Vårföräldrar 2020

Mois

Trådstartare
Nu är det dags att starta tråden för vårföräldrar 2020 tycker jag!

Jag var på ett tidigt ultraljud igår som visade en liten, liten bebis med tickande hjärta.
Tredje barnet för oss och beräknat i slutet av mars.

Hoppas någon är redo att ta plats i tråden med mig, även om det är tidigt :)
 
Putt, putt! Så nån annan kanske hittar hit :)

Nu har vi berättat för familj och arbete. Känns bra att ha det gjort. Barnen blev jätteglada och nu vet nog hela förskolan och skolan 😄🙈 Barnen fick varsin ultraljudsbild, stora tjejen ramade in sin bild och satte på sin bokhylla. Lilla tog häftmassa och satte upp sin bild på väggen vid sin säng ❤️
Lilla är 3,5 år och försökte lyfta upp min klänning för att visa pedagogerna magen, när jag stoppade henne ville hon visa min snippa ”för där ska bebisen komma ut”. Jag fick hålla hårt i klänningen ;)
 
Nu borde det väl finnas några fler blivande vårföräldrar som kan göra mig sällskap? :)

Nästa vecka är tid bokad för kub-test. Jag är rätt nervös. Särskilt eftersom ”alla” redan vet om graviditeten. Vid de tidigare två har vi inte berättat förrän efter kub.
Men jag hade inte kunnat dölja denna graviditeten så länge. Flera som har frågat redan faktiskt.
 
Jag är beräknad 18 mars så då är vi nära i tid.

Jag gjorde kub idag. Fick risk 1:700-nåt. Det resultatet genererade ett erbjudande om vidare utredning, dvs nipt. De hade ändrat gränserna för cirka ett år sedan så för ett år sedan hade mitt resultat inte inneburit en hög risk. Men det gör det som sagt nu. Jag tackade ja till att gå vidare och göra nipt. Så på söndag ska jag ta blodprov för det. Sen är det 10 dagars väntan på det resultatet. Ringer dem så är det ett ”dåligt resultat”, får man brev hem i lådan så är det ”bra resultat”.
Mycket jobbiga känslor. Men det är som det är och jag kan inte göra något åt det. Bara vänta och se.
 
Väldigt nära i tid.
Vi får hoppas du får hem ett brev på posten. Man kan ju inte göra så mkt mer än att vänta men väntan är aldrig rolig. Jag som inte varit med förut. Får man svar på kuben på en gång?
 
Väldigt nära i tid.
Vi får hoppas du får hem ett brev på posten. Man kan ju inte göra så mkt mer än att vänta men väntan är aldrig rolig. Jag som inte varit med förut. Får man svar på kuben på en gång?
Tack.

Om du redan har tagit blodprovet så får du svaret på plats. Har du inte gjort det så får du det hemskickat alt uppringd (beror nog på klinikens rutiner).
 
Jag är beräknad 18 mars så då är vi nära i tid.

Jag gjorde kub idag. Fick risk 1:700-nåt. Det resultatet genererade ett erbjudande om vidare utredning, dvs nipt. De hade ändrat gränserna för cirka ett år sedan så för ett år sedan hade mitt resultat inte inneburit en hög risk. Men det gör det som sagt nu. Jag tackade ja till att gå vidare och göra nipt. Så på söndag ska jag ta blodprov för det. Sen är det 10 dagars väntan på det resultatet. Ringer dem så är det ett ”dåligt resultat”, får man brev hem i lådan så är det ”bra resultat”.
Mycket jobbiga känslor. Men det är som det är och jag kan inte göra något åt det. Bara vänta och se.
Idag var jag och tog blodprovet för nipt. Träffade en bra barnmorska som förklarade för mig varför gränsen hade höjts så känner mig mycket lugnare nu. Det kanske den förra också gjorde men då var jag inte mottaglig ;)

På tisdag har jag ett extra besök hos min vanliga barnmorska. Jag har redan dåliga järnvärden så har de senaste två veckorna ätit två niferex om dagen. Magen mår sådär men det är det värt om den kan göra någon nytta. Så det är det jag ska kolla på tisdag. Jag hade dåliga värden de två tidigare graviditeterna också så därför började jag äta järn så fort jag plussade men det verkade ju tyvärr inte hjälpa. Får hoppas den dubbla dosen ger resultat nu.

Lycka till på ditt kub imorgon @Karinmaria !
 
@Mois Vad fick du för förklaring till varför gränsen höjts? Jag hade högre risk än vad du fick, men förklarades ha låg risk. Dvs förmodligen enligt de gamla gränserna. Tillhör väl egentligen vintertråden, även om jag läser mer än skriver här.
 
@Mois
Jag tillhör vintertråden men fick bra råd av min BM kring järnet.
Sideral påverkar inte magen alls, samt kombinera intaget med c-vitamin t ex brustablett så boostas upptaget av järnet.
Dubbelkolla vad din BM säger om det, kanske kan vara värt att prova även för dig :)
Lycka till på nipt också ❤️
 
@Mois Vad fick du för förklaring till varför gränsen höjts? Jag hade högre risk än vad du fick, men förklarades ha låg risk. Dvs förmodligen enligt de gamla gränserna. Tillhör väl egentligen vintertråden, även om jag läser mer än skriver här.

I Skåne har gränsvärdena ändrats för att nu får alla göra kub. Gränsvärdet 1:300 som det var innan var satt för de kvinnor som är äldre än 33 år (de som fick göra testet tidigare). Men för att man ska fånga upp även de yngre kvinnorna krävdes det att gränsvärdena ändrades. Så jag som är 35 år har ett helt ok resultat,1:700-nåt, men det hade inte varit lika bra om jag var 25 år. Dvs nu när jag är 35 år så var det min ålder som drog ner resultatet, inte resultatet på blodprovet eller ultraljudet.
Hoppas det blev lite klarare och att jag inte oroar någon med mitt svar.
 
@Mois
Jag tillhör vintertråden men fick bra råd av min BM kring järnet.
Sideral påverkar inte magen alls, samt kombinera intaget med c-vitamin t ex brustablett så boostas upptaget av järnet.
Dubbelkolla vad din BM säger om det, kanske kan vara värt att prova även för dig :)
Lycka till på nipt också ❤

Tack för tips!
Det var sideral jag åt så fort jag plussade men som inte verkar ha gett nån effekt. De innehåller väldigt mycket mindre järn, tyvärr. 30 mg mot 100 mg. Men vissa dagar har jag tagit två sideral och en niferex för jag upplever precis som du att sideral är mkt snällare mot magen. Tar alltid järnet med juice eller nyponsoppa just för c-vitaminet. Men ska prova med c-vitamin brus, det lär ju ge bättre effekt! Tar det även på fastande mage även om det är lite pyssel med det. Man äter ju rätt ofta ;) Hur noga är du med det?
 
Tack för tips!
Det var sideral jag åt så fort jag plussade men som inte verkar ha gett nån effekt. De innehåller väldigt mycket mindre järn, tyvärr. 30 mg mot 100 mg. Men vissa dagar har jag tagit två sideral och en niferex för jag upplever precis som du att sideral är mkt snällare mot magen. Tar alltid järnet med juice eller nyponsoppa just för c-vitaminet. Men ska prova med c-vitamin brus, det lär ju ge bättre effekt! Tar det även på fastande mage även om det är lite pyssel med det. Man äter ju rätt ofta ;) Hur noga är du med det?

Jag undrade lite över det också!
Min svärfar är läkare och han förklarade mängden mg i sideral vs andra preparat med att det har ett snabbare upptag i kroppen, de klassiska preparaten i tablettform tas inte upp lika bra som kapslarna och det blir mycket "svinn", därför måste man ha 100mg i de tabletterna, mängden som kroppen får i sig ska vara likvärdig.
Jag tar alltid min morgon cocktail med vitaminer direkt jag vaknar vid 06, äter inte frukost förrän efter någon timme på jobb vid 09 ungefär så jag är fastande så när som en kopp kaffe =)
Min BM tipsade också om natalben gravid, det tillskottet hade hon upplevt gett bra resultat tillsammans med sideral och c-vitaminbrus så jag testar det nu. Nytt prov på järnet blir om en månad.
 
Jag undrade lite över det också!
Min svärfar är läkare och han förklarade mängden mg i sideral vs andra preparat med att det har ett snabbare upptag i kroppen, de klassiska preparaten i tablettform tas inte upp lika bra som kapslarna och det blir mycket "svinn", därför måste man ha 100mg i de tabletterna, mängden som kroppen får i sig ska vara likvärdig.
Jag tar alltid min morgon cocktail med vitaminer direkt jag vaknar vid 06, äter inte frukost förrän efter någon timme på jobb vid 09 ungefär så jag är fastande så när som en kopp kaffe =)
Min BM tipsade också om natalben gravid, det tillskottet hade hon upplevt gett bra resultat tillsammans med sideral och c-vitaminbrus så jag testar det nu. Nytt prov på järnet blir om en månad.

Niferex är ju också kapslar? Jag hoppas oavsett att jag fått mer resultat nu än när jag bara åt sideral.
Så du tar allt på en gång? Morgonen är ju helt klart bästa tiden att ta tycker jag men jag tänker att det blir en chock för magen att ta så mkt järn på en gång så jag tar på kvällen också.

Natalben fick jag också tips om, går hos privat barnmorska och hon var noga med att påpeka att det var reklam som hon gjorde då (antar att de blivit sponsrade på något sätt) så jag la inte så mycket vikt vid dem. Men ska definitivt kolla in dem igen.

Tack igen för tips det är guld värt att få mer input!!
 
Niferex är ju också kapslar? Jag hoppas oavsett att jag fått mer resultat nu än när jag bara åt sideral.
Så du tar allt på en gång? Morgonen är ju helt klart bästa tiden att ta tycker jag men jag tänker att det blir en chock för magen att ta så mkt järn på en gång så jag tar på kvällen också.

Natalben fick jag också tips om, går hos privat barnmorska och hon var noga med att påpeka att det var reklam som hon gjorde då (antar att de blivit sponsrade på något sätt) så jag la inte så mycket vikt vid dem. Men ska definitivt kolla in dem igen.

Tack igen för tips det är guld värt att få mer input!!

Aha, det visste jag inte ens att det var 🙈
Då har jag ingen förklaring till skillnaden mellan de två!

Min BM är också privat men hon nämnde inget om sponsring, får luska i det. Hennes råd och trovärdighet faller ju ganska platt om det är så att de är sponsrade utan att säga något 🤯
 
I Skåne har gränsvärdena ändrats för att nu får alla göra kub. Gränsvärdet 1:300 som det var innan var satt för de kvinnor som är äldre än 33 år (de som fick göra testet tidigare). Men för att man ska fånga upp även de yngre kvinnorna krävdes det att gränsvärdena ändrades. Så jag som är 35 år har ett helt ok resultat,1:700-nåt, men det hade inte varit lika bra om jag var 25 år. Dvs nu när jag är 35 år så var det min ålder som drog ner resultatet, inte resultatet på blodprovet eller ultraljudet.
Hoppas det blev lite klarare och att jag inte oroar någon med mitt svar.
Ok, tack för svaret. För min del känns det lite bättre, jag är några år äldre än dig och kan kanske utgå från att mitt resultat har mycket med min ålder att göra.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 602
Senast: gulakatten
·
Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 484
Senast: Helvetet
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 542
Senast: Blyger
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp