Vårföräldrar 2020

Nu har det bestämts på mitt sjukhus att man inte får ha med sig någon på BB.. inte helt oväntat men jobbigt. De skickar dessutom hem en 6h efter förlossning om man mår ok verkar det som. Lite oklart om det gäller alla eller bara frivilligt. Jag misstänker dock att jag kommer vilja åka hem så snart som möjligt om allt känns bra. Alltså det suger att vara höggravid mitt i coronatoppen :( hur känner ni?
Verkar vara så överallt nu tyvärr :cautious: man förstår ju varför men det känns jobbigt likväl.
Känner mig livrädd för att det ska bli snitt och att man ska behöva klara sig själv, men förhoppningsvis går allt bra och då kommer jag nog vilja åka hem ganska så fort. Men det beror ju lite på när på dygnet man föder också. Kommer bebis vid 18 tiden på kvällen så får man ju glatt stanna över natten.
 
Min sambo fick inte stanna och även om det är tredje barnet så grät jag när han åkte. Dock så blev det bra ändå, alla andra mammor är ju också ensamma och personalen är hjälpsam. Jag upplevde mig mer ensam förra gången för då kändes det som att alla pappor var kvar och min sambo behövde åka hem till vår andra dotter. Nu upplevde jag att alla mammor var lite kontaktsökande och det är ju trevligt med lite sällskap vid måltiderna.
Jag rekommenderar att stanna, så man får lite hjälp med att komma igång med amningen. Det är inte alltid helt enkelt, särskilt vid första barnet.
Jag var tvungen att stanna minst ett dygn eftersom vår lilla bajsade i vattnet innan hon kom ut.

Jag jobbar på förlossningsberättelsen :)

ps minns inte om jag tipsat om denna podden här tidigare men The positive birth story podcast med en svensk barnmorska tycker jag var superbra, med stärkande förlossningsberättelser
 
Min sambo fick inte stanna och även om det är tredje barnet så grät jag när han åkte. Dock så blev det bra ändå, alla andra mammor är ju också ensamma och personalen är hjälpsam. Jag upplevde mig mer ensam förra gången för då kändes det som att alla pappor var kvar och min sambo behövde åka hem till vår andra dotter. Nu upplevde jag att alla mammor var lite kontaktsökande och det är ju trevligt med lite sällskap vid måltiderna.
Jag rekommenderar att stanna, så man får lite hjälp med att komma igång med amningen. Det är inte alltid helt enkelt, särskilt vid första barnet.
Jag var tvungen att stanna minst ett dygn eftersom vår lilla bajsade i vattnet innan hon kom ut.

Jag jobbar på förlossningsberättelsen :)

ps minns inte om jag tipsat om denna podden här tidigare men The positive birth story podcast med en svensk barnmorska tycker jag var superbra, med stärkande förlossningsberättelser
Kan tänka mig att det är som du skriver att personalen är lite mer hjälpsam när de faktiskt vet att alla är där ensamma. Jag vantrivdes ju på BB sist och det var så underbemannat, det var ofta de inte hunnit läsa journalerna och att tester som skulle göras glömdes av så man fick påminna ett antal gånger. Hoppas att det blivit bättre till denna gången. Då kommer det vara lättare för mig att stanna kvar.
 
Besök hos BM idag för extra koll. Hade missuppfattat lite sist och trodde jag hade stort SF-mått då också men det var tydligen tvärt om att det dalat så mycket så hon ville göra en extra koll. Jag hade "hittat tillbaka" till min egen kurva igen så det var hon ju nöjd med. Dock ligger jag då högt igen på kurvorna så vi bestämde att vi gör glukosbelastning imorgon och nästa vecka har jag fått tid för tillväxtultraljud. Vet att det kan ge väldigt trubbiga mått men känns ändå skönt att kolla några gånger extra, förhoppningsvis bestäms det kanske så ifall att jag inte ska behöva gå över tiden om det nu visar sig att han är lite större.

Kollade även hjärtljuden som var lite höga till en början, BM sa dock att det var ganska vanligt när man legat ner en stund på rygg. Fick sitta kvar en stund på en stol och sen när vi kollade igen var de nere på 142 så då kändes det bra igen. Tycker alltid man hinner bli lite orolig när nått sticker ut även om någon står precis bredvid och säger att det är normalt :P
 
Min sambo fick inte stanna och även om det är tredje barnet så grät jag när han åkte. Dock så blev det bra ändå, alla andra mammor är ju också ensamma och personalen är hjälpsam. Jag upplevde mig mer ensam förra gången för då kändes det som att alla pappor var kvar och min sambo behövde åka hem till vår andra dotter. Nu upplevde jag att alla mammor var lite kontaktsökande och det är ju trevligt med lite sällskap vid måltiderna.
Jag rekommenderar att stanna, så man får lite hjälp med att komma igång med amningen. Det är inte alltid helt enkelt, särskilt vid första barnet.
Jag var tvungen att stanna minst ett dygn eftersom vår lilla bajsade i vattnet innan hon kom ut.

Jag jobbar på förlossningsberättelsen :)

ps minns inte om jag tipsat om denna podden här tidigare men The positive birth story podcast med en svensk barnmorska tycker jag var superbra, med stärkande förlossningsberättelser
Tror nog det är bra för en annan att stanna just för att få hjälp med amning. Speciellt eftersom det är första barnet som du skriver. Man känner sig nog ännu mer ensam om man är hemma och det inte fungerar. Inbillar mig att det är lättare att be om hjälp där på plats än att behöva ringa någon.
 
Verkar vara så överallt nu tyvärr :cautious: man förstår ju varför men det känns jobbigt likväl.
Känner mig livrädd för att det ska bli snitt och att man ska behöva klara sig själv, men förhoppningsvis går allt bra och då kommer jag nog vilja åka hem ganska så fort. Men det beror ju lite på när på dygnet man föder också. Kommer bebis vid 18 tiden på kvällen så får man ju glatt stanna över natten.

Ja, fy. Ensam på sjukan efter snitt med en nyfödd vore riktigt kämpigt! Jag hade väldigt svårt att röra mig de tre första dygnen o behövde hjälp för att komma upp ur tex sittande position. Vore mentalt jobbigt att behöva ringa ner vårdpersonalen för sådana ”onödiga” grejer...
 
Min sambo fick inte stanna och även om det är tredje barnet så grät jag när han åkte. Dock så blev det bra ändå, alla andra mammor är ju också ensamma och personalen är hjälpsam. Jag upplevde mig mer ensam förra gången för då kändes det som att alla pappor var kvar och min sambo behövde åka hem till vår andra dotter. Nu upplevde jag att alla mammor var lite kontaktsökande och det är ju trevligt med lite sällskap vid måltiderna.
Jag rekommenderar att stanna, så man får lite hjälp med att komma igång med amningen. Det är inte alltid helt enkelt, särskilt vid första barnet.
Jag var tvungen att stanna minst ett dygn eftersom vår lilla bajsade i vattnet innan hon kom ut.

Jag jobbar på förlossningsberättelsen :)

ps minns inte om jag tipsat om denna podden här tidigare men The positive birth story podcast med en svensk barnmorska tycker jag var superbra, med stärkande förlossningsberättelser

Förstår att det kom lite tårar även om du varit med om detta tidigare. Man är ju ganska omtumlad efter en förlossning oavsett o hormonerna hjälper ju inte alltid till med känslorna heller.. Men det låter betryggande det du berättar om att man är i samma sits som andra mammor o förhoppningsvis kan få lite stöd av varandra. Vore fint:)
 
Så då var glukosbelastningen gjord. Gick bättre än förväntat att dricka vätskan :p Jag har ingen graviditetsdiabetes men värdena var väll kanske ändå lite högre än önskvärt så fick med mig ett papper hem hur man kan tänka kring kosten. Ställde frågan hur man eventuellt går vidare men hon sa att jag just nu inte behöver göra några extra kontroller i och med att jag var inom gränsvärdet. Men hon skickade med några frågor till läkaren nästa vecka som ska göra ultraljudet, så får se om han kommer med någon mer information då.
 
Så då var glukosbelastningen gjord. Gick bättre än förväntat att dricka vätskan :p Jag har ingen graviditetsdiabetes men värdena var väll kanske ändå lite högre än önskvärt så fick med mig ett papper hem hur man kan tänka kring kosten. Ställde frågan hur man eventuellt går vidare men hon sa att jag just nu inte behöver göra några extra kontroller i och med att jag var inom gränsvärdet. Men hon skickade med några frågor till läkaren nästa vecka som ska göra ultraljudet, så får se om han kommer med någon mer information då.

Skönt att de håller koll! Hoppas allt see varit nästa v:)
 
Idag var jag iväg till bm igen. Allt såg bra ut, till och med blodsockret trots att jag precis tryckt i mig en chokladmuffin 😅 SF-måttet håller mittenkurvan precis som i förra graviditeten o bebis är tydligen fixerad. Hade svinont av molvärk i förrgår (nästan så att jag övervägde att ringa FL..) och troligtvis var det kanske därför. Sedan dess har alla hårda sparkar varit upp mot revbenen o ingen mer smärta har kommit alls. Hoppas att den håller sig borta, har verkligen ingen lust att föda såhär tidigt!
 
När är det dags att börja förbereda för bebisen egentligen? :p Går snart in i vecka 32 och vi har inte förberett nått!:nailbiting: Eller jag tog fram kläderna från vinden men de är inte tvättade. Får kanske ta tag i att köpa hem lite blöjor i alla fall:) man märker helt klart av att man väntar barn nummer 2 😂
 
När är det dags att börja förbereda för bebisen egentligen? :p Går snart in i vecka 32 och vi har inte förberett nått!:nailbiting: Eller jag tog fram kläderna från vinden men de är inte tvättade. Får kanske ta tag i att köpa hem lite blöjor i alla fall:) man märker helt klart av att man väntar barn nummer 2 😂
Vi handlade det mesta när jag var i v. 36. Då drog vi till Ullared och shoppade. Lite kläder och ett babyskydd var i stort sett det vi hade innan. Och nått litet till
 
Vi handlade det mesta när jag var i v. 36. Då drog vi till Ullared och shoppade. Lite kläder och ett babyskydd var i stort sett det vi hade innan. Och nått litet till
Härligt, då behöver jag inte känna mig så stressad då. Hade gärna också åkt till Ullared men känns lite dumt att åka dit nu antar jag :grin:
Vi skulle behöva en babysitter och en ny babymonitor annars har vi ju det mesta från storebror så det ska ju egentligen bara tas upp från källaren 😊
 
När är det dags att börja förbereda för bebisen egentligen? :p Går snart in i vecka 32 och vi har inte förberett nått!:nailbiting: Eller jag tog fram kläderna från vinden men de är inte tvättade. Får kanske ta tag i att köpa hem lite blöjor i alla fall:) man märker helt klart av att man väntar barn nummer 2 😂

Vi har inte heller fixat särskilt mkt.. Köpt syskonvagnen då, men inte ett nytt hjul så att vi kan köra den tex :p har sytt ett babynest o håller på med tredje försöket att virka ett barnvagnshänge (pingvin - nybörjarnivå, så hur svårt ska det vara liksom?! Haha). I övrigt inget.. löser sig nog förutsatt att vi inte blir satta i karantän då ;)
 
Stort grattis! Välkommen till världen lilla vän!!
Du får berätta mer när du har tid och ork ❤
[/QUOTE
Det började med värkar vid midnatt. Ganska regelbundna. Vid 03 på natten släppte slemproppen och efter det blev värkarna lugnare. De gjorde inte lika ont längre och kom med ett längre mellanrum. På förmiddagen tilltog dom igen och ca 12.30 ringde jag förlossningen om råd. Blev kvar hemmanen stund men var välkommen i om det blev värre. Vid 14 var det fruktansvärt så vi rullade in. Blev inskriven 14.55. Vid 15.30 var jag öppen nästan 5 cm. Sen gick det ganska fort. Vattnet gick 17.33 och 18.50 började krystvärkarna och bebis är född 19.46. Det blev en flicka som vi visste. Hon är 51 lång och vägde 3860 gram.
Levde på lustgas men på slutet andades jag bara ut i den så då fick jag syre där istället. Det var skönt att det gick fort men det gjorde väldigt ont så det är skönt att det är över. nu vilar vi upp oss på bb.
 
Idag var jag iväg till bm igen. Allt såg bra ut, till och med blodsockret trots att jag precis tryckt i mig en chokladmuffin 😅 SF-måttet håller mittenkurvan precis som i förra graviditeten o bebis är tydligen fixerad. Hade svinont av molvärk i förrgår (nästan så att jag övervägde att ringa FL..) och troligtvis var det kanske därför. Sedan dess har alla hårda sparkar varit upp mot revbenen o ingen mer smärta har kommit alls. Hoppas att den håller sig borta, har verkligen ingen lust att föda såhär tidigt!
Oj redan fixerad. Men har för mig att det inte nödvändigtvis behöver vara så att man föder tidigt för det va? Ska bli spännande att se på onsdag hur lilleman ligger, jag misstänker att han ligger i tvärläge men har säkert helt fel som vanligt :angel:
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
367
Senast: Sirap
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 725
Senast: gulakatten
·
Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 965
Senast: Bulldoozer
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
12 823
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp