Varfor gor de sahar och hur ska jag orka?

micaelathegreat

Trådstartare
Jag och min pojkvan ska ha barn i januari. Det var ett noga overtankt beslut och vi ar mycket glada och forvantansfulla. Vi ar givetvis medvetna om att vara liv kommer att forandras och att saker vi har gjort tidigare inte kommer att vara mojliga men vi vill ha barn och forandringarna hor ju till.

Min pojkvans familj verkar dock finna stort noje i att "skrammas" och retas och forklara for oss att nu ar vara liv minsann slut. Det ar med illa dold skadegladje (later det oftast som) vi far hora att nu ar det slut pa sovmorgnar, slut pa god nattsomn, min kropp kommer att ga at helvete, vart forhallande kommer att lida, vart barn kommer att bli en plaga for det var min pojkvan nar han var liten (!), och for att inte tala om att jag kommer att fa en chock nar jag ska foda for det ar minsann det varsta jag kommer att uppleva i hela mitt liv. Jag vill inte prata mer om graviditet med den har sidan av familjen men det ar svart att undvika da vi bor med dem tills vi flyttar, tack och lov, till Stockholm i oktober.

Jag far hora att jag ar alldeles for forsiktig med min mathallning (foljer min lakares formaningar och Livsmedelsverkets rad for gravida), att jag ar lite konstig som vill vara foraldraledig och att jag bara ska vanta och se, jag kommer att sla mina barn jag ocksa! Har lamnar man som regel sina barn till barnomsorgen nar de ar 6 veckor gamla och aven om aga ar olagligt sa ar det mer regel an undantag att foraldrarna slar sina barn. Min pojkvan och jag ar helt overens om att vi ska vara hemma sa lange som mojligt och att vi absolut inte ska sla vart barn. Min pojkvans mamma vantade dessutom till 7:e manaden med att ga till doktorn nar hon var gravid med sin tredje (hon visste ju att hon var gravid sa det var ju ingen poang att ga dit :grin:) sa hon tycker att jag ar alldeles for pjoskig och att jag t.ex. borde ata precis vad jag vill, HON gjorde det och hennes barn lever ju.

Min pojkvan star pa min sida och sager at henne och de ovriga men de tycker att jag ar alldeles for kanslig och att jag borde slappna av. Jag har forsokt men det gar inte nar de fortsatter att bete sig sahar, jag ser inte det roliga i det de sager och det far mig bara att ma jattedaligt och nojja over forlossning, min vikt, osv osv. Samtidigt sa blir jag sa ledsen pa hela situationen. Vill de inte att vi ska vara lyckliga och glada och forvantansfulla?

Innan jag blev gravid kom jag ratt bra overens med min svarmor och hennes partner men nu vill jag bara vara sa langt ifran dem som mojligt.

Vad gor man? Hardar ut? Tar diskussionen och ar den kansliga, larviga svenska tjejen igen?

(Det blev lite gnalltrad av det men jag kanner att jag maste ventilera lite. Ber om ursakt for eventuellt rorigt inlagg, lite mycket kanslor. Jag vill inte ventilera for mycket till min mamma, hon blir sa ledsen och orolig for mig om jag inte ar lycklig nu nar jag ar pa andra sidan jorden. :))
 
Sv: Varfor gor de sahar och hur ska jag orka?

Har du möjlighet att hålla dig undan ett tag? Slippa höra kommentarerna? Iaf var jag extra känslig när jag var gravid och inte orkade jag fräsa ifrån heller (vad gott det nu gjort). Det enklaste var helt enkelt att hålla sig undan så mycket det gick och inte höra kommentarerna.

Eller så kontrar du med "Ja, jag är en fjantig Svensk flicka" gärna med överdrivet svengelskt uttal :-)
 
Sv: Varfor gor de sahar och hur ska jag orka?

Det låter som om de tyckte att barn och barnafödande var det dummaste de har gjort i sitt liv?!

De kanske känner sig misslyckade och tycker att ni också borde misslyckas för annars är ju ni bättre än dem!

Försök se det som att din svärmor berättade om något helt annat, t.e.x det dumma att ställa sig i ett bålgetingbo och hoppa.
Se det som något som är hennes stora sorg att hon misslyckades med och se det som att hon vill berätta så att ni slipper göra misstagen.

Förmodligen har hon låg självkänsla och är rädd för att hon har uppfostrat sin son till en dålig blivande pappa.

Tänk dej att du tröstar henne istället.

Berätta om dina drömmar tankar och funderingar och när hon kommer med sina neggationer så besvara dem med -tack för att du berättar om alla fällor så att vi slipper ramla i dem.
Då blir hon antingen arg eller tyst, i vilket fall så har du fått en reaktion, en reaktion som hon kommer fundera över och kanske får hon upp ögonen för att det faktiskt inte är hon som ska ha barn igen utan det är ett nytt liv för nya, andra människor.
Kanske kan hon då slappna av, för det är inte du som behöver släppa dina tankar utan hon.

Skickar dej massor av pepp och tröstkramar och ta ingen skit utan säg ifrån om de kränker dej för det har de ingen rätt att göra men prova att vända på allt och se vad för reaktion som kommer.
Tänk på att oavsett vad du har för känslor så har du rätt att känna dem, vad de tycker spelar ingen roll.
 
Senast ändrad:
Sv: Varfor gor de sahar och hur ska jag orka?

Jag far hora att jag ar alldeles for forsiktig med min mathallning (foljer min lakares formaningar och Livsmedelsverkets rad for gravida), att jag ar lite konstig som vill vara foraldraledig och att jag bara ska vanta och se, jag kommer att sla mina barn jag ocksa! Har lamnar man som regel sina barn till barnomsorgen nar de ar 6 veckor gamla och aven om aga ar olagligt sa ar det mer regel an undantag att foraldrarna slar sina barn. Min pojkvan och jag ar helt overens om att vi ska vara hemma sa lange som mojligt och att vi absolut inte ska sla vart barn.

Verkligen jättetråkigt med en familj som nästan förstör hela upplevelsen, även om de inte säkert är med mening.
Jag hade fräst ifrån som bara den men det är ju jag. Alla har det inte i sig och då vet jag inte riktigt vad man ska göra.

Men det med att vara hemma är nog mycket en kulturgrej. Vi tycker det är självklart att vara hemma jättelänge med våra barn medan det är lika självklart i (de flesta?) andra länder att inte vara det.

Säg ifrån ordentligt tycker jag! Och funkar inte det få du kanske gå på den "känsliga svenska tjejen-rollen" och gråta en skvätt och säga att du blir jätteledsen.
 
Sv: Varfor gor de sahar och hur ska jag orka?

Men lilla gumman, vad trist att de inte har bättre förstånd! Din pojkvän verkar ju åtminstone vara på din sida, och de andra tystnar nog sen när de får se att det var du som hade rätt. :devil: Stå på dig! :bow: Det är de som är helt fel ute, inte du.

Tröstekram!
 
Sv: Varfor gor de sahar och hur ska jag orka?

Jag far hora att jag ar alldeles for forsiktig med min mathallning (foljer min lakares formaningar och Livsmedelsverkets rad for gravida), att jag ar lite konstig som vill vara foraldraledig och att jag bara ska vanta och se, jag kommer att sla mina barn jag ocksa! Har lamnar man som regel sina barn till barnomsorgen nar de ar 6 veckor gamla och aven om aga ar olagligt sa ar det mer regel an undantag att foraldrarna slar sina barn.
:eek::eek::eek::crazy:

Stort grattis till er!
Ja livet kommer förändras. På väldigt många sätt, men på positiva sätt.
Ni kommer vakna på morgonen och det första ni ser är erat lilla barn som är det finaste ni kan få. Då gör det inte så mycket om man får gå upp kl fyra på morgonen tex. Dessutom är ni två och kan ju ge varandra sovmorgnar och egentid.
Livet tar inte slut, det bara fortsätter på ett annat mycket innehållsrikare sätt.

Jag tycker det dina svärföräldrar gör är grymt oförskämt och respektlöst mot er båda.
 
Sv: Varfor gor de sahar och hur ska jag orka?

Säg till ordentligt och bry dig inte om ifall de tycker du är känslig. Det är totalt irrelevant! De har ingen rätt att såra dig oavsett din "känslighetsgrad"! Om de inte har något vettigt att säga kan de hålla kakhålet stängt.

Kan de inte knipa näbb när du är med får du försöka hålla dig undan. Du behöver inte vara finkänslig, låt dem få veta att du medvetet håller dig borta från dem eftersom de inte kan bete sig som folk.
 
Sv: Varfor gor de sahar och hur ska jag orka?

Usch vad tråkigt att de beter sig så! Att vara gravid är ju så spännande och man är så förväntansfull så det är synd om de ska förstöra den härliga upplevelsen.

Du har ju försökt att inte ta åt dig och att ignorera det hela, och om det nu inte går så säg till dem på skarpen! Man är extra känslig när man är gravid och det gör ingenting om du skulle börja gråta eller så när du säger till dem... det kanske ger lite mer effekt till och med? Det är ju bra att du har din pojkvän som stöttar dig och att ni ska flytta till Sverige inom kort, men om du tycker att situationen är outhärdlig och för jobbig för att ignorera, då måste ni sätta er ner tillsammans och prata om det ordentligt!

Och så för att uppmuntra lite...

Att vara gravid och föda barn var det häftigaste jag varit med om i hela mitt liv, för att inte tala om livet som mamma! Så lycklig som jag är nu har jag aldrig varit tidigare, och inte heller så avslappnad och utsövd. Livet tar inte slut för att man får barn, det är precis tvärtom. Livet tar en ny vändning och blir annorlunda men underbart! Jag tycker inte att jag har fått ändra på särskilt mycket i mitt liv. My är visserligen bara drygt fem månader, men så mycket tid som jag har nu har jag aldrig haft tidigare och jag tycker att jag kan göra i princip allt jag vill, det krävs bara lite extra planering och saker tar lite längre tid än vad det gjorde tidigare.

My är ett "lätt barn" som är nöjd och glad för det mesta, och man kan ju inte räkna med att alla barn är så, det begriper jag också. Men jag lovar att man löser det hur det än blir och att den lycka och kärlek man känner överväger allt jobbigt. Sovmornar kan man ju lösa, man får väl bara ta varannan morgon eller varannan helgmorgon om din pojkvän jobbar hela veckorna. Min man är brandman och har lite oregelbundet schema, så det brukar oftast fungera att ta varannan morgon för oss, och det är toppenbra!

Håll ut där borta och försök putta undan de där dumma kommentarerna ifrån dig. Du är just nu med om ditt livs resa och påväg mot ditt livs upplevelse, tänk så istället och njut av denna tiden!

//Julia
 
Sv: Varfor gor de sahar och hur ska jag orka?

Du kan hälsa dina svärisar att du har en "kompis" som har tokont i ryggen för att hon sovit för länge då hennes 4 månaders son inte ville gå upp förens strax efter 10 idag... ;) Så man kan visst få sovmorgnar!!

Jättebra att din pojkvän står på din sida! Svärisarna har faktiskt ingenting med det att göra. Det är du och barnafadern som är gravida. Det är ni som ska bli föräldrar. De ska bli farföräldrar. De ska stötta er och skämma bort bebis när hen kommer!

Jag tycker du fått bra råd i inläggen ovan så jag har inte så mycket att tillägga.
(mer än att de om de fortsätter vara "dumma" får betala min resa till Down Under så kan jag komma och skälla lite på dem och passa på att se Australien under tiden. ;) )
 
Sv: Varfor gor de sahar och hur ska jag orka?

Tack sa otroligt mycket for pepp och stod! Det kanns jattskont att lasa era inlagg, kanner mig inte lika "ensam" nu.

Madick: Ja, jag forsoker att halla mig pa vart rum nar jag ar hemma. Sa trakigt bara att det ska behova vara sa.

TinyWiny: Sa kan det mycket val vara! Hon fick sina barn mycket tidigt och med en man som inte tog nagot ansvar alls. Jag vet att hon har fatt kampa jattemycket sa hon ar formodligen radd att vi ska fa kampa lika hart. Det hon glommer ar att min pojkvan inte ar som sin pappa utan en bra kille som kanner ett jattestort ansvar att ta hand om mig och vart barn. Jag har forsokt nagra ganger att "saga emot" pa ett vanligt satt men hon verkar inte riktigt lyssna. Eller sa reagerar hon med ett overseende leende, typ 'vanta ni bara'. Jag ska forsoka gora som du tipsade om och se om det fungerar battre, jag kanske maste vara lite mer "diplomatisk".

Minna86: Jag ar nog en sadan som tycker att det ar lite svart att frasa ifran. Jag har gjort det ett par ganger i livet nar jag tycker att folk har varit direkt oforskamda men i just det har fallet ar det sa svart. Vi bor ju som sagt ihop och sa kanns det lite knepigt nar de havdar att de skamtar och att jag borde slappna av lite. Da kanner jag mig jattedum som tar at mig, aven om jag verkligen tycker att de gar for langt.

Meriona: Tack, det varmde verkligen! Det ar val gravidhormonerna men ditt inlagg fick mig nastan att grata. :p Tack igen!

Mirre: Ja, jag vet, jag blev ocksa chockad nar jag sag hur vissa saker ar har. Det ar en kulturkrock och det du citerade ar det jag har svarast att acceptera.

Sol: Tack! Jag kanner mig bara sa larvig ibland men jag antar att det beror pa att jag lyssnar pa dem liiite for mycket. Ska forsoka ignorera.

Freyja_bus: Ah, vad glad jag blev av att lasa ditt inlagg! Det ar ju sa jag tanker mig att det ska vara. Givetvis vet jag att det kan bli precis hur som helst men det kanns som att jag borde ha ratt att ha mina forhoppningar och forvantningar. Jag lovar, jag ska njuta sa mycket som mojligt!

MittNyaJag: Haha, det later helt underbart ju. (Aven om ryggont inte ar sa trevligt. :p) Ja, det ar skont att min pojkvan ar pa min sida. Han ar otroligt stottande och staller utan tvekan upp pa att aka till affaren klockan 11 pa kvallen nar jag vill ha jordgubbar, skaller pa sin mamma, uthardar mina humorsvangningar och oroar sig for min halsa. :love:
Ja, det var ett bra hot, haha! De lar ju tro att jag ar helt knapp men det kanske far dem att backa. :p


Tack an en gang for stodet!
 
Sv: Varfor gor de sahar och hur ska jag orka?

För ett tag sedan fanns det en tråd på senior som handlade om en knepig relation fast då gällde det föräldrarna. Läs den gärna, den finns här:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=986771

Bl a fanns här tips på vad man kan kontra med när den andra parten hävdar att det bara är på skämt...
 
Sv: Varfor gor de sahar och hur ska jag orka?

Visst ar det svart att leva i ett annat land med helt andra synpunkter pa graviditet och barnuppfostran. Jag tror att man maste lara sig att salla informationen och anvanda sig av det som tilltalar en sjalv. Min installning till en borjan var att allt var bast i Sverige, men har under graviditeten andrat uppfattning om en del saker.

Under min graviditet foljde jag oftast de svenska riktlinjerna ang mat som jag uppfattade som lite striktare an de austaliensiska.

Ang mammaledighet sa har jag haft valdigt svart att forsta det dar med att man maste tillbaka till jobbet efter 3 manader eller sluta jobba helt och hallet. Eller att man inte har betald mamma ledighet har nere. Som tur for mig sa ar min arbetsgivare forstaende nar det galler min ledighet, men far inte betalt.

Hoppas allt gar bra for dig och tank pa att du inte ar ensam om att kanna av kulturkrocken. Jag bodde med svarparonen i tre manader innan vi flyttade in i vart hus, ok jag var inte gravid da... Men blev skogstokig emellanat, de ar sa himla gammaldags. Jag akte ofta in till city, tog en promenad eller cyklade. Min man hade mer tur da han jobbade, sa han behovde ju inte umgas med dem hela dagarna.

//Krusan
 
Sv: Varfor gor de sahar och hur ska jag orka?

Haha svarparonen var svart att forsta utan prickar :D

Min sambos katolska mammas forsta reaktion pa min forsta graviditet var:

- Ar du forvanad?

Eh, na, jag vet hur man gor dem och har redan ovat i 15 ar haha. Sambons syster som ar lika gammal som jag (30) fick lara sig i skolan att gud satter ett fro i kvinnans mun, sen svaljer man det och sa borjar en bebis vaxa i magen. Undrar hur det gar ihop med anatomilaran, hur kommer bebisen fran magen till livmodern?
 
Sv: Varfor gor de sahar och hur ska jag orka?

Ot:
Men åhh det vet väl alla Vindvissla, barnet ligger ju såklart i magsäcken, livmodern är bara ett jäkla påfund.

Barnet får näringen du petar i dig: En hamburgare, lite glass, läsk osv...

;)

Till Ts:
Du har redan fått så många bra och tänkvärda ord, jag vill bara ge dig en kram och skriva något:
För mig har det varit som att börja ett helt nytt underbart liv sedan Ella kom in i bilden.

Det jobbiga putsar ungen bort när hon ger mig det allra vackraste leenden en mamma kan få :D
 
Sv: Varfor gor de sahar och hur ska jag orka?

Sambons syster som ar lika gammal som jag (30) fick lara sig i skolan att gud satter ett fro i kvinnans mun, sen svaljer man det och sa borjar en bebis vaxa i magen.

Undrar hur det gar ihop med anatomilaran, hur kommer bebisen fran magen till livmodern?


Vet du inte det?
Katoliker kör oralsex när de reproducerar :p
 
Sv: Varfor gor de sahar och hur ska jag orka?

Hahaha är det SÅ det är!

Du är vad du äter fick en helt ny innebörd hihi. Det förklar ju hela Jesu födelse också och the immaculate conception. De hade aldrig muttsex, bara lite oralsex! Och eftersom man inte pratar om sånt så fanns det ju inte :idea:
 
Sv: Varfor gor de sahar och hur ska jag orka?

Hahaha är det SÅ det är!

Du är vad du äter fick en helt ny innebörd hihi
. Det förklar ju hela Jesu födelse också och the immaculate conception. De hade aldrig muttsex, bara lite oralsex! Och eftersom man inte pratar om sånt så fanns det ju inte :idea:
:rofl::rofl::rofl:
 
Sv: Varfor gor de sahar och hur ska jag orka?

Jag tycker du ska sluta hoppas på att de ska förstå dina/era värderingar, men ändå ska du vara jäkligt stolt över dem. Du kan alltså berätta hur ni vill göra, men inte i syfte att få något slags erkännande från dem.
 

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 606
Senast: Nixehen
·
Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 306
Senast: Huggorm
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 471
Senast: Raderad medlem 120709
·
Trädgård & Växter Jag har tva rabarber (vad heter det? Tjofraser? plantor?) I ar har jag varit noga att vattna mycket och ofta och jag har aldrig haft sa...
Svar
8
· Visningar
1 101
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp