Varför försöka efterlikna traditionella kötträtter?

Miran

Trådstartare
Ny tråd efter uppmaning av moderator:

Det här med att försöka få vegetariska rätter att efterlikna ovegetariska har jag lite svårt att förstå vitsen med. Alltså att t.ex hitta ett substitut till knaperstekt bacon förstår jag nyttan med. Men att griljera en kålrot för att den ska likna en julskinka förstår jag inte alls. Vad har ni andra för synpunkter i ämnet?
 
Jag är varken vegetarian eller vegan men har inga problem att förstå det faktiskt. En vegan som jag följer på YT beskrev det ganska bra tycker jag, bara för att man valt att inte äta kött så betyder inte det att man automatiskt tycker kött är äckligt, eller att man aldrig någonsin saknar en specifik rätt med kött i. Det kan vara smaken man saknar eller så är det kopplat till ett minne.

Dessutom tog hon upp det faktum att det antagligen är betydligt lättare att få en som inte är vegetarian att välja "vegetarisk köttfärs" än "malda kryddade ärtor" eftersom man helt enkelt känner igen det.
 
Jag ska dessutom själv försöka äta mer vegetariskt och japp, det är absolut det som är mest likt kött som jag lär gå på. Inte för att det måste smaka kött utan för att jag inte är nån mästerkock och således antagligen har större chans att lyckas med något där jag bara kan byta ut köttet mot något köttsubstitut, och gissningsvis är det då också större chans att jag gör om det och inte bara tänker "nä, det är inte gott med vegetariskt" tror rätt många ligger ungefär på min nivå i matlagning
 
Men nu i jultider är det många traditionella kötträtter som ska imiteras med vegetariska . Som griljerad kålrot eller kanske revbensspjäll av kanelstänger. :)

Jag tycker att vegetariska rätter borde kunna vara attraktiva av sig själva. Jag menar att det torde gå att göra något godare av en kålrot än att griljera den.

Däremot att t.ex försöka hitta ostsubstitut om man är vegan känns mycket mer rimligt.
 
J
Ny tråd efter uppmaning av moderator:

Det här med att försöka få vegetariska rätter att efterlikna ovegetariska har jag lite svårt att förstå vitsen med. Alltså att t.ex hitta ett substitut till knaperstekt bacon förstår jag nyttan med. Men att griljera en kålrot för att den ska likna en julskinka förstår jag inte alls. Vad har ni andra för synpunkter i ämnet?
En del gillar kött men ogillar att vi föder upp djur.

Sen har jag svårt att se skillnad på julskinka och bacon.
 
Men nu i jultider är det många traditionella kötträtter som ska imiteras med vegetariska . Som griljerad kålrot eller kanske revbensspjäll av kanelstänger. :)

Jag tycker att vegetariska rätter borde kunna vara attraktiva av sig själva. Jag menar att det torde gå att göra något godare av en kålrot än att griljera den.

Däremot att t.ex försöka hitta ostsubstitut om man är vegan känns mycket mer rimligt.

En del gillar griljerad kålrot. En del tycker det är kul att göra veganska varianter av traditionella rätter.
 
Eftersom jag själv inte är vegetarian köper jag aldrig köttsubstitut, vill jag äta en kötträtt använder jag äkta vara så att säga. Däremot har jag full förståelse för att personer som inte äter kött alls av etiska skäl också kan vilja äta klassiska kötträtter, och för dem fyller säkert substituten en funktion.

Jag äter mycket vegetariskt just för att många vegetariska rätter är väldigt goda, men på julen vill jag ha julskinka. Det är inte jättekonstigt att vegetarianer också vill det, fast utan att döda någon gris.
 
Jag äter sällan typiska köttsubstitut, jag har aldrig gillat kött. Men vissa tycker jag är goda och det är praktiskt när man ska äta med en "inbiten köttis" att kunna laga "köttfärssås" på sojafärs som även blandkostaren gillar.

Tycker det är bra att det kommer mer och mer alternativ för den som av olika skäl inte vill äta animalier men som ändå vill ha produkter som liknar ost/kött/mjölk etc. Men jag har förstått att det nästan är provocerande för vissa, oklart varför?
 
Griljerar inte kålrot för att lura mig själv att det är skinka, gör det för att det är en lite kul tvist på julbordet. Det smakar ju absolut inte skinka, det är ju bara formen och hur man serverar som är snarlikt. Vill jag ha smaken av skinka äter jag veg substitut-påläggsskinka.
 
Dessutom tog hon upp det faktum att det antagligen är betydligt lättare att få en som inte är vegetarian att välja "vegetarisk köttfärs" än "malda kryddade ärtor" eftersom man helt enkelt känner igen det.
Det där ser jag som den enda riktigt stora fördelen med att göra "låtsaskött" på något vis. Jag minns att när jag skulle börja äta vegetariskt så kändes det lätt med just sojakorv och qournfärs, för att det var precis som att äta vanlig korv eller köttfärs. När jag väl fått in vanan av sådan mat, då blev det lättare att upptäcka och utforska annan vegetarisk mat.

För vissa kanske sådant inte behövs, men i min familj är det där med matlagning något så ovanligt att jag ibland undrar hur vi alls överlever och när jag var yngre sågs det där med vegetarisk mat som något jättekonstigt och potentiellt farligt (näringsbrist osv :meh: ) av i princip alla i min närhet. Skolan ville INTE låta någon smaka vegetarisk mat "bara för sakens skull", utan vegetarisk mat fick man som specialkost om man hade intyg från föräldrar på att man var vegetarian. (och att äta ibland vegetariskt, ibland kött, det var också fullständigt uteslutet) Det var först för ca 5-6 år sedan som det började kännas lätt att äta vegetariskt. Innan var "vegetarisk köttfärs", "vegetarisk korv" och annat guld värt.
 
Ny tråd efter uppmaning av moderator:

Det här med att försöka få vegetariska rätter att efterlikna ovegetariska har jag lite svårt att förstå vitsen med. Alltså att t.ex hitta ett substitut till knaperstekt bacon förstår jag nyttan med. Men att griljera en kålrot för att den ska likna en julskinka förstår jag inte alls. Vad har ni andra för synpunkter i ämnet?
Jag tänker många olika saker om det där. Jag har fått lära mig någonstans att en hel del av de vegetariska köttsubstitut som finns i den asiatiska matlagningen, har att göra med att vanligt folk skulle slippa känna sig dumma när munkar (eller andra religiösa) fastade, och därför äter de som fastar gärna mat som liknar köttätarnas mat.

Sen tänker jag att det faktum att man vill äta vegetariskt inte nödvändigtvis betyder att man är varmt intresserad av att experimentera med mat och hitta på nya kreativa rätter, utan man vill gärna även framgent äta som man är van.

Mat är ju också kulturarv. Att vara vegetarian är inte att plötsligt bli av med sin kulinariska bakgrund.

Sen tycker jag personligen att det är lite kul. Just när det gäller julmat, så tycker jag ändå inte att den är särskilt upphetsande, så då laborerar jag gärna med vegana varianter som en liten lek.
 
Jag äter sällan typiska köttsubstitut, jag har aldrig gillat kött. Men vissa tycker jag är goda och det är praktiskt när man ska äta med en "inbiten köttis" att kunna laga "köttfärssås" på sojafärs som även blandkostaren gillar.

Tycker det är bra att det kommer mer och mer alternativ för den som av olika skäl inte vill äta animalier men som ändå vill ha produkter som liknar ost/kött/mjölk etc. Men jag har förstått att det nästan är provocerande för vissa, oklart varför?
Jag har också noterat att det är lite provocerande, jag fattar inte varför.
 
Jag är varken vegetarian eller vegan men har inga problem att förstå det faktiskt. En vegan som jag följer på YT beskrev det ganska bra tycker jag, bara för att man valt att inte äta kött så betyder inte det att man automatiskt tycker kött är äckligt, eller att man aldrig någonsin saknar en specifik rätt med kött i. Det kan vara smaken man saknar eller så är det kopplat till ett minne.

Dessutom tog hon upp det faktum att det antagligen är betydligt lättare att få en som inte är vegetarian att välja "vegetarisk köttfärs" än "malda kryddade ärtor" eftersom man helt enkelt känner igen det.
Exakt så!!
 
Men nu i jultider är det många traditionella kötträtter som ska imiteras med vegetariska . Som griljerad kålrot eller kanske revbensspjäll av kanelstänger. :)

Jag tycker att vegetariska rätter borde kunna vara attraktiva av sig själva. Jag menar att det torde gå att göra något godare av en kålrot än att griljera den.

Däremot att t.ex försöka hitta ostsubstitut om man är vegan känns mycket mer rimligt.
Då kan jag rekommendera en julafton med indisk mat! Vi har ätit det de senaste tre jularna och det är sagolikt gott - massor av smak, doft och färg och superenkelt att göra helveganskt. Man behöver bara släppa taget om det där med sill och skinka och syltor. Och göra en ny "tradition".
 
För ett tag sen åt dottern och jag burgare gjorda på Beyond Meat på ett hotell, och det var riktigt läskigt. Det var SÅ likt riktigt kött i både konsistens, färg och smak, att jag nästan tvivlade på att det var veganskt. Många köttfärssubstitut är ju allt annat än kopior av kött, men detta var förbaske mig som äkta vara. Till och med lite "blodigt". Väldigt, väldigt gott, men för en som inte ätit kött på länge, var det en märklig upplevelse, inte helt positiv. Men för den som vill börja äta vegetariskt/veganskt men saknar burgare, är det perfekt.
 
Tycker det är bra att det kommer mer och mer alternativ för den som av olika skäl inte vill äta animalier men som ändå vill ha produkter som liknar ost/kött/mjölk etc. Men jag har förstått att det nästan är provocerande för vissa, oklart varför?
Jag tror det kan vara ett sätt för den provocerade att "ge igen" lite, ge svar på tal ungefär och kunna sätta dit den töntige veganen med ett -Vad sa du NU då? Om man inte har andra argument att komma med.
 
Jag tycker att vegetariska rätter borde kunna vara attraktiva av sig själva. Jag menar att det torde gå att göra något godare av en kålrot än att griljera den.
Ärligt talat går det att göra väldigt mycket som är godare med skinkan från en död gris än att lägga fram den som en stor klump på julbordet. (Julmat handlar inte om vad som är gott, det handlar om något annat. :) )
 
Jag har varit vegetarian i snart 20 år. Jag blev det i samma era som quorn och liknande produkter "uppfanns" och för mig där och då var det väldigt underlättande. Jag kommer från en jägarsläkt och detta var i deras ögon ett uppror mot allt :meh: Köttsubstituten har hjälpt både mig och min släkt vid gemensamma måltider, det har varit enkelt om de velat handla hem nåt, och jag har kunna göra nåt liknande vad alla andra äter som passar till samma tillbehör osv.

Fö tycker jag att bullar, biffar och korv är praktiska format för mat. Oavsett det är kött, inälvor eller veggo så håller det liksom ihop ingredienserna på ett bra sätt :)
 
Då kan jag rekommendera en julafton med indisk mat! Vi har ätit det de senaste tre jularna och det är sagolikt gott - massor av smak, doft och färg och superenkelt att göra helveganskt. Man behöver bara släppa taget om det där med sill och skinka och syltor. Och göra en ny "tradition".

Jag tar gärna emot lättlagade tips :)
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 212
Senast: Imna
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 292
Senast: help_me
·
D
Träning Alltså, jag har tänkt att börja med lite NH eller NH-liknande träning. Jag har läst en massa om det av olika tränare, och jag tycker det...
Svar
3
· Visningar
791
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp