Vårföräldrar 2020

Funderar på om lillebror faktiskt börjat sjunka ner lite i bäckenet eller om det bara är önsketänkande ;) Tycker det liksom ilar och sticker lite ner i underlivet. Däremot om man kollar på magen så är den lika högt upp som tidigare och tycker liksom nästan man ser att han ligger ”utanför”, det är liksom som en kant runt hela magen om ni förstår vad jag menar;) kände ni av när bebis trängde ner/ fixerade sig?
Jag märkte skillnad på magen efter vändningen. Sitter och funderar på hur skillnaden var men kommer inte riktigt ihåg. Tror att magen blev smalare precis vid revbenen och allt kändes lättare. Om jag kommer ihåg rätt upplevde jag henne inte lika ytlig när hon vänt sig. Dock kände jag inte när hon vände dig eftersom hon fick hjälp med det. Jag har börjat glömma bort hur vissa saker kändes. Kommer mer ihåg om det kändes jobbigt eller så.
 
Hehe skönt att höra att det är ok :p Hur går allt för er, fortsätter det rulla på?
Det rullar på. Hon har lite magknip på kvällarna men det har nog börjat ge sig. Hon äter endast ersättning så det är nog den som bråkar med magen. BVC gav tips om att ha i lite rapsolja och jag upplever att det hjälper.
Annars är hon oftast väldigt glad. Vi får många leenden varje dag. Babygymet är väldigt roligt korta stunder. Och allt med starka färger.
 
Jag märkte skillnad på magen efter vändningen. Sitter och funderar på hur skillnaden var men kommer inte riktigt ihåg. Tror att magen blev smalare precis vid revbenen och allt kändes lättare. Om jag kommer ihåg rätt upplevde jag henne inte lika ytlig när hon vänt sig. Dock kände jag inte när hon vände dig eftersom hon fick hjälp med det. Jag har börjat glömma bort hur vissa saker kändes. Kommer mer ihåg om det kändes jobbigt eller så.
Tack! Javisst glömmer man fort, försöker komma ihåg hur det var med sonen men det går dåligt. Kommer dock ihåg att jag hade känslan av att han låg högt i magen också för upplevde aldrig den känslan av att det blev mer plats i magen. Men han var ju lång också och tror att även denna killen kommer att vara det :)
 
Tack! Javisst glömmer man fort, försöker komma ihåg hur det var med sonen men det går dåligt. Kommer dock ihåg att jag hade känslan av att han låg högt i magen också för upplevde aldrig den känslan av att det blev mer plats i magen. Men han var ju lång också och tror att även denna killen kommer att vara det :)
Jag har fortfarande kvar känslan av att det var jobbigt att va gravid förutom några veckor. Och att det gjorde fruktansvärt ont att föda vilken man iofs vet innan oxå. Folk säger att jag kommer ändra mig och att jag snart kommer vilja ha fler barn när jag berättar att jag inte vill vara gravid igen eller genomgå en förlossning till. Men det visar sig
 
Jag har fortfarande kvar känslan av att det var jobbigt att va gravid förutom några veckor. Och att det gjorde fruktansvärt ont att föda vilken man iofs vet innan oxå. Folk säger att jag kommer ändra mig och att jag snart kommer vilja ha fler barn när jag berättar att jag inte vill vara gravid igen eller genomgå en förlossning till. Men det visar sig
Det är nog olika, jag har helt glömt av förlossningen och lever just nu i någon form av tro att allt med min förra förlossning var helt fantastisk :p Lär ju få ett uppvaknande sen när värkarna börjar, just nu kan jag inte för mitt liv komma på hur en värk känns:angel: Däremot minns jag bara min förra graviditet som ”negativ” men längtan efter ett till barn blev tillslut större men jag säger ju ofta till sambon att hade man kunnat välja vem som var gravid så hade det fått vara han den här andra gången!
 
Funderar på om lillebror faktiskt börjat sjunka ner lite i bäckenet eller om det bara är önsketänkande ;) Tycker det liksom ilar och sticker lite ner i underlivet. Däremot om man kollar på magen så är den lika högt upp som tidigare och tycker liksom nästan man ser att han ligger ”utanför”, det är liksom som en kant runt hela magen om ni förstår vad jag menar;) kände ni av när bebis trängde ner/ fixerade sig?

Jag tror att jag kände det, hade mkt molvärk under en kväll/natt och sedan dess stickningar/ilningar ”där nere” hehe. Sedan fick jag ont i framfogen i samband med den natten också. Utöver det har jag inte märkt av att magen skulle ha sjunkit eller så, blir bara jobbigare att andas för varje dag trots att alla appar säger att ”nu sjunker bebisen ner och det blir bättre” jovisst... :meh: Men så är jag ganska kort också vilket kanske påverkar. Utrymmet ovanför bröstbenets nederkant är allt jag har kvar efter livmodern tagit sitt.
 
Det rullar på. Hon har lite magknip på kvällarna men det har nog börjat ge sig. Hon äter endast ersättning så det är nog den som bråkar med magen. BVC gav tips om att ha i lite rapsolja och jag upplever att det hjälper.
Annars är hon oftast väldigt glad. Vi får många leenden varje dag. Babygymet är väldigt roligt korta stunder. Och allt med starka färger.

Härligt med en glad bebis och skönt att det verkar ordna upp sig med magen :) bra att få tips som funkar! Tyckte vår bvc-”tant” kom med massa bra stöd o tips så jag hoppas att vi kan få henne till lillasyster också. Har annars mest hört negativt om bvc’s goda råd tyvärr. Är ni nöjda?
 
Härligt med en glad bebis och skönt att det verkar ordna upp sig med magen :) bra att få tips som funkar! Tyckte vår bvc-”tant” kom med massa bra stöd o tips så jag hoppas att vi kan få henne till lillasyster också. Har annars mest hört negativt om bvc’s goda råd tyvärr. Är ni nöjda?
Vi hoppas ni får samma tant denna gång. Hon är rätt gullig vår tant. Kommer med lite tips utan att jag behöver fråga och svarar på de frågor man har. Har bara träffat henne 3 gånger varav ena gången var läkarbesök. Men är än så länge nöjd
 
Mvc idag, allt var under kontroll :) Nästa gång hoppas jag kunna ställa in pga redan fött barn, men annars blir det 1/6 för koll och dagen efter det UL. Hinnsvepning var inte aktuellt idag men kunde vara ett alternativ vid nästa träff om den blir av, så vi får se! Oklart om det görs där dock, det framgick inte..
 
Mvc idag, allt var under kontroll :) Nästa gång hoppas jag kunna ställa in pga redan fött barn, men annars blir det 1/6 för koll och dagen efter det UL. Hinnsvepning var inte aktuellt idag men kunde vara ett alternativ vid nästa träff om den blir av, så vi får se! Oklart om det görs där dock, det framgick inte..
Härligt att allt såg bra ut 😊 Då känns det lite som samma för mig sist att de inte vill göra innan men om man går över kan det bli aktuellt. Men håller alla tummar att bebis är på utsidan tills dess :)
 
Härligt att allt såg bra ut 😊 Då känns det lite som samma för mig sist att de inte vill göra innan men om man går över kan det bli aktuellt. Men håller alla tummar att bebis är på utsidan tills dess :)
Hur har ni det kring riktlinjer att bli igångsatt där du bor?
Här har om jag förstått det rätt inga regler ändrats från v.42 till 41 men att alla som vill får komma in för bedömning/koll i v.41 och en stor del blir igångsatta då. Så känns som man kan räkna med att gå till max 41 även om de såklart inte kan lova något.
 
Hur har ni det kring riktlinjer att bli igångsatt där du bor?
Här har om jag förstått det rätt inga regler ändrats från v.42 till 41 men att alla som vill får komma in för bedömning/koll i v.41 och en stor del blir igångsatta då. Så känns som man kan räkna med att gå till max 41 även om de såklart inte kan lova något.

Misstänker att du hade för avsikt att citera mig :p här är det samma gamla vanliga riktlinjer. Tycker att det är beklagningsvärt att de inte har ändrat än med tanke på studien. Tror inte man blir igångsatt före v42 tyvärr.. Bm sa inget om det iaf.
 
Misstänker att du hade för avsikt att citera mig :p här är det samma gamla vanliga riktlinjer. Tycker att det är beklagningsvärt att de inte har ändrat än med tanke på studien. Tror inte man blir igångsatt före v42 tyvärr.. Bm sa inget om det iaf.
Haha ja såklart, tur du är uppmärksam ;) Tycker också att det är galet att man inte ändrar i hela landet efter hur swepiestudien slutade. Nu hoppas jag ju att både du och jag ska ha bebisar som vill komma ut tidigare så vi slipper oroa oss för det.
 
Vart kn man hitta sin regions riktlinjer för igångsättning? 😊
Jag vet tyvärr inte. Jag hittade ingenting på min region om när man sätter igång. Hittade däremot en artikel att igångsättningarna ökat från 20-30% på mitt sjukhus i och med att det inte nekar någon att bli igångsatt i v.41.
 
Bm gjorde mig lite orolig sist inser jag nu. Jag berättade att vissa förvärkar kan sitta i 5-10 min i sträck o göra ganska ont. Hon rådde mig att ringa fl om det kom mer än en sådan på raken. Nu är vi ju bara 4 aktiva i denna tråden men tänkte ändå slänga ut frågan, är det ngn annan som haft/har sådana långa förvärkar? Har ni fått höra ngt speciellt om dem isf och blev det normallånga förlossningsvärkar sen?
 
Bm gjorde mig lite orolig sist inser jag nu. Jag berättade att vissa förvärkar kan sitta i 5-10 min i sträck o göra ganska ont. Hon rådde mig att ringa fl om det kom mer än en sådan på raken. Nu är vi ju bara 4 aktiva i denna tråden men tänkte ändå slänga ut frågan, är det ngn annan som haft/har sådana långa förvärkar? Har ni fått höra ngt speciellt om dem isf och blev det normallånga förlossningsvärkar sen?
Har tyvärr ingen erfarenhet av så långa förvärkar/värkar alls. Man hör ju om många som inte får någon värkvila utan upplever värkar i stort sett hela tiden men det är ju mer i det aktiva värkarbetet än förvärkar om jag förstått det rätt. Brukar du få många på raken som är så långa? Blir ju väldigt svårt att klocka också kan jag tänka mig om värkarna håller i sig så länge :crazy:
 
Bm gjorde mig lite orolig sist inser jag nu. Jag berättade att vissa förvärkar kan sitta i 5-10 min i sträck o göra ganska ont. Hon rådde mig att ringa fl om det kom mer än en sådan på raken. Nu är vi ju bara 4 aktiva i denna tråden men tänkte ändå slänga ut frågan, är det ngn annan som haft/har sådana långa förvärkar? Har ni fått höra ngt speciellt om dem isf och blev det normallånga förlossningsvärkar sen?
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av långa förvärvar. Men hur definierar du en förvärk? Som en sammandragning? För sammandragningar har nog kunnat sitta i längre än en värk.
Under min andra förlossning så upplevde jag väldigt täta värkar men de var ju ändå inte länge än normalt. Bara täta.
 
@Mois o @Pengy svarar båda i samma veva:

Jag skiljer på förvärkar o sammandragningar genom att de förstnämnda gör ganska ont samtidigt som livmodern är stenhård samt ger tryck neråt, o de övriga bara bidrar till en hård livmoder. Men jag är ju inte säker på att det är rätt definitionsmässigt dock.. Hur som har de där långdragna, smärtsamma grejerna inte kommit så tätt, kanske max 1-2 per timme. Ofta är det bara en och sedan slutar det smärta, o övergår till bara vanliga SD.

Håller tummarna för att värkarna är av normal längd när de väl drar igång, annars blir det nog jobbigt. Till dess får jag kanske försöka hålla mig lugn o följa bm’s råd om att ringa in om det kommer flera efter varandra. Skumt iaf! Hade inte såhär med dottern, men minns dock att SD kunde sitta i ganska länge iofs.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 602
Senast: gulakatten
·
Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 486
Senast: Helvetet
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 563
Senast: Blyger
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp