Varför försöka efterlikna traditionella kötträtter?

Som köttätare så gillar jag inte kött-substitut nämnvärt, men ändå så känns det som de behövs i en kött-fri måltid. Jag saknar nämligen det ganska fasta proteinet som kött är, blir inte riktigt mätt på grönsaker och annat som är met vattningt och löst. Till och med linser känns mest som ett tillbehör.
 
Jag har varit vegetarian i snart 20 år. Jag blev det i samma era som quorn och liknande produkter "uppfanns" och för mig där och då var det väldigt underlättande. Jag kommer från en jägarsläkt och detta var i deras ögon ett uppror mot allt :meh: Köttsubstituten har hjälpt både mig och min släkt vid gemensamma måltider, det har varit enkelt om de velat handla hem nåt, och jag har kunna göra nåt liknande vad alla andra äter som passar till samma tillbehör osv.

Fö tycker jag att bullar, biffar och korv är praktiska format för mat. Oavsett det är kött, inälvor eller veggo så håller det liksom ihop ingredienserna på ett bra sätt :)
Jag blev vegetarian för 23 år sedan, dvs redan som barn. Min pappa jagade, vi hade höns som åts osv. Dessa substitut underlättade väldigt mycket under min uppväxt, jag kunde äta "samma" som de andra. Minns inte vad som fanns för 23 år sedan men minns att det kom mer och mer under uppväxten.
 
Förstår inte problemet faktiskt. Man kan ju gilla smakerna och konsistenserna av ovegetariska rätter så varför ska man känna sig tvungen att överge dem bara för att man väljer bort kött och fisk? Vi äter huvudsakligen veganskt här hemma och det blir fuskpinnar, bolognese, lasagne, vegbollar i brunsås mm. som smakar mycket likt "originalen". Varför ska vi sluta äta sådant om vi inte måste? Det är dessutom sjukt mycket lättare att få barnen att äta veganskt (med glädje) när man bjuder på bekanta rätter istället för att dra till med någon indisk eller marockansk gryta som inte är bekant vad gäller varken smak, doft eller konsistens. Sådan mat äter vi gärna också, men det måste vara matglädje för hela familjen så det lättar upp oerhört att kunna äta vegansk husmanskost också.
 
Förstår inte problemet faktiskt. Man kan ju gilla smakerna och konsistenserna av ovegetariska rätter så varför ska man känna sig tvungen att överge dem bara för att man väljer bort kött och fisk? Vi äter huvudsakligen veganskt här hemma och det blir fuskpinnar, bolognese, lasagne, vegbollar i brunsås mm. som smakar mycket likt "originalen". Varför ska vi sluta äta sådant om vi inte måste? Det är dessutom sjukt mycket lättare att få barnen att äta veganskt (med glädje) när man bjuder på bekanta rätter istället för att dra till med någon indisk eller marockansk gryta som inte är bekant vad gäller varken smak, doft eller konsistens. Sådan mat äter vi gärna också, men det måste vara matglädje för hela familjen så det lättar upp oerhört att kunna äta vegansk husmanskost också.

Jag tycker inte att det är ett problem. Jag tycker att det är jättekul att experimentera med mat på alla möjliga sätt och har inga synpunkter på hur andra gör det. Däremot kan det ju vara kul att höra hur andra tänker och resonerar.

Själv är jag fortfarande köttätare, men äter mest vegetariskt. Dels för djurens skull och för miljön, men också för att det ofta blir lite mer spännande och utmanande. Plus att jag odlar så mycket själv och tycker att det är coolt att vara rätt självförsörjande. Döda djur klarar jag dock inte och har ingen lust med.
Vissa saker skulle jag sakna om jag blev heltidsvegetarian. T,ex knaperstekt bacon. Vegan är uteslutet, utan ost har jag svårt att se livets mening. :o

Så nu inför julen funderar jag på att testa "sill" på aubergine. Det verkar spännande.

Den här frågan dök upp i mitt huvud för kanske 25 år sedan då jag var på mitt livs första vegetariska julbord. Tyvärr inte för att äta utan för att skriva ett reportage (fick inte ens smaka ... :( )

Det dök då upp två falanger av vegetarianer som började attackera varandra när jag försökte intervjua dem. :crazy: Ena hälften var helt emot att låta vegetariska rätter efterlikna kött/fiskrätter (griljerad skinka var det exempel de var mest upprörda över så det var därför jag också tog det i trådstarten) Det var riktigt aggressiv stämning ett tag och det där har legat kvar i bakhuvudet.
 
Jag äter inte "köttsubstitut".
Det ena skälet är att jag är generellt oförstående inför tanken att göra en fejkversion av något som ska verka vara något annat än det är. Äter hellre bönorna i form av en bönburgare där de får vara bönor.
Det andra är att det är aldeles för mycket industriprocessande av råvarorna i de flesta substitutprodukter. Det är typ sojaprotein som ingrediens, inte sojabönor osv.
 
Jag äter inte "köttsubstitut".
Det ena skälet är att jag är generellt oförstående inför tanken att göra en fejkversion av något som ska verka vara något annat än det är. Äter hellre bönorna i form av en bönburgare där de får vara bönor.
Det andra är att det är aldeles för mycket industriprocessande av råvarorna i de flesta substitutprodukter. Det är typ sojaprotein som ingrediens, inte sojabönor osv.
Dessutom har jag fått för mig att många av produkterna är långt ifrån svenska och/eller närproducerade?
 
.
Jag äter inte "köttsubstitut".
Det ena skälet är att jag är generellt oförstående inför tanken att göra en fejkversion av något som ska verka vara något annat än det är. Äter hellre bönorna i form av en bönburgare där de får vara bönor.
Det andra är att det är aldeles för mycket industriprocessande av råvarorna i de flesta substitutprodukter. Det är typ sojaprotein som ingrediens, inte sojabönor osv.
Fast frågan gällde ju varför vegetarianer/veganer lagar mat som efterliknar kötträtter. Griljerad kålrot var ett exempel. Inte särskilt processat, med andra ord.

Bland "substitutprodukterna" kommer mer och mer som inte utgår från soja. Och seitan, som "alltid" har funnits tex i Kina, utgår från vete.

Quorn innehåller väl ingen soja, det heller? Det är något svampprotein (mycel), nåt. (Oklart för mig, men inte soja, vad jag kan förstå.)

Och sist jag såg en vegkorv, var den gjord av bondbönor.
 
Senast ändrad:
Det där ser jag som den enda riktigt stora fördelen med att göra "låtsaskött" på något vis. Jag minns att när jag skulle börja äta vegetariskt så kändes det lätt med just sojakorv och qournfärs, för att det var precis som att äta vanlig korv eller köttfärs. När jag väl fått in vanan av sådan mat, då blev det lättare att upptäcka och utforska annan vegetarisk mat.

För vissa kanske sådant inte behövs, men i min familj är det där med matlagning något så ovanligt att jag ibland undrar hur vi alls överlever och när jag var yngre sågs det där med vegetarisk mat som något jättekonstigt och potentiellt farligt (näringsbrist osv :meh: ) av i princip alla i min närhet. Skolan ville INTE låta någon smaka vegetarisk mat "bara för sakens skull", utan vegetarisk mat fick man som specialkost om man hade intyg från föräldrar på att man var vegetarian. (och att äta ibland vegetariskt, ibland kött, det var också fullständigt uteslutet) Det var först för ca 5-6 år sedan som det började kännas lätt att äta vegetariskt. Innan var "vegetarisk köttfärs", "vegetarisk korv" och annat guld värt.

Fast varför i hela friden behöver man äta "sojakorv" för att äta vegetariskt?
Det är ju gott med linser och bönor; man behöver inte låtsas att de är korv?

Jag är inte vegetarian men har inga problem med att då och då laga en veg-rätt och behöver då inget "kött-substitut" som efterliknar kött.
 
Fast varför i hela friden behöver man äta "sojakorv" för att äta vegetariskt?
Det är ju gott med linser och bönor; man behöver inte låtsas att de är korv?

Jag är inte vegetarian men har inga problem med att då och då laga en veg-rätt och behöver då inget "kött-substitut" som efterliknar kött.
Men inlägget du citerar svarar ju på den fråga du sen ställer.
 
Jag äter mycket substitut för att det är enkelt. Min familj är inne i en period då ingen har lust att laga mat, men äta vill man ju gärna. Då är det lätt att bara steka upp ett par vegokorvar eller färdiga hamburgare. Precis som det är att steka frysta köttbullar eller göra köttfärssås lite snabbt. Det tar ju rätt lång tid att göra rödbetsbiffar från grunden tex. Jag är dock inte vegetarian, men äter mer och mer vegetariskt och att äta dessa substitut gör det enklare.
 
Fast varför i hela friden behöver man äta "sojakorv" för att äta vegetariskt?
Det är ju gott med linser och bönor; man behöver inte låtsas att de är korv?

Jag är inte vegetarian men har inga problem med att då och då laga en veg-rätt och behöver då inget "kött-substitut" som efterliknar kött.

Man "behöver" inte äta sojakorv eller andra helfabrikat. Man behöver inte äta vanlig köttbaserad korv heller.
Men ibland är det smidigt med helfabrikat. Inget ont i det.

Jag är dessutom löjligt förtjust i engelsk frukost och då funkar det inte med linser :D Det liksom ska vara en korv till och då är jag evigt tacksam att sojakorven finns.
 
Jag äter köttsubstitut för att jag giller smaken umami och sältan dessa produkter ger.
Älskar till exempel mycket av vår svenska husmanskost och eftersom den är väldigt köttbetonad behövs substitut för att det ska smaka som det ”ska”.
Jag gillar dock inte själva blod och djursmaken som kött har.

Gör till exempel ofta fetaostbullar färsbiffar med stekt lök, gräddsås och potatis. Tycker inte alls att det blir lika gott med en bönbiff som smular sönder. Eller kroppkakor med svamp, då vill jag ha den där sältan och umamismaken från fläsket/baconet till och köper sojabacon. Eller en klassisk lasange med bechamelsås. Då vill jag ha soja- eller quornfärs. Gillar lasange med linser, svamp eller keso också men det blir liksom en helt annan rätt.

Jag äter mycket linser och bönor i olika form, men det smakar inte alls på samma sätt.
 
Dessutom har jag fått för mig att många av produkterna är långt ifrån svenska och/eller närproducerade?

Tyvärr är det så. Jag är rätt snål så köper sällan produkterna längre, mest när jag ska äta ihop med de som äter kött faktiskt. Men jag tänker ändå så att när jag väl gör det, så är mitt bidrag till utsläppen pga transporter och produktion väsentligt mkt lägre än för de som dagligen äter producerat kött (= ej vilt). Lägg till 20 år på det.

Jag tröstar mig med att en inte kan göra allt men alla kan göra nåt.
 
Jag förstår inte heller varför vissa blir så provocerade.
Ibland känns det som att äter man vegetariskt så ska man göra allt från grunden och helst odla grönsakerna själv. Annars är man fejk och en dålig människa typ.
Jag är ointresserad av matlagning, lat och talanglös. Älskar att det finns enkla, snabba grejer som dessutom är goda.
Att det finns vegetariska alternativ som påminner om kött i smak, utseende och konsistens gör att jag äter ler vegetariskt. Hur kan detta vara fel/dåligt/konstigt?
 
För ett tag sen åt dottern och jag burgare gjorda på Beyond Meat på ett hotell, och det var riktigt läskigt. Det var SÅ likt riktigt kött i både konsistens, färg och smak, att jag nästan tvivlade på att det var veganskt. Många köttfärssubstitut är ju allt annat än kopior av kött, men detta var förbaske mig som äkta vara. Till och med lite "blodigt". Väldigt, väldigt gott, men för en som inte ätit kött på länge, var det en märklig upplevelse, inte helt positiv. Men för den som vill börja äta vegetariskt/veganskt men saknar burgare, är det perfekt.
Ja jösses, de är läskiga! (tycker till och med jag, som är köttätare) Deras korv är också skrämmande lika "äkta vara".
Jag äter inte "köttsubstitut".
Det ena skälet är att jag är generellt oförstående inför tanken att göra en fejkversion av något som ska verka vara något annat än det är. Äter hellre bönorna i form av en bönburgare där de får vara bönor.
Det andra är att det är aldeles för mycket industriprocessande av råvarorna i de flesta substitutprodukter. Det är typ sojaprotein som ingrediens, inte sojabönor osv.
Håller med. Och ingredienslistan för en del substitut är verkligen skrämmande lång ibland. Ta till exempel Beyond Burger som diskuteras ovan. 22 ingredienser! Och så marknadsförs det som nyttigare än kött. Jag känner mig tveksam. För att inte tala om Memphis Meat, Not Mayo och andra produkter som rätt och slätt framställs i labb.

Sådana produkter som faktiskt är gjorda av riktiga råvaror, som bönbiffar eller broccolipuckar eller vad det nu är, äter jag däremot mer än gärna.
.
Fast frågan gällde ju varför vegetarianer/veganer lagar mat som efterliknar kötträtter. Griljerad kålrot var ett exempel. Inte särskilt processat, med andra ord.

Bland "substitutprodukterna" kommer mer och mer som inte utgår från soja. Och seitan, som "alltid" har funnits tex i Kina, utgår från vete.

Quorn innehåller väl ingen soja, det heller? Det är något svampprotein (mycel), nåt. (Oklart för mig, men inte soja, vad jag kan förstå.)

Och sist jag såg en vegkorv, var den gjord av bondbönor.
Jag tolkade @MiaMia som att soja bara var ett exempel och att problemet är att en del köttsubstitut är väldigt processade, oavsett vilken sorts protein de är baserade på.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 497
Senast: Imna
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 316
Senast: help_me
·
D
Träning Alltså, jag har tänkt att börja med lite NH eller NH-liknande träning. Jag har läst en massa om det av olika tränare, och jag tycker det...
Svar
3
· Visningar
793
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp