Vårföräldrar 2020

Så nu kommer en liten utförligare förlossningsberättelse. Lägger som spoiler om någon tycker det är jobbigt att läsa men finns inget hemskt eller jobbigt med i min förlossning.


På måndagen hade vi ju bokad tid för ingångsättning men på söndag kväll vid 22-tiden gick vattnet hemma. Inga värkar så jag fick komma in på en koll för att kolla vattenkvalitén och att bebisen mådde bra. Och det fick vi godkänt på så vid 03.00 åkte vi hem igen med vetskapen att vi snart skulle befinna oss på förlossningen igen. Under natten/morgonen fick jag lite värkar men så pass oregelbundna att det inte var värt att klocka.
Så väl inne på förlossningen startade vi med CTG och status på kroppen. 2,5 cm öppen och ca 1 cm kvar på tappen, så samma status som under fredagen på kollen. Beslut togs att jag skulle få dropp för att sätta igång värkarna. 10.35 sattes droppet och efter ca, 30 minuter satte värkarna igång och då tyckte jag att dom höll i sig länge, kom oregelbundet och här kände jag mig orolig över hur jag skulle klara av detta. Men snabbt därefter gick värkarna över till regelbundna med en tydlig början och slut och jag kämpade på med andningen. Efter ett tag säger mannen att nu ska du nog börja ta lustgas men jag hade ju en bild att det var långt kvar så stod ut ett par värkar till. Vi ringer på Bm som lite chokat säger att jag är öppen 6 cm och jag får äntligen börja använda den älskade lustgasen. Här stängs droppet av då barnmorskan tycker att det går lite väl fort men min kropp är redan igång och kör på av sig själv :p Hon säger något i stil med att ”man vet ju aldrig med er omföderskor, det är nog bra att jag förbereder för att bebis kommer snart. Så hon springer runt och fixar lite och en till person kommer in i rummet och då säger jag att alltså nu trycker det på och jag får klartecken att börja krysta. Här går hjärtljuden ner en del så barnmorskan gjorde bedömningen att det var lika bra att jag fick göra ”min grej” så själva utkrystandet gick väll egentligen lite väl fort. Men jag krystade på och helt plötsligt säger dem att nu nästa krystvärk kan du ta på rygg (låg på sidan innan) för då kan du ta emot bebisen. Och här här det ända jag tänker att ”Va?? Är huvudet redan ute? Hur fan gick det till? :confused: Första graviditeten slutade ju med sugklocka i ett drag så visste liksom inte hur det känns när bebisen kommer ut steg för steg. En krystvärk senare kommer han upp på bröstet och det kändes så underbart eftersom jag aldrig fick upp storebror på bröstet.
Fick sy lite i gamla ”klippet” och sen ett stygn i någon ytlig rispa eftersom det gick lite väl fort. 12:58 kom han till världen 2,5 h efter att droppet sattes in, så trots att han valde att stanna inne 9 dagar extra så gick det i ett rasande tempo när han väl kom ut :) Vi fick åka hem sent igårkväll och i eftermiddag hämtar vi storebror på förskolan för ett första möte, är så nervös hur detta ska gå :p
Ett snabbt tips inför första mötet är att låta bebis ligga själv så att du är fri att titta på bebis tillsammans med syskonet ❤️
Det kommer säkert att gå jättebra! Så mysigt! Hur gammal är storebror?

Det låter som att du också fick en bra förlossning.
Jag är tacksam att jag kunde vara hemma så länge. Jag var så orolig innan att jag inte skulle kunna hitta pauserna mellan värkarna eller att jag inte skulle kunna nyttja dem genom att slappna av. Men det gick nästan för bra haha Att det kan vara sån skillnad mellan förlossningarna. Med andra barnet hade jag inte alls samma lugn och blev överrumplad av intensiteten.

Ja det är verkligen coolt vad kvinnokropparna klarar. Jag tycker också det är inspirerande och coolt att läsa alla olika förlossningsberättelser.
 
Ett snabbt tips inför första mötet är att låta bebis ligga själv så att du är fri att titta på bebis tillsammans med syskonet ❤
Det kommer säkert att gå jättebra! Så mysigt! Hur gammal är storebror?
Bra tips! :up:Vi pratade igenom lite igår hur vi skulle göra och var överens om att vi inte är för på med att han ska hålla/röra lillebror om han inte vill. Vill inte lägga för stort fokus på bara lillebror, men lillebror har köpt en liten present (eller vi då ;)) så det kanske lockar lite att kika på honom iallafall.

Storebror är drygt 2 år gammal, född april 18 :)
 
Bra tips! :up:Vi pratade igenom lite igår hur vi skulle göra och var överens om att vi inte är för på med att han ska hålla/röra lillebror om han inte vill. Vill inte lägga för stort fokus på bara lillebror, men lillebror har köpt en liten present (eller vi då ;)) så det kanske lockar lite att kika på honom iallafall.

Storebror är drygt 2 år gammal, född april 18 :)
Hur gick det? Låter som att ni hade en bra plan att låta storebror ta det i sin takt.
 
Hur gick det? Låter som att ni hade en bra plan att låta storebror ta det i sin takt.
Det gick superbra! :DSambon hämtade på förskolan och så mötte jag upp själv i hallen och så pratade vi på och efter en stund sa jag att lillebror ligger i soffan. Han ville gå och kolla men att vi skulle följa med. Var verkligen intresserad, ville ge honom nappen och klappade honom och sen låg det två paket från lillebror som vi öppnade och fokuserade på en stund. Efter det visade han upp leksakerna och ville ligga bredvid honom i babynestet, blev lite trångt men det gick ;)
När mormor och morfar kom och hälsade på så ville han gärna ”hålla den”, så det fick han också gjort :up: så nu känns allt bara så bra:heart
 
Det gick superbra! :DSambon hämtade på förskolan och så mötte jag upp själv i hallen och så pratade vi på och efter en stund sa jag att lillebror ligger i soffan. Han ville gå och kolla men att vi skulle följa med. Var verkligen intresserad, ville ge honom nappen och klappade honom och sen låg det två paket från lillebror som vi öppnade och fokuserade på en stund. Efter det visade han upp leksakerna och ville ligga bredvid honom i babynestet, blev lite trångt men det gick ;)
När mormor och morfar kom och hälsade på så ville han gärna ”hålla den”, så det fick han också gjort :up: så nu känns allt bara så bra:heart

Låter som en jättebra start :) Vi fick också till det ganska bra tycker jag, pappa höll lillasyster och jag fanns där för stortjejen (som fortf är mkt mammig). Hon var väldigt nyfiken men försiktig, först efter ett tag vågade hon peta lite på bebben. Men hon skrattade jättemycket åt ljuden o rörelserna som bebis gjorde. Däremot har svartsjuka redan blossat upp vid amning.. Då vill hon kramas med mig och påtalar att lillasyster ska till sin säng alt så försöker hon putta bort/tjuvnypa lillasyster. Får se hur det utvecklar sig. Var ganska beredd på att reaktionen skulle bli blandad precis så. Har ni hunnit märka av någon svartsjuka?
 
Låter som en jättebra start :) Vi fick också till det ganska bra tycker jag, pappa höll lillasyster och jag fanns där för stortjejen (som fortf är mkt mammig). Hon var väldigt nyfiken men försiktig, först efter ett tag vågade hon peta lite på bebben. Men hon skrattade jättemycket åt ljuden o rörelserna som bebis gjorde. Däremot har svartsjuka redan blossat upp vid amning.. Då vill hon kramas med mig och påtalar att lillasyster ska till sin säng alt så försöker hon putta bort/tjuvnypa lillasyster. Får se hur det utvecklar sig. Var ganska beredd på att reaktionen skulle bli blandad precis så. Har ni hunnit märka av någon svartsjuka?
Hur gammal är storasyster?
Mina två tjejer är 4 år och snart 9 år så deras svartsjuka tar andra former. Men de är ju också såpass stora att man kan prata om det.
 
Återbesök på BB igår för läkarkontroll och hörselscreening. Allt såg bra ut förutom att hon kunde höra lite knäppande i höften så skulle få remiss till ortoped inom 2 veckor. Men höften kändes stabil och det var inget som han kände av eller som vi behövde tänka på tills vi får kollat upp det!

Annars flyter det på bra här hemma, lite krångligt att komma till ro på kvällen men när vi väl somnar efter att ha blivit mätta och belåtna sover han gott i bedsidecriben ett par timmar utan uppvak :up:
 
Hej igen, hoppas allt är fortsatt bra med er i alla bebisbubblor! Här har vi äntligen fått ta del av den första tidens njutning och det känns så himla härligt! Visst går inte allt på räls när man samtidig har en trotsig tvååring som växlar humör stup i kvarten men utefter omständigheterna är det underbart att äntligen ha blivit tvåbarnsmamma 😍 (de flesta stunderna är storasyster världens gulligaste mot mini, det blir bättre för varje dag).

Minstingen har sedan dagen efter hemkomst helt gått över till amning och verkar vara viktstabil. Får se till nästa tors hur det utvecklar sig, men håller tummarna. Har samma problem som förra gången med alldeles för mkt mjölk i kombination med stark utdrivning så hon behöver inte anstränga sig för att få i sig iaf... Men aj vad ont det gör! Den här gången har jag skitit i att (förgäves) försöka hålla ner produktionen så jag pumpar när jag inte står ut längre. Tror inte det blir värre faktiskt.

Har funderat en del kring förlossningen som ju blev ganska dramatisk och långdragen. På pappret ser det ganska läskigt ut men min upplevelse är inte sådan. Hatten av till personalen alltså, är övertygad om att deras insatser gjorde att jag undslapp trauma. Och om jag fått veta på förhand att bebis skulle må bra så skulle jag välja vaginal förlossning varje gång. Min enda negativa upplevelse kretsar ju just kring bebis mående, smärtan av alla evighetslånga värkar utan vila var jobbigt i stunden men helt klart genomlevbart. Det enda som gnager är just att minstingen mådde dåligt under tiden och efter, och huruvida det finns risk för bestående men. Det har dock ingen nämnt något om och apgar var förvånande 9-9 så förhoppningsvis är allt ok. Hon verkar precis som en vanlig bebis hittills ;) Ser typ exakt ut som sin storasyster gjorde som bebis, så häftigt!
 
Här rullar allt på. Hon har lyckats vända sig någorlunda efter mkt kämpande. En envis bebis verkar vi ha här hemma. På eftermiddagarna när hennes pappa kommit hem skriker hon precis som att hon har magknip, men när han tar henne blir hon helnöjd. Lämnar han över henne till mig skriker hon igen😅. Hon verkar vara pappas flicka😊
Hon har börjat sova stora delar av nätterna utan att vakna vilket känns lyxigt. Ofta har hon svårt att komma till ro på kvällen men då är det bara att lägga henne i sin säng så är hon nöjdare. De somnar hon själv så länge hon har nappen i munnen. Annars grymtar hon lite för att vi ska hjälpa henne med nappen.
Dock höll vi på att få åka in till barnakuten i veckan. Hon var övertrött på kvällen och hade slem i halsen som inte kom upp hur hon n gjorde så hon hade det kämpigt att andas en stund men med hjälp av en nässug fick vi ut det och tillslut kom hon till ro.
 
Hej igen, hoppas allt är fortsatt bra med er i alla bebisbubblor! Här har vi äntligen fått ta del av den första tidens njutning och det känns så himla härligt! Visst går inte allt på räls när man samtidig har en trotsig tvååring som växlar humör stup i kvarten men utefter omständigheterna är det underbart att äntligen ha blivit tvåbarnsmamma 😍 (de flesta stunderna är storasyster världens gulligaste mot mini, det blir bättre för varje dag).

Minstingen har sedan dagen efter hemkomst helt gått över till amning och verkar vara viktstabil. Får se till nästa tors hur det utvecklar sig, men håller tummarna. Har samma problem som förra gången med alldeles för mkt mjölk i kombination med stark utdrivning så hon behöver inte anstränga sig för att få i sig iaf... Men aj vad ont det gör! Den här gången har jag skitit i att (förgäves) försöka hålla ner produktionen så jag pumpar när jag inte står ut längre. Tror inte det blir värre faktiskt.

Har funderat en del kring förlossningen som ju blev ganska dramatisk och långdragen. På pappret ser det ganska läskigt ut men min upplevelse är inte sådan. Hatten av till personalen alltså, är övertygad om att deras insatser gjorde att jag undslapp trauma. Och om jag fått veta på förhand att bebis skulle må bra så skulle jag välja vaginal förlossning varje gång. Min enda negativa upplevelse kretsar ju just kring bebis mående, smärtan av alla evighetslånga värkar utan vila var jobbigt i stunden men helt klart genomlevbart. Det enda som gnager är just att minstingen mådde dåligt under tiden och efter, och huruvida det finns risk för bestående men. Det har dock ingen nämnt något om och apgar var förvånande 9-9 så förhoppningsvis är allt ok. Hon verkar precis som en vanlig bebis hittills ;) Ser typ exakt ut som sin storasyster gjorde som bebis, så häftigt!
Härligt att ni kan vara hemma och mysa av bebistiden tillsammans hela familjen :heart Min första förlossning var ju rätt lik din och vår son har aldrig haft några problem med något efteråt om det kanske kan ge dig lite mer lugn.
Och vår lilla kille här är också jättelik storebror som bebis, ska bli kul att se om det fortsätter så ;)
 
Här rullar allt på. Hon har lyckats vända sig någorlunda efter mkt kämpande. En envis bebis verkar vi ha här hemma. På eftermiddagarna när hennes pappa kommit hem skriker hon precis som att hon har magknip, men när han tar henne blir hon helnöjd. Lämnar han över henne till mig skriker hon igen😅. Hon verkar vara pappas flicka😊
Hon har börjat sova stora delar av nätterna utan att vakna vilket känns lyxigt. Ofta har hon svårt att komma till ro på kvällen men då är det bara att lägga henne i sin säng så är hon nöjdare. De somnar hon själv så länge hon har nappen i munnen. Annars grymtar hon lite för att vi ska hjälpa henne med nappen.
Dock höll vi på att få åka in till barnakuten i veckan. Hon var övertrött på kvällen och hade slem i halsen som inte kom upp hur hon n gjorde så hon hade det kämpigt att andas en stund men med hjälp av en nässug fick vi ut det och tillslut kom hon till ro.
Låter som ni har en härlig tjej med mycket humör och kämparanda :up: Och skönt att det duger att vara hos pappa, man kan ju vara lite trött efter en hel dag hemma med en bebis. Usch vad läskigt med slemmet i halsen, är så jobbigt för dom att få upp det när de är så små:( Hoppas vi slipper de värsta förkylningarna nu när det är sommartider.
 
Låter som ni har en härlig tjej med mycket humör och kämparanda :up: Och skönt att det duger att vara hos pappa, man kan ju vara lite trött efter en hel dag hemma med en bebis. Usch vad läskigt med slemmet i halsen, är så jobbigt för dom att få upp det när de är så små:( Hoppas vi slipper de värsta förkylningarna nu när det är sommartider.

Hon är en härlig bebis. Slemmet verkar bero på oljan vi har i ersättningen. Efter att ha i olja vid färre tillfällen ser vi ett samband mellan olja och slem så nu är det slut på att använda olja. Nu får vi istället hoppas på att magknipet inte kommer tillbaka. Men det får tiden utvisa.
Vi får hoppas vi slipper förkylningar. Här har syskonen varit snoriga men friska igen. De är så pass stora så de inte klänger på Lowis när de är snoriga.
 
Idag blir det hembesök av Bvc, ska bli spännande att se vikt och längd nu efter en vecka i livet ;)

Allt flyter på bra här hemma, storebror tar det bra och är väldigt kärleksfull mot lillebror. Däremot märker jag av att han självklart märker av en skillnad, han har vart lite avståndstagande mot just mig. Nästan som om han känns lite besviken på mig vilket gjort att jag vart tvungen att gråta en skvätt två mornar i rad. Men annars är storebror en riktig pappagris och sambon lägger självklart så mycket fokus på storebror som det bara går :heart

Hur försiktiga är ni nu med Corona? Vi har bara hållt oss hemma nu såklart eftersom han är nyfödd. Skulle behöva åka och köpa ett solskydd till vagnen och hade underlättat om jag kunde gjort det på dagtid men känner att det kanske är onödigt även om han bara skulle ligga i vagnen en snabbis medan jag är inne i affären :cautious:
 
Här rullar allt på. Hon har lyckats vända sig någorlunda efter mkt kämpande. En envis bebis verkar vi ha här hemma. På eftermiddagarna när hennes pappa kommit hem skriker hon precis som att hon har magknip, men när han tar henne blir hon helnöjd. Lämnar han över henne till mig skriker hon igen😅. Hon verkar vara pappas flicka😊
Hon har börjat sova stora delar av nätterna utan att vakna vilket känns lyxigt. Ofta har hon svårt att komma till ro på kvällen men då är det bara att lägga henne i sin säng så är hon nöjdare. De somnar hon själv så länge hon har nappen i munnen. Annars grymtar hon lite för att vi ska hjälpa henne med nappen.
Dock höll vi på att få åka in till barnakuten i veckan. Hon var övertrött på kvällen och hade slem i halsen som inte kom upp hur hon n gjorde så hon hade det kämpigt att andas en stund men med hjälp av en nässug fick vi ut det och tillslut kom hon till ro.

Wow lyxiga nätter! :) Får se hur det blir för oss med det längre fram.. jag väcker fortf bebbe var tredje timma ca för amning men man kan ju alltid hoppas ;)

Skönt att det löste sig med slemmet, obehagligt! Vi hade liknande med första dottern när hon var någon vecka gammal, då fick vi lära oss att skölja näsan med en liten spruta fylld med koksaltlösning. Kändes hemskt men det hjälpte (man sprutade in det i full fart, tror det var ca 1mg).
 
Wow lyxiga nätter! :) Får se hur det blir för oss med det längre fram.. jag väcker fortf bebbe var tredje timma ca för amning men man kan ju alltid hoppas ;)

Skönt att det löste sig med slemmet, obehagligt! Vi hade liknande med första dottern när hon var någon vecka gammal, då fick vi lära oss att skölja näsan med en liten spruta fylld med koksaltlösning. Kändes hemskt men det hjälpte (man sprutade in det i full fart, tror det var ca 1mg).
Väldigt lyxiga nätter.
Dock kom magknipen tillbaka direkt när oljan försvann så igår kväll skrek hon nån timme innan det gick över. Och även en sväng idag på dagen Så nu testar vi lite olja på dagen bara då får vi se.
Nästa vecka ska vi till BVC för vaccination så rådfrågar lite då om det inte funkar. Annars har vi lyxen att ha en glad och envis bebis som vet vad hon vill.

Vi matade henne var tredje timme i nån månad innan vi gick över till att ge henne mat på natten när hon vaknade av sig själv och så blir det mindre och mindre. Hoppas på att det fortsätter så här.
 
Trevlig midsommar på er allihop :heart

Vi ska sova över hos svärmor inatt, första gången vi ska sova borta med två barn och det känns på riktigt som om att vi har packat för att flytta :angel: Men antar att det är så här att åka iväg med två barn så det är väll lika bra att vänja sig;)
 
Ja, glad midsommar på er!

Vi firar inte traditionellt i år utan har bokat Airbnb på Österlen två nätter. Mysigt att komma iväg hela familjen och så skönt med miljöombyte. Men det är lite meckigt med tre barn haha men det får det vara värt ❤️
 
Ja, glad midsommar på er!

Vi firar inte traditionellt i år utan har bokat Airbnb på Österlen två nätter. Mysigt att komma iväg hela familjen och så skönt med miljöombyte. Men det är lite meckigt med tre barn haha men det får det vara värt ❤

Åh Österlen låter superhärligt! Har länge velat åka dit men hittills har det inte blivit av.. ser ut att vara så otroligt vackert!
 
Glad midsommar (lite i efterskott) till er också! I torsdags var vi på en extra vägning på bvc och minstingen har nu passerat sin födelsevikt! Känns jätteskönt :) hon verkar må bra och har flera vakenperioder nu då man kan få lite söta svarsleenden dessutom. På måndag blir hon tre veckor, tiden verkligen flyger förbi såhär i början. Men samtidigt känns det faktiskt som en evighet sedan vi åkte in till förlossningen..

Hur klarar ni er i värmen? Verkar ju som att den ska hålla i sig ett tag framöver.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
375
Senast: Sirap
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 758
Senast: gulakatten
·
Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
14 038
Senast: Bulldoozer
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 156
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp