Varför sätts inte priset ut på stallhyra ?

Krans

Trådstartare
En reflektion bara.....Ganska ofta när jag läser annonser om stallplatser så är priset inte utsatt, utan " mer info via PM" utlovas.Här jag bor är priset aldrig utsatt !Jag har funderat varför ? Någon som har en rimlig förklaring ? Tänker att det ändå är en fortlöpande rätt stor kostnad i långa loppet av att ha häst ? Inte en engångstjänst man köper liksom. Ja, hur tänker ni ? Hur tänker stallägare ?🙂
 
Jag har aldrig varit med om att pris och vad som ingår inte sätts ut i en stallplatsannons. Då bor jag i Sveriges 3:e mest hästtäta län (Östergötland) och har både letat stallplats själv genom åren och själv varit stallansvarig med inackorderingar i många år.

Bor du på någon liten ort ? Kanske ev då det handlar om mindre stall där den som hyr ut /annonserar inte riktigt är trygg i vad som är rimligt/alternativt att priset är förhandlingsbart utifrån att personen vill hitta rätt inackordering i sitt lilla stall och därför är lite flexibel ?
 
Jag bläddrar förbi såna annonser (har stött på det både på Hästnet och i diverse Facebookgrupper. Bor i Uppland.). Möjligen skulle jag höra av mig om det lät som att stället hade "alla rätt", men det har hittills inte varit fallet.
 
Jag bläddrar förbi såna annonser (har stött på det både på Hästnet och i diverse Facebookgrupper. Bor i Uppland.). Möjligen skulle jag höra av mig om det lät som att stället hade "alla rätt", men det har hittills inte varit fallet.

Jag är benägen att hålla med ... vem vill liksom ha femtielva Mail/samtal från folk i onödan vilket man får om grundinfon i annonsen inte är så tydlig som möjligt . Kreti och pleti som ringer där de inte alls har fått rätt uppfattning ang upplägg och pris tar tid helt absurt helt i onödan för bägge parter .
 
Jag letar stallplats nu och är mer fundersam över hur otroligt många kollektivstall det finns. För mig är det inte intressant nämligen...

Letar du i Linköping alltså eller på helt annan ort?

Här i Norrköping existerar knappt kollektiv sen flera år, finns typ 4 mindre stall som har det varav 2 har eget ridhus. Övriga 2 är stall utan faciliteter . Vi har väldigt mycket stall i området med stora verksamheter och alla bekvämligheter. Utifrån folks liv år 2000+ betalar folk hellre för mycket service och bekvämligheter än att komma undan med iof lite lägre stallhyra i sig, men istället lägga mycket tid på att hantera andras hästar, bensinpengar extra pga pass i stallet, samt att vara upplåst schemamässigt pga stallpass .

Så upplever jag trenden väldigt konkret och tydligt senaste decenniet.
 
Verkar variera då. Vet inte varför det ska vara så " hemligt" med stallhyra här. Samma tendens med annonser om hö/ silage. Inte ett ord om priset typ bara " höbalar säljes ".... Jag tycker det är riktigt irriterande att inte vad någon säljer exakt ( värden, vikt på balar , finns var, hemleverans ?)och ej pris heller " info via PM"....Stön. Vet inte riktigt men det stör mig vansinnigt ! Tänk om det vore så utanför häst- världen ? Skulle aldrig accepteras.
 
Verkar variera då. Vet inte varför det ska vara så " hemligt" med stallhyra här. Samma tendens med annonser om hö/ silage. Inte ett ord om priset typ bara " höbalar säljes ".... Jag tycker det är riktigt irriterande att inte vad någon säljer exakt ( värden, vikt på balar , finns var, hemleverans ?)och ej pris heller " info via PM"....Stön. Vet inte riktigt men det stör mig vansinnigt ! Tänk om det vore så utanför häst- världen ? Skulle aldrig accepteras.

Fast återigen, jag har inte bild av att det varesig är vanligt eller kopplat till hästvärlden ?
 
Letar du i Linköping alltså eller på helt annan ort?

Här i Norrköping existerar knappt kollektiv sen flera år, finns typ 4 mindre stall som har det varav 2 har eget ridhus. Övriga 2 är stall utan faciliteter . Vi har väldigt mycket stall i området med stora verksamheter och alla bekvämligheter. Utifrån folks liv år 2000+ betalar folk hellre för mycket service och bekvämligheter än att komma undan med iof lite lägre stallhyra i sig, men istället lägga mycket tid på att hantera andras hästar, bensinpengar extra pga pass i stallet, samt att vara upplåst schemamässigt pga stallpass .

Så upplever jag trenden väldigt konkret och tydligt senaste decenniet.
I Linköping letar jag :)
Gärna mindre stall, behöver inte ridhus i dagsläget då nuvarande hästar är så pass unga att de inte ska jobbas nämnvärt på böjt spår iaf.
Men nära stan (närmare bestämt Ryd) verkar svårt.
 
I Linköping letar jag :)
Gärna mindre stall, behöver inte ridhus i dagsläget då nuvarande hästar är så pass unga att de inte ska jobbas nämnvärt på böjt spår iaf.
Men nära stan (närmare bestämt Ryd) verkar svårt.

Ja Linköping verkar vara mera ”lantligt” och mera små stall och kollektiv utan något mellanläge i pris mot att ställa hästen på större anläggning med faciliteter . Vilket ju inte behövs om man som du om jag tolkar det rätt kommer ha föl/unghäst som inte ska ridas/nyttja anläggning.

Jag hade i ditt fall ställt unghästen/fölet på någon anläggning som erbjuder lösdrift ?

Har du provat att sätta ut egen annons ang vad du letar efter ?
Ibland bättre och mer effektivt då inte helt sällan många väljer att inte lägga ut annons även om de kan vilja ta emot .

Kolletivstall är ju en total parentes, om du har föl/unghäst precis som du konstaterat .
 
Senast ändrad:
Ja Linköping verkar vara mera ”lantligt” och mera små stall och kollektiv utan något mellanläge i pris mot att ställa hästen på större anläggning med faciliteter . Vilket ju inte behövs om man som du om jag tolkar det rätt kommer ha föl/unghäst som inte ska ridas/nyttja anläggning.

Jag hade i ditt fall ställt unghästen/fölet på någon anläggning som erbjuder lösdrift ?

Har du provat att sätta ut egen annons ang vad du letar efter ?
Ibland bättre och mer effektivt då inte helt sällan många väljer att inte lägga ut annons även om de kan vilja ta emot .

Kolletivstall är ju en total parentes, om du har föl/unghäst precis som du konstaterat .

Tyvärr så rasar märren i vikt av lösdrift. Annars hade jag jättegärna haft dem på lösdrift! Märren är ju 7 i år, men reds in förra året, dessutom med div gamla skador i bagaget, så jag räknar henne som en 3 åring ridmässigt. Mentalt är hon dock super! Inte rädd för något, kan galoppera fram vart som helst så länge det inte kommer vatten ivägen, hon är ju arab trots allt ;) Men iomed skadorna så kommer jag bara rida ut. Det finns ingen anledning att ta henne på en bana när hon är så sned att hon rent fysiskt inte kan galoppera i ena varvet. Fölungen skulle säkert kunna gå på lösdrift när hon ska vänjas av, hon är lite tuffare än sin mor.

Jag har annons ute, men tyvärr inga svar. Kanske för att jag ju söker 2 platser egentligen, det krånglar ju till saker lite. Har du några tips så hojta gärna till!
 
Tyvärr så rasar märren i vikt av lösdrift. Annars hade jag jättegärna haft dem på lösdrift! Märren är ju 7 i år, men reds in förra året, dessutom med div gamla skador i bagaget, så jag räknar henne som en 3 åring ridmässigt. Mentalt är hon dock super! Inte rädd för något, kan galoppera fram vart som helst så länge det inte kommer vatten ivägen, hon är ju arab trots allt ;) Men iomed skadorna så kommer jag bara rida ut. Det finns ingen anledning att ta henne på en bana när hon är så sned att hon rent fysiskt inte kan galoppera i ena varvet. Fölungen skulle säkert kunna gå på lösdrift när hon ska vänjas av, hon är lite tuffare än sin mor.

Jag har annons ute, men tyvärr inga svar. Kanske för att jag ju söker 2 platser egentligen, det krånglar ju till saker lite. Har du några tips så hojta gärna till!

Fast det är ju lika stor skillnad på lösdrift och lösdrift som på boxplats och boxplats .

Dvs det är ju helheten som avgör .
Hoppas du hittar en lämplig plats som passar oavsett :)

Jag ska ha dig i tanke om jag ser ngt /någon bekant har ngt osv, som skulle kunna vara intressant för din del :)
 
Senast ändrad:
Fast det är ju lika stor skillnad på lösdrift och lösdrift som på boxplats och boxplats .

Dvs det är ju helheten som avgör .
Hoppas du hittar en lämplig plats som passar oavsett :)


Hon är extremt lågrangad bland halvblod, och minsta min från dem så vågar hon inte gå fram till maten. Hon äter dessutom extremt långsamt! Bland araberna hemma så är hon nästan högst i rang, det är jättekonstigt, som att hon inte förstår halvbloden riktigt :confused:


Jag vet inte riktigt vad för upplägg som skulle funka, väldigt få hästar kanske, med flera matplatser med tillgång till plats att ge hästen kraftfoder. Jag tror att den typen av lösdrift som funkar för henne är lika dyr som en stor anläggning :p
 
Jag håller med om att väldigt många annonser är utan pris. Eller ens en beskrivning av vart stallet faktiskt ligger. Jag som bor i Göteborg har JÄTTEproblem att hitta stall. Jag måste dessutom ha fullservice och vill inte ha några som helst åtaganden eller liknande. Och jag betalar GÄRNA för detta, men det är galet svårt att hitta. Jag skulle dessutom vilja ha både paddock och ridhus samt bra hagar och gärna stort stall. Jag vill absolut inte stå i ett stall med bara 1-2 andra hästar. Drömmen är minst 10-15 andra, men det finns alltså inte. Jag hittade till slut ett stall nära Kungsbacka med i stort sett allt jag ville ha utom ridhus. Hagarna var väl egentligen lite små och det är bara 6 hästar allt som allt, men stallägaren är en dröm. Och man kan inte få allt. :p
 
Jag tror att i häst och stalltäta kommuner konkurreras det mer, då skrivs priset och vad det inkluderar ut.

Om det inte finna så många alternativ så kanske det inte är lika viktigt.

Men jag håller med. Söker man vill man ju veta direkt om det ens är ide att ringa
 
Det är lika i Uppsala. Väldigt ofta saknas info om pris, service och läge. "Öster om stan" säger liksom inte jättemycket. Det ska ringas eller mailas om mer information.
 
Det är lika i Uppsala. Väldigt ofta saknas info om pris, service och läge. "Öster om stan" säger liksom inte jättemycket. Det ska ringas eller mailas om mer information.

Vilket jag tycker är jättekonstigt. I Uppsala kostar det ju oftast en bra slant om man vill stå nära stan och lite service ska ingå. Då vill man inte som hyresvärd ha någon som backar för kostnaden. Det är ju många blivande studenter som söker stallplats, varav många har stått billigt. Att ha häst i Uppsala äter lätt upp mer än halva studiemedlet. Och det är inte säkert att man klarar att jobba vid sidan av. Sätter man ut priset i annonsen så har de flesta som ringer tänkt igenom finansieringen. Då ökar även chansen att hyresgästerna stannar, vilket är trevligt.
 
Såg en annons i en fb grupp idag på just en sån annons och flera hade kommenterar och frågat om pris och fick svaren att det inte riktigt var bestämt.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 704
Senast: Barbabelle
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 326
Senast: Habina
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 450
Senast: Jeps
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 207
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp