Vårföräldrar 2022

Tack för lugnande svar angående nätterna @Aconite 🙏 Ikväll drar nattschema igång så wish me luck 😁 Vad jobbar du med? (Om du vill berätta!) Så härligt att du fått en bm som det klickar så med!

Hur går det för alla med måendet? Illamåendet blivit något bättre @soom?

Jag mår ändå såpass ok att jag orkade styrketräna lite idag (betoning på lite!). Det var härligt! Men överlag mår jag okej liksom, inte lika illamående längre men det är inte helt borta. Mkt tröttare än vanligt. Var o lämnade prover inför kub + inskrivningsprover (hiv hepatit etc) och är sjukt nöjd med mitt blodvärde på 137, hoppas hoppas jag slipper äta järntabletter denna gången. Blodsocker 3,6 trots dubbla frukostar innan jag kom dit så är kanske inte så konstigt man mår lite illa om det går för länge mellan måltiderna just nu 😅
Hur har det gått för dig med nätterna? Hoppas att det har gått bra!

Härligt att du börjar må bättre, och så fint att du fick se bebisen 😍

Jag börjar äntligen må bättre. När jag gick hem från jobbet en morgon så kändes det så konstigt, typ som att något fattades. Insåg efter en stund att det var illamåendet. Det har i princip helt släppt nu, kan få kväljningar av vissa dofter och känner av lite illamående om det är dags att äta (men klarar mig i nästan 2 h mellan mat/snacks numer istället för typ 40 min). Just ja, jobbar som intensivvårdssjuksköterska
 
Nät
Hur har det gått för dig med nätterna? Hoppas att det har gått bra!

Härligt att du börjar må bättre, och så fint att du fick se bebisen 😍

Jag börjar äntligen må bättre. När jag gick hem från jobbet en morgon så kändes det så konstigt, typ som att något fattades. Insåg efter en stund att det var illamåendet. Det har i princip helt släppt nu, kan få kväljningar av vissa dofter och känner av lite illamående om det är dags att äta (men klarar mig i nästan 2 h mellan mat/snacks numer istället för typ 40 min). Just ja, jobbar som intensivvårdssjuksköterska
Nätterna gick faktiskt bra. Hade svårt att sova ordentligt efter första men tänker att det är nog så det kommer vara, och natt 2 har ju hittills gått bra ändå 🤷‍♀️ 👍 Sen har jag varit ledig en vecka och går på igen imorgon kväll för två nätter till. Jobbar också som sjuksköterska men på vanlig medicinavdelning 😊
Vad härligt att du börjar må bättre! Jag har haft några sämre dagar nu i helgen med lite illamående igen och förlamande trötthet. Idag känns lite bättre igen.
 
Intressant att det är fler veg som är sugna på djur. Kan inte minnas att det var så förra gången. Överväger fortfarande om jag ska ge efter.

Mår fortfarande inte bra, men lite bättre iaf. Tidigare pendlade det mellan skit och elände, nu är det mer mellan dåligt och nästan okej.
 
Intressant att det är fler veg som är sugna på djur. Kan inte minnas att det var så förra gången. Överväger fortfarande om jag ska ge efter.

Mår fortfarande inte bra, men lite bättre iaf. Tidigare pendlade det mellan skit och elände, nu är det mer mellan dåligt och nästan okej.
*smiter in från vintertråden*
Tror inte det är konstigt alls, kroppen är ganska klok. Jag är pescitarian och fick sug efter fläskfilé tidigt i graviditeten. Visade att jag hade lågt hb och suget försvann med järntabletter. Så får man sånt sug som vegetarian handlar det antagligen om järn (och möjligtvis omega-3?) som kroppen vill ha. :)
 
@Peperomio Så skönt med så lång ledighet, då är det ju helt klart värt att jobba natt. Skönt att det ändå har gått bra!

@soom Det är verkligen fascinerande. Hoppas att det snart vänder för dig, sista veckorna innan det vände för mig var också så att det var dåligt till helt okej. Sen blev det faktiskt nästan bra. Det vände helt när jag insåg att en del av mitt illamående var halsbränna :o så kanske värt att testa novalucol eller liknande om du inte redan gjort det?
 
I fredags hade vi KUB-ultraljud och det är en sjövild liten krabat där inne. Den var knappt tillräckligt stilla för att BM skulle kunna göra mätningarna men allt såg väldigt bra ut. Jag har varit så rädd för MA så det var en enorm lättnad, har sovit som en stock hela helgen 😂 Sambon fick vara med på facetime men de ska lätta på restriktionerna så till nästa UL ska han förhoppningsvis få vara med 🥰
 
@Peperomio Så skönt med så lång ledighet, då är det ju helt klart värt att jobba natt. Skönt att det ändå har gått bra!

@soom Det är verkligen fascinerande. Hoppas att det snart vänder för dig, sista veckorna innan det vände för mig var också så att det var dåligt till helt okej. Sen blev det faktiskt nästan bra. Det vände helt när jag insåg att en del av mitt illamående var halsbränna :o så kanske värt att testa novalucol eller liknande om du inte redan gjort det?
Har inte testat novalucol. Ska genast gå och rota i medicinskåpet!
 
Funderar mycket på föräldraledighet och amning.
Trivdes inte alls med att vara helt föräldraledig förra gången. Leker därför med tanken att dela väldigt tidigt. Ytterligare fördel med det är att det främjar bebis och pappans relation, och att det ger oss en jämnare "arbetsfördelning". Nackdelen är att det innebär att amningen måste offras. Rationellt och nu känns det som en ok tanke, men jag vet hur det kändes förra gången, amningen var av nån anledning väldigt viktig för mig. Det är dessutom väldigt praktiskt, inte minst på natten.
 
Funderar mycket på föräldraledighet och amning.
Trivdes inte alls med att vara helt föräldraledig förra gången. Leker därför med tanken att dela väldigt tidigt. Ytterligare fördel med det är att det främjar bebis och pappans relation, och att det ger oss en jämnare "arbetsfördelning". Nackdelen är att det innebär att amningen måste offras. Rationellt och nu känns det som en ok tanke, men jag vet hur det kändes förra gången, amningen var av nån anledning väldigt viktig för mig. Det är dessutom väldigt praktiskt, inte minst på natten.
Jag inser att jag knappt ägnat en tanke på föräldraledighet :o Är mest bekymrad över hur länge jag ska kunna rida och jobba. Men för att vara helt krass, alla kan inte amma. Amning har såklart många fördelar, precis som flaskmatning. Och många väljer det andra alternativet just för att få en mer jämställd relation både till partner och barn. Tycker mest att det är synd att många av de här diskussionerna blir så polariserade

Och sen till något annat. Hur mår ni i tråden? Det är så tyst :angel::D
 
Och sen till något annat. Hur mår ni i tråden? Det är så tyst :angel::D
Jag har gått runt i en energilös dimma senaste veckorna :cautious: Men vi hade inskrivningssamtal så nu känns det äntligen lite mer på riktigt! Dessutom fick vi en gullig barnmorska som känns erfaren och som inte hetsade upp sig över att jag är överviktig vilket jag varit lite orolig för :up: Pga av vikten så kommer jag få göra en tidig sockerbelastning nästa vecka men jag tycker det är bra att dom försöker fånga upp grav.diabetes så tidigt som möjligt
 
Jag inser att jag knappt ägnat en tanke på föräldraledighet :o Är mest bekymrad över hur länge jag ska kunna rida och jobba. Men för att vara helt krass, alla kan inte amma. Amning har såklart många fördelar, precis som flaskmatning. Och många väljer det andra alternativet just för att få en mer jämställd relation både till partner och barn. Tycker mest att det är synd att många av de här diskussionerna blir så polariserade

Och sen till något annat. Hur mår ni i tråden? Det är så tyst :angel::D
Jag vet att alla inte kan amma, men jag vet också att jag lyckats få till det en gång så jag utgår ifrån att det nog kan lyckas igen. Jag menar absolut inte att amning är det bästa för alla, och jag har inga synpunkter kring vad andra väljer. För mig blir det svårt eftersom jag minns hur viktigt det kändes FÖR MIG när jag satt där med nyföding. Det höll på att skita sig efter en vecka pga antibiotika och det kändes som att världen skulle gå under. Varför? Vet inte, det är inte rationellt. Vi hade sedan en komplikationsfri amning som jag trivdes väldigt bra med. Pga den erfarenheten är det inte ett självklart val för mig. Hade jag känt som min kompis, att amningen var pest och pina, hade det ju varit mycket enklare.
(Vi har dessutom en aspekt till att ta hänsyn till, vårt vatten ska ej drickas av barn under ett, så ska vi blanda ersättning så måste vi koppla på kommunalt vatten och då behöver vi kontakta hantverkare typ nu)
 
Jag vet att alla inte kan amma, men jag vet också att jag lyckats få till det en gång så jag utgår ifrån att det nog kan lyckas igen. Jag menar absolut inte att amning är det bästa för alla, och jag har inga synpunkter kring vad andra väljer. För mig blir det svårt eftersom jag minns hur viktigt det kändes FÖR MIG när jag satt där med nyföding. Det höll på att skita sig efter en vecka pga antibiotika och det kändes som att världen skulle gå under. Varför? Vet inte, det är inte rationellt. Vi hade sedan en komplikationsfri amning som jag trivdes väldigt bra med. Pga den erfarenheten är det inte ett självklart val för mig. Hade jag känt som min kompis, att amningen var pest och pina, hade det ju varit mycket enklare.
(Vi har dessutom en aspekt till att ta hänsyn till, vårt vatten ska ej drickas av barn under ett, så ska vi blanda ersättning så måste vi koppla på kommunalt vatten och då behöver vi kontakta hantverkare typ nu)
Lite det jag tänkte på men inte lyckades formulera så tidigt på morgonen, menade absolut inte att du la någon värdering i vad andra väljer utan förstår att du utgår från dig själv. Försökte mest spinna vidare och det jag ville säga var att många barn flaskmatas av en massa olika skäl och det går bra för dem med. Förstår verkligen att det kan vara ett svårt beslut och som du säger, det är lättare när det verkligen inte funkar eller när man verkligen inte trivs med det. Att dessutom isf behöva koppla in vatten låter jobbigt!
 
Jag har gått runt i en energilös dimma senaste veckorna :cautious: Men vi hade inskrivningssamtal så nu känns det äntligen lite mer på riktigt! Dessutom fick vi en gullig barnmorska som känns erfaren och som inte hetsade upp sig över att jag är överviktig vilket jag varit lite orolig för :up: Pga av vikten så kommer jag få göra en tidig sockerbelastning nästa vecka men jag tycker det är bra att dom försöker fånga upp grav.diabetes så tidigt som möjligt
Vad skönt, upplevde också att inskrivningen gjorde att det blev mer verkligt. Och så bra med en vettig och förstående barnmorska. Låter jättebra att de har lite extra koll :)
 
Jag har gått runt i en energilös dimma senaste veckorna :cautious: Men vi hade inskrivningssamtal så nu känns det äntligen lite mer på riktigt! Dessutom fick vi en gullig barnmorska som känns erfaren och som inte hetsade upp sig över att jag är överviktig vilket jag varit lite orolig för :up: Pga av vikten så kommer jag få göra en tidig sockerbelastning nästa vecka men jag tycker det är bra att dom försöker fånga upp grav.diabetes så tidigt som möjligt
Sockerbelastning avklarad med fina värden :banana: Nu hoppas jag bara att huvudvärken och illamåendet efter sockerlösningen släpper snart:yuck:
 
Tjoho, vad skönt att ha det gjort! :D

@nejlica Grattis och välkommen till tråden 😍
Igår hade jag min första upplevelse av skammande/ ovälkomna råd eller vad man ska kalla det. Hade trott att det skulle dröja lite längre än till v.16 innan det hände. Berättade för två kollegor att jag är gravid och därför behövde ha en annan position när vi skulle hjälpa en patient. Råkar då säga att jag har lite känningar i ländryggen då tränarens häst bockade när jag red. Den ena undrar då "varför jag ska rida andras hästar för det låter dumt" och den andra lägger några kommentarer om jag verkligen borde rida alls. Blev så paff och sur att jag inte kunde svara tillbaka. Önskar mig nu en "Stopp min kropp"-skylt i pannan fram till mars :cool:
 
Lite det jag tänkte på men inte lyckades formulera så tidigt på morgonen, menade absolut inte att du la någon värdering i vad andra väljer utan förstår att du utgår från dig själv. Försökte mest spinna vidare och det jag ville säga var att många barn flaskmatas av en massa olika skäl och det går bra för dem med. Förstår verkligen att det kan vara ett svårt beslut och som du säger, det är lättare när det verkligen inte funkar eller när man verkligen inte trivs med det. Att dessutom isf behöva koppla in vatten låter jobbigt!
Självklart, jag ser inte flaska som något dåligt alls. Inför första barnet kände jag skitsamma, flaska eller amning, det spelar inte så stor roll. Sen blev jag hormonknockad. Så jag måste värdera vinsterna med flaska jämfört med vinsterna med amning (där flaska vinner med hästlängder om man är objektiv och inte väger in dom där känslorna). Det där vattnet ska vi ta tag i ändå, men...
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 298
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
12 13 14
Svar
268
· Visningar
8 294
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
66 612
Senast: Jeps
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 399
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp