Vårföräldrar 2020

Det blir ju en hektisk period när de börjar ställa sig upp mot allt men också en väldigt rolig period :) Kom ihåg att storebror också var väldigt glad och nöjd när han lärde sig krypa. Sen känns det så tokigt att det blev så stor ålderskillnad på barnen trots att vi är i samma tråd, vår E är ju bara 4,5 månad än så länge och det känns långt kvar tills han kryper och står upp:p

Däremot så har han faktiskt börjat lyckas med att ta sig fram på mage, fort går det inte än men han kommer framåt i alla fall. Annars har vi lite samma ”problem” som med storebror i samma ålder att de nätterna igenom ska över och sova på mage. Vet inte hur många gånger per natt jag vänder tillbaka till rygg 🤔
Jag tycker det är rätt kul när hon blir mer självständig. Det kan va mysigt att ha henne nära oxå men nu kan hon hänga med mig mer när hon själv vill och inte för att hon är beroende av mig. Nu har hon börjat tycka att pappa inte duger lika mycket längre. Hon hänger hellre hos mig. Speciellt när hon är lite trött. Men de dagar jag inte är hemma på kvällarna går det bra att hänga med pappa.
Nu har vi gått några gånger på babysim och hon tycker det är galet kul. Vi hinner knappt i innan hon skvätt ner både henne och mig. Tyvärr ska vi inte fortsätta i höst då vi köpt hus som vi har en del att renovera på. Men när vi gjort det fortsätter vi nog. Men det blir absolut spontana besök i simhallen eftersom vi alla tycker vatten är kul.
 
Usch det låter jobbigt!

Idag möttes jag av att det går kräksjuka på förskolan. De skulle försöka vara ute i stort sett hela dagen för att minska risken för smitta.
Lillan har ju syskon både på förskolan och skolan och vi håller inte hemma dem (stora har ju skolplikt) även om smittspridningen verkar öka även här (Skåne).

Ugh.. kräksjuka! Klarade ni er? Minns att jag tog med dottern hem sist en sån lapp satt på dörren hehe. Men då är jag ju ändå hemma..
 
Usch vad jobbigt med oron kring andningslarmet, vi har inget sådant så där har jag tyvärr inte så mycket tankar och åsikter.

E är lite förkyld nu, eller det märks egentligen mest på natten när han legat ner ett par timmar att näsan blir täppt. Tips är ju att stapla upp huvudändan på sängen med böcker, det tycker vi hjälper lite i alla fall. I övrigt har han bara vart sjuk en gång innan och det var ju då vi var inlagda ett dygn på sjukhus och det var mitt i semestern så där hade vi ingen förskola att skylla på :p men vi har storebror på förskolan de 15 timmarna han får lov att vara där. Vi resonerar som så att hade han vart hemma hade vi fått hitta på en massa aktiviteter ändå samt lekt med andra barn och då är det lika stor chans att dra med något hem då.

Det var kloka tankar kring Corona, det är ju faktiskt sant. Kände att tiden vi höll oss helt isolerade inför lillasysters ankomst o sen månaden efter var ganska negativt för storasyster. Så tack för dina insikter, känns som det rättfärdigar beslutet lite för mig eller vad man nu ska säga.
 
Det var kloka tankar kring Corona, det är ju faktiskt sant. Kände att tiden vi höll oss helt isolerade inför lillasysters ankomst o sen månaden efter var ganska negativt för storasyster. Så tack för dina insikter, känns som det rättfärdigar beslutet lite för mig eller vad man nu ska säga.
Det var så lite så, alltid skönt att kunna bolla lite idéer och förhoppningsvis landa i något som känns bra för en själv :up:
 
Vi har det lite kämpigt med dagssömnen, det är otroligt svårt att få honom att sova på dagen och han sover också oerhört kort. Oftast max 20 minuter per gång. Läste att en 4 månaders ska sova ca. 3-4 timmar och idag tyckte jag att han hade en bra sovardag och fick då ihop 2 timmar. Känns som om han liksom aldrig sover klart men det är ändå smått omöjligt att få honom att somna om och sova längre. Han sover dock väldigt bra på natten så kanske han "tar igen" sömnen då. Kommer ni ihåg hur era sov runt 4 månader?
 
Vi har det lite kämpigt med dagssömnen, det är otroligt svårt att få honom att sova på dagen och han sover också oerhört kort. Oftast max 20 minuter per gång. Läste att en 4 månaders ska sova ca. 3-4 timmar och idag tyckte jag att han hade en bra sovardag och fick då ihop 2 timmar. Känns som om han liksom aldrig sover klart men det är ändå smått omöjligt att få honom att somna om och sova längre. Han sover dock väldigt bra på natten så kanske han "tar igen" sömnen då. Kommer ni ihåg hur era sov runt 4 månader?
Jag tror vi hade samma problem. Här sov hon 20-30 min åt gången om jag kommer ihåg rätt. Dock hade hon en period när hon var 2,5 månad där hon kunde sova längre mitt på dagen om hon sov ute i vagnen vid sjön. Sen vid 3-4 månader blev det mindre. Nu vid 7 månader sover hon ca 45 min på morgonen, 2-3 timmar mitt på dagen och ca20 min runt 17-18 och lägger sig för natten ca 20.
 
Vi har det lite kämpigt med dagssömnen, det är otroligt svårt att få honom att sova på dagen och han sover också oerhört kort. Oftast max 20 minuter per gång. Läste att en 4 månaders ska sova ca. 3-4 timmar och idag tyckte jag att han hade en bra sovardag och fick då ihop 2 timmar. Känns som om han liksom aldrig sover klart men det är ändå smått omöjligt att få honom att somna om och sova längre. Han sover dock väldigt bra på natten så kanske han "tar igen" sömnen då. Kommer ni ihåg hur era sov runt 4 månader?

Vi har lite samma läge... sover 2-3 ggr per dag men bara korta stunder vanligtvis. Ibland gör hon undantag o sover någon h i sträck men det är typ en gång per vecka. Hon sover dock 20-06 ca nattetid (med Ca 1-3 amningspauser) så då får hon ganska bra sömn. Samma med maten, inte så intresserad av att hålla på någon längre tid😅 så jag funderar på att börja ge lite ersättning, för det funkar inte riktigt som det är nu..
 
Hur noga är/var ni att era bebisar skulle sova på rygg vid 4-5 månader? E vänder sig till mage eller sidan i princip hela tiden på natten. Nu har jag låtit han ligga kvar på sidan men vänt tillbaka om jag vaknar och han sover på mage. Men det blir ju ett heltidsjobb så funderar på om man vågar honom sova på mage? Han är ju ändå ganska ”gammal” nu 🙈
 
Hur noga är/var ni att era bebisar skulle sova på rygg vid 4-5 månader? E vänder sig till mage eller sidan i princip hela tiden på natten. Nu har jag låtit han ligga kvar på sidan men vänt tillbaka om jag vaknar och han sover på mage. Men det blir ju ett heltidsjobb så funderar på om man vågar honom sova på mage? Han är ju ändå ganska ”gammal” nu 🙈
På sida har jag låtit de sova. Om de kan vända tillbaka sig själva från mage så ser jag inga problem med att de sover på magen. Om inte, så hade jag vänt tillbaka om de ligger på magen när jag vaknar.
 
Hur noga är/var ni att era bebisar skulle sova på rygg vid 4-5 månader? E vänder sig till mage eller sidan i princip hela tiden på natten. Nu har jag låtit han ligga kvar på sidan men vänt tillbaka om jag vaknar och han sover på mage. Men det blir ju ett heltidsjobb så funderar på om man vågar honom sova på mage? Han är ju ändå ganska ”gammal” nu 🙈
Jag tror jag lät henne sova på mage om hon vände sig på natten. Jag lade henne alltid på rygg när hon gick och la sig. Tror jag vände på henne någon gång på natten om jag vaknade av mig själv. Ställde ingen klocka eller så för att se om hon vänt sig.
 
På sida har jag låtit de sova. Om de kan vända tillbaka sig själva från mage så ser jag inga problem med att de sover på magen. Om inte, så hade jag vänt tillbaka om de ligger på magen när jag vaknar.
Han kan vända tillbaka själv så det är säkert ingen fara. Sambon är chill och tycker han utan problem kan sova på mage eftersom han väljer det själv. Men på nått sätt sover jag ändå mer ”lätt” när jag ser att han är över på mage, var precis samma när brorsan började snurra redan vid 3 månader. Men jag älskar att sova på mage och de kanske brås på mig ;)
 
Förrförra veckan provade jag att återgå till mjölk. Men det gick sådär, efter en vecka smög sig refluxen på igen (betydligt mildare än sist) och efter femmånadersvaccinet blev det katastrof så nu är jag återigen mjölkfri (vaccinet har triggat det varje gång).

Jag saknar verkligen mjölkprodukter, och om jag ska vara riktigt ego så vill jag äta mjölk igen över julen. Men det innebär att sluta amma troligtvis. Och jag kan inte riktigt komma fram till om jag verkligen tycker det är ok egentligen. Det är ju bara för min skull och inte för minis bästa. Hon har börjat bli lite svår att få i mat om saker händer runtom men om jag pumpar och ger flaska går det bättre. Därför har vi fått ersättning utskrivet nu vi ska prova med (lite för meckigt att pumpa varje dag) och även försöka fasa in gröt/välling lite smått.

Hur gjorde ni med introduktion av gröt osv? Hur mycket gav ni i början och när började ni? Minns liksom inte från förra gången 😅 Mini älskar iaf att få smaka och blir superledsen när det tar slut efter en tesked eller så hehe.
 
Förrförra veckan provade jag att återgå till mjölk. Men det gick sådär, efter en vecka smög sig refluxen på igen (betydligt mildare än sist) och efter femmånadersvaccinet blev det katastrof så nu är jag återigen mjölkfri (vaccinet har triggat det varje gång).

Jag saknar verkligen mjölkprodukter, och om jag ska vara riktigt ego så vill jag äta mjölk igen över julen. Men det innebär att sluta amma troligtvis. Och jag kan inte riktigt komma fram till om jag verkligen tycker det är ok egentligen. Det är ju bara för min skull och inte för minis bästa. Hon har börjat bli lite svår att få i mat om saker händer runtom men om jag pumpar och ger flaska går det bättre. Därför har vi fått ersättning utskrivet nu vi ska prova med (lite för meckigt att pumpa varje dag) och även försöka fasa in gröt/välling lite smått.

Hur gjorde ni med introduktion av gröt osv? Hur mycket gav ni i början och när började ni? Minns liksom inte från förra gången 😅 Mini älskar iaf att få smaka och blir superledsen när det tar slut efter en tesked eller så hehe.
Vi håller ju på och introducerar mat här just nu. Vi har väll egentligen bara börjat ge någon sked här och där och sen ökat upp. Han älskar mat och hade nog utan problem kunnat äta mat till alla måltider om han själv fått välja :p Nu äter han knappt en halv portion gröt på morgonen men märker att magen blir lite seg efter det så vi har börjat ge lite rapsolja samt plommonpure också.

Du får ju själv fundera på hur viktigt amningen är för dig. Samtidigt är hon ju runt 6 månader till jul vilket ju är vad WHO rekommenderar att man ammar. Så du behöver ju inte heller ha dåligt samvete om du bestämmer dig för att sluta och bara ge mat och ersättning. Jag tänker att det som man som mamma mår bra av mår barnen också bra av. Även om det är att helamma/halvamma eller att inte amma alls.
 
Vi håller ju på och introducerar mat här just nu. Vi har väll egentligen bara börjat ge någon sked här och där och sen ökat upp. Han älskar mat och hade nog utan problem kunnat äta mat till alla måltider om han själv fått välja :p Nu äter han knappt en halv portion gröt på morgonen men märker att magen blir lite seg efter det så vi har börjat ge lite rapsolja samt plommonpure också.

Du får ju själv fundera på hur viktigt amningen är för dig. Samtidigt är hon ju runt 6 månader till jul vilket ju är vad WHO rekommenderar att man ammar. Så du behöver ju inte heller ha dåligt samvete om du bestämmer dig för att sluta och bara ge mat och ersättning. Jag tänker att det som man som mamma mår bra av mår barnen också bra av. Även om det är att helamma/halvamma eller att inte amma alls.

Okej då är ni på gång också :) hur snabbt har ni ökat på? Typ någon sked per dag?

Beträffande amningen så är det ju så svårt för egentligen mår jag ju inte dåligt av att inte äta mjölkprodukter. Det är bara att det är godare att äta dem och särskilt över jul. Det mesta fungerar fint utan, men tex sill utan gräddfil och alla härliga efterrätter är ju knepigare.. ;) så det är väl därför jag är lite tveksam till att sluta amma. En grej som jag tänkte göra är att försöka pumpa o frysa in så att man vid ev avslut kan fortsätta ge bröstmjölk ett tag till men från flaska. Får fundera mer på det här... men det kanske löser sig av sig självt innan den 24/12 ändå av att hon vägrar amma, vem vet!
 
Okej då är ni på gång också :) hur snabbt har ni ökat på? Typ någon sked per dag?

Beträffande amningen så är det ju så svårt för egentligen mår jag ju inte dåligt av att inte äta mjölkprodukter. Det är bara att det är godare att äta dem och särskilt över jul. Det mesta fungerar fint utan, men tex sill utan gräddfil och alla härliga efterrätter är ju knepigare.. ;) så det är väl därför jag är lite tveksam till att sluta amma. En grej som jag tänkte göra är att försöka pumpa o frysa in så att man vid ev avslut kan fortsätta ge bröstmjölk ett tag till men från flaska. Får fundera mer på det här... men det kanske löser sig av sig självt innan den 24/12 ändå av att hon vägrar amma, vem vet!
Först gav vi bara typ 1-2 skedar, efter ett tag gjorde jag en halv äggkopp, sen en hel äggkopp och nu blandar vi gröten på 1/2 dl vatten. Här har vi stannat lite nu så att magen ska hinna med. Sen har vi ju självklart gett en sked/smaka från fingret på mat också men har inte riktigt vågar öka upp där än.
 
Känner mig så uppgiven efter de senaste nätterna. Efter vaccinet blev ju refluxen värre och trots att jag har återgått till mjölkfritt ger det sig inte. Vi har givit lite gröt som sagt och nu känns det som att mini inte tål något alls :( ska ringa läkaren igen för jag vet inte vad vi ska ta oss till. Hon vägrar amma på dagtid om det är något som händer runtomkring så tillslut får hon panik och skriker hysteriskt och då går det enbart att liggamma. Svårt ute i skogen eller i bilen etc.. igår fick jag stanna bilen i mörkret och ligga halvvägs in i baksätet för att få i henne mat. Och sen kompenserade hon alla uteblivna mål natten igenom. Kombinerat med refluxen så blev jag väckt ständigt. Nu vågar jag nog inte prova ersättningen på ett tag men det är ju det enda sättet för min man att ev kunna avlasta mig lite.. Känns lite hopplöst. Är så himla trött 😞 och tycker synd om henne som inte mår bra heller när det blir såhär. Har iaf fortfarande medicinen hemma som hämmar produktion av magsyra. Miljoner biverkningar så hade velat undvika att ge den men nu har det nog gått så långt att hon behöver den.

Vet inte riktigt vad jag ville komma med det här, behövde nog bara skriva av mig. Hoppas ni andra har haft en bättre natt:)
 
Känner mig så uppgiven efter de senaste nätterna. Efter vaccinet blev ju refluxen värre och trots att jag har återgått till mjölkfritt ger det sig inte. Vi har givit lite gröt som sagt och nu känns det som att mini inte tål något alls :( ska ringa läkaren igen för jag vet inte vad vi ska ta oss till. Hon vägrar amma på dagtid om det är något som händer runtomkring så tillslut får hon panik och skriker hysteriskt och då går det enbart att liggamma. Svårt ute i skogen eller i bilen etc.. igår fick jag stanna bilen i mörkret och ligga halvvägs in i baksätet för att få i henne mat. Och sen kompenserade hon alla uteblivna mål natten igenom. Kombinerat med refluxen så blev jag väckt ständigt. Nu vågar jag nog inte prova ersättningen på ett tag men det är ju det enda sättet för min man att ev kunna avlasta mig lite.. Känns lite hopplöst. Är så himla trött 😞 och tycker synd om henne som inte mår bra heller när det blir såhär. Har iaf fortfarande medicinen hemma som hämmar produktion av magsyra. Miljoner biverkningar så hade velat undvika att ge den men nu har det nog gått så långt att hon behöver den.

Vet inte riktigt vad jag ville komma med det här, behövde nog bara skriva av mig. Hoppas ni andra har haft en bättre natt:)
Vad tufft det låter ❤️ Har egentligen inga bra tips men känner igen mig med att vår kille knappt äter på dagarna heller. Helst ska man gå runt och sjunga en sång men han väger ju en del nu så det orkar man liksom inte.

Men varför vågar du inte introducera ersättningen? Om den är mjölkfri är det väll inga problem? Eller är det att du känner oro att introducera något nytt nu när hon verkar ha fått värre reflux?

Hoppas verkligen att det vänder för er och att ni hittar något som gör att er lilla mår bättre :heart
 
Vad tufft det låter ❤ Har egentligen inga bra tips men känner igen mig med att vår kille knappt äter på dagarna heller. Helst ska man gå runt och sjunga en sång men han väger ju en del nu så det orkar man liksom inte.

Men varför vågar du inte introducera ersättningen? Om den är mjölkfri är det väll inga problem? Eller är det att du känner oro att introducera något nytt nu när hon verkar ha fått värre reflux?

Hoppas verkligen att det vänder för er och att ni hittar något som gör att er lilla mår bättre :heart

Jag är rädd för att introducera den pga att hon reagerat med reflux på varenda smakprov vi givit henne. Samtliga mjölkfria, likaså gröten.. Så då tänkte jag att vi kanske måste pausa allt en stund tills hon blir bättre och sen prova ersättningen efter det. Jag vet inte säkert att det är pga smakproven med det är min gissning iaf. Får avvakta o hörs med läkaren, hen kanske har ett bra förslag :)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 602
Senast: gulakatten
·
Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
12 903
Senast: Helvetet
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 578
Senast: Blyger
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp