Vårföräldrar 2020

Nu går vår lille kille här hemma :love: Det var som att poletten trillade ner i helgen och nu knatar han runt överallt 😊 Små barn som går är ju också bland det sötaste 🙈
 
Nu går vår lille kille här hemma :love: Det var som att poletten trillade ner i helgen och nu knatar han runt överallt 😊 Små barn som går är ju också bland det sötaste 🙈

Åh vad roligt! Minstingen började igår på självaste ettårsdagen. Sedan dess går hon alltmer men är inte riktigt bekväm än. Men hon gick nästan genom hela köket i ett svep så vi blev väldigt impade :D

Btw verkar hon ha fått något större fötter så de minsta skorna ramlar inte av stup i kvarten längre :p har kikat på begagnat men det är skralt utbud där med tyvärr...

Hur har det gått för er med sömnen nu senaste dagarna?
 
Åh vad roligt! Minstingen började igår på självaste ettårsdagen. Sedan dess går hon alltmer men är inte riktigt bekväm än. Men hon gick nästan genom hela köket i ett svep så vi blev väldigt impade :D

Btw verkar hon ha fått något större fötter så de minsta skorna ramlar inte av stup i kvarten längre :p har kikat på begagnat men det är skralt utbud där med tyvärr...

Hur har det gått för er med sömnen nu senaste dagarna?
Grattis i efterskott ❤️ Perfekt dag att börja gå på ju 😊

Haha ja det går sådär, med tanke på att klockan är 06.30 och vi har redan kläder på oss, ätit frukost och nu ska vi bara vänta tills vi ska till förskolan klockan 9. De sover ju verkligen jättebra på natten men går ju fortfarande upp klockan 05 ungefär :angel::banghead:
 
Idag fyller E 1 år 😊 Han var ju envis och stannade 8 dagar extra i magen men den 8 juni 12:58 valde han äntligen att komma :heart
 
E lärde sig att klättra upp på våra köksstolar igår, vilket är = att han kommer numera upp på vårt köksbord :idea: Och det är just nu det ända han vill göra tillsammans med att rycka allt han har i vår trappgrind tills den ibland går upp. Så nu får vi knyta ett extra snöre runt 😅
Har fasen glömt av hur jobbig denna tiden är när man får hämta dem överallt där de inte ska vara 😬
 
E lärde sig att klättra upp på våra köksstolar igår, vilket är = att han kommer numera upp på vårt köksbord :idea: Och det är just nu det ända han vill göra tillsammans med att rycka allt han har i vår trappgrind tills den ibland går upp. Så nu får vi knyta ett extra snöre runt 😅
Har fasen glömt av hur jobbig denna tiden är när man får hämta dem överallt där de inte ska vara 😬

Hehe hade typ ingen sån period med stora, men har definitivt hamnat där med minstingen! Än så länge inte uppe på något bord iaf 😅 hon är en kortis så det skulle krävas pall för att nå någon stol eller tex soffan än så länge tack o lov!
 
Jag slutade amma i förrgår. Har nattammat fram till dess men kände att jag inte klarar mer, under de senaste månaderna har jag blivit väckt allt oftare och nu varit uppe i typ 5-8 amningstillfällen på en o samma natt. Första natten var kämpig för hon skrek så hysteriskt och kastade sig hit och dit att jag (o min man) kände oss som att vi misshandlade henne 😢 men andra natten blev det bara lite gråt och sen sov hon till 04! Ikväll blev det ingen protest. Peppar peppar att detta håller i sig!

Men alltså… blev ganska stött när jag var på BVC på ettårskontroll faktiskt. Gick inte till min vanliga sköterska utan en annan, och när jag nämnde att mini nattammade fortfarande sa hon direkt att ”det väl var dags att sluta med” och påbörjade en lång harang om hur jag kunde gå tillväga. Jag blev så paff att jag inte sa något alls annat än typ ”jaha, ok”. Tanken verkade inte slå henne att jag kanske inte ville sluta. Och nu även när jag faktiskt ville det så kändes det som ett övertramp. Skönt att vi inte går till henne vanligtvis! (Och skönt att det gick fint att sluta amma utan att göra enligt hennes metod)
 
Jag slutade amma i förrgår. Har nattammat fram till dess men kände att jag inte klarar mer, under de senaste månaderna har jag blivit väckt allt oftare och nu varit uppe i typ 5-8 amningstillfällen på en o samma natt. Första natten var kämpig för hon skrek så hysteriskt och kastade sig hit och dit att jag (o min man) kände oss som att vi misshandlade henne 😢 men andra natten blev det bara lite gråt och sen sov hon till 04! Ikväll blev det ingen protest. Peppar peppar att detta håller i sig!

Men alltså… blev ganska stött när jag var på BVC på ettårskontroll faktiskt. Gick inte till min vanliga sköterska utan en annan, och när jag nämnde att mini nattammade fortfarande sa hon direkt att ”det väl var dags att sluta med” och påbörjade en lång harang om hur jag kunde gå tillväga. Jag blev så paff att jag inte sa något alls annat än typ ”jaha, ok”. Tanken verkade inte slå henne att jag kanske inte ville sluta. Och nu även när jag faktiskt ville det så kändes det som ett övertramp. Skönt att vi inte går till henne vanligtvis! (Och skönt att det gick fint att sluta amma utan att göra enligt hennes metod)
Tycker man hör från alla hela tiden att BVC gärna trycker på att vid 6 månader behöver man inte amma/ge mat på natten längre men att det är få barn som faktiskt slutar så tidigt. Förstår att det känns jobbigt att höra men jag hade bara försökt släppa det och som du sa bara ignorera och invänta er vanliga BVC-tant 😊 Tror också vi fått höra någon gång att man kan sluta ge mat på natten men när vi sagt att det är/var lättare för oss att ge flaska än att hålla på och natta om i all evighet så har hon köpt det och inte tagit upp det nått mer vilket är skönt.
 
Min lilla är nu 16 månader och vi nattammar fortfarande. Har precis slutat amma till sömns på kvällen, numera nattar pappa eller så tar jag henne i vagnen. Ammar dock ibland en gång under dagen. Mest för mys och som en paus för oss båda. Jag arbetar ju, 50% sedan i september och 75% sedan i april, och det funkar förvånansvärt bra att amma trots arbete. För tillfället är det dock semester. Är lite rädd för att få kommentarer från släkt nu om amningen. BVC har dock inte kommenterat negativt, har en fantastisk BVC-sköterska ❤
 
Min lilla är nu 16 månader och vi nattammar fortfarande. Har precis slutat amma till sömns på kvällen, numera nattar pappa eller så tar jag henne i vagnen. Ammar dock ibland en gång under dagen. Mest för mys och som en paus för oss båda. Jag arbetar ju, 50% sedan i september och 75% sedan i april, och det funkar förvånansvärt bra att amma trots arbete. För tillfället är det dock semester. Är lite rädd för att få kommentarer från släkt nu om amningen. BVC har dock inte kommenterat negativt, har en fantastisk BVC-sköterska ❤

Häftigt att du har fått det att fungera med både jobb och amning! Gick det bra med släkt o vänner nu under sommaren?

Skönt att ni har en bra bvc sköterska! Jag tycker att det gör stor skillnad, för även som andragångsförälder finns det ju saker som man kan behöva stöd i :)
 
Månaderna flyger förbi, varje gång jag sätter mig för att svara här eller skriva någon uppdatering kommer något annat emellan. Vi har i alla fall haft en härlig sommar, lilltjejen har börjat äta jättebra efter att jag slutade nattamma och sover betydligt bättre :) dock har vi fortfarande problem att hitta kläder och skor som passar pga att hon är rätt så liten. Regnstället vi ärvt i strl 74/80 hänger ner på marken över skorna, och gummistövlar verkar inte finnas i hennes strl alls. Tur att hon inte ska börja föris nu, hade blivit knepigt utan vettiga ytterkläder!

Hon säger inte mycket än, mest ”mamma” och ”wow” men förstår massor och kan följa instruktioner, typ ”gå och hämta en bok så läser vi”, ”nu ska vi gå ut” eller ”nu är det mat” ”hämta din kanin” etc. Vet inte om det är pga att jag är säkrare i mitt föräldraskap gång nr 2 eller att hon så tydligt visar att hon förstår förstår, för jag känner iaf ingen oro för talet, vilket är skönt. Minns att jag oroade mig för det mesta med storasyster 😅
 
Häftigt att du har fått det att fungera med både jobb och amning! Gick det bra med släkt o vänner nu under sommaren?

Skönt att ni har en bra bvc sköterska! Jag tycker att det gör stor skillnad, för även som andragångsförälder finns det ju saker som man kan behöva stöd i :)

ja det har varit skönt att det har gått att kombinera. Men lite sliten är jag. Sluta kvällsamma gick inget vidare. Antingen går vi med henne i vagnen eller så ammar jag. Så jag ligger fortfarande i det mörka sovrummet på kvällarna, vilket jag avskyr och tycker börjar bli rätt ohållbart. Men det ska väl förhoppningvis ge med sig.

Inga kommentarer från släkt eller vänner kring amningen iaf. Skönt!

För övrigt är det samma för dig, svårt att få tiden att räcka till för att uppdatera här.
Men nu är sommarlovet slut och rutinerna börjar sättas igen. SÅ SKÖNT! Härligt att vara ledigt men också härligt att börja arbeta.

Vi har för övrigt också en liten tjej men har lyckats hitta små ytterkläder på marketplace.
 
Kul att få lite uppdatering från er andra :)

Här flyter allt också på och storebror är tillbaka på förskolan denna veckan, så även vi börjar ta oss tillbaka till rutinerna. E kör full rulle för det mesta, klättrar på allt verkligen. Så får ha stenkoll när vi är ute. Igår klättrade han upp på en lekställning som var lika hög som jag ungefär ( stod självklart bakom och passade) sen väljer han att åka på mage med huvudet först ner för rutschkanan medans han kiknar av skratt. Sen gjordes detta om ett antal gånger ;)

Vi har inga problem med kläder, han är lite mindre än brorsan var i samma ålder men ändå inte så stor skillnad att kläderna inte passar :up:
 
Får ni föresten kommentarer om att era barn är lika? Jag skämtar inte när jag säger att det inte går en dag utan att vi får kommentarer om hur lika våra barn är. Just nu känner jag lite ”ja, dom är ju syskon” ;) Men det kanske inte är så vanligt att man är så lika vid olika ålder eftersom att alla kommenterar det hela tiden :confused:
 
ja det har varit skönt att det har gått att kombinera. Men lite sliten är jag. Sluta kvällsamma gick inget vidare. Antingen går vi med henne i vagnen eller så ammar jag. Så jag ligger fortfarande i det mörka sovrummet på kvällarna, vilket jag avskyr och tycker börjar bli rätt ohållbart. Men det ska väl förhoppningvis ge med sig.

Inga kommentarer från släkt eller vänner kring amningen iaf. Skönt!

För övrigt är det samma för dig, svårt att få tiden att räcka till för att uppdatera här.
Men nu är sommarlovet slut och rutinerna börjar sättas igen. SÅ SKÖNT! Härligt att vara ledigt men också härligt att börja arbeta.

Vi har för övrigt också en liten tjej men har lyckats hitta små ytterkläder på marketplace.

Hoppas att ni hittar en lösning så att du slipper ligga där i mörka rummet framöver:) Det är verkligen inte lätt det här med att amma, mest tänker man ju på att komma igång men att avsluta kan vara minst lika svårt!

Jag försöker hålla koll på marketplace o sellpy men det verkar inte göras regnkläder i strl 74 och stövlar i strl 18… jollyroom har någon fodrad overallvariant i 74 så det kanske slutar med en sån 🤔 förhoppningsvis växer hennes fötter 1cm snart så vi har lite mer utbud!
 
Får ni föresten kommentarer om att era barn är lika? Jag skämtar inte när jag säger att det inte går en dag utan att vi får kommentarer om hur lika våra barn är. Just nu känner jag lite ”ja, dom är ju syskon” ;) Men det kanske inte är så vanligt att man är så lika vid olika ålder eftersom att alla kommenterar det hela tiden :confused:

Haha låter som en riktig liten äventyrare du har! Härligt ändå :) vi får nog inte höra det någon gång. Men barnen ser rätt olika ut, stora brås mkt på mig o lilla mer på min man. Däremot har jag alltid fått höra OFTA att jag och min syster är lika, ibland även om vi är tvillingar (vilket vi inte är). Så jag tror ändå att det fascinerar folk lite när syskon är väldigt lika! Det är nog en sån kommentar jag skulle kunna lägga också hehe
 
Hoppas att ni hittar en lösning så att du slipper ligga där i mörka rummet framöver:) Det är verkligen inte lätt det här med att amma, mest tänker man ju på att komma igång men att avsluta kan vara minst lika svårt!

Jag försöker hålla koll på marketplace o sellpy men det verkar inte göras regnkläder i strl 74 och stövlar i strl 18… jollyroom har någon fodrad overallvariant i 74 så det kanske slutar med en sån 🤔 förhoppningsvis växer hennes fötter 1cm snart så vi har lite mer utbud!
Vi har hittat regnbyxor i strl 74 men det står tyvärr inget märke i dem. Har även en regnoverall i strl 74 men den är gigantisk.
Men så länge hon inte går på förskola så kan man ju anpassa aktivitet hyfsat efter väder. Snart växer hon så det blir lite enklare att hitta passande kläder.

@Pengy jag fick mkt kommentarer att mina två äldsta är lika men jag håller inte med om det direkt. Skiljer dock 5 år på dem så inte helt enkelt att se. Tror min yngsta är mest lik den äldsta och där skiljer det 9 år. Ska bli spännande att följa!
 
Började läsa tråden från start för att se vad jag skrivit angående min graviditet. Kom ni ihåg att jag skrev att jag och min bror skulle ha barn samtidigt? Tror jag glömde skriva det men de föddes faktiskt med endast 16 timmars skillnad :o Men de valde i alla fall var sin dag, 7 och 8 juni 🙈
 
Nu är det bestämt att E börjar förskolan 4 oktober :nailbiting: Tror det kommer gå jättebra men känns också så jobbigt att vår lilla ”bebis” ska vara någon annanstans på dagarna 😬 Blev ju lite tidigare än vi först planerat men jag fick nytt jobb och mannen började på nytt i våras. Dock kommer min man vara f-ledig två dagar i veckan året ut så blir ju bara 3 dagar i veckan han kommer gå nu i början vilket känns helt överkomligt 😊

Hur går det för alla andra barn i tråden? 😊
 
Nu är det bestämt att E börjar förskolan 4 oktober :nailbiting: Tror det kommer gå jättebra men känns också så jobbigt att vår lilla ”bebis” ska vara någon annanstans på dagarna 😬 Blev ju lite tidigare än vi först planerat men jag fick nytt jobb och mannen började på nytt i våras. Dock kommer min man vara f-ledig två dagar i veckan året ut så blir ju bara 3 dagar i veckan han kommer gå nu i början vilket känns helt överkomligt 😊

Hur går det för alla andra barn i tråden? 😊

Grattis till jobbet! Det blir säkert jättebra för E, men förstår känslan. Jag hoppas få jobb till årsskiftet och tanken på att vara ifrån barnen så många timmar per dag (samt att de ska behöva vara på fsk så länge!) är jättejobbig :(

Härligt med ett upplägg sådär i början med korta veckor:) Vi kommer nog få köra all in på en gång.. men minst en av oss får jobba deltid tror jag för att få ihop det.

Med vår minsting är det (nu) finfint, hon är en kavat liten tjej. Orden börjar trilla ut, ett nytt för varje dag känns det som! Från att ha varit ganska tyst och även sparsam med ljud. Hon älskar att dansa och kan nästan varenda rörelsesång😍 Hon har dock haft det lite tufft med sjukdomar här sedan storasysters förskolestart. Först en rejäl omgång feber (tre akutbesök😞) och sen två veckors förkylning nästan direkt efter.. Hur går det för era vars syskon är på föris/i skolan?
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 602
Senast: gulakatten
·
Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
13 108
Senast: lilstar
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 582
Senast: Blyger
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp