Varför mognar inte tomaterna?

tanten

Trådstartare
Ett fenomen jag inte stött på tidigare.

Mina tomater mognar inte. Jag har ett gäng som varit i "normal tomatstorlek" i drygt en månad, och inget händer.
Det finns mängder av gröna tomater på flera olika sorter. De förblir gröna. Och jag har verkligen inte sått några gröna så de ka bli gula, röda, respektive strimmiga.

Vatten får de i mängd (enligt devisen - tomater ska ha så mycket vatten som man tror och så lika mycket till) De står till hälften i brunnen hästgödsel.

Ska jag bara vänta eller ska jag lägga till nån näring?
De är gröna och frodiga och växer som bara den. Busktomaterna är buskiga och de andra är noggrant tjuvade.

Hjälp!
 
Har inga tips, mina tomater lider av samma sak. Massor med gröna, nästan inga mognar.

Följer tråden med spänning.
 
Ska man gå efter det, så borde jag inte haft en enda mogen tomat i mitt växthus vare sig i fjol eller i år, för där ligger solen på från morgon till kväll och även med dörren öppen så går det inte under 30 grader soliga dagar och jag har en hel hop mogna och mognande tomater nu och fick ordentligt av dem ifjol med :)
 
Jag fick fick tipset av en erfaren tomatodlare att provocera fram mognad på en planta med hjälp av äpplen, man lägger några under och de avger gas som påskyndar mognaden på tomaterna. Hen påstår att mognar en så mognar alla, men ibland behöver de första hjälp på traven.
 
Har ni provat att toppa tomatplantorna och ta bort en del av de nedersta bladen? Mindre grönt och sluta växa på höjden = mer fokus på att få tomaterna att mogna 😊 Jag märker stor skillnad mellan sorterna jag har. En är betydligt segare än de andra... Men efter att ha hjälpt dem lite på traven, så börjar det hända lite i alla fall.
 
Jag fick fick tipset av en erfaren tomatodlare att provocera fram mognad på en planta med hjälp av äpplen, man lägger några under och de avger gas som påskyndar mognaden på tomaterna. Hen påstår att mognar en så mognar alla, men ibland behöver de första hjälp på traven.
Ja visst ja - jag la ju fallfrukt under tomaterna förra året när allt var så sent och hoppöst. Hade glömt det!

Jaja, ja gfår väl fortsätta nypa blad och vattna. De står visserligen varmt men inte i solgass så den delen är avklarad.

Vi får välhoppas på något sämre väder framöver......
 
Sen är det ju ännu tidigt för tomaterna att mogna, mina brukar sällan vara mogna förrän i slutet av juli tidigast.
 
Sen är det ju ännu tidigt för tomaterna att mogna, mina brukar sällan vara mogna förrän i slutet av juli tidigast.
Det är visserligen sant, men jag tänkte att eftersom det fanns fullstora gröna tomater redan för en månad sedan så borde de ju i alla fall börjat rodna?

Normalt så brukar de ju börja mogna när de uppnått full storlek?
 
Det är visserligen sant, men jag tänkte att eftersom det fanns fullstora gröna tomater redan för en månad sedan så borde de ju i alla fall börjat rodna?

Normalt så brukar de ju börja mogna när de uppnått full storlek?
jag tror det är lite olika vad jag läst mig till så hänger de rätt länge fullvuxna men omogna innan de plötsligt blir röda räserfort.
 
Mina tomater bor på friland mitt i solgasset o blåsten om det blåser. har nästan 4 klara tomater och ett gäng gulorange.
 
jag tror det är lite olika vad jag läst mig till så hänger de rätt länge fullvuxna men omogna innan de plötsligt blir röda räserfort.
Det låter i och för sig rätt katastrofalt....

Om alla gröna mognar samtidigt får jag typ 20 kg tomater att ta rätt på.... :arghh:
 
Det låter i och för sig rätt katastrofalt....

Om alla gröna mognar samtidigt får jag typ 20 kg tomater att ta rätt på.... :arghh:
Förra året hade jag en dryg vecka när jag plockade 1-2,5 kg om dagen 😂 Jag skänkte bort tomater till höger och vänster och åt så många att jag trodde att jag skulle bli en tomat. Men då var ena sorten en liten gul körsbärstomat, som var så god att det var som små karameller 😋
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter I år har jag odlat fram ett gäng busktomater efte att ha fått frö från en bekant. Jag tror jag är helt inkompetent på just dem...
Svar
6
· Visningar
931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp