Varför ska unghästar avmaskas i januari

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Cathrine
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 792
C

Cathrine

Ja, det är just det jag undrar. Någon som vet???

MVH

Cathrine

Sv: Varför ska unghästar avmaskas i januari

Det är väl spolmasken som kan ge hosta på betet? Det är väl därför man avsmaskar då.

Jag har läst att unghästar ska avmaskas i januari/februari. Vet inte om det är mot spolmask, men jag undrar fortfarande varför. Och varför bara unghästar? Blir inte vuxna lika hårt påverkade - eller de får inga angrepp alls som måste åtgärdas så tidigt på året?

MVH

Cathrine

Bandmask och unghästar är känsligare mot den än äldre hästar.

Föl/åringar brukar ha rätt mycket spolmask. Vuxna hästar har egen motståndskraft mot spolmasken och behöver inte avmaskas mot den. 6 mån efter första smittan brukar unghästarna byggt upp eget skydd.

Tack! :) Jag var liksom lite nyfiken på varför... :smirk:

MVH

Cathrine

Cathrine skrev:
Tack! :) Jag var liksom lite nyfiken på varför... :smirk:

MVH

Cathrine

Det är det man ska vara, annars lär man sig ju inte! :bump:

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
4 544
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst... 2
Svar
31
· Visningar
1 653
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
773
Senast: tara
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 820

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka