Vårföräldrar 2023

Ganska exakt 9 månader sen lillebror föddes (Minus en dag) så slog magsjuka till här igen. Lillebror var först ut. Tömde maginnehållet på ett par timmar och ägnade sen kommande 5h åt att spy galla en gång i halvtimmen 🤮😓 04 vågade jag mig äntligen upp till sängen, provade amma men 1,5h senare spydde han igen. Gårdagen var han ändå rätt pigg, åt dåligt men vi trodde det var på bättring men tji fick vi. Först spydde storebror ner sig i sängen och så fort han var sanerad gjorde lillebror det 🙈 småspyor idag men det lugnade sig mot kvällen så nu hoppas jag barnen är fördigkräkta. Själv går jag och stressad över att jag säkert snart kommer drama dit 🙈
 
Men fy! Stackars liten! :( det är så hemskt när de små blir sjuka. Det borde inte vara tillåtet! Magsjuka också. Det är verkligen vidrigt. Och hemskt att ta hand om barn som magsjuk själv
 
Ganska exakt 9 månader sen lillebror föddes (Minus en dag) så slog magsjuka till här igen. Lillebror var först ut. Tömde maginnehållet på ett par timmar och ägnade sen kommande 5h åt att spy galla en gång i halvtimmen 🤮😓 04 vågade jag mig äntligen upp till sängen, provade amma men 1,5h senare spydde han igen. Gårdagen var han ändå rätt pigg, åt dåligt men vi trodde det var på bättring men tji fick vi. Först spydde storebror ner sig i sängen och så fort han var sanerad gjorde lillebror det 🙈 småspyor idag men det lugnade sig mot kvällen så nu hoppas jag barnen är fördigkräkta. Själv går jag och stressad över att jag säkert snart kommer drama dit 🙈
Hemskt! Hoppas verkligen du slipper och stackars de små ❤️
 
Nu är ju alla rutiner lite sabbade iom jullov. Men på ett ungefär; middag (hemmalagat eller 1/2 barnmatsburk) vid 17 och då brukar han behöva 30 min tupplur efter. En portion gröt vid halv åtta 8 och sedan 120-150 ml mjölkersättning direkt efter att somna på. Sova till kl 6 då han får 120 ml mjölkersättning. Lek och en portion gröt till 8 - 8.30 då han sover 1 1/2-2h
lunch 12-13 sova 1h. Sen lek till 17 och så börjar det om. Jag låter mycket duktigare i text, riktigt så här stabila vanor har vi inte då det är tänder på G, mycket fester och utflykter med jul och nyår samt att vi inledde jullovet med en natt på golvet på Arlanda pga storm. Detta är en ideal dag jag beskriver. Kvällsrutinerna är rätt fasta dock.

Här är annars intensiv utveckling på G. Han har blivit stabil i sittandet. Kunde åka pulka själv! I en babypulka och ställer sig enkelt upp om han har något att hålla i. Mycket dregel och gnagande samt lite oroligare nätter igen så nu är nog tänderna uppe snart här. Jag är tacksam över vilken frisk och lugn bäbis jag har. Får många kommentarer om hur lättsam han är. Men när han vill något har han noll tålamod och vrålar så att man får hörselskador 10 sekunder efter att han signalerat att han är hungrig. 😅 det är lättare nu med lite mer fasta rutiner så att jag kan försikomma honom. Vi har dock fått remiss till barnkliniken då han ligger mer än 2 över på längdkurvan. De är inte oroliga då han följer sin egen kurva bra men följer rutinen. Jag som oroar mig mycket kring just honom känner mig lugn ändå. Nu är föräldraledigheten snart över vilket känns helt galet. Så snabbt tiden gått!
Tack för svaret! Vi har ganska liknande kvällsrutiner i alla fall matmässigt. Han blir dock så mätt av gröten så vi får inte i honom något mer eftet den, provat om han vill ha ersättning men icke. De senaste nätterna har han sovit 20-05/06 med ett uppvak för mat nånstans mellan 01-03. Sover en tupplur på fm runt 9-10 och en på em runt 14-15. Det är mycket som händer nu, det kryps och han ska ställa sig upp mot allt hela tiden och vill så gärna gå, men det är en bit kvar. Fascinerande att se hur fort utvecklingen går. Fortfarande inga framtänder utan bara två små i underkäken, trots enormt med dregel, tuggande på saker m.m. så det borde vara på G tycker jag.

Han bestämde sig för att sluta amma för 2-3 veckor sedan, bara sådär. Trodde det skulle vara en kamp att sluta amma men han bara slutade från ena dagen till den andra och har sen dess varit totalt ointresserad. Såklart skönt att det var på hans initiativ och utan drama meeen hans mamma var inte riktigt beredd och redo 🥺😅. Varit så fina stunder med amningen, just att det varit ”vår” egen grej. Men samtidigt lite skönt också, slippa tänka på att ta amningsvänliga kläder och så.

Nu under en period på några månader har han haft någon slags ”röstträning” där han vrålat rakt ut i typ 970 decibel, jag har tidigare varit utmattad och är fortfarande väldigt ljudkänslig så det har varit en prövning, minst sagt 😬😰 men nu verkar det tack och lov ha lugnat sig.

Inga faser är för evigt med de små, på gott och ont ❤️
 
Nu är barnet friskt igen. Fy farao vad jobbigt det var att lyssna på hans rossliga andning och gråta av smärta från halsont. Jag och mannen blev också sjuka sedan och även om man inte fick feber var den riktigt dryg hur den satte sig i lungor och hals. Ett ögonblick fick mitt hjärta att brista. Han skulle precis somna, ätit välling och smärtstillande hade hjälpt. Då kom min man in i rummet och sonen tittar glatt dit tills han ser näsfridan i handen och börjar gråta hjärtskärande samtidigt som han täckte för näsan med sina små händer 💔 nu ska vi få rätt på rutinerna igen då det här helt kastat om vanorna. Inatt har han sovit halv åtta till halv sju så det är ju bra. Nu vaknar han inte längre kl 22 för att äta. Inatt vaknade han och hungersskrek 0230 men då fick han mat. Det är ju sju timmar utan mat i magen. Längre än så känns inte rimligt. Igår var mindre roligt. Han somnade som en sten 1800 och efter några dygns konstant vaggande av gråtande bebis samt själv sjuk hade jag enormt behov av egentid så jag satt och sträckkollade serie fram till 12. När jag smög ner i sängen vaknade bebis och tyckte det var morgon :bag: 04 fick jag somna. Det var många år sedan jag var uppe till fyra och då var det betydligt trevligare
Hur gick det att börja jobba? 😊 hemskt med näsfridan, vår lilla hatar den också, känns som ett övergrepp nästan att använda den så vi har dragit ut på det så mycket som möjligt när han varit förkyld 😢
 
Jag blev sjuk tredje dagen 🙈 storebror piggnade till inom ett dygn och jag ännu snabbare men lillebror. Idag är femte dagen sen det började och han väckte oss kl.5 imorse med en spya 😓 söndagen är den enda dagen han inte kräkt. Gissar han bara är känslig nu för han kan spy upp hela maginnehållet om han äter något som smakar äckligt. Tex fisk (i normala fall äter han allt!). Äter som en mus. Får man i han två matskedar av något är vi glada men oftast äter han hälften. Tur han har mycket hull att ta av. Bvc kommer på hembesök på fredag och jag är inte förvånad om han väger mindre än förra viktkollen... Idag började jag jobba heltid så jag var en aning trött efter att ha gått upp kl.5🤪
 
Nu under en period på några månader har han haft någon slags ”röstträning” där han vrålat rakt ut i typ 970 decibel, jag har tidigare varit utmattad och är fortfarande väldigt ljudkänslig så det har varit en prövning, minst sagt 😬😰 men nu verkar det tack och lov ha lugnat sig.

Inga faser är för evigt med de små, på gott och ont ❤️

Haha! Väldigt mycket igenkänning. Mycket röstträning här också. Kan tänka mig att det är som en kniv i själen efter utmattning. Min man lider av migrän och uppskattar även han vrålandet.

Det är faktiskt underbart att få jobba igen. Har saknat intellektuellt stimulerande uppgifter och att få känna mig kompetent. Inte bara vårda och städa. Det kan vara tufft, som idag när barnet bokade mig i ansiktet så fort jag somnade och slutade vagga honom mellan kl 22-01 inatt. Då är man inte så kaxig när klockan ringer på morgonen och man får en bunte kontrakt att granska på skrivbordet 😅 intellektuellt känner jag mig mer redo att läsa knacka på för 797652 gången.

Vi har fått förskoleplats i vart fall! Inskolning i augusti. Blev lite chockad över betänketiden bara. Erbjudandet kom fredag sen förmiddag och vi behövde svara senast söndag! Snabba puckar
 
Haha! Väldigt mycket igenkänning. Mycket röstträning här också. Kan tänka mig att det är som en kniv i själen efter utmattning. Min man lider av migrän och uppskattar även han vrålandet.

Det är faktiskt underbart att få jobba igen. Har saknat intellektuellt stimulerande uppgifter och att få känna mig kompetent. Inte bara vårda och städa. Det kan vara tufft, som idag när barnet bokade mig i ansiktet så fort jag somnade och slutade vagga honom mellan kl 22-01 inatt. Då är man inte så kaxig när klockan ringer på morgonen och man får en bunte kontrakt att granska på skrivbordet 😅 intellektuellt känner jag mig mer redo att läsa knacka på för 797652 gången.

Vi har fått förskoleplats i vart fall! Inskolning i augusti. Blev lite chockad över betänketiden bara. Erbjudandet kom fredag sen förmiddag och vi behövde svara senast söndag! Snabba puckar
Jag somnade strax innan 00 inatt. Klockan ringde 6h senare 🤪 efter magsjukan bestämde jag mig för att sluta amma men samma kväll drog de eländiga tänderna igång så nu har jag varit napp i mer än en vecka. Igår hade det äntligen lugnat sig så skulle återgå till amning tidigast 01. Inte populärt... skrek 1,5h. Somnade till mååånga gånger men vaknade och skrek vidare inom 1min 🤦‍♀️ tillslut orkade jag inte mer och släppte ner honom i hans spjälsäng. Han slutade skrika, klättrade glatt omkring och sa "ga!" Och "go!" Och 20min senare somnade han för egen maskin. Helt otroligt!

Jag tycker med det är jättekul att jobba! 😁 men jobbstart, heltidsjobb och tandsprickning är inget vidare 😴
 
4e natten utan amning och inatt sov han utan uppvak till strax innan 06 :eek: De andra nätterna vaknade han 01, 03.30 och 01. Helt otroligt! Han som vaknat ca 22.30 och sedan 3-6ggr till under natten för att sätta... nu när han vaknar är han suttesugen och förbannad men tricket är att lyfta över honom till oss och låta honom krypa runt mellan oss tills han somnar. Gud nåde oss om vi försöker klappa eller nåt, då blir han ännu mer förbannad🙃 Ignorerar vi kryper han mellan oss (främst på mig) och biter, suger och gnager på mitt ansikte och axlar🤪 Men han somnar oftast fort.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
261
· Visningar
18 234
  • Artikel
Hästnyheter Den 13-åriga hoppryttaren Jill Spencer är den flitigaste ponnyryttaren på tävlingsbanorna under 2023. Hon har gjort nästan 300 starter...
Svar
0
· Visningar
180
Senast: Gunnar
·
Svar
29
· Visningar
1 992
Senast: Trott
·
  • Artikel
Hästnyheter Varför inte planera vilka tävlingar du vill hålla koll på nästa år nu när 2023 går mot sitt slut? Här får du hjälp med en lista över...
Svar
0
· Visningar
515
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp