Varför försöka efterlikna traditionella kötträtter?

Men nu i jultider är det många traditionella kötträtter som ska imiteras med vegetariska . Som griljerad kålrot eller kanske revbensspjäll av kanelstänger. :)

Jag tycker att vegetariska rätter borde kunna vara attraktiva av sig själva. Jag menar att det torde gå att göra något godare av en kålrot än att griljera den.

Däremot att t.ex försöka hitta ostsubstitut om man är vegan känns mycket mer rimligt.

Jag är inte vegetarian....

När jag tillagar falukorv sju dagar i rad... för att det är det enda jag har hemma, uppskattar jag att få variera det på sju olika sätt i stället för att bli ifrågasatt..

När jag tillagar köttfärs, likaså...

Man kan göra mkt av köttfärs, falukorv, kyckling, bacon, fisk med mera som vi andra får göra hur mkt vi vill utan att bli ifrågasatta.

Varför kan då vegetarianer inte få variera sina maträtter utan att bli ifrågasatta?

Jag har flera vänner som griljerar sina grönsaker, rotfrukter, osv... vilken tid på året som helst och inte just för att efterlikna något annat matnyttigt.


Ha en fin kväll.
 
Jag har mött kommentarer om havremjölk som tyder på att det provocerar på liknande vis som köttsubstitut.

Det är jättemärkligt. Jag kan visserligen bli provocerad av att Oatly fortfarande försöker måla upp en bild av sig själva som en underdog vars produkter är helt oproblematiska, men det finns ju annan havremjölk att köpa. Havremjölk kan man ju dessutom tillverka själv om man vill, det är svårare att ha en egen ko hemma.
 
Jag har då hittills inte ätit något vegetariskt alternativ som är ens i närheten av kött i fråga om smak/textur. Inget fel i det och heller inget konstigt med att det är så, men för mig håller alltså inte det argumentet riktigt.

Det beror nog på vad man gillar för typ av kött.
Jag äter mest färs, korv eller kyckling i pasta typ.
Inga blodiga biffar och den typen.
 
Det är jättemärkligt. Jag kan visserligen bli provocerad av att Oatly fortfarande försöker måla upp en bild av sig själva som en underdog vars produkter är helt oproblematiska, men det finns ju annan havremjölk att köpa. Havremjölk kan man ju dessutom tillverka själv om man vill, det är svårare att ha en egen ko hemma.
Haha ja jag stör mig också men det smakar så gott så jag kan inte låta bli att köpa.
 
Det är jättemärkligt. Jag kan visserligen bli provocerad av att Oatly fortfarande försöker måla upp en bild av sig själva som en underdog vars produkter är helt oproblematiska, men det finns ju annan havremjölk att köpa. Havremjölk kan man ju dessutom tillverka själv om man vill, det är svårare att ha en egen ko hemma.
Jag stör mig lite på coolheten, eller vad vi ska kalla det. Men jag tycker att ikaffe är bra i kaffet. Trevligare än laktosfri komjölk.
 
Åh, jag stör mig också på oatley som företag, men med både mjölkproteinallergi och sojaallergi i familjen blir det svårt att bojkotta dem helt...
 
Nu hör jag till de vegetarianerna som inte äter något som har struktur eller smak av kött men jag kan inte låta bli att undra, du tycker att de som väljer bort kött för djurens skull ska avstå köttsmaken hela vägen och "stå sitt kall" (vad nu det betyder?). Jag kan inte låta bli att undra om du som köttätare står för det och dödar djuret du ska äta själv? Betalar du vad det faktiskt kostar att föda upp djur som inte lider överhuvudtaget? Står du för ditt köttätande och avlivar djuret som behöver dö i förtid och inte har lidit innan hen blir din mat, slaktar och styckar du ditt kött själv?

Diskussionen vegetarian-köttätare är så vansinnigt löjlig. Inbitna köttätare som bara ser sitt behov av kött anser sig ha rätt att klanka ner på de som avstår för att djur ska slippa plågas och dö i förtid.
Var istället glad att andra väljer bort kött så att du och andra som vill ha kött kan fortsätta äta det utan att miljöpåverkan blir så extrem som den hade blivit om alla hade valt att äta kött.

Ja, jag har själv fött upp, avlivat och slaktat djur. Köpte så sent som förra veckan månaden en hel (slaktad)gris direkt från uppfödaren, en gris som levt sitt korta liv som utegris på en liten gård och även fick avsluta sitt liv där. Så ja, jag betalar gladeligen vad det faktiskt kostar med djurvänligt kött. En stor del av köttet jag äter är dessutom vilt. Jag äter kött med gott samvete, kött som inte har gjort negativ påverkan på miljön. Att du och många andra har valt att bli vegetarianer/veganer är väl bra för er. Ni har gjort ett val, jag har gjort mitt. Tycker bara att man inte är riktigt "hardcore" om man vill äta en massa köttsubstitut, men det är inget jag egentligen tycker är viktigt, bara lite löjligt liksom.
 
Ja, jag har själv fött upp, avlivat och slaktat djur. Köpte så sent som förra veckan månaden en hel (slaktad)gris direkt från uppfödaren, en gris som levt sitt korta liv som utegris på en liten gård och även fick avsluta sitt liv där. Så ja, jag betalar gladeligen vad det faktiskt kostar med djurvänligt kött. En stor del av köttet jag äter är dessutom vilt. Jag äter kött med gott samvete, kött som inte har gjort negativ påverkan på miljön. Att du och många andra har valt att bli vegetarianer/veganer är väl bra för er. Ni har gjort ett val, jag har gjort mitt. Tycker bara att man inte är riktigt "hardcore" om man vill äta en massa köttsubstitut, men det är inget jag egentligen tycker är viktigt, bara lite löjligt liksom.
Hardcore vadå? Jag förutsätter att du är hardcore köttätare och därmed äter allt kött rått direkt från benet och inte tramsar runt och tillagar det innan. Det känns ju inte riktigt hardcore nu när du ändå bestämt dig för att äta kött...
 
Ja, jag har själv fött upp, avlivat och slaktat djur. Köpte så sent som förra veckan månaden en hel (slaktad)gris direkt från uppfödaren, en gris som levt sitt korta liv som utegris på en liten gård och även fick avsluta sitt liv där. Så ja, jag betalar gladeligen vad det faktiskt kostar med djurvänligt kött. En stor del av köttet jag äter är dessutom vilt. Jag äter kött med gott samvete, kött som inte har gjort negativ påverkan på miljön. Att du och många andra har valt att bli vegetarianer/veganer är väl bra för er. Ni har gjort ett val, jag har gjort mitt. Tycker bara att man inte är riktigt "hardcore" om man vill äta en massa köttsubstitut, men det är inget jag egentligen tycker är viktigt, bara lite löjligt liksom.
Vet du hur viltet dör när man skjuter det? Tror du att döden är ögonblicklig?

Varför är det löjligt att säga nej tack till det t ex?
 
Hardcore vadå? Jag förutsätter att du är hardcore köttätare och därmed äter allt kött rått direkt från benet och inte tramsar runt och tillagar det innan. Det känns ju inte riktigt hardcore nu när du ändå bestämt dig för att äta kött...

Förtydligar att jag tycker inte frågan om köttsubstitutens vara eller inte vara är viktigt, ni och alla andra äter givetvis vad ni vill, tycker bara det är lite fånigt att låtsas att det är kött när det egentligen är vegetariskt.
 
Tofu är ju inte EN produkt. Det går inte att jämföra japansk "silken tofu" med den thailändska friterade eller den kinesiska fermenterade. Häromdagen åt jag rökt tofu, det smakade ganska likt rökt ost tyckte jag. Men du kanske tänker på den vanliga (typ kung markatta), lite gråaktiga som ibland kallas för "firm tofu"?
Ja precis. Jag var otydlig. Jag tänker på konsistensen hos den vanliga lite gråaktiga typen av tofu.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 212
Senast: Imna
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 292
Senast: help_me
·
D
Träning Alltså, jag har tänkt att börja med lite NH eller NH-liknande träning. Jag har läst en massa om det av olika tränare, och jag tycker det...
Svar
3
· Visningar
791
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp