Vårföräldrar 2022

Har upptäckt ett par oväntade ”effekter” av att vara gravid, både positiva och negativa. Jag är inte lika morgontrött och inte lika såld på friterade pommes som vanligt men jag har fått flertalet finnar (något jag knappt hade ens som tonåring..), varav en liten jävel som sitter mitt på halsen och är tokröd O_o:rage:
Också haft lite finnar men längs käklinjen vilket jag aldrig har annars. Men de är borta nu iaf 😊

Gått in i v 11 idag och jag har haft min bästa dag på länge, har varit ledig och inte mått illa och orkat göra grejer, SÅ härligt 😍 Kanske blir sämre igen men idag är jag tacksam 👍
 
Usch vad jobbigt med illamåendet 🤢 Hoppas du får må bättre snart ❤️ Hur funkar det att jobba natt annars? Gör du det alltid?
Tack :heart hade två bra dagar tills igår när jag åkte på någon matförgiftning/magsjuka. Det positiva med det var att jag fick tummen ur att ringa BM någon gång på fm när jag fortfarande trodde att det var det vanliga. Så nu har jag lergigan comp utskrivet och kommit ut levande på andra sidan :D

Jag jobbar ungefär 60% natt och 40% dagtid, lägger nattperioder i schemat så jobbar kanske 5-6 veckor natt. Har då ofta längre ledigheter emellan så jobbade tex 4 nätter över helgen och är nu ledig en vecka. I vanliga fall fungerar det bra, nu efter att jag blivit gravid funkar det knappt alls. Sover dåligt, vaknar och är kissnödig efter 3-4 h och har sen svårt att somna om. Så nästa schemaperiod har jag betydligt färre nätter, får utvärdera. Det kanske fungerar bättre senare, eller så får jag gå över till att bara jobba dagtid :)
 
7+0 idag och appen säger 230 dagar kvar :yuck: Kan jag få gå i ide nu? Väck mig i april. Tack på förhand.
 
Tack :heart hade två bra dagar tills igår när jag åkte på någon matförgiftning/magsjuka. Det positiva med det var att jag fick tummen ur att ringa BM någon gång på fm när jag fortfarande trodde att det var det vanliga. Så nu har jag lergigan comp utskrivet och kommit ut levande på andra sidan :D

Jag jobbar ungefär 60% natt och 40% dagtid, lägger nattperioder i schemat så jobbar kanske 5-6 veckor natt. Har då ofta längre ledigheter emellan så jobbade tex 4 nätter över helgen och är nu ledig en vecka. I vanliga fall fungerar det bra, nu efter att jag blivit gravid funkar det knappt alls. Sover dåligt, vaknar och är kissnödig efter 3-4 h och har sen svårt att somna om. Så nästa schemaperiod har jag betydligt färre nätter, får utvärdera. Det kanske fungerar bättre senare, eller så får jag gå över till att bara jobba dagtid :)
Åh tråkigt att höra att det varit svårt med nätterna, delvis därför att jag själv ska jobba en period med 10 v natt nu i höst vilket jag inte brukar göra 🙈 Bestämde ju detta INNAN jag blev gravid såå håll tummarna att det funkar ok..! Ska bara jobba 75% dock så snitt 2 nätter i veckan. Usch är lite nervös för detta för det är sån ångest när man inte kan sova men ja. Ska inte ta ut det i förskott det kanske går bra.

Hur har det gått med illamåendet i veckan?
 
7+0 idag och appen säger 230 dagar kvar :yuck: Kan jag få gå i ide nu? Väck mig i april. Tack på förhand.
Illamående? När jag mådde som mest illa tänkte jag bara ”aldrig mer, aldrig mer” men nu när jag mår bättre känns det ändå som tiden går väldigt fort på något sätt. Jag tycker det är väldigt stor skillnad att vara gravid nu andra gången när man har en 2,5-åring som behöver tas omhand med och inte kan sova typ hur mkt man vill 😅
 
V 10+5 för mig idag, mår överlag ganska bra nu, lite illamående om det går för länge mellan måltiderna och är absolut fortfarande tröttare än vanligt. Jobbar ganska ofta kväll-dag vilket innebär som igår tex slutar jag 22 (kom ifrån 22.15) och sen börjar jag kl 7 idag. Med en halvtimme körtid enkel väg innebär det typ 6 h sömn och det är FÖR LITE nu 😴 Var så sjukt trött efter jobbet idag och då har det enda varit jättelugnt. Det blir en tidig kväll idag om man säger så..
 
Illamående? När jag mådde som mest illa tänkte jag bara ”aldrig mer, aldrig mer” men nu när jag mår bättre känns det ändå som tiden går väldigt fort på något sätt. Jag tycker det är väldigt stor skillnad att vara gravid nu andra gången när man har en 2,5-åring som behöver tas omhand med och inte kan sova typ hur mkt man vill 😅
Konstant illamående och trött. Illamåendet väntade jag mig, men den här tröttheten kommer jag inte ihåg att jag hade förra gången. Helt oresonlig, förlamande. Klarar inte en hel dag utan vila. Räknar inte med att bli av med illamåendet speciellt snart heller, förra gången höll det i sig till nånstans efter v 30, även fast det blev betydligt bättre runt v 16. Än så länge är det dock värre den här gången (hej kräk), kan man hoppas på att det betyder att det slutar tidigare?
Hoppas innerligt att det går vägen och blir en levande bebis, för jag vill inte göra det här fler gånger. (Känner också att efter två års kamp borde jag endast vara glad och lycklig över graviditeten och inte gnälla, men just nu är jag faktiskt inte glad och lycklig)
 
Konstant illamående och trött. Illamåendet väntade jag mig, men den här tröttheten kommer jag inte ihåg att jag hade förra gången. Helt oresonlig, förlamande. Klarar inte en hel dag utan vila. Räknar inte med att bli av med illamåendet speciellt snart heller, förra gången höll det i sig till nånstans efter v 30, även fast det blev betydligt bättre runt v 16. Än så länge är det dock värre den här gången (hej kräk), kan man hoppas på att det betyder att det slutar tidigare?
Hoppas innerligt att det går vägen och blir en levande bebis, för jag vill inte göra det här fler gånger. (Känner också att efter två års kamp borde jag endast vara glad och lycklig över graviditeten och inte gnälla, men just nu är jag faktiskt inte glad och lycklig)
Man får känna att graviditeten är skit även om man fått kämpa för den :heart .
 
Har exakt en månad kvar till inskrivning och det känns som en evighet :down: Dessutom börjar jag bli nojig över missfall då de små symptom jag haft har minskat men jag antar att det är vanligt att symtom kommer och går?
 
Åh tråkigt att höra att det varit svårt med nätterna, delvis därför att jag själv ska jobba en period med 10 v natt nu i höst vilket jag inte brukar göra 🙈 Bestämde ju detta INNAN jag blev gravid såå håll tummarna att det funkar ok..! Ska bara jobba 75% dock så snitt 2 nätter i veckan. Usch är lite nervös för detta för det är sån ångest när man inte kan sova men ja. Ska inte ta ut det i förskott det kanske går bra.

Hur har det gått med illamåendet i veckan?
Åh, jag förstår. Men två nätter i veckan klarar du, vet inte hur långa pass du har men jag brukar tänka att två nätter klarar jag på ren vilja (och typ ingen sömn hehe). Jag har jobbat natt i rätt många år nu (typ 9 till och med, tiden går fort), och i perioder sover jag bra och andra perioder sover jag sämre. Har hittat något slags lugn i att även om jag sover dåligt så löser det sig. Bara att vara öppen för att man kan behöva anpassa sig. Som nu så sover jag i två omgångar istället, så vaknar jag tidigt så lägger jag mig och somnar oftast i några timmar till på kvällen. Så det löser sig alltid, särskilt när det är en begränsad period.

Tack, det är faktiskt bättre. Idag är tredje dagen med mycket lite illamående (och alltså inte behövt ta någon medicin). Så hoppas att det är nu det vänder.

Har haft min inskrivning hos MVC, var ganska nervös innan för vem jag skulle få som BM. Framförallt då jag möter en del barnmorskor i mitt jobb och jag kan villigt erkänna att jag har fördomar. I alla fall så känns min som en solklar match. Rolig, kunnig och med självdistans. Dessutom haft häst och tävlat tidigare. Så kommer nog bli jättebra :D
 
Tack för lugnande svar angående nätterna @Aconite 🙏 Ikväll drar nattschema igång så wish me luck 😁 Vad jobbar du med? (Om du vill berätta!) Så härligt att du fått en bm som det klickar så med!

Hur går det för alla med måendet? Illamåendet blivit något bättre @soom?

Jag mår ändå såpass ok att jag orkade styrketräna lite idag (betoning på lite!). Det var härligt! Men överlag mår jag okej liksom, inte lika illamående längre men det är inte helt borta. Mkt tröttare än vanligt. Var o lämnade prover inför kub + inskrivningsprover (hiv hepatit etc) och är sjukt nöjd med mitt blodvärde på 137, hoppas hoppas jag slipper äta järntabletter denna gången. Blodsocker 3,6 trots dubbla frukostar innan jag kom dit så är kanske inte så konstigt man mår lite illa om det går för länge mellan måltiderna just nu 😅
 
Jag får väl hoppa in här då...
Första graviditeten. En app säger att jag är i vecka 8, alltså 7+1, en annan app säger att jag är i vecka 7, (6+4). Jag har väldigt kort menscykeln är det därför jag ligger 4dagar plus i den ena appen? Onemillonbabys.

Har noll koll känner jag på allting. Hur räknar man veckorna? När det står t.ex. att man kan göra NIPT redan från vecka 10. Innebär det då från vårdens räknesätt 10+0? Eller kan man göra det i 9+1? Som typ räknas som vecka 10?
 
Fortsatt illamående och skittrött, igår jobbade jag hela 1,3 tim, sen gick det inte mer. Idag har varit lite bättre. V 10 idag, klamrar mig fast vid hoppet att det ska bli bättre efter v 12.
 
Jag får väl hoppa in här då...
Första graviditeten. En app säger att jag är i vecka 8, alltså 7+1, en annan app säger att jag är i vecka 7, (6+4). Jag har väldigt kort menscykeln är det därför jag ligger 4dagar plus i den ena appen? Onemillonbabys.

Har noll koll känner jag på allting. Hur räknar man veckorna? När det står t.ex. att man kan göra NIPT redan från vecka 10. Innebär det då från vårdens räknesätt 10+0? Eller kan man göra det i 9+1? Som typ räknas som vecka 10?
Har du ställt in menscykelns längd i den ena appen men inte den andra, så att den då räknar med standard på 28 dagar? Isåfall är det säkert därför du får olika. Vilket som är rätt vet jag inte...

Veckorna är logiska när man väl fattar, som de engelska århundradena... V 10 = 9+x: man har gått 9 hela veckor och x dagar, dvs man har påbörjat vecka 10. NIPT TROR jag kan man göra från 10+0, dvs v 11.
 
Jag får väl hoppa in här då...
Första graviditeten. En app säger att jag är i vecka 8, alltså 7+1, en annan app säger att jag är i vecka 7, (6+4). Jag har väldigt kort menscykeln är det därför jag ligger 4dagar plus i den ena appen? Onemillonbabys.

Har noll koll känner jag på allting. Hur räknar man veckorna? När det står t.ex. att man kan göra NIPT redan från vecka 10. Innebär det då från vårdens räknesätt 10+0? Eller kan man göra det i 9+1? Som typ räknas som vecka 10?
Välkommen och grattis till graviditeten 😍
 
Fortsatt illamående och skittrött, igår jobbade jag hela 1,3 tim, sen gick det inte mer. Idag har varit lite bättre. V 10 idag, klamrar mig fast vid hoppet att det ska bli bättre efter v 12.
Håller tummarna det blir bättre snart, det var VIDRIGT att må så illa hela tiden ❤️ Mitt blev bättre från v 10-11.
 
Jag var på gyn igår för återkontroll efter lätta cellförändringar på senaste cellprovtagningen. Var helt oförberedd på att gynekologen skulle säga ”jag ser i journalen att du är gravid i v 13? Då börjar vi med att kolla på bebisen med ultraljud” 😍😭 Det var bara en väldigt snabb koll men allt såg ok ut och ett litet hjärta slog så fint ❤️
 
Fisk. Jag tänker på fisk. Lax i ugn. Basilikatorsk. Tonfisksmörgåstårta. Sardiner. Framförallt sardiner. /vegetarian som inte ätit fisk på typ 10 år
 
Fisk. Jag tänker på fisk. Lax i ugn. Basilikatorsk. Tonfisksmörgåstårta. Sardiner. Framförallt sardiner. /vegetarian som inte ätit fisk på typ 10 år
Jag började äta fisk under min förra grav efter 2 år som veg, var också jättesugen! Väldigt sugen på en del typer av kött med tex leverpastej och nötkött. Var inte alls sugen innan graviditeten.
 
Fisk. Jag tänker på fisk. Lax i ugn. Basilikatorsk. Tonfisksmörgåstårta. Sardiner. Framförallt sardiner. /vegetarian som inte ätit fisk på typ 10 år
Jag är sugen på flintastek. Och korv med bröd (typ riktig sunkig från korvmoj). Inget kvalitetskött här inte. Var extremt sugen på fisk för några veckor sedan, åt tonfiskröra och sen blev jag matförgiftad. Så det suget har iaf släppt / veg sedan 7 år 😂
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 298
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
12 13 14
Svar
268
· Visningar
8 242
Senast: grodan21
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
66 604
Senast: Jeps
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 396
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp