Varför chaps?

danilo

Trådstartare
När jag redan i tidigare trådar gett mig ut för att inte fatta varför man använder ridstövlar (heureka, jag har fattat! :) ) så kan jag ju lika gärna fortsätta genom att fråga:

varför har man chaps?

Om nu ridstövlar ger en otroligt bra stadga så kan väl knappast chaps ge detsamma? Eller har jag också där missat dom fina, dyra och bra exemplaren bara?

Hjälp mig ni alla insatta och chapsanvändare att förstå! :)

Sv: Varför chaps?

Man känner en stor skillnad när man rider med chaps mot när man bara rider med strumpor. Hela underskänkeln blir mycket stadigare.

Har chaps från Dyon.

När jag tränade och tävlade red jag enbart med stövlar, men nu när jag mest rider i skogen tycker jag att det är lite väl "överpesat" att skaffa måttsydda ridstövlar för massor med tusenlappar....

Tyvärr måste jag med mina reumatiska fötter och kraftiga vader ha exakt måttsydda stövlar....

Då det är klart mycket enklare och billigare att "sy om" ett par shortchaps, så får det bli så...

Jag använder shortchaps / leggings för att jag tycker om att ha något som verkligen formar sig efter benet, vilket jag tycker att ett par bra chaps gör. Upplever inte riktigt detta på min stövlar. Jag får samma stöd med stövlar, men inte riktigt samma följsamhet....

Med ett par chaps får man stadigare underskänkel och samtidigt finns det säkert många som finner det bekvämt. Jag vill rida runt och inte tänka ett dugg på vad jag har på "fötterna" (snarare benen i detta fallet), så ska det kännas för mej.

det blir stadigare.. och jag har vanliga i canvas ifrån jacson.

stövlar är säkert 1000 gånger bättre men har man inte råd så funkar shortchaps bra istället.. för utan har man ju inget stöd

Jag använder shortchaps när jag rider ut och ibland när jag hoppar eftersom jag inte känner att jag behöver samma stöd som när jag rider dressyr, då jag alltid har ridstövlar. Att jag använder chaps är för att det är smidigare att bara ta på när man ska rida om man varit i stallet länge, istället för att behöva släpa stövlarna med och byta, eller gå med stövlarna när man grejar i stallet, vilket är varmt o jobbigt. Skulle inte rida utan shortchaps för jag måste ha stöd (dessutom så nyps stiglädret annars) och shortchaps ger lite stöd, även om ridstövlar ger mer. Jag känner mig dessutom friare och ledigare i chaps, just eftersom stödet inte är lika stort), vilket ofta är skönt när man rider ut tycker jag.
Jag använder billiga shortchaps i mocca för jag tycker de är skönast och enklast. Mycket möjligt att dyra chaps/leggings i läder ger samma stöd som stövlar, det har jag ingen aning om för jag har inte provat. Lägger hellre pengarna på ett par stövlar och köper billiga chaps eftersom jag faktiskt trivs i den billiga modellen..

Jag har chaps för att stövlarna ger FÖR mycket stöd. När jag hade westernsadel så fick jag till och med ont i fotlederna eftersom stövlarna "låste" min skänkel mer än vad chapsen gör. Bara med skor och strumpor kan inte jag rida, då nyps ju stigläderna på en engelsk sadel. Så det har blivit chaps, som passar till alla typer av sadlar! :D

chaps är bra för att man inte ska få skavsår av stigläderna också

Rider helst med mina shortchaps i mocka, har ett par granninge ridstövlar, men trivs helt klart bäst i chapsen. Vet inte riktigt varför, det lixom bara känns bekvämare :D

Har stövlar när jag rider dressyr, men om jag bara ska harva i skogen och så brukar jag ha short-chaps.
Fixar inte att rida utan för jag blir nypt av stiglädren och får ont i vaderna om jag rider utan.:crazy:
Sedan sommartid är det skönt att bara kunna slita av sig dem direkt efter ridningen när man bara ska pyssla med hästen och så.:)

Jag märker ingen skillnad om jag rider med stövlar, shor+chaps, skor eller barfota! Mina skänklar ligger ändå var de ska vara och jag flaxar inte. Ryttarutrustning är mer en smaksak än ett hjälpmedel. På tävling t.ex. har jag oskodda byxor eftersom de är lättre att tvätta, sitter nästan bättre med dem eftersom jag blir SÅ svettig :)

Om ryttarens utrustning var ett hjälpmedel skulle alla gå runt med fasttejpade leder, skenor i ryggen och ett fastsytt leende på läpparna! Hur ska man lära sig att rida om man inbillar sig att det går bättre med en viss sorts utrustning?

Det är en smaksak helt enkelt.

Jag rider använder shortchaps/leggings och skor för jag har otroligt
svårt att hitta ridstövlar som passar och jag har inte råd att lägga
ut flera tusen på ett par måttbeställda.
Trivs inte heller med stövlar, tycker de ger för mycket stöd och får
känslan av att vara låst i foten.

Jag har alltid haft stövlar själv men tycker det verkar himla smidigt med chaps/stövelskaft. Tycker inte om att knalla omkring i stallet i stövlar, käns så onödigt klumpigt. Så tanken att bara sätta på sig chapsen innan man sitter upp är lockande! :)

Elegant machinery skrev:
Jag har alltid haft stövlar själv men tycker det verkar himla smidigt med chaps/stövelskaft. Tycker inte om att knalla omkring i stallet i stövlar, käns så onödigt klumpigt. Så tanken att bara sätta på sig chapsen innan man sitter upp är lockande! :)
Instämmer. Mycket bekvämt.

Kunde jag ha stövlar skulle jag nog ha det. Men när man har korta och tjocka den som jag så är det väldigt svårt att hitta utan att få måttbeställa. Har svårt att hitta chaps med. Hittade ett par för flera år sedan med karborre som sitter hyfsat men de börjar bli slitna nu och jag hittar banne mig inga som är tillräckligt stora runt vaden ( har kraftiga vader men smala anklar) Och skulle man hitta några, ja då är de så länga så de skaver i knävecket.

Funderar nu på att sy mig ett par i kanvas borde inte vara allt för svårt.

Har chaps för att inte bli nypt av stiglädrena när jag av någon anledning inte har ridstövlarna på.

jag har chaps för:

1. har inte råd med bra läderstövlar (och billiga läderstövlar är ofta dåliga läderstövlar)
2. jag har en föreställning om att många läderstövlar tar TID att gå in och sen blir för täta/stela (om man inte pungar ut med hur många tusenlappar som helst - se punkt 1 :D )
3. chaps/leggings ger utmärkt MJUKT stöd och är lättare att hitta i min storlek + är bekväma...

bra shortchaps ger stöd åt benet, annars är dom ganska bra till att skydda benet/ridbxan när du rider ut i snårig terräng. En kompis rev upp halva ridbyxan när vi var ute och klättrade, sen dess använder hon alltid shortchaps när vi rider ut.
Har haft shortchaps ganska läng nu men ska gå över till ridstövlar när jag får pengar. jag tycker det är för jobbigt att ta på och av chapsen och ridstövlarna är snyggare (tycker jag) . Behåller däremot ridkorna för att ha när det är väldigt varmt och vid gymkhana tex. :)

Jag också. Dels för att inte bli nypt, sen för att inte bli svettig/smutsig på ridbyxorna av hästen och dels för stödet.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 217
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 443
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 626
Senast: iNTOHiMO
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 640

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka