Varfor blir folk arga nar man fragar om de har koll pa sina hundar?

hastflicka

Trådstartare
Miss Mandy och jag blev pahoppade av en Finsk Lapphund for ett par veckor sedan och efter det ar hon klart misstanksam mot andra hundar. Da Diva har akt in och ut fran sjukhuset sedan dess har vi haft mycket lite tid for traning, sa jag litar inte helt pa att hon haller sig om en vanlig hund kommer in i ansiktet pa henne. Vilket hon faktiskt inte skulle behova sta ut med, men de flesta hundagare till "friendly" raser verkar som om det ar sjalvklart att alla hundar ska sta ut med alla andra.

Na, i alla fall, I dag nar vi satt utanfor ett caffee och at, Miss Mandy lag tyst och stilla framfor mina fotter under bordet. Det finns inte en chans att nagon kan se henne utan att boja sig ner och titta in under bordet. Tva kvinnor kommer med en hel knippa Whippets och stryker precis forbi kortsidan pa bordet. Jag avbryter mitt telefonsamtal (med Diva's kirurg) och fragar vanligt, "Jag hoppas att ni har koll pa era hundar, for ..." och dar blev jag avbruten av den forsta kvinnan som halade in kopplen nar hon tittar och ser Mandy och snaser, "Ja men det ser du val att de ar kopplade? Hall du bara ordning pa din!" och fortsatter muttrande forbi.
Familjen vid bordet bakom upplyste mig att de var ytterst forvanade over det snasiga svaret da de uppfattade min fraga som vanligt framstalld.

Det ar inte forsta gangen en vanlig fraga om nagon har koll pa sin hund far ett snasigt svar. Jag har forsokt borja att forklara, "min gillar inte frammande hundar" nar jag moter nagon med hundar pa langt koppel (dar hunden helt klart har tillrackligt utrymme att komma fram till Mandy) eller om de har hundar pa flexi koppel och anda far jag arga snasiga svar.

Jag forstar uppriktigt inte varfor det ar irriterande att en annan hundagare forsoker halla koll pa situationen och sin hund?
 
Jag tror inte att de fattar att du är ute efter att hålla koll på din hund, jag tror de tolkar det hela som att du tror att de inte har koll på sina hundar, alltså att du ser dem som opålitliga och själva ser de sig nog inte alls som det.

Sedan är det väl tyvärr så att folk i allmänhet är usla på att läsa av hundar, usla på att förstå när det kan bli bråk och varför osv. Det i kombination med att man frågar dem något som de lyckas missförstå gör nog att de lätt blir sura.
 
Jag är ej hundmänniska men bara rent allmänmänskligt så brukar jag tycka att det fungerar bättre att börja i andra änden. Dvs. börja med förklaringen t.ex."ursäkta men min hund tycker inte om andra hundar, ville bara säga till så att dina inte kommer för nära". Folk reser lätt ragg om man som främling börjar med va de ska och inte ska göra, hur välmenande man än är.
 
Miss Mandy och jag blev pahoppade av en Finsk Lapphund for ett par veckor sedan och efter det ar hon klart misstanksam mot andra hundar. Da Diva har akt in och ut fran sjukhuset sedan dess har vi haft mycket lite tid for traning, sa jag litar inte helt pa att hon haller sig om en vanlig hund kommer in i ansiktet pa henne. Vilket hon faktiskt inte skulle behova sta ut med, men de flesta hundagare till "friendly" raser verkar som om det ar sjalvklart att alla hundar ska sta ut med alla andra.

Na, i alla fall, I dag nar vi satt utanfor ett caffee och at, Miss Mandy lag tyst och stilla framfor mina fotter under bordet. Det finns inte en chans att nagon kan se henne utan att boja sig ner och titta in under bordet. Tva kvinnor kommer med en hel knippa Whippets och stryker precis forbi kortsidan pa bordet. Jag avbryter mitt telefonsamtal (med Diva's kirurg) och fragar vanligt, "Jag hoppas att ni har koll pa era hundar, for ..." och dar blev jag avbruten av den forsta kvinnan som halade in kopplen nar hon tittar och ser Mandy och snaser, "Ja men det ser du val att de ar kopplade? Hall du bara ordning pa din!" och fortsatter muttrande forbi.
Familjen vid bordet bakom upplyste mig att de var ytterst forvanade over det snasiga svaret da de uppfattade min fraga som vanligt framstalld.

Det ar inte forsta gangen en vanlig fraga om nagon har koll pa sin hund far ett snasigt svar. Jag har forsokt borja att forklara, "min gillar inte frammande hundar" nar jag moter nagon med hundar pa langt koppel (dar hunden helt klart har tillrackligt utrymme att komma fram till Mandy) eller om de har hundar pa flexi koppel och anda far jag arga snasiga svar.

Jag forstar uppriktigt inte varfor det ar irriterande att en annan hundagare forsoker halla koll pa situationen och sin hund?

Att säga "hoppas ni har koll på era hundar" tror jag ganska många går igång på eftersom att det är direkt kritiserande.

Själv skulle jag nog ha sagt mer "kan ni vänligen hålla avståndet, jag har hund här och det blir lite närgånget/min hund gillar inte andra hundar", alltså benämna själva problemet i uppkommen situation och vad som bör /ska göras, inte fråga folk om de har koll på sina hundar för då får man nog bara mothugg i stället för att lösa problemet
 
Själv skulle jag nog ha sagt mer "kan ni vänligen hålla avståndet, jag har hund här och det blir lite närgånget/min hund gillar inte andra hundar", alltså benämna själva problemet i uppkommen situation och vad som bör /ska göras, inte fråga folk om de har koll på sina hundar för då får man nog bara mothugg i stället för att lösa problemet

De gånger jag provat det så har jag fått ungefär "Då får du väl se till att hålla koll på den!" i arg ton tillbaka... Alternativt "Men min är så snäll! De kan ju få hälsa!" :banghead:
 
De gånger jag provat det så har jag fått ungefär "Då får du väl se till att hålla koll på den!" i arg ton tillbaka... Alternativt "Men min är så snäll! De kan ju få hälsa!" :banghead:

Då hade jag bara kontrat med "i all välmening, för min är inte snäll"..

Reagerar man på båda delarna kanske det inte spelar så stor roll vad som sägs men att säga "håll koll på dina hundar" tror jag iaf är nåt som de flesta hugger tillbaka på just för att man kritiserar personen snarare än själva situationen
 
Miss Mandy och jag blev pahoppade av en Finsk Lapphund for ett par veckor sedan och efter det ar hon klart misstanksam mot andra hundar. Da Diva har akt in och ut fran sjukhuset sedan dess har vi haft mycket lite tid for traning, sa jag litar inte helt pa att hon haller sig om en vanlig hund kommer in i ansiktet pa henne. Vilket hon faktiskt inte skulle behova sta ut med, men de flesta hundagare till "friendly" raser verkar som om det ar sjalvklart att alla hundar ska sta ut med alla andra.

Na, i alla fall, I dag nar vi satt utanfor ett caffee och at, Miss Mandy lag tyst och stilla framfor mina fotter under bordet. Det finns inte en chans att nagon kan se henne utan att boja sig ner och titta in under bordet. Tva kvinnor kommer med en hel knippa Whippets och stryker precis forbi kortsidan pa bordet. Jag avbryter mitt telefonsamtal (med Diva's kirurg) och fragar vanligt, "Jag hoppas att ni har koll pa era hundar, for ..." och dar blev jag avbruten av den forsta kvinnan som halade in kopplen nar hon tittar och ser Mandy och snaser, "Ja men det ser du val att de ar kopplade? Hall du bara ordning pa din!" och fortsatter muttrande forbi.
Familjen vid bordet bakom upplyste mig att de var ytterst forvanade over det snasiga svaret da de uppfattade min fraga som vanligt framstalld.

Det ar inte forsta gangen en vanlig fraga om nagon har koll pa sin hund far ett snasigt svar. Jag har forsokt borja att forklara, "min gillar inte frammande hundar" nar jag moter nagon med hundar pa langt koppel (dar hunden helt klart har tillrackligt utrymme att komma fram till Mandy) eller om de har hundar pa flexi koppel och anda far jag arga snasiga svar.

Jag forstar uppriktigt inte varfor det ar irriterande att en annan hundagare forsoker halla koll pa situationen och sin hund?

Bättre att de blir sura än att det händer något, börjar man med att förklara kanske det redan är för sent när personen ifråga uppfattar vad man vill och då blir de nog inte heller så glada.

Oftast är det ju inge problem och folk fattar att de ska hålla i sina hundar men igår passerade vi några som uppenbarligen inte fattade det. De klev åt sidan så vi kunde passera på den smala stigen och jag trodde så också att de skulle hålla i sin flatteliknande hund men icke, precis när min hund går förbi så går den fram och nosar honom i baken och ingen gör någon ansats till att stoppa hunden som är i flexikoppel. Jag fräser då att de ska ta bort sin hund och schasar lite på den. Min hund muttrade bara lite och fortsatte gå men han tycker INTE om när främmande hundar kommer fram eftersom han blivit påhoppad och illa biten. Hade vi frågat innan om de hade koll på hunden så min hund kanske sluppit få den i baken.
 
Att säga "hoppas ni har koll på era hundar" tror jag ganska många går igång på eftersom att det är direkt kritiserande.

Själv skulle jag nog ha sagt mer "kan ni vänligen hålla avståndet, jag har hund här och det blir lite närgånget/min hund gillar inte andra hundar", alltså benämna själva problemet i uppkommen situation och vad som bör /ska göras, inte fråga folk om de har koll på sina hundar för då får man nog bara mothugg i stället för att lösa problemet

Jag vet inte om det ar bara jag ... men nog tycker jag att man ar oerhort snarstucken om man tar det som kritik fran en total framling i en liknande situation som den jag beskrev.

Som @Red_Chili sa, for det mesta finns inte en chans att hinna saga allt det innan hundarna ar framme och mots. Just det jag forsoker avstyra genom att snabbt saga nagot som far den motande att forsta att det kan finnas ett problem

@WildWilma precis det har vi mott tillrackligt manga ganger for att jag inte ska lita pa nagon langre. Jag ar min hunds ambasador ... och, "by God", jag tar mina plikter pa allra hogsta allvar.
 
Jag forstar uppriktigt inte varfor det ar irriterande att en annan hundagare forsoker halla koll pa situationen och sin hund?

Jag tror att även om du menade väl så tolkades det som om du menade att de inte hade koll på sina hundar. Det blir så lätt missförstånd. Förmodligen (men inte säkert, eftersom det alltid finns ignoranta surbullar) hade ett glatt "Hej, jag har en hund under bordet!" tolkats helt annorlunda och fått effekten att de raskt samlat ihop sina små virrpannor med ett "Hoppsan!" (kanske rent av (även om det är sällsynt) ett "Oj, förlåt!". :)

Jag tycker nog inte att man är extremt snarstucken om man tolkar "Hoppas ni har koll på era hundar" som kritik snarare än information. Konnotationen är "Ni ser inte ut att ha koll på era hundar".

Fast ibland är det huvudsaken att budskapet går fram och får avsedd effekt så att ingen olycka sker (och det lyckades du med) och då spelar det faktiskt ingen roll om någon blir sur eller känner sig stött.
 
Jag vet inte om det ar bara jag ... men nog tycker jag att man ar oerhort snarstucken om man tar det som kritik fran en total framling i en liknande situation som den jag beskrev.

Absolut är det så, men de allra flesta tål inte sådan direkt kritik ffa inte från främlingar därav reaktionen..sen finns det många idioter oavsett vad man än säger eller gör
 
Reagerade också på att hunden låg så det inte syntes. Jag håller inte 100% koll på min hund hela tiden när hon är i koppel (då vanligt och inte flexi) för ser jag ingen annan hund så behöver jag inte hålla sån koll för hon bryr sig inte ett dugg om människor. Att någon då "gömmer" en hund under bordet lägger jag inte märke till. Och då kan faktiskt inte den hundägaren heller kräva att jag ska kolla under alla bord på jakt efter hundar för att dens hund inte gillar andra. Så lägg din hund så den syns så håller normalt folk sina hundar en bit ifrån! Annars är det inte så lätt om man inte vet att den finns där.
 
@Hundbloggerskan Uteserveringen ar som en lang gang med bord pa bagge sidor och en smal passage mellan borden. Hade jag lagt min hund sa att hon syntes hade ingen kunnat ga dar och jag hade forhindrat gaster att ga till mer an halften av borden.

Jag haller dessutom med @ginnies att det ar hundagarens sak att se till att ens hund inte gar fram till andra manniskor, bord, eller hundar utan att kolla att det ar okay.
 
Det är inte så jag menar. Jag låter inte min hund gå fram till okända människor. Men det gör hon inte heller. Därför behöver jag inte hålla henne jättekort utan hon ignorerar dem. Men ligger det en hund där så kan jag inte vara säker på att hon inte försöker gå fram. Självklart ska man ha så pass kort koppel att hunden inte kan hoppa upp eller så på bordet. Men om den går förbi en halv meter bredvid så kan man inte säga något. Fast om då hunden under bordet sträcker ut huvudet och min hund sträcker sig mot dens hund, så kan de "hälsa".
 
Vill bara inflika att bäst respons har jag fått om man säger tydligt och glatt med ett stort leende, Hejsan är ni snälla och ser till att er/era hundar inte hälsar på min!
En uppmaning som inte kräver så mycket svar och man slipper ta en ev. diskussion och det är rakt på sak. Om någon tar illa upp är det inte mitt problem.



Edit, hade jag haft min hund under bordet hade jag nog öppnat upp med, Ojsan hoppsan, jag har en hund under bordet, är ni snälla och ser till att era hundar inte hälsar!
 
Senast ändrad:
Hm, jag låter aldrig mina hundar gå fram till andra hundar i den kontexten. Jag har haft en svår hund, skulle aldrig drömma om att uttala mig som du gjorde, min hund är mitt ansvar, inte någon annans. Skulle också svara snäsigt om någon tilltalade mig med mina hundar på det sättare, har man en svår hund är det upp till ägaren till den hunden att ha koll, inte någon annan.
 

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 219
Senast: Huggorm
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 385
Senast: Raderad medlem 120709
·
Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 027
Senast: niardasp
·
Övr. Hund Ni som anser att det ska vara hundens promenad och gar med hund i koppel, har ni bara en hund? Eller mycket lugna hundar? I dag tankte...
2
Svar
28
· Visningar
1 911
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Inredningstråden, del 2
  • Att bjuda någon?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp