Vårföräldrar 2020

Jag är tyvärr inte i Sverige just nu då det var därför jag blev lite extra orolig.. vet inte riktigt hur det ser ut här men har läst tidigare att Sverige är ganska befriat jämfört med andra EU-länder. Ska kolla upp saken. Skönt iaf att veta att det är så få fall i Sverige :)
Det tror jag inte med den rörlighet som finns av produkter idag. Vi har hårdare regler för livsmedelshantering än andra länder men de flesta utbrott kommer ju av tex frysta grönsaker från andra länder. Gällande salami är den ju salt och har inte hört att den ska vara någon större bov för listeriatillväxt. Gällande toxoplasma finns bra info här https://www.medscinet.se/infpreg/publicInfoMore.aspx?topic=21 och där ser du att salami inte är ngt man specifikt varnar för och att ett prov kan vara positivt för ca 20% av befolkningen utan att för den sakens skulle innebära att man nyss genomgått en infektion. Mitt råd är att bara släppa det, och känna dig helt trygg i att det inte är någon fara alls.
 
Läste på lite om just detta land, förutom en familj som fått listeria från typ vakuumpackat fläsk så verkar det vara ganska lugnt. Skönt:) har släppt oron nu till stor del. Tack för er input i frågan!
 
Jag smiter in i tråden. Jag orkar inte ens vara anonym trots att det är tidigt och vi har inte gått ut med graviditeten ännu. Fick ett missfall tidigare i höstas men blev gravid i princip direkt efter, min kropp verkar gilla att vara gravid i nobember/december, bf på denna barnet ligger bara 2 veckor efter den första. 😊

Jag hade glömt bort hur kasst jag mår, framför allt psyket tar stryk denna gången. Jag är alltid lite allmänt depp så här års men nu är det extra tungt, kombinerat med illamående och alla andra tidiga gravidkrämpor. Jag bävar faktiskt för att ställa mig på vågen hos bm, jag måste äta konstant för att inte må illa och är inte precis sugen på sallad, det börjar märkas på kläderna...

Jag väntar lite med att lägga till mig på listan, jag vill gärna göra KUBen först. 😊
 
Jag smiter in i tråden. Jag orkar inte ens vara anonym trots att det är tidigt och vi har inte gått ut med graviditeten ännu. Fick ett missfall tidigare i höstas men blev gravid i princip direkt efter, min kropp verkar gilla att vara gravid i nobember/december, bf på denna barnet ligger bara 2 veckor efter den första. 😊

Jag hade glömt bort hur kasst jag mår, framför allt psyket tar stryk denna gången. Jag är alltid lite allmänt depp så här års men nu är det extra tungt, kombinerat med illamående och alla andra tidiga gravidkrämpor. Jag bävar faktiskt för att ställa mig på vågen hos bm, jag måste äta konstant för att inte må illa och är inte precis sugen på sallad, det börjar märkas på kläderna...

Jag väntar lite med att lägga till mig på listan, jag vill gärna göra KUBen först. 😊
välkommen!
När ungefär är det dags?
Hur gammal är det blivande syskonet?
 
Jag smiter in i tråden. Jag orkar inte ens vara anonym trots att det är tidigt och vi har inte gått ut med graviditeten ännu. Fick ett missfall tidigare i höstas men blev gravid i princip direkt efter, min kropp verkar gilla att vara gravid i nobember/december, bf på denna barnet ligger bara 2 veckor efter den första. 😊

Jag hade glömt bort hur kasst jag mår, framför allt psyket tar stryk denna gången. Jag är alltid lite allmänt depp så här års men nu är det extra tungt, kombinerat med illamående och alla andra tidiga gravidkrämpor. Jag bävar faktiskt för att ställa mig på vågen hos bm, jag måste äta konstant för att inte må illa och är inte precis sugen på sallad, det börjar märkas på kläderna...

Jag väntar lite med att lägga till mig på listan, jag vill gärna göra KUBen först. 😊
Välkommen till tråden 😊 är det länge ni får vänta innan det är dags för KUB?
 
Haha! Satt nu och insåg att jg skrivit i fel tråd!! 😂 Ska ju tillhöra sommartråden, om den finns ännu? Sorry, skyller på trött gravidhjärna 🙄
 
Haha! Satt nu och insåg att jg skrivit i fel tråd!! 😂 Ska ju tillhöra sommartråden, om den finns ännu? Sorry, skyller på trött gravidhjärna 🙄
Haha ingen fara! Jag har nog inte sett någon sommartråd vad jag kan komma på.:idea: Men du är självklart välkommen att hänga kvar här ett tag om vill fram till du hittat sällskap i sommartråden:up:
 
Haha ingen fara! Jag har nog inte sett någon sommartråd vad jag kan komma på.:idea: Men du är självklart välkommen att hänga kvar här ett tag om vill fram till du hittat sällskap i sommartråden:up:
Tack, kan mycket väl vara så att jag kikar lite här tills jag "hittat hem", tycker det känns lite tidigt ännu för att starta en egen tråd. 😊
 
Mår fortsatt rätt illa på em/kvällarna. Det är klart bättre än tidigare men fortfarande så att jag står och hulkar i alla fall varannan dag. Igår behövde jag stå i en buske och hulka efter att ha åkt i rulltrappan på Liseberg och idag efter att ha backat upp bilen på vår uppfart. :grin:
Har fått tummen ur och berättat på jobbet, så nu vet chef och närmsta kollegor om graviditeten. Tycker alltid att det är så svårt att berätta sånt då jag hatar uppmärksamhet :p
 
Mår fortsatt rätt illa på em/kvällarna. Det är klart bättre än tidigare men fortfarande så att jag står och hulkar i alla fall varannan dag. Igår behövde jag stå i en buske och hulka efter att ha åkt i rulltrappan på Liseberg och idag efter att ha backat upp bilen på vår uppfart. :grin:
Har fått tummen ur och berättat på jobbet, så nu vet chef och närmsta kollegor om graviditeten. Tycker alltid att det är så svårt att berätta sånt då jag hatar uppmärksamhet :p

Hoppas ditt illamående släpper snart. Mitt har släppt nästan helt nu (v.25) Dock har jag halsbränna ibland istället. Men det är väl så det ska va.
Var iväg till barnmorskan i veckan och konstaterade lågt blodvärde. Dock tog hon ett extra blodprov och skickade iväg till lab. Väntar nu på svar på det provet och vad vi ska göra åt värdet.
 
Slutet av v16 för mig nu, kan knappt tro det. Tiden har gått så fort den här gången! Men oron är där, inte lika mkt som sist men den finns med. Vid det här laget hade jag börjat känna rörelser sist (moderkaka i bakvägg), men jag tror inte att jag har känt något hittills denna gången. UL-bm gissade att min moderkaka skulle hamna bak denna gång också, men det var ju för tidigt att veta säkert vid KUB. Så nu börjar det kännas som en evighet fram till rul bara pga det.. målar givetvis upp värsta scenario i huvudet men försöker att strunta i de tankarna.

Någon annan omföderska som känner rörelser senare denna gång (har för mig att någon skrev om det tidigare, men minns inte riktigt..)?
 
Hoppas ditt illamående släpper snart. Mitt har släppt nästan helt nu (v.25) Dock har jag halsbränna ibland istället. Men det är väl så det ska va.
Var iväg till barnmorskan i veckan och konstaterade lågt blodvärde. Dock tog hon ett extra blodprov och skickade iväg till lab. Väntar nu på svar på det provet och vad vi ska göra åt värdet.
Tack! Skönt att höra, bara ca 10 veckor kvar för mig nu då ;) nej, ska inte klaga. Illamåendet blir ändå bättre och bättre! Nu triggas det mest av rörelser typ ”åksjuka”. Har du börjat äta järntabletter ännu?
 
Slutet av v16 för mig nu, kan knappt tro det. Tiden har gått så fort den här gången! Men oron är där, inte lika mkt som sist men den finns med. Vid det här laget hade jag börjat känna rörelser sist (moderkaka i bakvägg), men jag tror inte att jag har känt något hittills denna gången. UL-bm gissade att min moderkaka skulle hamna bak denna gång också, men det var ju för tidigt att veta säkert vid KUB. Så nu börjar det kännas som en evighet fram till rul bara pga det.. målar givetvis upp värsta scenario i huvudet men försöker att strunta i de tankarna.

Någon annan omföderska som känner rörelser senare denna gång (har för mig att någon skrev om det tidigare, men minns inte riktigt..)?
Jag känner inte av bebis något än heller. Kände dock sent med första också, tror det var runt v.20. Ska bli spännande och se om det blir samma denna gången eller om man kan börja känna tidigare.
 
Tack! Skönt att höra, bara ca 10 veckor kvar för mig nu då ;) nej, ska inte klaga. Illamåendet blir ändå bättre och bättre! Nu triggas det mest av rörelser typ ”åksjuka”. Har du börjat äta järntabletter ännu?

På slutet mådde jag bara illa enstaka gånger. Jobbigast var att borsta tänderna.

Har inte fått nå järntabletter. Barnmorskan ville vänta in provsvaret på sista blodprovet så får väl sova mig igenom väntan på svaret 😉
 
Smygläste tråden, stort grattis till dig, jag hoppas på att joina dig i sommartråden igen , men väldigt tidigt här med och inte offentligt men lär bli svårt att dölja i jul.... :angel:
Men så roligt, då får det kanske bli vi två som startar den där sommartråden lite längre fram om allt går bra. 😊 Ja, vi har inte heller gått ut med något offentligt, men det ser ju lite konstigt ut när jag sitter och konstant moffar in saker i munnen för att inte må riktigt lika illa. 😁
 
Jag känner inte av bebis något än heller. Kände dock sent med första också, tror det var runt v.20. Ska bli spännande och se om det blir samma denna gången eller om man kan börja känna tidigare.

Nej det kanske är lite tidigt än för de flesta egentligen.. har gått ganska bra att sluta tänka på det för min del nu iaf :) har RUL nästa onsdag så nu närmar det sig! Fattar inte hur man ska stå ut utan att se bebis fram till födseln sen 😅
 
Nej det kanske är lite tidigt än för de flesta egentligen.. har gått ganska bra att sluta tänka på det för min del nu iaf :) har RUL nästa onsdag så nu närmar det sig! Fattar inte hur man ska stå ut utan att se bebis fram till födseln sen 😅
Kul med RUL om en vecka! :) Skulle ni kolla kön?
Vi har RUL först i januari, fördelen är att det är jul och nyår imellan nu och att tiden förhoppningsvis går fortare då :)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
369
Senast: Sirap
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 731
Senast: gulakatten
·
Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 965
Senast: Bulldoozer
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
12 879
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp