Vårföräldrar 2021

Förstår att det är tungt för dig. Det är okej att klaga nu i slutet faktiskt. Det är ingen dans på rosor detta med graviditet. Visst brukar man bli igångsatt ganska tidigt när ma bär tvillingar om det inte sätter igång själv?

Hade jag kunnat betala 100 000 för att få slippa detta nu hade jag gjort det. Det enda som får mig att orka är tanken på att innan veckan är slut borde jag vara mamma. Jag hoppas det blir en aprilbebis som planerat! Enligt min bästa kompis som går hos en healare har hon sagt att min bebis kommer imorgon. Aldrig önskat så mycket att allt hon säger stämmer 😅.

Hoppas verkligen att personen har rätt och att din bebis kommer idag! ✊✊

I min region säger man igångsättning vid komplikationsfri graviditet mellan 39+0-40+0 för den typen av tvillinggraviditet jag har.
Men som jag förstår det vanligt att man sätts igång tidigare. Mitt eget slutdatum är 38+0 och det kommer nog krävas en hel del övertalning för att jag ska orka gå längre än så 🙈

BM besök idag (34+1), magmåttet är 40 cm vilket motsvarar graviditetslängd 43+0 😆 Med dottern var sista SF-måttet i v. 39+0 36 cm. Vi ska ha förlossningssamtal nu på eftermiddagen via video så jag och maken kan sitta bredvid varandra. Känns som en milstolpe, snart är det dags 😍

@Jessica91 skönt att det såg bra ut på UL! Svårt det där med beräknad storlek, hoppas bebis själv beslutar sig för att titta ut runt BF-datum så att du slipper fundera på igångsättning!
 
Hoppar in från en annan gravidtråd då jag bara vill lugna dig med att att 17%+ inte behöver betyda en gigantisk bebis. Nu vet jag iofs inte vad du benämner som en gigantisk bebis, men 17% lutar åt ca 4 kg. De utgår ifrån att medelvikten på en fullgången bebis är 3500 gram.
Absolut är det så! Kommer han när det är beräknat kommer han väga runt 4 kg och det känns ändå okej. Vill dock inte gå över tiden och att han slutar på typ 4,5.. Min mamma har fått väldigt stora barn och jag hoppas på att slippa det 😁🙈
För 2 månader sen låg han 10% +, för 1 månad sen 15% och nu 17%. Förhoppningsvis startar det av sig själv snart 😁👍
 
Absolut är det så! Kommer han när det är beräknat kommer han väga runt 4 kg och det känns ändå okej. Vill dock inte gå över tiden och att han slutar på typ 4,5.. Min mamma har fått väldigt stora barn och jag hoppas på att slippa det 😁🙈
För 2 månader sen låg han 10% +, för 1 månad sen 15% och nu 17%. Förhoppningsvis startar det av sig själv snart 😁👍

Vilken ojämn mätning, då förstår jag din oro. Är det olika personer som mätt varje gång?
Håller tummarna att han vill komma snart!
 
Vilken ojämn mätning, då förstår jag din oro. Är det olika personer som mätt varje gång?
Håller tummarna att han vill komma snart!
Dom 2 första mätningarna är gjorda av samma person. Dessutom en läkare 😁 Sista nu gjordes av barnmorska. Så det är därför dom velat hålla koll så han inte plussar på 5 extra procent varje månad..🙈😁
 
Så var hon äntligen här! Hinnsvepningen gjorde uppenbarligen sitt. För den som vill läsa följer en längre positiv upplevelse.

Hade en del sammandragningar måndag kväll. Klockan 3 natten till tisdag fick jag något som kunde liknas med värkar. De kom dock sporadiskt och avtog vid 6-tiden. Hade lite sporadiska värkar sen under dagen men inte mer än att jag och sambon kunde åka till stallet när han slutade jobbet vid 15, och jag tvingade honom att handla hamburgare till mig vid 19 :).

Värkarna tilltog under kvällen och jag försökte lindra med panodil, vetekudde och varm dusch. Funkade ok och hade ca 5-7 min mellan värkarna som var rätt korta. Sen när vi gick och la oss fortsatte de. Längre och längre, men kom inte oftare förrän framåt halv 3. Då gjorde de ruskigt ont! Sambon pratade med förlossningen som rådde oss att ta mer panodil och varm dusch. Jag kände dock efter två värkar till att nä, det kommer aldrig gå. Så vi ringde in igen och satte oss i bilen.

Vi har ca 20 min in till förlossningen och under de sista värkarna där började det nästan kännas som kroppen ville börja krysta. Vi tog oss nätt och jämnt in på förlossningen mellan mina värkar. Blev undersökt direkt och jag var helt öppen, så det var bara att låta kroppen jobba. Vattnet gick ganska snabbt efter att jag börjat krysta.

Hann inte med någon smärtlindring. Blev bara erbjuden lustgas men jag var så uppslukad av värkarna så det var inte läge att lära sig det. Knappt 2 timmar senare var hon ute ❤️. Kan konstatera att jag nog är gansla smärttålig som trodde det skulle göra ännu ondare att föda barn 😅. Trodde ju inte att jag skulle vara så långt gången när jag kom in.

Nu har vi landat på BB. Bebis mår kanon och jag med förutom att jag är väldigt trött och lite vimmelkantig efter att ha förlorat lite mer blod än normalt. Bebis är 50 cm lång och vägde 3650g. En helt perfekt liten prinsessa med massor hår!
 
Så var hon äntligen här! Hinnsvepningen gjorde uppenbarligen sitt. För den som vill läsa följer en längre positiv upplevelse.

Hade en del sammandragningar måndag kväll. Klockan 3 natten till tisdag fick jag något som kunde liknas med värkar. De kom dock sporadiskt och avtog vid 6-tiden. Hade lite sporadiska värkar sen under dagen men inte mer än att jag och sambon kunde åka till stallet när han slutade jobbet vid 15, och jag tvingade honom att handla hamburgare till mig vid 19 :).

Värkarna tilltog under kvällen och jag försökte lindra med panodil, vetekudde och varm dusch. Funkade ok och hade ca 5-7 min mellan värkarna som var rätt korta. Sen när vi gick och la oss fortsatte de. Längre och längre, men kom inte oftare förrän framåt halv 3. Då gjorde de ruskigt ont! Sambon pratade med förlossningen som rådde oss att ta mer panodil och varm dusch. Jag kände dock efter två värkar till att nä, det kommer aldrig gå. Så vi ringde in igen och satte oss i bilen.

Vi har ca 20 min in till förlossningen och under de sista värkarna där började det nästan kännas som kroppen ville börja krysta. Vi tog oss nätt och jämnt in på förlossningen mellan mina värkar. Blev undersökt direkt och jag var helt öppen, så det var bara att låta kroppen jobba. Vattnet gick ganska snabbt efter att jag börjat krysta.

Hann inte med någon smärtlindring. Blev bara erbjuden lustgas men jag var så uppslukad av värkarna så det var inte läge att lära sig det. Knappt 2 timmar senare var hon ute ❤️. Kan konstatera att jag nog är gansla smärttålig som trodde det skulle göra ännu ondare att föda barn 😅. Trodde ju inte att jag skulle vara så långt gången när jag kom in.

Nu har vi landat på BB. Bebis mår kanon och jag med förutom att jag är väldigt trött och lite vimmelkantig efter att ha förlorat lite mer blod än normalt. Bebis är 50 cm lång och vägde 3650g. En helt perfekt liten prinsessa med massor hår!
Åh, grattis!! 😍😍 Låter som en helt fantastisk förlossning!
 
Så var hon äntligen här! Hinnsvepningen gjorde uppenbarligen sitt. För den som vill läsa följer en längre positiv upplevelse.

Hade en del sammandragningar måndag kväll. Klockan 3 natten till tisdag fick jag något som kunde liknas med värkar. De kom dock sporadiskt och avtog vid 6-tiden. Hade lite sporadiska värkar sen under dagen men inte mer än att jag och sambon kunde åka till stallet när han slutade jobbet vid 15, och jag tvingade honom att handla hamburgare till mig vid 19 :).

Värkarna tilltog under kvällen och jag försökte lindra med panodil, vetekudde och varm dusch. Funkade ok och hade ca 5-7 min mellan värkarna som var rätt korta. Sen när vi gick och la oss fortsatte de. Längre och längre, men kom inte oftare förrän framåt halv 3. Då gjorde de ruskigt ont! Sambon pratade med förlossningen som rådde oss att ta mer panodil och varm dusch. Jag kände dock efter två värkar till att nä, det kommer aldrig gå. Så vi ringde in igen och satte oss i bilen.

Vi har ca 20 min in till förlossningen och under de sista värkarna där började det nästan kännas som kroppen ville börja krysta. Vi tog oss nätt och jämnt in på förlossningen mellan mina värkar. Blev undersökt direkt och jag var helt öppen, så det var bara att låta kroppen jobba. Vattnet gick ganska snabbt efter att jag börjat krysta.

Hann inte med någon smärtlindring. Blev bara erbjuden lustgas men jag var så uppslukad av värkarna så det var inte läge att lära sig det. Knappt 2 timmar senare var hon ute ❤️. Kan konstatera att jag nog är gansla smärttålig som trodde det skulle göra ännu ondare att föda barn 😅. Trodde ju inte att jag skulle vara så långt gången när jag kom in.

Nu har vi landat på BB. Bebis mår kanon och jag med förutom att jag är väldigt trött och lite vimmelkantig efter att ha förlorat lite mer blod än normalt. Bebis är 50 cm lång och vägde 3650g. En helt perfekt liten prinsessa med massor hår!

åh vad kul att hon äntligen är här och att förlossningen blev så bra 😍😍
 
Åh, grattis!! 😍😍 Låter som en helt fantastisk förlossning!
Tack ❤️. Mycket bättre förlossning än jag ställt in mig på. Även om allt gick väldigt fort när vi kom in är jag ändå glad över att jag slapp ligga på förlossningen lång tid ä i onödan.

åh vad kul att hon äntligen är här och att förlossningen blev så bra 😍😍
Känns fantastiskt! Nu längtar jag bara efter att få komma hem och bara njuta av henne för oss själva.
 
Dom 2 första mätningarna är gjorda av samma person. Dessutom en läkare 😁 Sista nu gjordes av barnmorska. Så det är därför dom velat hålla koll så han inte plussar på 5 extra procent varje månad..🙈😁

Ja, det är jättebra att de håller koll och enligt min erfarenhet så görs de bästa mätningarna görs av läkare :D


Gör alltid tillväxtultraljud X antal gånger under mina graviditeter, speciellt nu när jag fått två övertunga barn (62%+). Det var därför som jag kunde lugna dig med att din bebis procentökning tenderar att bli 4 kg, men också därför som jag reagerade på en sån ojämn mätning.
 
Ja, det är jättebra att de håller koll och enligt min erfarenhet så görs de bästa mätningarna görs av läkare :D


Gör alltid tillväxtultraljud X antal gånger under mina graviditeter, speciellt nu när jag fått två övertunga barn (62%+). Det var därför som jag kunde lugna dig med att din bebis procentökning tenderar att bli 4 kg, men också därför som jag reagerade på en sån ojämn mätning.

Det är inte alls ovanligt med några få procentförändringar per gång, de mäter också alla parametrar (huvud/buk/lårben) 3 gånger för att säkerställa måttet. 3 år brukar användas som en måttstock på hur länge det tar att bli en duktig ultraljudstekniker, så det handlar mer om erfarenhet än profession 😊
 
Det är inte alls ovanligt med några få procentförändringar per gång, de mäter också alla parametrar (huvud/buk/lårben) 3 gånger för att säkerställa måttet. 3 år brukar användas som en måttstock på hur länge det tar att bli en duktig ultraljudstekniker, så det handlar mer om erfarenhet än profession 😊

Oj, jag kände väl inte riktigt att det var menat som en diskussion utan bara att jag tycker att det är en ojämn mätning.

Vilket jag baserar på min erfarenhet från tre graviditeter som alla tre haft täta tillväxtkontroller från vecka 25.
Eller nja, mellanbrodern hamnade vi där först med när mitt magmått på 35 (i vecka 33) steg till 42 (i vecka 35). Min barnmorska blev ställd så hon bad två kollegor mäta och att de skulle skriva ner sitt svar på en lapp. Alla tre fick SF-mått 42 , och jag fick åka för tillväxtmätning på akuten. Dagen efter ringde spec.mvc upp där de sa att de fått samtal från MVC och resultatet från mätningen från akuten och ville mäta själva för det är en orosväckande tung bebis redan i vecka 35. Det var sedan spec.MVCs mätning som utgjorde grunden för kommande besök varje vecka tills han föddes i vecka 38+5. Det skiljde sig enormt mycket åt i procent mellan läkaren på spec.MVC (ca 4700 gram) och läkaren på akuten (ca 4000 gram).

Så ja, det skiljer sig åt mellan kunskap, hur bebisen ligger i magen och hur exakt mätningen varit. Så nej det är inget ovanligt att det skiljer sig åt i procent, speciellt om olika personer har mätt därav mina frågor om det är olika personer som gjort mätningen. Jag ber alltid om att få se deras framställda statisk där ser man vad datorn beräknar bebisens viktökning mellan besöken samt dess statistik mot medelbebisen. Sen kan man också fortsätta på spåret att tillväxtkontroller inte är 100% utan det kan både bli mer och mindre födelsevikt än vad de beräknat.
 
@Bexzor mitt svar var mer en inflik från vårdperspektivet 😊

Denna vecka har mina händer gett upp, det har kommit gradvis senare 2-3 veckorna men nu gör det ont i samtliga leder i fingrarna och jag domnar titt som tätt. Remiss till arbetsterapin skriven för skenor, ska ringa och prata med dem på måndag och se när det är möjligt att komma.

Annars har det varit en bra vecka, fick en extra energiboost av att skriva sammanfattningen inför förlossning med vår barnmorska. Både jag och maken känner oss lugna, trygga och peppade inför förlossningen 😍
 
Ja, det är jättebra att de håller koll och enligt min erfarenhet så görs de bästa mätningarna görs av läkare :D


Gör alltid tillväxtultraljud X antal gånger under mina graviditeter, speciellt nu när jag fått två övertunga barn (62%+). Det var därför som jag kunde lugna dig med att din bebis procentökning tenderar att bli 4 kg, men också därför som jag reagerade på en sån ojämn mätning.
Halleda... Då förstår jag att mina 17% känns rätt fjuttiga 😂🙈
Vi får helt enkelt se när han kommer ut. Vet många som gjort tul och sen har det skiljt mycket när bebisen väl kommit.
Mitt sf-mått stämmer inte alls överens med att det skulle vara en stor bebis. Vet att det är olika hur bebisen ligger osv.. 😊
 
Halleda... Då förstår jag att mina 17% känns rätt fjuttiga 😂🙈
Vi får helt enkelt se när han kommer ut. Vet många som gjort tul och sen har det skiljt mycket när bebisen väl kommit.
Mitt sf-mått stämmer inte alls överens med att det skulle vara en stor bebis. Vet att det är olika hur bebisen ligger osv.. 😊

Haha, nej det var inte så jag menade för 4 kg är ändå stort :)

Ja det är så många faktorer som påverkar ett SFmått. Jag och bigwig har tex snarlika mått runt vecka 34/35. Varav hon bär tvillingar, min bebis var bara stor. Som kontrast så vägde lillebror 5030 gram och låg snarlik i sf-mått med storebror på 3880 gram.
 
Vilken berg-och-dalbana det har varit de första dagarna med vår tjej.

Vi fick det väldigt kämpigt med amningen. Bebis hade jättefint grepp och åt bra, när hon väl tog tag. Men det var det där med taget som krånglade. När hon blev hungrig gick det inte alls. Inte heller när hon var trött och hon är väldigt svårväckt när hon sover.

Efter att ha varit inlagda en snabbis på BB igen, samt fått pumpa ur och koppat henne i 1,5 dygn så var vi allihop helt förstörda i förrgår. Jag bara grät hela dagen och allt kändes hemskt. När vi varit på återbesöket på BB igår så kände jag att de inte hade så mycket revolutionerande att komma med som skulle hjälpa oss. På vägen hem kom jag fram till att nä, det får bli flaska och pumpning. Pumpningen fungerar väldigt bra och bebis verkar må bra av mjölken.

När vi började med flaskan så var det lite som att återkomma till världen från ett töcken. Nöjd och mätt bebis, och nöjda föräldrar. Vi har plötsligt fått sova och kunnat inse att det finns en värld utanför. När blev det så grönt ute 😊?

Nu hoppas jag att våra nya positiva rutiner håller i sig. Idag har vi kunnat åka till stallet för första gången och invigde barnvagnen som fick godkänt 😊. Imorgon blir hon 6 dagar ❤️
 
Vilken berg-och-dalbana det har varit de första dagarna med vår tjej.

Vi fick det väldigt kämpigt med amningen. Bebis hade jättefint grepp och åt bra, när hon väl tog tag. Men det var det där med taget som krånglade. När hon blev hungrig gick det inte alls. Inte heller när hon var trött och hon är väldigt svårväckt när hon sover.

Efter att ha varit inlagda en snabbis på BB igen, samt fått pumpa ur och koppat henne i 1,5 dygn så var vi allihop helt förstörda i förrgår. Jag bara grät hela dagen och allt kändes hemskt. När vi varit på återbesöket på BB igår så kände jag att de inte hade så mycket revolutionerande att komma med som skulle hjälpa oss. På vägen hem kom jag fram till att nä, det får bli flaska och pumpning. Pumpningen fungerar väldigt bra och bebis verkar må bra av mjölken.

När vi började med flaskan så var det lite som att återkomma till världen från ett töcken. Nöjd och mätt bebis, och nöjda föräldrar. Vi har plötsligt fått sova och kunnat inse att det finns en värld utanför. När blev det så grönt ute 😊?

Nu hoppas jag att våra nya positiva rutiner håller i sig. Idag har vi kunnat åka till stallet för första gången och invigde barnvagnen som fick godkänt 😊. Imorgon blir hon 6 dagar ❤️

Grattis till bebisen och välkommen till andra sidan 💕🙂
 
Vilken berg-och-dalbana det har varit de första dagarna med vår tjej.

Vi fick det väldigt kämpigt med amningen. Bebis hade jättefint grepp och åt bra, när hon väl tog tag. Men det var det där med taget som krånglade. När hon blev hungrig gick det inte alls. Inte heller när hon var trött och hon är väldigt svårväckt när hon sover.

Efter att ha varit inlagda en snabbis på BB igen, samt fått pumpa ur och koppat henne i 1,5 dygn så var vi allihop helt förstörda i förrgår. Jag bara grät hela dagen och allt kändes hemskt. När vi varit på återbesöket på BB igår så kände jag att de inte hade så mycket revolutionerande att komma med som skulle hjälpa oss. På vägen hem kom jag fram till att nä, det får bli flaska och pumpning. Pumpningen fungerar väldigt bra och bebis verkar må bra av mjölken.

När vi började med flaskan så var det lite som att återkomma till världen från ett töcken. Nöjd och mätt bebis, och nöjda föräldrar. Vi har plötsligt fått sova och kunnat inse att det finns en värld utanför. När blev det så grönt ute 😊?

Nu hoppas jag att våra nya positiva rutiner håller i sig. Idag har vi kunnat åka till stallet för första gången och invigde barnvagnen som fick godkänt 😊. Imorgon blir hon 6 dagar ❤️

Perfekt att hon vill ha flaskan också!
Om du vill fortsätta amma ändå så hade jag börjat med flaska så värsta hungern lägger sig och sen lagt henne till bröstet. Funkar det så funkar det annars är ju flaskan ett lika bra alternativ
 
Perfekt att hon vill ha flaskan också!
Om du vill fortsätta amma ändå så hade jag börjat med flaska så värsta hungern lägger sig och sen lagt henne till bröstet. Funkar det så funkar det annars är ju flaskan ett lika bra alternativ
Vi försökte göra så när vi koppade henne för att inte skapa "tuttförvirring", men så fort hon inte var jättehungrig somnade hon bara vid bröstet istället 😖. Vi lämnar nog amningen helt. För mig är det inte heligt att amma, men däremot finns det inget som slår känslan av en nöjd bebis ❤️. Det värmer i mammahjärtat!
 
Halleda... Då förstår jag att mina 17% känns rätt fjuttiga 😂🙈
Vi får helt enkelt se när han kommer ut. Vet många som gjort tul och sen har det skiljt mycket när bebisen väl kommit.
Mitt sf-mått stämmer inte alls överens med att det skulle vara en stor bebis. Vet att det är olika hur bebisen ligger osv.. 😊

Det där med beräkningar är lurigt!
Jag gjorde ett par TUL med första barnet. Alla gångerna kom de fram till samma siffra, minst 4200g men förmodligen över 4500g sa de.
Dagen efter det sista ultraljudet kom en liten sparv i raketfart v 38+1 och vägde inte ens 3 kilo 🙈
 
Fredagen den 7/5 kom världens finaste lilla pojke till världen! Att han imorgon redan varit med oss i en vecka är helt galet...

Vattnet gick tidigt på torsdags morgonen och jag fick åka in på kontroll under förmiddagen. Då hade jag bara någon enstaka värk och blev inbokad för igångsättning på fredagen om det inte startat innan dess. Men det gjorde det! Under eftermiddagen fick jag mer och mer värkar så vi kom in på förlossningen 23.30, då var jag öppen 5 cm.
Under natten sen fick jag värkstimulerande dropp och antibiotika intravenöst pga lång vattenavgång.
När det blev dags att krysta var mina värkar lite korta och med för lång paus mellan men det kom in en barnmorska till som tryckte och hängde på magen och på något vis kom han ut kl 12.00😂 Helt galen känsla, kändes verkligen som ett team, barnmorskorna, undersköterskan, min sambo och jag!
Dock började dom ganska snabbt diskutera operation för att moderkakan inte verkade på g ut. Och dom ville inte vänta speciellt länge på den pga den långa vattenavgången och infektionsrisk. Så operation bokades och kateter sattes. Och då kom den ut av sig själv. Sen kom det galet med blod och personalen fick akutlarma och plötsligt var rummet fullt med folk! De tryckte i mig massa mediciner för att stoppa blödningen och man såg att en del av moderkakan satt kvar. Så jag kördes akut till operation och kvar på rummet blev min sambo med vår nyfödda son...
Operationen var lyckad om än ganska komplicerad. Totalt förlorade jag 2 liter blod...
Det bestämdes att vi fick stanna på förlossningen till lördag förmiddag. Min sambo fick vara med natten på förlossningen eftersom jag inte kunde ta hand om bebisen själv.
På lördagen förflyttades jag till bb och min sambo fick åka hem. Jag mådde så dåligt och mitt hb var nere på 80 (mot 130 någon vecka tidigare)..
På BB började kampen om att kunna amma men jag producerar inte mjölk pga blodförlusten. Så han har fått ersättning den dess och jag pumpar för att försöka få igång det.
I måndags fick jag äntligen ok att åka hem efter en påse blod.. Fantastiskt att få komma hem! Har inte ens haft möjlighet att duscha förrän jag kom hem..
Dagarna hemma nu har varit en känslostorm då allt kommit ifatt mig i kombination med lite baby-blues. Men idag har det känts bättre! ❤

Så trots min oro om att gå över tiden och få en stor bebis föddes han i 39+3, var 48 cm lång och vägde 3555 gram! 😁
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
10 11 12
Svar
234
· Visningar
15 292
Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
36 37 38
Svar
743
· Visningar
44 552
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 554
Småbarn Såg att de har beslutats om att från och med 1/7 2024 kan föräldrar överlåta 45 dagar (tot. 90 dagar) per barn till någon annan som inte...
Svar
16
· Visningar
692

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp