Varför kan man inte välja portionsstorleken?

Angående det här med prissättning så skulle jag personligen gärna betala åtminstone nästan lika mycket för en mindre portion som för en större, ifall det nu skulle göra det lättare för fler ställen att erbjuda olika storlekar. För mig blir det så ångestladdat att sitta med massor av mat framför mig som jag inte vill äta men samtidigt inte vill slänga, så det skulle vara värt att tumma lite på hela "valuta för pengarna"-grejen för att slippa det.

Jag tänker att det blir ganska mycket olönsamt merarbete för restaurangerna att ha olika stora bitar kött t ex. Är man inte så hungrig är det som sagt möjligt att välja att ta med rester, eller beställa sallad eller soppa som är mindre mättande.
Ja alla restauranger borde ha en soppa med brödbit som är lite billigare och mindre. Men sist jag såg en som hade det ville precis alla ha soppan trots att den kostade 140 och annat 160, så den tog slut. Tror de inte vill erbjuda någonting billigare än standard alls tyvärr. Det är ju hopplöst när man vill äta ngt lite lättare.

Ja åsså frågar de ofta om något var fel på maten om/när man lämnar och jag har ingen lust att behöva förklara för varenda kotte..får nästan alltid "överdrivet" tala om att det VERKLIGEN var gott (om jag tycker det) för annars ser de så ledsna ut liksom...

Men vi har faktiskt fått ett lunchställe där man väger maten och bara betalar för det man tar! Tjohoo!
Hände mig på en tysk pub. Portionen var bara bortom gigantisk och gick inte att få ned trots att jag inte har ngn bypass eller liknande. Hon frågade om jag inte gillat, när jag sa att jag verkligen gillade så frågade hon ingenting mer hon bara gick och packade allting så jag fick hem det :rofl:

Jag tycker också att det borde finnas fler storlekar. Vissa rätter här finns som hel och halv. Det är bra. Då kan man ta en halv som förrätt eller jag som gärna äter tre rätter, men sällan orkar kan ta två halv-rätter + dessert. Men problemet är oftast (i alla fall historiskt) att kunden förväntar sig att betala mycket mindre för den lilla portionen och det är nästan samma jobb för restaurangen att göra en stor portion som en lite mindre så är inte råvarorna väldigt dyra gör det lite för priset. Men jag tror att det finns en publik som absolut inte har något emot att betala vad det kostar, men få en lagom portion på tallriken.

Jag har sett en del restauranger som kör på konceptet med lite mindre portioner för att minska matsvinnet, men är tydliga med detta och att det bara är att säga till om man vill ha påfyllning kostnadsfritt. Det känns som att det borde vara både ekonomiskt och miljömässigt hållbart, samt bra för folkhälsan. De flesta ber antagligen inte om mer om de egentligen är mätta, samtidigt som de som vill ha mycket mat får det. Och så ökar antagligen chanserna att de får sälja efterrätt om man inte är proppmätt redan efter varmrätten - trevligare upplevelse för kund, högre intäkter för restaurangen.

har inte läst hela tråden men små lunch portioner gör att många inte kommer tillbaks till det lunchstället. 95% av min kundkrets samt mina kollegor även de som är stillasittande större delen av dagen. skulle definitivt inte gå tillbaks till ett lunchställe om de inte hade stillat sin hunger.

Tycker jag det är för mycket ber jag dem lägga upp mindre men betalar samma. Tar ej med rester då jag mestadels är ute på språng i jobbet så då blir det bara att slänga senare.

Oftast brukar det inte vara några problem att lägga upp mindre/ta bort.

Sitter mest och lyssnar på mötet nu. Känslorna går höga i annan butik. Både jag och min kollega som sitter bredvid och småfnissar lite då vi känner igen mycket men är glada över att ha en mindre butik att svara mot :D

Jag tycker också att det borde finnas fler storlekar. Vissa rätter här finns som hel och halv. Det är bra. Då kan man ta en halv som förrätt eller jag som gärna äter tre rätter, men sällan orkar kan ta två halv-rätter + dessert. Men problemet är oftast (i alla fall historiskt) att kunden förväntar sig att betala mycket mindre för den lilla portionen och det är nästan samma jobb för restaurangen att göra en stor portion som en lite mindre så är inte råvarorna väldigt dyra gör det lite för priset. Men jag tror att det finns en publik som absolut inte har något emot att betala vad det kostar, men få en lagom portion på tallriken.

I New York har de ozempic-size som alternativ. En liten portion. Devisen var att restaurangen tjänar på minskat matsvinn också.

När jag och Släkting gick ut brukade vi be om att få dela på rätterna (ett sätt att både orka och ha råd att äta ute ofta. Också bra när demente Släkting glömde vad hen gillade och vad hen klarade av att äta). På restauranger med bra service (t.ex. gamla Sturehof) kom de då ut med maten såsom de normalt la upp den och vi fick oa och aa över hur fint det var. Sedan gick de ut med maten igen och så kom den tillbaka delad på två tallrikar (ibland blev maten kall och vi dricksade naturligtvis bort stora delar av "vinsten")

Även syltor och pizzerior brukade erbjuda att man delade eller beställde "barnportion" som vuxen. Ibland mot en smärre avgift. Ibland fick vi in en tallrik och två par bestick

Hände mig på en tysk pub. Portionen var bara bortom gigantisk och gick inte att få ned trots att jag inte har ngn bypass eller liknande. Hon frågade om jag inte gillat, när jag sa att jag verkligen gillade så frågade hon ingenting mer hon bara gick och packade allting så jag fick hem det :rofl:
Ja jag beställde pasta i Tyskland en gång och jag tror dom fyllt en hel kastrull med pasta för bara en person.
Aldrig sett en sån portion i hela mitt liv det var som en bytta på en buffé.

Sen ska man väl komma ihåg att det finns restauranger som alltid erbjuder olika portionsstorlekar som man väljer vid t ex beställning.
T ex hamburgare och sushi är det ju nästan 100% att man väljer storlek på. Och på buffé får man ju också alltid välja själv hur mycket man vill lägga upp på tallriken. Förutom i Katrineholm då ;)

Sen ska man väl komma ihåg att det finns restauranger som alltid erbjuder olika portionsstorlekar som man väljer vid t ex beställning.
T ex hamburgare och sushi är det ju nästan 100% att man väljer storlek på. Och på buffé får man ju också alltid välja själv hur mycket man vill lägga upp på tallriken. Förutom i Katrineholm då ;)
Synd att det inte är gott bara 😊

Jag som gastric bypass-opererad brukar ta en barnportion men utbudet är ju sisådär emellanåt så det händer allt oftare att jag skiter i det, så många tior skiljer det ofta inte.
Vi har ett ställe i stan som har oxfilé på sin barnmeny dock. Den är ett självklart val de gånger jag är dit :D
Jag gillar Pinchos koncept annars! Perfekt för oss som äter lite :)

Liknande trådar

• Jag behöver pepp... LÅÅÅÅÅNGT inlägg.
  • En specialkostares reflektioner
  • Älskade hästar och tankar som gnager
  • R
    Vem hjälper hjälparen?

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Hästnyheter