Vårföräldrar 2021

Går in i vecka 37 imorgon och idag är det exakt en månad kvar till bf! Sista dan på jobbet på fredag och det ska bli så skönt att varva ner och vila upp sig inför förlossningen. En ny kämpa som kommit senaste veckan är svullna händer och fötter samt karpaltunnelsyndrom. Känns som jag lagt på mig en del vikt nu senaste tiden. Sist jag vägde mig (vecka 33 tror jag det var) hade jag gått upp 11 kg. Nu tippar jag på 15 kg plus men har ingen koll.
 
Går in i vecka 37 imorgon och idag är det exakt en månad kvar till bf! Sista dan på jobbet på fredag och det ska bli så skönt att varva ner och vila upp sig inför förlossningen. En ny kämpa som kommit senaste veckan är svullna händer och fötter samt karpaltunnelsyndrom. Känns som jag lagt på mig en del vikt nu senaste tiden. Sist jag vägde mig (vecka 33 tror jag det var) hade jag gått upp 11 kg. Nu tippar jag på 15 kg plus men har ingen koll.
Spännande. Nu börjar det verkligen närma sig för dig :). Jag har ju varit så glad att slippa svullnaden och hoppats på att det inte ska komma till mig, men då finns det med andra ord fortfarande en risk. Hoppas att det inte blir alltför hemskt för dig.
 
Går in i vecka 37 imorgon och idag är det exakt en månad kvar till bf! Sista dan på jobbet på fredag och det ska bli så skönt att varva ner och vila upp sig inför förlossningen. En ny kämpa som kommit senaste veckan är svullna händer och fötter samt karpaltunnelsyndrom. Känns som jag lagt på mig en del vikt nu senaste tiden. Sist jag vägde mig (vecka 33 tror jag det var) hade jag gått upp 11 kg. Nu tippar jag på 15 kg plus men har ingen koll.
Skönt att gå på ledighet, hoppas du hinner vila upp dig ordentligt innan bebis kommer 🥰 låter inte kul med karpaltunnelsyndrom, har du fått skenor? Angående vätskan, använder du stödstrumpor?Gör susen för en gravid kropp 👌

Var hos barnmorskan idag igen (25+3) och allt ser prima ut med mig och tjejerna! SF-måttet är nu lika stort som i vecka 34 för en singelgraviditet 😅 Tvilling 1 låg även med huvudet nedåt! Åh vad jag hoppas och önskar att hon fortsätter göra det så jag kan få föda vaginalt 🙏🙏 många veckor kvar men ska tillåta mig att vara glad över att hon gör det just nu i alla fall!
 
Har haft problem med den handleden innan så har ett handledsskydd när det är som värst. Brukar bli bättre under dagen och då behöver jag inte använda den. Stödstrumpor ska införskaffas!
 
Vecka 27 (26+4) och har varit på tillväxtultraljud i veckan där allt såg bra ut 🥰
pga mina sammandragningar blev jag sjukskriven på 25%, mentalt lite tufft att behöva bli det men när jag nu har haft några första dagar med sjukskrivningen inser jag att det verkligen behövdes. Har inte kunnat sitta och äta en hel middag med familjen pga sammandragningar de senaste veckorna men nu har jag kunnat det, så blir verkligen skillnad när jag vilar på dagen!

Har fått hem nya bärselen också, blev en Tula ftg och den känns väldigt mysig och enkel vilket var min killes krav 😁 hoppas få dottern att vilja sitta i den lite nu men hon har än så länge bestämt sagt nej..
 
Har haft ångest under hela graviditeten inför det här med amning. Nu har jag bestämt mig för att inte amma alls, vilket känns jätteskönt. Hade lite dåligt samvete för det först för att man "borde försöka" men nu känns det ok.

Har ni andra funderat på amning eller tar ni det som det kommer?
 
Har haft ångest under hela graviditeten inför det här med amning. Nu har jag bestämt mig för att inte amma alls, vilket känns jätteskönt. Hade lite dåligt samvete för det först för att man "borde försöka" men nu känns det ok.

Har ni andra funderat på amning eller tar ni det som det kommer?
Vad skönt att du kommit till ett beslut!
Min ambition är att jag ska amma men har sagt till mig själv att inte göra det till varje pris.. Utan går det så går det liksom! Hoppas att jag håller det när jag väl är i det 🙄🙈

Jag är idag i 30+6. Jag var på extra ultraljud hos läkare för att kolla ventriklarna för snart 3 veckor sen. Gick inte fullt så bra som jag hoppats. Den ena ventrikeln har gått ner till normalmått medan den andra ligger kvar som förut.. Så ska på ny kontroll om 2 veckor igen..

Hur ställer ni er till Corona? Såg att man kan få gå hem på graviditetspenning om man riskerar att smittas. Jag jobbar på skola. Jag har inte tänkt att jag är så orolig men en kollega nästan dumförklarade mig och tyckte jag skulle tänka på min bebis och gå hem..
 
Senast ändrad:
Vad skönt att du kommit till ett beslut!
Min ambition är att jag ska amma men har sagt till mig själv att inte göra det till varje pris.. Utan går det så går det liksom! Hoppas att jag håller det när jag väl är i det 🙄🙈

Jag är idag i 30+6. Jag var på extra ultraljud hos läkare för att kolla ventriklarna för snart 3 veckor sen. Gick inte fullt så bra som jag hoppats. Den ena ventrikeln har gått ner till normalmått medan den andra ligger kvar som förut.. Så ska på ny kontroll om 2 veckor igen..

Hur ställer ni er till Corona? Såg att man kan få gå hem på graviditetspenning om man riskerar att smittas. Jag jobbar på skola. Jag har inte tänkt att jag är så orolig men en kollega nästan dumförklarade mig och tyckte jag skulle tänka på min bebis och gå hem..
Vad jobbigt när det är något som inte är helt normalt, måste ge massor av oro ❤ vad innebär, eller kan det innebära det att ventriklarna är lite för stora?

Jag har ju bara två veckor kvar till BF och slutade jobba för en vecka sen. Kommer gå helt I karantän från och med denna veckan
Har dock varit "bortskämd" med att jobba hemifrån hela tiden så har inte behövt oroa mig så mkt i arbetet iaf. Hade jag haft ett jobb med mkt kontakter hade jag nog utnyttjat möjligheten att gå hem tidigare med gravdistetspenning. Jag är inte så orolig för bebisens del utan mer för mig själv och sambon om han blir sjuk inför förlossningen.
 
Var hos BM i fredags och vägde mig nu ligger det 16 kg plus 😅 har verkligen stuckit iväg sista veckorna, men är inte så konstigt med tanke på att jag rör mig mindre och äter väldigt mkt. Men snart är bebisen ute
 
Vad jobbigt när det är något som inte är helt normalt, måste ge massor av oro ❤ vad innebär, eller kan det innebära det att ventriklarna är lite för stora?

Jag har ju bara två veckor kvar till BF och slutade jobba för en vecka sen. Kommer gå helt I karantän från och med denna veckan
Har dock varit "bortskämd" med att jobba hemifrån hela tiden så har inte behövt oroa mig så mkt i arbetet iaf. Hade jag haft ett jobb med mkt kontakter hade jag nog utnyttjat möjligheten att gå hem tidigare med gravdistetspenning. Jag är inte så orolig för bebisens del utan mer för mig själv och sambon om han blir sjuk inför förlossningen.
Ja, det är jobbigt.. Även om det var jobbigare precis efter rul. Och väntan på svar från fostervattensprov osv.. Nu känns det ändå skönt att dom har honom under kontroll även om jag hoppas att nästa kontroll visar att den som är lite vidgad har gått ner.
Lite oklart vad det kan innebära. Från början ville man kolla så det inte är vattenskalle eller kromosomavvikelser, vilket det inte verkar vara. Men läkaren nu sa bara att foster kan ha alla sjukdomar vi har plus många till. Men hon sa också att hon inte var så orolig eftersom han precis ligger över gränsen. Pojkar får ha upp till 10 mm, min bebis har typ 10,4 mm. Läkaren verkade mest konfunderad över att det gått ner på ena sidan och inte på andra.. Så vi får väl se hur ser ut om 2 veckor...❤

Så svårt med Corona-läget.. Jag går hem 3 veckor innan BF, alltså den 16 april. Så hinner ju vara hemma i någon form av karantän innan. Även om min sambo nog kommer jobba som vanligt (han jobbar också med barn och ungdomar).
Vet inte vad som är bäst 🙈🙄
 
Gällande amning tänker jag att jag ger det ett försök. Jag är inte superpepp på amningen (mest för att det känns som att jag och pappan inte lika lätt kan dela på bördan då), men kommer nog ändå ångra mig om jag inte försöker alls. Men som @Jessica91 säger, jag gör det inte till varje pris :).

Ang Corona lever jag redan nu ganska isolerat med mest hemarbete och inte så vilt liv i övrigt. Jag har väl tänkt att försöka följa restriktionerna mer strikt (och även involvera sambon lite mer) från vecka 36 ca. Idag fick jag klart med jobbet att jag inte behöver åka dit bara för att skriva ut (vilket varit fallet hittills) utan att jag kan få hjälp med det så jag kör i stort sett heltid hemifrån fram tills jag går hem vid påsk. Går in i vecka 35 imorgon :).
 
Jag hoppas kunna amma bebisarna, det gick väldigt smidigt med dottern så hoppas att det blir lika enkelt denna gång nu när det är två 😅 När dottern var 2 1/2 månad började jag arbeta 1 dag/ vecka, då fick hon ersättning när jag var borta. Planerar att börja arbeta 1 dag/ vecka när bebisarna är 3 månader och då får det bli ersättning under den dagen.
Apropå att kunna dela på arbetet så upplevde inte jag att amningen störde, men vi var båda väldigt fokuserade redan från start att dela på ansvaret. Tex när jag hade ammat fick min kille rapa bebis och byta blöja, oavsett tid på dygnet :)

Och lite tankar om Covid.. Har bara väntat på att socialstyrelsen skulle göra klart sin rapport och gå ut med slutsatsen att gravida är en riskgrupp, de flaggade redan för det i december. Jag har turen att i nuläget arbeta hemifrån men hade jag inte kunnat göra det hade jag troligtvis valt att gå hem. Hade utgått från hur väl arbetsplatsen följer rekommendationerna. Här hemma följer vi samtliga rekommendationer, smittoläget kommer få avgöra när min man får gå hem innan förlossningen (han kan inte arbeta hemifrån) .

@Jessica91 vad skönt att de håller koll på bebisen och att läkaren verkar vara lugn, det är alltid ett gott tecken ❣️
 
När det gäller amning så har alla mina tre både ammats och flaskats, väldigt smidigt tyckte jag.
De hade napp dessutom så det förekom ingen förvirring om vad som vad vad
 
Vecka 34 för mig nu, tiden går verkligen fort nu, men ändå långt kvar känns det som... Jag känner mig rätt otymplig med 21kg plus samt att min nästäppa bara blir värre :( Men alla värden ser alltid bra ut hos BM...
Ska dit den 19/3 och göra ett extra ultraljud och kontrollera hur denna bebis ligger eftersom dottern låg i säte och fick födas med kejsarsnitt.. Blir spännande, men vi tror han ligger åt rätt håll den här gången :)

Jag ammade dottern den första månaden och gick sedan över till delamning vilket jag tyckte var så skönt att ibland kunna vara borta lite längre än en timme så att andra kunde mata henne med flaska istället. Planerar att försöka göra samma nu men kanske inte börja med flaskan direkt utan först då amningen fungerar :)

Jag har ju haft möjlighet att arbeta hemifrån sedan November ungefär varannan dag. Nu sedan någon vecka tillbaka har vi fått in Corona på jobbet så sedan dess jobbar vi alla hemifrån på heltid. Det var ju inte planerat så jag har ännu inte fått med alla grejer hem som jag skulle behöva. Får se när jag får möjlighet att hämta dem. Annars hade jag tänkt jobba heltid hemifrån först om 3 veckor.. De tre veckor som är kvar tills dess är tanken att jag ska börja lämna över vissa delar av mitt jobb. Det är mycket svårare att göra det på distans, men vi får försöka...
 
Vecka 34 för mig nu, tiden går verkligen fort nu, men ändå långt kvar känns det som... Jag känner mig rätt otymplig med 21kg plus samt att min nästäppa bara blir värre :( Men alla värden ser alltid bra ut hos BM...
Ska dit den 19/3 och göra ett extra ultraljud och kontrollera hur denna bebis ligger eftersom dottern låg i säte och fick födas med kejsarsnitt.. Blir spännande, men vi tror han ligger åt rätt håll den här gången :)

Jag ammade dottern den första månaden och gick sedan över till delamning vilket jag tyckte var så skönt att ibland kunna vara borta lite längre än en timme så att andra kunde mata henne med flaska istället. Planerar att försöka göra samma nu men kanske inte börja med flaskan direkt utan först då amningen fungerar :)

Jag har ju haft möjlighet att arbeta hemifrån sedan November ungefär varannan dag. Nu sedan någon vecka tillbaka har vi fått in Corona på jobbet så sedan dess jobbar vi alla hemifrån på heltid. Det var ju inte planerat så jag har ännu inte fått med alla grejer hem som jag skulle behöva. Får se när jag får möjlighet att hämta dem. Annars hade jag tänkt jobba heltid hemifrån först om 3 veckor.. De tre veckor som är kvar tills dess är tanken att jag ska börja lämna över vissa delar av mitt jobb. Det är mycket svårare att göra det på distans, men vi får försöka...
Jag är också brutalt trött på nästäppan. Jag har gett upp så jag använder nässpray för barn på natten för att få sova. Struntar i att man avråds från att använda några vettiga nässpray. Renässans och liknande gör ingen som helst nytta för mig.

Hoppas att bebis ligger åt rätt håll denna gången :heart. Jag ska till BM nästa vecka och då antar jag att de ska kolla läge. Förra gången frågade jag bara om hon kunde känna hur bebis låg, och hon trodde att bebis låg med huvudet ned.
 
Jag är också brutalt trött på nästäppan. Jag har gett upp så jag använder nässpray för barn på natten för att få sova. Struntar i att man avråds från att använda några vettiga nässpray. Renässans och liknande gör ingen som helst nytta för mig.

Hoppas att bebis ligger åt rätt håll denna gången :heart. Jag ska till BM nästa vecka och då antar jag att de ska kolla läge. Förra gången frågade jag bara om hon kunde känna hur bebis låg, och hon trodde att bebis låg med huvudet ned.

Nezeril ska ju vara helt okej vid graviditet vad jag kunnat läsa mig till. 👍
 
Sen har jag fått tillbaka illamåendet, framför allt på kvällen.
Förra helgen sov jag 1h på eftermiddagen, vaknade rätt illamående och skulle hem till föräldrarna och äta. Kommer dit och gnäller på illamåendet och pappa(som är läkare) säger vilket piller jag ska ta istället.

Det fungerar helt sjukt bra! När illamåendet väl släppte så insåg jag hur mycket det stört tillvaron :o Så nu går jag ofta runt och fånler, bara för att jag inte mår illa längre.
 
Idag är det 5 veckor kvar till BF och jag har varit hos BM på kontroll. Bebis har fixerat sig med huvudet ned och hjärtat lät starkt.

Jag har sedan igår kväll haft ganska mycket sammandragningar utan att jag ansträngt mig. De gör inte ont men det blir lite obehagligt när de kommer ganska tätt. BM verkade dock inte orolig eftersom de inte gjorde ont, så det är väl bara köra på :). Nu börjar det annars kännas att det inte är så långt kvar. Jag börjar känna mig mer gravid och har lite jobbigt med sömnen pga min nästäppa. Igår när jag red var första gången det kändes av i ena ljumsken, så jag får antagligen lägga ridningen på hyllan snart. Nu får sista månaden gärna flyga fram! Jobbar ju bara 2,5 vecka till (går hem vid påsk) så det finns lite att avsluta där. Nu jobbar jag enbart hemifrån dock, så det blir lite segt ibland.
 
Imorgon är det 1 vecka kvar till BF och jag börjar bli mer och mer orolig för förlossningen. Nu när det verkligen inte finns någon återvändo 🙈
Har mer och mer sammandragningar nu samt lite förvärkar till och från. Och är ganska trött och orolig generellt i kroppen.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
261
· Visningar
18 218
Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
37 38 39
Svar
778
· Visningar
46 611
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 893
Senast: zassoo
·
Småbarn Såg att de har beslutats om att från och med 1/7 2024 kan föräldrar överlåta 45 dagar (tot. 90 dagar) per barn till någon annan som inte...
Svar
16
· Visningar
742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp