Vårföräldrar 2023

Tror att det också kan bero på mycket fostervatten? Det kollar de ju på ultraljudet isf. Men finns ju säkert massor med fler anledningar som sagt..

Säkert. Har bara dålig koll på vilka utav anledningarna som eventuellt kan vara ”dåliga”. Om inga är det så hade de ju inte behövt följa upp, så vet bara inte om det enbart är stor bebis som de känner att de behöver ha koll på eller om det även är andra anledningar som eventuellt innebär någon risk.

Både jag och maken var medelstora och även vår förstfödde, men man vet ju aldrig. Hur som helst önskar jag ju kejsarsnitt så vet inte om riskerna är så hemskt mycket högre då ändå.
 
Säkert. Har bara dålig koll på vilka utav anledningarna som eventuellt kan vara ”dåliga”. Om inga är det så hade de ju inte behövt följa upp, så vet bara inte om det enbart är stor bebis som de känner att de behöver ha koll på eller om det även är andra anledningar som eventuellt innebär någon risk.

Både jag och maken var medelstora och även vår förstfödde, men man vet ju aldrig. Hur som helst önskar jag ju kejsarsnitt så vet inte om riskerna är så hemskt mycket högre då ändå.
Ja man vill ju gärna ha så tydliga besked som möjligt!
 
Säkert. Har bara dålig koll på vilka utav anledningarna som eventuellt kan vara ”dåliga”. Om inga är det så hade de ju inte behövt följa upp, så vet bara inte om det enbart är stor bebis som de känner att de behöver ha koll på eller om det även är andra anledningar som eventuellt innebär någon risk.

Både jag och maken var medelstora och även vår förstfödde, men man vet ju aldrig. Hur som helst önskar jag ju kejsarsnitt så vet inte om riskerna är så hemskt mycket högre då ändå.

Stort magmått kan vara stor bebis, mycket fostervatten, att du nyligen varit gravid eller att bebisen ligger mer framåt. Behöver inte vara något dåligt :)

För din del som gärna önskar ett kejsarsnitt så är chansen större att få ett kejsarsnitt beviljat om det är ett stort barn då du gjort kejsarsnitt innan . Mitt andra kejsarsnitt blev beslutat av just den anledningen.
 
Stort magmått kan vara stor bebis, mycket fostervatten, att du nyligen varit gravid eller att bebisen ligger mer framåt. Behöver inte vara något dåligt :)

För din del som gärna önskar ett kejsarsnitt så är chansen större att få ett kejsarsnitt beviljat om det är ett stort barn då du gjort kejsarsnitt innan . Mitt andra kejsarsnitt blev beslutat av just den anledningen.

Tack! :heart
 
Här är det inte så bra. Efter en helt okomplicerad graviditet har jag varit sjuk i olika virus i tre veckor. Sista gav mig kraftig hosta. Kände hur något brast i ryggen mellan lördag och söndag och varit paralyserad av smärta sedan dess. Visade sig vara revbensfraktur. Sjukskriven I en månad. Fick tyvärr skjuta på mitt mvc besök imorgon

Men fy tusan! Låter inte roligt alls..

Krya! 🙁:heart
 
Säkert. Har bara dålig koll på vilka utav anledningarna som eventuellt kan vara ”dåliga”. Om inga är det så hade de ju inte behövt följa upp, så vet bara inte om det enbart är stor bebis som de känner att de behöver ha koll på eller om det även är andra anledningar som eventuellt innebär någon risk.

Både jag och maken var medelstora och även vår förstfödde, men man vet ju aldrig. Hur som helst önskar jag ju kejsarsnitt så vet inte om riskerna är så hemskt mycket högre då ändå.

Till att börja med så är ju SF ett väldigt trubbigt mått. Så att kontrollera en extrs gång är inte minst ett sätt att få fler referenspunkter till en säkrare bedömning. Mäta är uppenbarligen inte heller helt självklart. En gång när jag var pånmvc var det två barnmorskor med. Den ene mätte till 24 cm och den andre till 26 cm. Bägge mätte om och bägge stod fast vid sina siffror. 🤷‍♀️😅

Med facit i hand har jag haft ”för stor” mage i förhållande till barn. Första barnet låg magen exakt på medelkurvan hela tiden men sonen skulle nog vägt knappt 3 kg om jag gått full tid. Med dottern låg måttet över översta kurvan på slutet med hon vägde 3800 vilket också var betydkigt mindre än kurvan signalerade. Hade normal mängd fostervatten bägge gångerna och ingen annan förklaring till stora mått.

Fortsätter måttet vara stort kommer du säkert rekommenderas TUL. Men om du önskar snitt så är ju detta något som stärker ditt case så kanske TUL aldrig ens blir aktuellt :)
 
Nej. Det är riktigt vidrigt. Båda stora barnen har haft vinterkräksjuka samtidigt med allt det innebär. Blir jag smittad och börjar kräka tror jag inte jag överlever. Är även rädd att revbenen inte hinner läka innan förlossning. Och hur det kommer vara att bli större med brutna revben. :(
Åh jösses vad kämpigt, hoppas verkligen du slipper kräksjuka och att revbenen hinner läka :heart
 
V.26 här och plötsligt känner jag mig osmidig vilket har gjort mig på dåligt humör hela veckan när jag insåg att det bara är början och att jag har 3 månader till :cautious: men det positiva är att jag nu börjar se fram emot lillebrors ankomst och även om det inte är mycket och ofta gör det mig ändå glad 😁 har undersökt vilka kläder jag har kvar i 50 och 56 och sett att jag måste fylla på. Fick mycket begagnat till första och han växte inte ur 56 förrän vid 4-5 månader så jag slängde nog en del som blivit slitet.

Hur går det @Libbsticka? Lider så med dig!
 
Jag går in i vecka 29 imorgon. Den här veckan har varit lite jobbig. Första jobbveckan efter julledigheten och jag haft ont/varit trött i ben och fötter på eftermiddagarna. Att jag är kass på att komma i säng på kvällarna och snittat på typ 5h sömn hela veckan gjorde ju inte det hela bättre heller. Nästa vecka är det dags för besök hos barnmorskan igen. Jag ska försöka sova lite mer och se hur kroppen känns då, annars blir det nog att gå ner lite i tid på jobbet. Jag har haft lite mer sammandragningar än vanligt i veckan och det kan säkert bero på att jag är trött.

Jag har nu varit gravid 1 v längre än med dottern. :up: Magen börjar vara i vägen nu och jag förstår inte hur den ska bli ännu större... Plocka grejer från golvet och knyta skorna börjar bli en utmaning. Jag verkar ha fått en pojkmagen den här gången för jag kan inte minnas att jag var i närheten av lika stor förra gången. :cautious: Vissa dagar vill jag bara att ungen ska komma ut så man kan röra sig som folk igen men samtidigt är det lite mysigt när den kör gympass på kvällarna när man tar det lugnt. :love:
 
Jag är på bättringsvägen och slapp kräksjuka 🙏 är fortfarande sjukskriven och rekommenderar inte revbensfraktur i vecka 27. Har fortfarande ont och svårt att röra mig samt problem med hosta. Imorgon ska jag till MVC tänkte fråga lite kring förlossning med brutna revben eller om kejsarsnitt kanske är att föredra i detta nya läge.
 
Jag går in i vecka 29 imorgon. Den här veckan har varit lite jobbig. Första jobbveckan efter julledigheten och jag haft ont/varit trött i ben och fötter på eftermiddagarna. Att jag är kass på att komma i säng på kvällarna och snittat på typ 5h sömn hela veckan gjorde ju inte det hela bättre heller. Nästa vecka är det dags för besök hos barnmorskan igen. Jag ska försöka sova lite mer och se hur kroppen känns då, annars blir det nog att gå ner lite i tid på jobbet. Jag har haft lite mer sammandragningar än vanligt i veckan och det kan säkert bero på att jag är trött.

Jag har nu varit gravid 1 v längre än med dottern. :up: Magen börjar vara i vägen nu och jag förstår inte hur den ska bli ännu större... Plocka grejer från golvet och knyta skorna börjar bli en utmaning. Jag verkar ha fått en pojkmagen den här gången för jag kan inte minnas att jag var i närheten av lika stor förra gången. :cautious: Vissa dagar vill jag bara att ungen ska komma ut så man kan röra sig som folk igen men samtidigt är det lite mysigt när den kör gympass på kvällarna när man tar det lugnt. :love:
Den där känslan när man passerar storasyskonets prematura bf är häftig. Tyckte i alla fall jag.
 
Jag går in i vecka 29 imorgon. Den här veckan har varit lite jobbig. Första jobbveckan efter julledigheten och jag haft ont/varit trött i ben och fötter på eftermiddagarna. Att jag är kass på att komma i säng på kvällarna och snittat på typ 5h sömn hela veckan gjorde ju inte det hela bättre heller. Nästa vecka är det dags för besök hos barnmorskan igen. Jag ska försöka sova lite mer och se hur kroppen känns då, annars blir det nog att gå ner lite i tid på jobbet. Jag har haft lite mer sammandragningar än vanligt i veckan och det kan säkert bero på att jag är trött.

Jag har nu varit gravid 1 v längre än med dottern. :up: Magen börjar vara i vägen nu och jag förstår inte hur den ska bli ännu större... Plocka grejer från golvet och knyta skorna börjar bli en utmaning. Jag verkar ha fått en pojkmagen den här gången för jag kan inte minnas att jag var i närheten av lika stor förra gången. :cautious: Vissa dagar vill jag bara att ungen ska komma ut så man kan röra sig som folk igen men samtidigt är det lite mysigt när den kör gympass på kvällarna när man tar det lugnt. :love:

Jag fattar inte heller hur magen ska kunna bli större. Jag tog nästan inga magbilder förra graviditeten så lite i panik bad jag maken ta en bild på SÖS precis innan snittet i v. 38. Inser nu när jag tittar på den bilden att magen är lika stor nu i v. 26 😅 Help! Förstår att de vill göra en extra mätning nästa vecka.
 
Hade besök på mvc idag. Tycker om min barnmorska. Snäll, tydlig och självsäker. Vi har bokat in alla tider hos henne fram till efter förlossningen. Fick remiss för förlossningsrädsla vilket känns skönt. Allt såg bra ut och det var mycket info idag. Glad att min man var med så han kan sköta allt praktiskt :rolleyes:. Besök där, handling och sen laga mat gjorde att jag sov två timmar i em. Känna bisarrt att gå från att piggt jobba heltid till detta på en månad. Men det är aldrig kul att bli sjuk då klart.

Bäbis sparkade så att barnmorskan kände det. Jag visste inte att det kändes genom redan. Kul! Mindre kul att läsa att barnet kommer börja ge smärtsamma sparkar i revbenen och urinblåsa från nästa vecka nu när jag har brutet revben...

Jag har gått upp 6kg under graviditeten och fått en tydlig gravidmage. Känns kul än så länge 🙂 känner mig fin.
 
Har någon av er fått foglossning i de nedre regionerna än?
Jag är där och vet av erfarenhet att nu får jag gå med ett brinnande underliv resten av tiden, jag är i v.27 nu....

Jag längtar så tills den här graviditeten är över!
 
Har någon av er fått foglossning i de nedre regionerna än?
Jag är där och vet av erfarenhet att nu får jag gå med ett brinnande underliv resten av tiden, jag är i v.27 nu....

Jag längtar så tills den här graviditeten är över!

Inte varken förra gången eller nu men däremot kan det ”ila” neråt om jag går mycket. Säkert att du inte har UVI? :/
 
Har någon av er fått foglossning i de nedre regionerna än?
Jag är där och vet av erfarenhet att nu får jag gå med ett brinnande underliv resten av tiden, jag är i v.27 nu....

Jag längtar så tills den här graviditeten är över!
Det ilade för ett par veckor sen en dag när jag var på badhus. Inte skönt att ta några simtag 🤪 men det försvann dagen efter tack och lov. Sist hade jag i princip inget problem med foglossning. Är inte lika tålig denna gången känner jag 🙄

Har du fått det lika tidigt de andra gångerna?
 
Har någon av er fått foglossning i de nedre regionerna än?
Jag är där och vet av erfarenhet att nu får jag gå med ett brinnande underliv resten av tiden, jag är i v.27 nu....

Jag längtar så tills den här graviditeten är över!
Har ”bara” i ryggslutet. V. 33 nu och det blir värre för varje dag :crazy: Känns lovande…

Har TENS och bälte osv men det hjälper inte mycket. Var iaf på kontroll idag och den lille marodören verkar må bra därinne så ”lite” ryggont får det vara värt :love:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
10 11 12
Svar
234
· Visningar
15 236
  • Artikel
Hästnyheter Den 13-åriga hoppryttaren Jill Spencer är den flitigaste ponnyryttaren på tävlingsbanorna under 2023. Hon har gjort nästan 300 starter...
Svar
0
· Visningar
161
Senast: Gunnar
·
Svar
29
· Visningar
1 971
Senast: Trott
·
  • Artikel
Hästnyheter Varför inte planera vilka tävlingar du vill hålla koll på nästa år nu när 2023 går mot sitt slut? Här får du hjälp med en lista över...
Svar
0
· Visningar
500
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp