaka över min far och sen när han dog skulle begravningen och allt annat planeras som tagit upp all tid. Nu begravdes han i fredags och det var den jobbigaste dagen i mitt liv.
Nu ska jag försöka tänka på mig själv och framtiden, bara 3,5 veckor kvar på jobbet.

Tror en förlossning kan gå hur bra som helst även oförberett/förutsättningslöst, bebis kommer ju ut så småningom hur som och man kan ha läst på hur mycket som helst och det blir ändå inte som man har tänkt sig. Kram på dig och ta hand om dig :heart
 
Förresten det pratas ju mycket om det här med minskade fosterrörelser, att då ska man kontakta sin bm men om det är tvärtom då, väldigt ökade rörelser? Bebis har rört sig i princip non-stop idag och jag har haft hjärtklappning ett par gånger. Ska man kontakta förlossningen då? Är i v. 36.
 
Då skyller vi på mjölken. Jag är just nu konstant sugen på mjölk men ska nog dricka mindre fast just på morgonen behöver jag ngt att dricka och tycker inte om kaffe eller te och vatten kan jag inte dricka på morgen qv ngn anledning, annara dricker jag bara vatten. Blodsocker (blod) kollas inte här mer än på glukosbelastningen utan det var socker (+2) i urinen.
 
Idag är det 30 dagar kvar till bf och nästan allt praktiskt är färdigt men oj så icke-mentalt förberedd jag är. Har inte tänkt något alls på förlossningen, inget brev, inget om jag vill ha smärtlindring, nej faktiskt ingenting. Vet inte om det är någon nackdel dock.
De sista månaderna/veckorna har gått till att vaka över min far och sen när han dog skulle begravningen och allt annat planeras som tagit upp all tid. Nu begravdes han i fredags och det var den jobbigaste dagen i mitt liv.
Nu ska jag försöka tänka på mig själv och framtiden, bara 3,5 veckor kvar på jobbet.

Stor kram till dig :heart
Såklart du har/har haft mycket annat att behöva fokusera på. Låter bra att försöka tänka lite på dig själv nu sista tiden.

Kan ju inte alls jämföra mig me dig å din situation. Men vill ändå berätta om hur jag tänkte sista tiden som gravid, eftersom jag känner igen mig lite i d du beskriver om att inte vara mentalt förberedd. Hoppas d är ok. Jag insåg ungefär som du hur jag inte var riktigt mentalt förberedd för att bebben skulle komma. I v12 va min sambo med en allvarlig olycka som han överlevde mirakulöst. Blev såklart mkt fokus sen kring hans rehab mm. Jag hade min bubbla som gravid men tänkte mest i nuet å inte så mkt mer. Va ju på nåt sätt i en bubbla av chock för vad som hänt, samtidigt så oändligt tacksam. Insåg sen när jag skulle gå på semester/gravpenning hur mentalt oförberedd jag va för förlossning och att bli förälder.. Men så landade jag på nåt sätt i tanken att d som kommer d kommer, jag hänger bara med. Det är nog första gången jag släppt kontrollen å litat på mig själv å min kropp, att jag kommer fixa det här. Vet inte var jag riktigt fick det ifrån, jag som vanligtvis har ett stort kontrollbehov. Tror d e d finaste jag gjort för mig själv :heart

Åter igen, stor kram till dig :heart
 
Förresten det pratas ju mycket om det här med minskade fosterrörelser, att då ska man kontakta sin bm men om det är tvärtom då, väldigt ökade rörelser? Bebis har rört sig i princip non-stop idag och jag har haft hjärtklappning ett par gånger. Ska man kontakta förlossningen då? Är i v. 36.

Ring å rådfråga du! Är det dagtid du ringer då kan du kanske börja med å rådfråga MVC.
Det är nog ingen fara med att bebben din lever loppan där inne, men ring såklart om du är osäker. Och hjärtklappning låter jobbigt, så ring även för din skull.
 
Förresten det pratas ju mycket om det här med minskade fosterrörelser, att då ska man kontakta sin bm men om det är tvärtom då, väldigt ökade rörelser? Bebis har rört sig i princip non-stop idag och jag har haft hjärtklappning ett par gånger. Ska man kontakta förlossningen då? Är i v. 36.
Jag upplever att bebis lätt blir lite hyper om jag varit stressad/igång. Var på konsert ganska sent i graviditeten förra gången och då höll sonen på att klösa sig ut genom naveln hela natten typ... Men tycker också det är bra att ringa och rådfråga, spec om du känt av lite hjärtklappning själv :)
 
Här är det lugna puckar än så länge så jag kommer att gå längre med denna än jag gjorde med sonen. Imorgon fyller jag 30 men av förklarliga skäl blir det inte mycket firande. Mamma kom hem från utlandsresa igår så nu känns det lite tryggare med barnpassning och så. Det slutar väl med att jag går över 2 veckor bara för det. Funderar på om detta att bebis vägrar fixera sig beror på att den inte planerar att flytta ut i någon nära framtid.

Har lite sammandragningar och förvärkar men bara några få/dag och oftast på kvällen. Tror att det går hand i hand med när sonen börjar bli lite trött och klättrar omkring på mig i soffan. Han är duktig på att trycka händer och knän i magen :crazy:
 
BF+2 och ännu ingen bebis här. Försöker sysselsätta mig med att förbereda och baka men börjar redan bli lite uttråkad.
 
Stor kram till dig :heart
Såklart du har/har haft mycket annat att behöva fokusera på. Låter bra att försöka tänka lite på dig själv nu sista tiden.

Kan ju inte alls jämföra mig me dig å din situation. Men vill ändå berätta om hur jag tänkte sista tiden som gravid, eftersom jag känner igen mig lite i d du beskriver om att inte vara mentalt förberedd. Hoppas d är ok. Jag insåg ungefär som du hur jag inte var riktigt mentalt förberedd för att bebben skulle komma. I v12 va min sambo med en allvarlig olycka som han överlevde mirakulöst. Blev såklart mkt fokus sen kring hans rehab mm. Jag hade min bubbla som gravid men tänkte mest i nuet å inte så mkt mer. Va ju på nåt sätt i en bubbla av chock för vad som hänt, samtidigt så oändligt tacksam. Insåg sen när jag skulle gå på semester/gravpenning hur mentalt oförberedd jag va för förlossning och att bli förälder.. Men så landade jag på nåt sätt i tanken att d som kommer d kommer, jag hänger bara med. Det är nog första gången jag släppt kontrollen å litat på mig själv å min kropp, att jag kommer fixa det här. Vet inte var jag riktigt fick det ifrån, jag som vanligtvis har ett stort kontrollbehov. Tror d e d finaste jag gjort för mig själv :heart

Åter igen, stor kram till dig :heart


Tack Aprilia. :heart

Förstår att den situationen tog bort fokuset från allt annat ett tag. Det blir ju så av naturliga skäl. Hoppas ni har det bra idag och att din sambo blev återställd.

Ja så känner jag med nu, jag kan inte noja över saker som jag inte har någon möjlighet att påverka, därför får förlossningen bli som den blir och vi får ta det då.

Kram :heart
 
Ja, kontrasterna är verkligen stora här i tråden (som vi f.ö snart har fyllt, har vi varit gravida så länge? O_o:laugh:)

Här är det en halv evighet (54 dagar... :p) kvar till BF och igår var vi på föräldraträff på MVC, lite kul att träffa andra blivande föräldrar i närområdet! :up: (BM brukade tydligen ha svårt att få ihop en hel grupp på vår lilla ort så det är väl en babyboom på g här nu :laugh:) Annars är jag just nu mest fascinerad över hur liten i magen mest hela tiden rör på sig så mycket att man kan se det på utsidan, kan ligga och bara glo på magen långa stunder :o
 
Jag har sjukt mkt sammandragningar, ffa kvällstid. Magen känns nästan konstant hård, sjukt obehagligt :crazy: Och molvärk till och från, ffa nattetid. Går och undrar om det kan vara på g snart, eller om jag bara har en livmoder med stort träningsbehov? :p:D
 
Haha önsketänkandet! Har haft några rejäla förvärkar nu under dagen. Sådär så att det molar och trycker rejält och håller i sig ganska länge. Men sen är det långa stunder av ingenting. Försöker nästan skjutsa på när de kommer :laugh:

Är ju mer än två veckor till bf så egentligen är det bara bra om det dröjer några dagar till men kan inte neka till att jag är rätt peppad!
 
Ja det är verkligen stora kontraster nu, håller tummarna för att ni som är kvar inte behöver vänta allt för länge!

Vi fortsätter med bajsblöjor om nätterna, och på dagarna med för den delen :D annars är vi bortskämda med en väldigt snäll bebis just nu. Imorse vaknade hon förvisso vid 6, men vid 8 gick hon och jag och la oss igen och sov till 11.30 :angel: storasyster är fantastiskt fin med henne, även om det är lite jobbigt emellanåt att inte vara prio ett hela tiden.

Har haft lite feberkänningar till och från under dagen, så till slut ringde jag och rådfrågade förlossningen. De ville ha in mig för kontroll. Där är inga rester kvar nu ju men provsvaren var lite svårtydda, tydligen kan allt bero på att det antingen är en infektion eller att jag precis fött barn :p så jag fick antibiotika utskrivet så får jag känna efter, får jag mer feber så tar jag den förstås, annars kan jag låta bli. Känns skönt att ha kollat i alla fall, och att receptet finns ifall det behövs!
 
Tack Aprilia. :heart

Förstår att den situationen tog bort fokuset från allt annat ett tag. Det blir ju så av naturliga skäl. Hoppas ni har det bra idag och att din sambo blev återställd.

Ja så känner jag med nu, jag kan inte noja över saker som jag inte har någon möjlighet att påverka, därför får förlossningen bli som den blir och vi får ta det då.

Kram :heart

:heart
Tack, han återhämtade sig helt otroligt bra med tanke på hans skador (stora skador ansikte å inuti munnen). Syns knappt på honom idag. Han va i sitt livs form då olyckan skedde, som förmodligen räddade hans liv. Plus att han aldrig rökt, snusat el druckit alkohol. Det var en enormt stor påfrestning på kroppen. Han har en del kvar med vissa saker ffa att få permanenta tänder, men i stort sett är han helt återställd. :love:

Låter klokt, finns ingen anledning att fundera över saker inte går att påverka. Det bästa för dig nu är att fokusera på dig själv å vad du behöver :heart hoppas du får bra stöd från mvc.
 
Bebis sov mellan 20.30-03.00 i natt. Fick typ panik när jag vaknade och såg vad klockan var och var rädd att det hänt honom något, men han låg och sussade så skönt ❤️ Blir nog till att ställa klockan i natt dock.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
261
· Visningar
18 314
Gravid - 1år Hej! Vi har ju inga barn, men många funderingar. Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 575
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
18 19 20
Svar
392
· Visningar
42 151
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 952
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp