Varför kan man inte välja portionsstorleken?

Nu kom jag förresten på en rolig historia relaterad till doggybag: Min man och jag var i Portugal i våras och blev pålurade en karaff sangria som visade sig vara större än båda våra huvuden tillsammans. Servitören sa lite skämtsamt att "nu får ni dricka upp, annars blir det doggybag!" och vi skrattade gott. När maten var slut och hälften av sangrian fortfarande fanns kvar gav vi dock upp och tänkte att ja ja, de får väl hälla ut resten då. Döm av vår förvåning när servitören kom tillbaka med en sopphink fylld av sangria 😂

20250516_223528(0).webp

Den blev ett uppskattat inslag på stranden dagen efter :D

Där satte du fingret på nåt. Jag har aldrig passat in i några normer och bryr mig inte längre om att försöka, men jag märker att andra oftast vill rätta sig efter vad gruppen gör. Är det inte normaliserat i sällskapet att man gör en sak så gör ingen det fast de kanske egentligen vill. Oavsett om det är att ta hem matresterna från restaurangen eller nåt helt annat.
Jag skulle definitivt rätta mig i ledet liksom, att ta med resterna hem skulle absolut gagna mig, tre måltider skulle lätt en vanlig portion bli åt mig, men jag orkar inte med folks skitsnack så skulle hellre låta bli. Eller som nu, strunta i att gå helt.

Jag skulle definitivt rätta mig i ledet liksom, att ta med resterna hem skulle absolut gagna mig, tre måltider skulle lätt en vanlig portion bli åt mig, men jag orkar inte med folks skitsnack så skulle hellre låta bli. Eller som nu, strunta i att gå helt.

Men vad är det för människor som skulle snacka skit om en för att man tycker det är dumt att slänga massa mat? :confused:

Jag har jobbat med både kungafamiljen och folk som räknar sin förmögenhet i fler siffror än miljoner, och ingen av dem har varit för fin för att låta bli att slänga mat i onödan.

Men vad är det för människor som skulle snacka skit om en för att man tycker det är dumt att slänga massa mat? :confused:

Jag har jobbat med både kungafamiljen och folk som räknar sin förmögenhet i fler siffror än miljoner, och ingen av dem har varit för fin för att låta bli att slänga mat i onödan.
Jadu, det är knappast den typen av människor som skulle göra det. Det brukar väl inte vara de som snackar skit generellt om andra heller tänker jag.

Jag förstår faktiskt problemet. Min mamma till exempel blir helt avtänd (eller hur man nu vill uttrycka det) av en alldeles för stor servering, och jag känner lite likadant. Jag blir ohungrig direkt när jag ser en riktigt överfull tallrik och vill knappt börja äta - de gånger hon bett om en mindre köttbit (till exempel) och ändå varit villig at betala fullt pris för rätten har hittills INGEN restaurang varit villig att servera henne enligt önskemål utan hon har fått byta rätt.
Inte lunchrastauranger alltså, utan generell uteätning.
Jag känner lika inför pizza och väljer hellre en mindre storlek och betalar därefter än att behöva be om att ta hem resterna i en kartong.

Jag förstår faktiskt problemet. Min mamma till exempel blir helt avtänd (eller hur man nu vill uttrycka det) av en alldeles för stor servering, och jag känner lite likadant. Jag blir ohungrig direkt när jag ser en riktigt överfull tallrik och vill knappt börja äta - de gånger hon bett om en mindre köttbit (till exempel) och ändå varit villig at betala fullt pris för rätten har hittills INGEN restaurang varit villig att servera henne enligt önskemål utan hon har fått byta rätt.
Inte lunchrastauranger alltså, utan generell uteätning.
Jag känner lika inför pizza och väljer hellre en mindre storlek och betalar därefter än att behöva be om att ta hem resterna i en kartong.
Pizza finns i alla fall i barnstorlek! 😅 Jag brukar beställa det eller dela med någon annan 😊 "mindre köttbit" kan nog vara svårt, de har nog främst färdiga bitar och måste då skära bort en bit... Men mindre sås/potatis är nog enklare att ordna.

Jag tänker då att det är ganska få maträtter som inte går att anpassa i storlek. 😅
Ja, det mesta går att skala ned, men @vilde har en bra poäng i att det inte blir särskilt mycket billigare att servera, så prisskillnaden slutar nog i minimal. Råvarukostnaden är bara en komponent i totalpriset som påverkas lite nedåt.

Om man går till lunchrestauranger som lägger upp snygga tallrikar framför dig, så går det definitivt att be om en minskad portion. Eller om man beställer bordsserverat.

Jadu, det är knappast den typen av människor som skulle göra det. Det brukar väl inte vara de som snackar skit generellt om andra heller tänker jag.

Nä, det är givetvis inte du som ska stå till svars för att andra människor är idioter. Det är bara så sjukt att folk kan tycka att det är fel, och ännu mer att de kan lägga energi på göra ner andra. :meh:

Har precis ätit lunch på en resturang, fin husmanskost två stora biffar med tillbehör.
Jag orkade äta en halv biff och hälften av tillbehören.
Känns så trist att slänga så fin mat och varför är det så enorma portioner på vissa ställen förstår jag inte heller.
Jag åt så jag nästan sprack men fick trots det slänga så mycket mat.
Det beror väl på hur stor man är i maten? Folk äter väldigt olika. Själv stör jag mig på att det är väldigt små portioner på många ställen, så att man inte blir mätt. Jag skulle inte känna att jag nästan sprack efter en halv biff. Det är nog inte lätt att vara krögare och försöka göra gästerna nöjda.

Tänker att portionsstorleken till viss del kan bero på vilken målgrupp resturang vänder sig emot? En person på jobbet, som gått från fysiskt jobb, till kontorsjobb har sagt att hen fått halvera portionsstorleken.
Husmanskost brukar ofta vända sig till en manlig publik med fysiska jobb, då är portionsstorleken därefter.

Det beror väl på hur stor man är i maten? Folk äter väldigt olika. Själv stör jag mig på att det är väldigt små portioner på många ställen, så att man inte blir mätt. Jag skulle inte känna att jag nästan sprack efter en halv biff. Det är nog inte lätt att vara krögare och försöka göra gästerna nöjda.

Samma här, jag vill ha ordentligt med mat när jag går ut och äter.
Hade jag fått en halv biff, två korsade grässtrån och en potatis hade jag börjat gråta 😂
Ge mig en redig portion så jag blir mätt, annars kan jag lika gärna köpa en macka.

Samma här, jag vill ha ordentligt med mat när jag går ut och äter.
Hade jag fått en halv biff, två korsade grässtrån och en potatis hade jag börjat gråta 😂
Ge mig en redig portion så jag blir mätt, annars kan jag lika gärna köpa en macka.
Du överdriver.
Den här portionen var enorm.

Smartaste hade ju varit att det finns två olika portionsstorlekar. Vet att det ibland finns, men då barn och vuxen - och att man som vuxen sällan får köpa en barnportion. Så himla dåligt.
Ofta är barnalternativet subventionerat för att man får en eller flera vuxna beställda samtidigt. Men man borde ändå kunna ha alternativet stor och liten (kanske vill man kalla det något annat), även om man ytterligare rabatterar för barn.

Ett problem är väl att "normal"-portionen har så stor spännvidd bland gästerna, kanske orden större och mindre passar bättre. Serverar jag en i mitt tycke rejäl portion så kommer den uppfattas som snål av en mängd kunder - och alldeles för stor av andra.

Från ett restaurangperspektiv så hade det varit alldeles för krångligt att hålla på att justera portionsstorlekarna mitt i brinnande servering. Vi har minskat våra portioner generellt för att minska matsvinnet, men bjuder ofta på extra tillbehör, bröd etc om folk inte känner sig mätta. Speciell meny har vi heller inte för barnen dock, utan där erbjuder vi mindre portioner av den andra maten. Skulle en vuxen be om det hade vi säkert löst det också, typ om man var opererad, men som standard får alla lika mycket mat till att börja med. Något annat hinner vi helt enkelt inte med!

Liknande trådar

• Jag behöver pepp... LÅÅÅÅÅNGT inlägg.
  • En specialkostares reflektioner
  • Älskade hästar och tankar som gnager
  • R
    Vem hjälper hjälparen?

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Hästnyheter