Varför försöka efterlikna traditionella kötträtter?

En sak jag har svårt att förstå är att när man äter kött så är det viktigt för många (och uppmuntras) att köpa svenskt kött för att dels minska klimatpåverkan av transporterna men också för att gynna svenska lantbrukare. Men när det gäller köttsubstitut är det fullt accepterat (och anses bra för miljön eftersom det ersätter kött) att välja importerat sojaprotein. Det förstår jag inte. Varför är det inte viktigt att välja svenskt vegetariskt protein?

Häromdagen hade min lokala butik provsmakning av en massa olika produkter, med inriktning på julmat. En av produkterna var en vegetarisk färs som de gjort till en liten "pannbiff". Jag smakade och den smakade gott. Smakade svamp. Det älskar jag! Tänkte att det här kan jag kanske köpa nån gång. Sen frågade jag vad den var gjord av och den var gjord av soja. Då är det direkt nej tack. Jag äter hellre svenskt kött än importerad soja. Synd, för den smakade gott...
 
Jag har mött kommentarer om havremjölk som tyder på att det provocerar på liknande vis som köttsubstitut.
Jag har en annan erfarenhet som sagt men funderar på om det kan bero på förståelse för allergier? Om du är mjölkproteinallergiker så KAN du inte konsumera mjölkprodukter utan är hänvisad till ersättningsprodukter. Ungefär som den glutenfria hyllan. Men det är kanske störande att ickeallergiker väljer ”fejkalternativet”?
 
En sak jag har svårt att förstå är att när man äter kött så är det viktigt för många (och uppmuntras) att köpa svenskt kött för att dels minska klimatpåverkan av transporterna men också för att gynna svenska lantbrukare. Men när det gäller köttsubstitut är det fullt accepterat (och anses bra för miljön eftersom det ersätter kött) att välja importerat sojaprotein. Det förstår jag inte. Varför är det inte viktigt att välja svenskt vegetariskt protein?

Häromdagen hade min lokala butik provsmakning av en massa olika produkter, med inriktning på julmat. En av produkterna var en vegetarisk färs som de gjort till en liten "pannbiff". Jag smakade och den smakade gott. Smakade svamp. Det älskar jag! Tänkte att det här kan jag kanske köpa nån gång. Sen frågade jag vad den var gjord av och den var gjord av soja. Då är det direkt nej tack. Jag äter hellre svenskt kött än importerad soja. Synd, för den smakade gott...
Fast nu gör du en tankevurpa. Väldigt väldigt lite av den soja som importeras används till människoföda. Jag tror att mängden är helt försumbar. Nästan allt används som djurfoder. Så genom att äta svenskt kött och dricka svensk mjölk så bidrar du sannolikt till en större mängd importerad soja än om du äter sojan direkt s a s.
 
Fast nu gör du en tankevurpa. Väldigt väldigt lite av den soja som importeras används till människoföda. Jag tror att mängden är helt försumbar. Nästan allt används som djurfoder. Så genom att äta svenskt kött och dricka svensk mjölk så bidrar du sannolikt till en större mängd importerad soja än om du äter sojan direkt s a s.
Nej inte försumbart längre. 10 %. Men fortfarande mycket mindre.
https://m.naturskyddsforeningen.se/...ument-media/2009_jordbruk_mat_sojarapport.pdf
 
Fast nu gör du en tankevurpa. Väldigt väldigt lite av den soja som importeras används till människoföda. Jag tror att mängden är helt försumbar. Nästan allt används som djurfoder. Så genom att äta svenskt kött och dricka svensk mjölk så bidrar du sannolikt till en större mängd importerad soja än om du äter sojan direkt s a s.

Ok, så för att någon annan gör dåliga val för miljön så betyder det att du kan göra samma dåliga val?

Man jobbar på att hitta svenska proteingrödor som kan ersätta sojan men det blir lättare om efterfrågan är större. Så genom att köpa dessa svenska proteinkällor så kan man snabba på utvecklingen. Ju mer pengar det finns att tjäna desto mer pengar kan olika investerare lägga på projekt som utvecklar dessa grödor.

Och 10% är en hyfsat stor del tycker jag. Men självklart vill jag att djuret vars kött jag köper ska ha utfodrats med svenskt protein istället för importerad soja. Men faktum kvarstår. Om jag köper det svenska köttet så gynnar jag svenskt lantbruk, till skillnad från om jag köper importerad soja.
 
https://alltommat.se/test-vegetariska-halvfabrikat-vad-innehaller-de-egentligen/

Här står det bl.a. att Quorn hamnar i nivå med kyckling miljömässigt eftersom svampen äter samma mat som kyckling. Det har man kommit fram till genom att göra livscykelanalyser.

Det står också att processen för att utvinna sojaprotein ur sojabönan är lik processen för margarintillverkning och att "det finns olika åsikter bland forskarna om hur stor klimatpåverkan denna process har."

Sen står det:

"Trots produkternas påstådda miljövänlighet ställs det i princip inga miljömässiga krav på odlingen och produktionen. De sojabaserade produkterna har visserligen krav på GMO-fri soja, men det är svensk standard även för soja i djurfoder. "
 
Ok, så för att någon annan gör dåliga val för miljön så betyder det att du kan göra samma dåliga val?

Man jobbar på att hitta svenska proteingrödor som kan ersätta sojan men det blir lättare om efterfrågan är större. Så genom att köpa dessa svenska proteinkällor så kan man snabba på utvecklingen. Ju mer pengar det finns att tjäna desto mer pengar kan olika investerare lägga på projekt som utvecklar dessa grödor.

Och 10% är en hyfsat stor del tycker jag. Men självklart vill jag att djuret vars kött jag köper ska ha utfodrats med svenskt protein istället för importerad soja. Men faktum kvarstår. Om jag köper det svenska köttet så gynnar jag svenskt lantbruk, till skillnad från om jag köper importerad soja.
Mitt dåliga val är fortfarande väldigt mycket bättre än köttätarens dåliga val. Det är trots allt en ganska stor skillnad på 10 och 90 %.

Visst kan man välja svenskt protein istället men svenskt kött är ju alltså inte så himla svenskt egentligen. Mig veterligen kan du som konsument inte veta hur mycket importerad soja just du bidrar till. Men det är nu som varje bukefalist slaktar sin egen ko som bara ätit gräs på naturbetet på gården ;)
 
[...] [M]en jag fattar inte vitsen med att försöka efterlikna de råvaror man strävar efter att undvika.
Det blir en logisk vurpa.

Fast det blir ju enbart en logisk tankevurpa om orsaken till varför du vill undvika kött är densamma som orsaken till varför du vill efterlikna kött. I alla de andra fallen så krockar ju inte skälen och det är (i vart fall för alla de vegetarianer som jag har träffat) skälen som är bevekelsegrunden inte effekten.

Smakskäl -> <- smakskäl

Djuretiska skäl->
Miljöskäl->
Hälsoskäl->
<- smakskäl
 
Ok, så för att någon annan gör dåliga val för miljön så betyder det att du kan göra samma dåliga val?

Man jobbar på att hitta svenska proteingrödor som kan ersätta sojan men det blir lättare om efterfrågan är större. Så genom att köpa dessa svenska proteinkällor så kan man snabba på utvecklingen. Ju mer pengar det finns att tjäna desto mer pengar kan olika investerare lägga på projekt som utvecklar dessa grödor.

Och 10% är en hyfsat stor del tycker jag. Men självklart vill jag att djuret vars kött jag köper ska ha utfodrats med svenskt protein istället för importerad soja. Men faktum kvarstår. Om jag köper det svenska köttet så gynnar jag svenskt lantbruk, till skillnad från om jag köper importerad soja.

Men hur mycket soja tror du folk äter egentligen, halva tallriken sojaprodukt? Anammas soja kommer från Europa, varifrån kommer sojan som du indirekt äter genom (även svenskt) kött, tror du?

Fattar inte denna hangup vissa veggomotståndare har på soja. Idag finns det dessutom mänger av "köttsubstitut" baserat på annat än soja; solrosfrön, lupin, vete (seitan), bovete, ärtprotein osv.
 
Ok, så för att någon annan gör dåliga val för miljön så betyder det att du kan göra samma dåliga val?

Man jobbar på att hitta svenska proteingrödor som kan ersätta sojan men det blir lättare om efterfrågan är större. Så genom att köpa dessa svenska proteinkällor så kan man snabba på utvecklingen. Ju mer pengar det finns att tjäna desto mer pengar kan olika investerare lägga på projekt som utvecklar dessa grödor.

Och 10% är en hyfsat stor del tycker jag. Men självklart vill jag att djuret vars kött jag köper ska ha utfodrats med svenskt protein istället för importerad soja. Men faktum kvarstår. Om jag köper det svenska köttet så gynnar jag svenskt lantbruk, till skillnad från om jag köper importerad soja.
Varför byter du inte ut ditt sojapackade kött mot svenskproducerade ersättningsprodukter själv då? Då stöttar du både svenskt lantbruk och framställningen av bättre alternativ.
 
Men hur mycket soja tror du folk äter egentligen, halva tallriken sojaprodukt? Anammas soja kommer från Europa, varifrån kommer sojan som du indirekt äter genom (även svenskt) kött, tror du?

Fattar inte denna hangup vissa veggomotståndare har på soja. Idag finns det dessutom mänger av "köttsubstitut" baserat på annat än soja; solrosfrön, lupin, vete (seitan), bovete, ärtprotein osv.

Precis, hur många lever på bara soja?
Jag har upptäckt pease nu. Så himla gott, gjort på ärtor 😁
 
Ny tråd efter uppmaning av moderator:

Det här med att försöka få vegetariska rätter att efterlikna ovegetariska har jag lite svårt att förstå vitsen med. Alltså att t.ex hitta ett substitut till knaperstekt bacon förstår jag nyttan med. Men att griljera en kålrot för att den ska likna en julskinka förstår jag inte alls. Vad har ni andra för synpunkter i ämnet?

Jag förstår inte heller det där riktigt, har ätit en del vegetariskt både "riktiga" rätter och "hittepåkött". Det absolut godaste är rätter som är vegetariska från början, köttsubstitut smakar fel tycker jag. Som exempel åt jag en vegansk köttgryta där "köttet" bestod av rödbetor, jag tycker mycket om rödbetor men dessa var prossessade på något vis så konsistensen var helt fel. Antar att tanken var att det skulle påminna om kött, vilket det inte gjorde för mig.

Nu får jag väl hela veganligan på mig men vill man äta något som smakar kött tycker jag att det ska vara just kött, det behöver inte innebära att köttet kommer från ett plågat djur. Har man valt att vara vegetarian/vegan tycker jag att man ska stå sitt kall hela vägen och inte låtsas.
 
Jag förstår inte heller det där riktigt, har ätit en del vegetariskt både "riktiga" rätter och "hittepåkött". Det absolut godaste är rätter som är vegetariska från början, köttsubstitut smakar fel tycker jag. Som exempel åt jag en vegansk köttgryta där "köttet" bestod av rödbetor, jag tycker mycket om rödbetor men dessa var prossessade på något vis så konsistensen var helt fel. Antar att tanken var att det skulle påminna om kött, vilket det inte gjorde för mig.

Nu får jag väl hela veganligan på mig men vill man äta något som smakar kött tycker jag att det ska vara just kött, det behöver inte innebära att köttet kommer från ett plågat djur. Har man valt att vara vegetarian/vegan tycker jag att man ska stå sitt kall hela vägen och inte låtsas.
Nej för djuren somnar in fridfullt hemma på gården med en maskros i munnen. Det är inte möjligt att föda upp djur för slakt utan att de plågas. Och skulle det vara möjligt, så hade köttet varit så dyrt att ingen hade haft råd att köpa det.

Och ”stå sitt kall”? Vad menar du?
 
Nej för djuren somnar in fridfullt hemma på gården med en maskros i munnen. Det är inte möjligt att föda upp djur för slakt utan att de plågas. Och skulle det vara möjligt, så hade köttet varit så dyrt att ingen hade haft råd att köpa det.

Och ”stå sitt kall”? Vad menar du?

Nja, jag äter griskött som kommer från min kompis linderödsgrisar - de har det jättebra på alla sätt, de får både vanligt grisfoder men också frukt, grönt och bröd från en lokal ICA - de bor i box på vintern med utgång till liten hage, på sommaren bor de i stora hagar med egna kojor. Jag äter nötkött från en lokal bonde och blir lika chockad varje gång jag får fakturan. Senast så köpte jag 20 kilo varav 10 kilo köttfärs resten styckdetaljer alla bitar inkl biff och filé för 137 kr/kg.
 
Allting har sitt pris. både i form av pengar och i form av hur man påverkar djur o växter/ miljö.
Jag anser att vi även ska hålla de delar av odlingslandskapet öppet där inga tröskor kan gå fram.
Ängs o hagmarkerna utgör en viktig biotoptyp för både växter o djur. Och att då som biprodukt erhålla ett så bra livsmedel som de animalieprodukterna därifrån utgör, är en ren bonus. Jag undviker kött från djurindustrin, dvs gris o kyckling etc. Men kött från de djur som knallar omkring i våra hagar och har det bra, fram till slakt har jag ingenting emot. De veganer/vegetarianer som vill att vi ska sluta med verksamheten undviker ofta nogsamt att ta ställning till hur vi ska hantera de extremt värdefulla biotoperna som våra ängs, hag o andra naturbeten utgör.
 
Där tycker jag att det konstiga är att kalla det "mjölk".
Kommer jag ihåg fel eller blev det något tjafs kring att det i stället ska heta havredryck och sojadryck nu för tiden?
Oatlys produkter heter väl ikaffe och imat etc? Inte mjölk? Jag kallar det dock mjölk för enkelhetens skull. Havremjölk, komjölk, mandelmjölk, getmjölk osv.
 
Jag har en annan erfarenhet som sagt men funderar på om det kan bero på förståelse för allergier? Om du är mjölkproteinallergiker så KAN du inte konsumera mjölkprodukter utan är hänvisad till ersättningsprodukter. Ungefär som den glutenfria hyllan. Men det är kanske störande att ickeallergiker väljer ”fejkalternativet”?
Jag är laktosintolerant, så jag tycker att jag borde passera i så fall.

Men jag har mött kommentarer om hur dumt det är att jag använder havremjölk pga komjölkens bättre näringsvärden samt att havremjölk skulle vara ungefär som att reda kaffet.
 
En sak jag har svårt att förstå är att när man äter kött så är det viktigt för många (och uppmuntras) att köpa svenskt kött för att dels minska klimatpåverkan av transporterna men också för att gynna svenska lantbrukare. Men när det gäller köttsubstitut är det fullt accepterat (och anses bra för miljön eftersom det ersätter kött) att välja importerat sojaprotein. Det förstår jag inte. Varför är det inte viktigt att välja svenskt vegetariskt protein?

Häromdagen hade min lokala butik provsmakning av en massa olika produkter, med inriktning på julmat. En av produkterna var en vegetarisk färs som de gjort till en liten "pannbiff". Jag smakade och den smakade gott. Smakade svamp. Det älskar jag! Tänkte att det här kan jag kanske köpa nån gång. Sen frågade jag vad den var gjord av och den var gjord av soja. Då är det direkt nej tack. Jag äter hellre svenskt kött än importerad soja. Synd, för den smakade gott...
Klimatbelastningen blir ändå lägre på vegetarisk diet än köttbaserad.

Sen består alltså många av substituten av annat än soja, som vi är flera som har förklarat redan.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 522
Senast: Imna
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 318
Senast: help_me
·
D
Träning Alltså, jag har tänkt att börja med lite NH eller NH-liknande träning. Jag har läst en massa om det av olika tränare, och jag tycker det...
Svar
3
· Visningar
793
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vem hjälper hjälparen?
  • Trött och arg
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp