Varförvtar sig stoet inte på fryst?

Skye

Trådstartare
Vad finns det för orsaker att stoet inte tar sig på fryst?
Säsongen har sett ut som följande:
God kvalitet på spermierna
Bra jämn brunst, börjat seminera på tredje riktiga brunsten.
Fällt vinterpäls och i gott hull.
6 år gammal, haft ett föl innan via naturlig.
Släppt ägg och seminerats kort efter, enligt veterinär tyckte han att det var spot on
Inte behövt ge någon form av spruta för att släppa ägget.
Ingen infektion, bakt prov taget flera ggr.
Sköljts efter seminering.

Stoet tar dig på ett språng naturlig när man gett upp fryst.

Så vad kan orsaka att märren inte tar sig på fryst under ovandstående premisser?
 
Vad finns det för orsaker att stoet inte tar sig på fryst?
Säsongen har sett ut som följande:
God kvalitet på spermierna
Bra jämn brunst, börjat seminera på tredje riktiga brunsten.
Fällt vinterpäls och i gott hull.
6 år gammal, haft ett föl innan via naturlig.
Släppt ägg och seminerats kort efter, enligt veterinär tyckte han att det var spot on
Inte behövt ge någon form av spruta för att släppa ägget.
Ingen infektion, bakt prov taget flera ggr.
Sköljts efter seminering.

Stoet tar dig på ett språng naturlig när man gett upp fryst.

Så vad kan orsaka att märren inte tar sig på fryst under ovandstående premisser?
Ursäkta stavningen. Skriver på mobilen och fingrarna slinter på bokstäverna 🙈
 
Vad finns det för orsaker att stoet inte tar sig på fryst?
Säsongen har sett ut som följande:
God kvalitet på spermierna
Bra jämn brunst, börjat seminera på tredje riktiga brunsten.
Fällt vinterpäls och i gott hull.
6 år gammal, haft ett föl innan via naturlig.
Släppt ägg och seminerats kort efter, enligt veterinär tyckte han att det var spot on
Inte behövt ge någon form av spruta för att släppa ägget.
Ingen infektion, bakt prov taget flera ggr.
Sköljts efter seminering.

Stoet tar dig på ett språng naturlig när man gett upp fryst.

Så vad kan orsaka att märren inte tar sig på fryst under ovandstående premisser?
Hon kanske helt enkelt inte passar med hingsten. Vissa ston tar sig med allt och vissa inte 🙂
 
Har testat att byta hingst och seminstation, gick tyvärr inte bättre det 🙈 😅
Aha, det kanske bara är så att fryst inte funkar på henne. Är det ngn speciell hingst som bara finns på fryst eller det kanske hade gått att ställa henne på hingstens hemmastation annars?
 
Vad finns det för orsaker att stoet inte tar sig på fryst?
Säsongen har sett ut som följande:
God kvalitet på spermierna
Bra jämn brunst, börjat seminera på tredje riktiga brunsten.
Fällt vinterpäls och i gott hull.
6 år gammal, haft ett föl innan via naturlig.
Släppt ägg och seminerats kort efter, enligt veterinär tyckte han att det var spot on
Inte behövt ge någon form av spruta för att släppa ägget.
Ingen infektion, bakt prov taget flera ggr.
Sköljts efter seminering.

Stoet tar dig på ett språng naturlig när man gett upp fryst.

Så vad kan orsaka att märren inte tar sig på fryst under ovandstående premisser?

Det är sämre dräktighet på fryst, kan nog vara det enkla svaret☺️ Dosen är så otroligt mycket mindre och kvalitén ganska ofta sämre så även om man tajmar det perfekt så är det för det mesta så att vid seminering med färsk sperma så är det väldigt många fler spermier som är i gott skick (även om stoet ovulerar, säg bara som exempel, 24 timmar efter semin.
 
Det är sämre dräktighet på fryst, kan nog vara det enkla svaret☺️ Dosen är så otroligt mycket mindre och kvalitén ganska ofta sämre så även om man tajmar det perfekt så är det för det mesta

så att vid seminering med färsk sperma så är det väldigt många fler spermier som är i gott skick (även om stoet ovulerar, säg bara som exempel, 24 timmar efter semin.
Det vet jag :)
Hon blev kollad var 4e timma för att pricka ovulering.
Vet tyckte att sperman var riktigt bra för att vara fryst

Min fråga var mer om drt finns andra anledningar exempelvis spädningsvätskan etc 😅
 
Aha, det kanske bara är så att fryst inte funkar på henne. Är det ngn speciell hingst som bara finns på fryst eller det kanske hade gått att ställa henne på hingstens hemmastation annars?
Ja jag tänkte om det kan finnas andra anledningar exempelvis överkänslighet mot spädningsvätska etc.

Min fundering är varför fryst inte funkar på vissa ston? Jag gillar förklaringar inte konstaterande 😂

Hingsten står i USA så det blir svårt 😅

Nu är hon dräktig via naturlig för vi ville inte testa fryst fler ggr. Sammanlagt på 2 säsonger är hon seminerad 6ggr med fryst utan någon dräktighet.
 
Ja jag tänkte om det kan finnas andra anledningar exempelvis överkänslighet mot spädningsvätska etc.

Min fundering är varför fryst inte funkar på vissa ston? Jag gillar förklaringar inte konstaterande 😂

Hingsten står i USA så det blir svårt 😅

Nu är hon dräktig via naturlig för vi ville inte testa fryst fler ggr. Sammanlagt på 2 säsonger är hon seminerad 6ggr med fryst utan någon dräktighet.
Det finns det säkert men skulle gissa att en veterinär kanske kan svara bättre på den frågan 🙂

Ah ja det blir ju lite svårt att få färskt då 😅 Eller dyrt rättare sagt 😝
Förstår att du undrar/blir nyfiken när hon inte har tagit sig.
 
Frågan är hur man hittar dessa stationer, finns det någon lista som man kan kolla på typ via län eller liknande?

Jag kan söka lite och se, men troligtvis får man kontakta stationen och fråga. Det är bara vissa veterinärer som gör det. Ang. spädningsvätska, är hon seminerad med TAI någon gång?
 
Jag kan söka lite och se, men troligtvis får man kontakta stationen och fråga. Det är bara vissa veterinärer som gör det. Ang. spädningsvätska, är hon seminerad med TAI någon gång?
Tack vad snällt, ska med leta runt lite :)
Nej hon har bara seminerats med fryst
 
Det vet jag :)
Hon blev kollad var 4e timma för att pricka ovulering.
Vet tyckte att sperman var riktigt bra för att vara fryst

Min fråga var mer om drt finns andra anledningar exempelvis spädningsvätskan etc 😅
Såg hon bra ut efter seminering med fryst? Reagerar de på spädningsvätskan så brukar det synas dagen efter (vätska, högt ödem osv).
Det finns många olika sorter av spädning och ston kan vara olika känsliga mot en del preparat.

Hur som helst så är det inget konstigt i att hon inte tar sig med fryst och sedan funkar med naturligt☺️
 

Liknande trådar

Avel Har börjat fundera på detta nu när vi haft hingst här hemma och betäckt naturligt. Haft mycket hjälp och diskuterat mycket med sveriges...
Svar
12
· Visningar
3 714
Senast: token
·
D
Avel Åhh, vilken oturs säsong det varit nu... Valde för en gångs skull en väldigt dyr utlandshingst (hopphingst, som får vara anonym i...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 354
Senast: Cornelia
·
F
Avel Vid två brunster har stoet seminerats med en hingst som stått 100 mil bort. Vid första 17 dgrs kollen konstaterades ingen dräktighet...
Svar
11
· Visningar
1 485
Senast: CK
·
Avel Pratade med min vet igår o hon sa att mitt sto inte hade gått i brunst igen o att stoet som fölade i april antagligen tycker att...
Svar
3
· Visningar
827
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp