”Varför skulle barn läsa barnböcker om vuxna tycker att de är värdelösa?”

pollex

Trådstartare
Lotta Olsson på DN skriver idag om skillnaden mellan vilka författare som återfinns bland de mest utlånade från biblioteken (där plats 1-37 upptas av barn/ungdomsförfattare med Martin Widmark som skriver LasseMaja i topp) och vilka som återfinns bland de mest sålda böckerna - där finns inte en enda barn-/ungdomsbok med i topp. Av det drar hon slutsatsen att vi lånar barn-/ungdomsböcker medan vi köper vuxenböcker, och gör därefter följande fundering:

”Den där värderingen kan man fundera på, och ställa den i relation till att barn läser allt mindre. Det kanske finns en koppling? Varför skulle barn läsa barnböcker om vuxna tycker att de är värdelösa?”

Jag tror att hon har fel, fel, fel - men vad tror ni? Och är det så att ni köper vuxenböcker men inte barn-/ungdomsböcker?
 
Jag lånar bara barnböcker. Det är ingen avgift om de blir försenade. De tyvärr få vuxenböcker jag läser får jag eller köper jag. Så jag är väl typisk för artikeln.

Däremot tror jag inte de barn/föräldrar som lånar många böcker och köper få eller inga böcker är de som läser mindre. De som lånar mycket är väl bokslukarna. Den glädje och intresse jag visar för låneböckerna inför mina barn visar mycket tydligt att jag tycker böcker är viktigt. Sen kan jag vara ganska sval när vi får någon trist bok i present som har en fin framsida men innehållet är en torftig disneysaga.
 
När jag gick i skolan fick vi lånekort och introduktion till biblioteken, som alltid legat nära skolan. Följaktligen var det väldigt enkelt att smita förbi och lämna tillbaka de gamla böckerna och låna nya. Som vuxen med egen ekonomi köper jag böcker istället, så kan jag handskas hur ovarsamt jag vill med dem och slipper lämna tillbaka dem.
 
Till min 2 åring köper jag massor med böcker men jag tycker väl att det låter fullt logiskt att läskunniga barn och ungdomar utan inkomat lånar mer böcker än vad vuxna med inkomst gör och därmed hamnar barn och ungdomar högt på bibliotekets listor
 
Vi både köper och lånar böcker till barnen. Den typ av böcker jag läser finns sällan att låna vilket innebär att jag måste köpa dem om jag inte lyckas låna av någon kompis. Jag skulle mycket hellre låna dem.
 
Hur man får tag i sina böcker, köpa eller låna, tror jag dels beror på hur mycket man läser och dels på ekonomin och på hur mycket plats man har. Skulle jag köpt alla böcker jag har läst skulle vi inte få plats i vårt 200 kvm stora hus och jag hade blivit ruinerad. Likadant med barnen. Jag hade inte haft råd att köpa 5-6 böcker i veckan.

Vissa böcker köpte jag till både mig och barnen. Ofta de som inte gick att få tag i på annat sätt eller de som var så bra att jag/vi när vi hade läst dem ville ha dem för alltid.
När barnen var under förskoleåldern köpte jag böckerna. Både för att de då inte läste så många (i antal) men också för att jag tycker att böcker ska små barn få läsa på det sätt just de behöver. Smaka, uppleva, känna. Det ville jag inte att de skulle göra med låneböcker utan att låna kom först när de hade slutat uppleva böckerna med alla sina sinnen inklusive munnen :)

Så, jag tycker att hon gör en tankekullerbytta. Att köpa alla böcker till ett barn i bokslukaråldern hade inte varit rimligt men för den sakens skull är det inte mindre värt. Snarare ser jag bibliotek som en enorm fördel för där finns ju "allt" att låna, man kan läsa hur mycket man vill utan att vare sig ekonomin eller plats blir ett problem. Att det är gratis innebär inte att det är sämre eller dåligt.
 
Jag försöker undvika att köpa böcker överhuvudtaget och föredrar att låna på biblioteket. Varfrö ska jag fylla mitt hem med böcker jag aldrig mer kommer läsa? Jag köper de jag vet att jag kommer vilja läsa igen. Men det är så få böcker. Barnböcker är dessutom väldigt dyra i förhållande till hur lång tid det tar för barnet att läsa dem så det känns inte ekonomiskt försvarbart att köpa alla hon läser. Vissa köper jag. Men de allra flesta lånar jag.

Jag har aldrig förstått varför man ska ha en massa böcker hemma man redan läst och aldrig kommer läsa igen?
 
Jag har lite återupptäckt biblioteken sen jag fick barn, det går ju åt så sjukt mycket mer böcker med barn! Mitt barn är i treårsåldern och det är ju inga problem att plöja 8-10 olika böcker under en dag. Jag tycker helt enkelt inte det är försvarbart att köpa allt :D
Dessutom utvecklas ju barnen så snabbt också, på bara några månader kan de ju helt ändra vilka böcker de gillar.

Jag misstänker i stället att många vuxenböcker som säljs är presenter. I vår familj har vi en stark tradition av att köpa böcker till folk.
 
Tänker att jag som vuxen kanske är mer benägen att behålla en bok som jag tycker är värd att köpa medan till små barn så tänker jag mig att de ofta ärvs vidare när barnen "växer ur" dem? Skulle jag fråga runt lite i bekantskapskretsen skulle jag säkert hitta barnböcker för en hel barndom utan att behöva gå och handla en enda, medan de böcker jag själv vill ha kan vara svårare att hitta.

Gå till biblioteket själv hinner jag aldrig, men att gå dit med barn känns som att det skulle kunna vara en rolig aktivitet?
 
Jag köper mer barnböcker än vuxenböcker. Fast i och för sig är ju barnen tre till antalet och jag är en. Och de flesta böckerna är begagnade. Men vi lånar mycket på biblioteket också.
 
Jag läste massor som barn, började läsa tidigt och sen läste jag på så fort jag fick tid över .. Dels hade vi bokbussen som kom 1 gång i månad till skolan, sen när jag började högstadiet så hade vi stort biblioteket på skolan och där lånade jag mycket böcker under en 3 års period. Nu köper jag böcker eller lånar på stadsbiblioteket! Tycker läsning är viktigt speciellt för barn tyvärr känns de som att barn inte läser i lika stor utsträckning idag som de gjordes när jag var barn.
 
De få böcker vi köper är barnböcker. Däremot lånar vi mer än vi köper, men det beror snarare på att barnen läser så mycket att det inte är rimligt att köpa så många böcker :D

10-åringen läser utan problem ut 3 böcker i veckan. Skulle bli ruinerad om vi skulle köpa böcker i den takten
 
Lotta Olsson på DN skriver idag om skillnaden mellan vilka författare som återfinns bland de mest utlånade från biblioteken (där plats 1-37 upptas av barn/ungdomsförfattare med Martin Widmark som skriver LasseMaja i topp) och vilka som återfinns bland de mest sålda böckerna - där finns inte en enda barn-/ungdomsbok med i topp. Av det drar hon slutsatsen att vi lånar barn-/ungdomsböcker medan vi köper vuxenböcker, och gör därefter följande fundering:

”Den där värderingen kan man fundera på, och ställa den i relation till att barn läser allt mindre. Det kanske finns en koppling? Varför skulle barn läsa barnböcker om vuxna tycker att de är värdelösa?”

Jag tror att hon har fel, fel, fel - men vad tror ni? Och är det så att ni köper vuxenböcker men inte barn-/ungdomsböcker?
Ja så är det, jag köper vuxenböcker men inte barnböcker, numera, men förklaringen är väldigt enkel. Och kan illustreras med en liten saga.

Lilla Grävling och stora mamma stod i bokhandeln en dag för 35 år sedan och såg en fantastisk hästbok. Den kostade 140 kr, vilket var ganska mycket. Men lilla Grävling fick sin hästbok, älskade den, läste ut den på en eftermiddag och var sååå lycklig. Då sa stora mamma att nu går vi till biblioteket... och lilla grävling lånade varje vecka 10-20 böcker på biblioteket i 10 år framöver. Stora mamma hade inte råd med 5 600 kr i månaden på böcker och lilla Grävling hade inte plats för dem på sitt rum.

(Innan dess hade jag levt på barnantikvariatet på hörnet och hade lärt mig att man inte kan få 11st 10 kr Kittyböcker för 100 kr)

En sådan däringa Lasse-Maja bok kostar väl 140 när den kommer ut? och 39? nu iofs på Adlibris. Mitt barn läser en dylik på två dagar, max (bortsett från att han inte gillar dem utan vill läsa om Sjöormar i Slussen). Han läser inte om den. Vi lånar kanske 5-10 böcker i stöten på biblioteket.

En engelsk pocket som jag läser kostar väl 90-220 kr. Läses på 1-2 veckor (ok jag kan läsa mycket snabbare men jag har dåligt med tid) finns inte på biblioteket. Läses om om ett par år ganska ofta. Så min budget om 500 kr i månaden på böcker räcker längre på engelsk pocket än på svensk barnbok.

Vi köper däremot en del tjockare högläsningsbarnböcker.
 
Jag tycker likadant som någon ovan, jag värderar biblioteksböckerna högt, det är som en present varje gång. Titta vad vi fick med oss!

Jag inbillar mig kanske nästan att det är de som läser lite som har råd att köpa alla böckerna till barnen.

Självklart ger vi bort böcker i julklapp och födelsedagspresent men det känns som att Lotta (inte läst artikeln) är den som värderar ägande högre än upplevelse här.
 
Sedan vidare, det beror på bibliotek också, när jag bodde ett år i Västerås lånade jag mängder med böcker hela tiden. Men de hade bibliotekarier som köpte böcker jag ville läsa och frontade dem tydligt.
 
Håller med resten. Biblioteket gör ju tvärtom att vi kan skaffa och läsa mycket mer böcker (vilket också ger mer läsglädje både för barnet och föräldern som jag får läsa dem 5 gånger per dag...)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Barn Är hemma och är sjuk så jag kollade på debatt på tv:n och det handlade om vad för barnböcker som är ok och inte. Tex så togs Astrid...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 059
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp