Varför kan man inte välja portionsstorleken?

Lalinea

Trådstartare
Har precis ätit lunch på en resturang, fin husmanskost två stora biffar med tillbehör.
Jag orkade äta en halv biff och hälften av tillbehören.
Känns så trist att slänga så fin mat och varför är det så enorma portioner på vissa ställen förstår jag inte heller.
Jag åt så jag nästan sprack men fick trots det slänga så mycket mat.

Har precis ätit lunch på en resturang, fin husmanskost två stora biffar med tillbehör.
Känns så trist att slänga så fin mat och varför är det så enorma portioner på vissa ställen förstår jag inte heller.
Jag brukar ta hem resterna och äta sedan.

Fråga efter doggybag/låda att ta hem resterna i? En del tycker att det är pinsamt men va fasen, har man betalat för maten så är det klart att man ska äta upp den även om man måste dela upp det på flera gånger. Positivt för restaurangen att minska svinn också.

Många vill ha och behöver rejäla portioner mat för att mår bra och klara av sitt arbete.
Behöver att få en liten portion när du beställer eller så tar du med resterna hem.

Det var ju lite av ett lyxproblem det där, att få för mycket mat för pengarna. Ta med maten hem och ät till lunch nästa dag så är det problemet löst.

Det här frustrerar mig något enormt också - inte nödvändigtvis att standardportionen är för stor, men att man oftast inte har något val. Det är liksom väldigt sällan som jag, liten kvinna på 160 cm, och en rejäl karl på 190 cm skulle räknas som likvärdiga rent fysiskt så varför det då antas att vi ska kunna/vilja äta lika mycket när vi går på restaurang övergår mitt förstånd. En lösning hade varit att erbjuda ett val mellan liten/mellan och stor portion, det varit bra på flera sätt tycker jag.

Jag har blivit bättre på att be om att ta med rester hem, försöker att göra det mindre stigmatiserat både hos mig själv och i samhället som stort. Ibland är ju det inte praktiskt av olika skäl dock (typ om man ska vidare på något annat, eller bor på hotell utan tillgång till kyl och/eller micro/ugn, osv), och då blir det ofta rätt ångestladdat för mig eftersom jag å ena sidan avskyr att bli övermätt och å andra sidan avskyr att slänga mat.

Tillägg: Jag tror till och med att jag startade en tråd om det här för några år sedan då jag var så frustrerad :D

Det är ju väldigt olika hur mycket människor äter på en lunchrestaurang beroende på yrke och vad de har för liv i övrigt. Men jag tycker inte det är onormalt stora lunchportioner på de flesta restauranger. Själv ber jag alltid att få ta med hem om jag inte orkar allt och det är gott, då har jag lunch till en dag till, låter oftast lådan stå kvar på jobbet och äter upp nästa dag.

Antagligen behöver de ha ett smidigt system just på lunch och att då ha olika portionsstorlekar på lunch skulle stoppa upp flödet ganska mycket antar jag men det är bara spekulationer. Men det brukar ju vara mycket folk som ska serveras på kort tid och då brukar man ha någon slags standard som man gör till alla.

Det här frustrerar mig något enormt också - inte nödvändigtvis att standardportionen är för stor, men att man oftast inte har något val. Det är liksom väldigt sällan som jag, liten kvinna på 160 cm, och en rejäl karl på 190 cm skulle räknas som likvärdiga rent fysiskt så varför det då antas att vi ska kunna/vilja äta lika mycket när vi går på restaurang övergår mitt förstånd. En lösning hade varit att erbjuda ett val mellan liten/mellan och stor portion, det varit bra på flera sätt tycker jag.

Jag har blivit bättre på att be om att ta med rester hem, försöker att göra det mindre stigmatiserat både hos mig själv och i samhället som stort. Ibland är ju det inte praktiskt av olika skäl dock (typ om man ska vidare på något annat, eller bor på hotell utan tillgång till kyl och/eller micro/ugn, osv), och då blir det ofta rätt ångestladdat för mig eftersom jag å ena sidan avskyr att bli övermätt och å andra sidan avskyr att slänga mat.

Tillägg: Jag tror till och med att jag startade en tråd om det här för några år sedan då jag var så frustrerad :D
Jag har upplevt massor av gånger att jag som nätt tjej fått mindre än mitt ex, som var rätt stor och muskulös. Eftersom jag är en hungrig person så hade vi som taktik att han gick och hämtade mat åt båda, då fick vi lika mycket.

Tycker att förslaget med olika storlekar på portioner är bra.

Jag gillar hur det är på tex ikea där man säger hur många köttbullar man vill ha. Går snabbt och smidigt i det flödet tycker jag!

Tidigare har vi haft ”knepet” att beställa barnportion till sonen (så länge det gick) och vuxen till mig, men byta vid bordet. Han har ätit mer än mig i ganska många år nu. Istället för barnportion med åldersgräns kunde man väl haft ”mindre portion” utan åldersgräns. Det är ju inte alltid det passar att gå runt med en matlåda när man har varit ute på lunch heller. Och behöva slänga mat är ju jättesynd!

Tycker absolut att man ska få välja storlek och priset ska stå i relation till mängden mat.

Nu tar jag alltid doggy bag.
Jag tänker att det blir ganska mycket olönsamt merarbete för restaurangerna att ha olika stora bitar kött t ex. Är man inte så hungrig är det som sagt möjligt att välja att ta med rester, eller beställa sallad eller soppa som är mindre mättande.

Jag jobbar rätt ofta så att det inte är möjligt att ta med matrester... men finns möjligheten gör jag gärna det. Ibland säger jag till att jag vill ha en lite mindre portion, men att jag gärna betalar fullt pris. Ibland funkar det, ibland inte.

Det där är jättesvårt. Ibland är jag super hungrig och det är en maträtt som jag älskar. Då äter jag alltid lite mer. Ibland är jag inte riktigt lika hungrig och äter lite mindre. Jag vill hellre ha "lite för mycket" än lite för lite men avskyr att slänga mat. Det bästa är om det är buffe så man kan ta sin egen portion. Annars brukar jag säga "inte så mycket potatis" eller liknande så det blir en lagom portion. De som har restaurangen vill inte heller slänga mat tänker jag?

Jag tänker att det blir ganska mycket olönsamt merarbete för restaurangerna att ha olika stora bitar kött t ex. Är man inte så hungrig är det som sagt möjligt att välja att ta med rester, eller beställa sallad eller soppa som är mindre mättande.
Fast jag gillar ju vanlig mat och vill äta vanlig mat inte sallad eller soppa :)

Jag som är gastric sleeve-opererad har alltid detta dilemma. Beroende på typ av mat så vill jag inte ta med hem. Många gånger får jag köpa en barnportion, men det är ju inte alltid så himla spännande mat man får då heller. Är maken med så är det lugnt, antingen delar vi eller så äter han upp mitt så då känns det mer värt. Men när man går ut och äter med kompisar eller okända så blir det i princip alltid att jag tar en egen rätt och som sagt, allt känns inte roligt att ta hem, eller ens praktiskt att göra.
Älskar ställen där man väger maten alternativt där det går att köpa barnportion av samma mat som standard.

Jag som är gastric sleeve-opererad har alltid detta dilemma. Beroende på typ av mat så vill jag inte ta med hem. Många gånger får jag köpa en barnportion, men det är ju inte alltid så himla spännande mat man får då heller. Är maken med så är det lugnt, antingen delar vi eller så äter han upp mitt så då känns det mer värt. Men när man går ut och äter med kompisar eller okända så blir det i princip alltid att jag tar en egen rätt och som sagt, allt känns inte roligt att ta hem, eller ens praktiskt att göra.
Älskar ställen där man väger maten alternativt där det går att köpa barnportion av samma mat som standard.
Jag har samma problem som du och har slutat äta ute, även om det inte skedde ofta alls tidigare. Det känns inte lönt liksom. Jag orkar inget. 200 gram mat är ingenting och mest bara pinsamt och jobbigt att vara till besvär.

Liknande trådar

• Jag behöver pepp... LÅÅÅÅÅNGT inlägg.
  • En specialkostares reflektioner
  • Älskade hästar och tankar som gnager
  • R
    Vem hjälper hjälparen?

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Min katt är sjuk
  • Vad har ni för klösträd?