Varför bärs piprensarna till matskålen?

tott

Trådstartare
Konstig rubrik men det är precis vad inlägget handlar om :D

Min katt, som i vanliga fall är dålig på att leka för sig själv, gillar att leka med piprensare. Han kastar dem och grejar, men ofta tar han dem bara i munnen och bär dem till matskålen. Vid matskålen hittar jag ofta minst 2 av 4 piprensare som annars finns runtom i huset. Varför gör han så?
 
Min kattunge gör samma sak. Men med en liten tygråtta.
Den är hennes allt! De äter tillsammans, dricker tillsammans (då får den ligga i vattenskålen), och går på toa tillsammans. Jag vet inte hur många gånger jag hittat den i lådan, och behövt tvätta den.

Jag har tänkt att hon tränar på kattungar, eller att hon vill samla sin mat (byte) på ett ställe eller något :D
 
Min kattunge gör samma sak. Men med en liten tygråtta.
Den är hennes allt! De äter tillsammans, dricker tillsammans (då får den ligga i vattenskålen), och går på toa tillsammans. Jag vet inte hur många gånger jag hittat den i lådan, och behövt tvätta den.

Jag har tänkt att hon tränar på kattungar, eller att hon vill samla sin mat (byte) på ett ställe eller något :D
Gulligt :heart
Min katt lämnar dock sina piprensare vid matskålen...som tur :angel:
 
Kanske lite OT, men vi hittar ganska ofta favoritleksakerna liggandes i vattenskålen, badkaret, handfatet eller på annat blött ställe. Fattade ingenting, tills en bekant förklarade att katter av hans ras ofta har ihjäl sina byten genom att dränka dem. Det kändes plötsligt inte så gulligt längre :p
 
Mina bär alla sina bästa byten till matskålen. Det känns som ett rätt naturligt beteende, när man fångat något ska det ätas? Problemet blir när hankatten har dille på stora byten och bär dit hela filtar, tröjor och annat olämpligt (vi fodrar bara med blötmat och barf...).
 
Mina bär alla sina bästa byten till matskålen. Det känns som ett rätt naturligt beteende, när man fångat något ska det ätas? Problemet blir när hankatten har dille på stora byten och bär dit hela filtar, tröjor och annat olämpligt (vi fodrar bara med blötmat och barf...).
:D:D
 

Tyvärr innebär detta också en enorm uppfinningsrikedom när det gäller att få tag på ovan nämnda byten. Ingen klädkammare eller garderob går säker:
20180626_184420.jpg
 
I vår förra lägenhet hittade vi allt stöldgods på badrumsmattan, dvs allt som hittades på diskbänken som gick att leka med. Oftast var det sugrör om man slarvigt nog lämnat sånt framme, men en gång var det en skalkniv :nailbiting: vi begriper fortfarande inte hur han fick den ut från köket, genom hallen och in i badrummet :confused: utan en skråma på sig själv dessutom.
 
Mina bär alla sina bästa byten till matskålen. Det känns som ett rätt naturligt beteende, när man fångat något ska det ätas? Problemet blir när hankatten har dille på stora byten och bär dit hela filtar, tröjor och annat olämpligt (vi fodrar bara med blötmat och barf...).
Vet flera utekatter som har speciella matställen dit de ofta tar sina byten för att äta i lugn och ro. Under bänken på verandan, visst hörn i ladan etc. Och en som lagrade byten upp till ett dygn, tog dit fåglar antingen hela eller halvätna för att äta upp resten senare.
Om matte redan ordnat en matplats inne kan den väl bli ett naturligt val släpa sina byten dit.

Eller så går den planlöst med saker i munnen, tänker nu ska jag äta, och så blir de liggande där de lämnades? Om det är ett djur som är mer disträ än målinriktad till sin personlighet.
 
Vet flera utekatter som har speciella matställen dit de ofta tar sina byten för att äta i lugn och ro. Under bänken på verandan, visst hörn i ladan etc. Och en som lagrade byten upp till ett dygn, tog dit fåglar antingen hela eller halvätna för att äta upp resten senare.
Om matte redan ordnat en matplats inne kan den väl bli ett naturligt val släpa sina byten dit.

Eller så går den planlöst med saker i munnen, tänker nu ska jag äta, och så blir de liggande där de lämnades? Om det är ett djur som är mer disträ än målinriktad till sin personlighet.
Han tar nog piprensaren i munnen och går direkt till matskålen :)
 
Han tar nog piprensaren i munnen och går direkt till matskålen :)

Var bara glad så länge han inte bär iväg byten (hårspännen, sockar, trosor! till sin 'matplats' längst in under sängen eller något annat ställe man inte kommer åt. Och man sedan undrar var i helskotta det tagit vägen när man rafsar runt stressad. Vet en katt som hade dille på att sno smycken, örhängen, armband, halsband, och dra iväg med dom. Eller så göms alla leksaker omsorgsfullt så att katten sedan kan gå omkring och jama klagande och stirra anklagande på kattslav när inga leksaker finnes.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Mmm, så är den härliga tiden på året återigen här när temperaturen sjunker under -20C och all plast blir superkänslig. Jag gör av med...
2
Svar
34
· Visningar
2 792
Senast: skiesabove
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 720
Senast: Niyama
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 692
Senast: Barbabelle
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 304

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp