Varför spelar små barn matcher?

Petruska

Trådstartare
En sjuåring i min närhet tränar fotboll. Det är en gång i veckan.

Men så har de ofta under säsongerna match både lördag och söndag. Vilket ofta innebär tidiga morgnar och kan ta halva dagen. Jag fattar inte varför. Jag ser inget pedagogiskt värde i dessa matcher.

Varför spelar barn match?
 
En sjuåring i min närhet tränar fotboll. Det är en gång i veckan.

Men så har de ofta under säsongerna match både lördag och söndag. Vilket ofta innebär tidiga morgnar och kan ta halva dagen. Jag fattar inte varför. Jag ser inget pedagogiskt värde i dessa matcher.

Varför spelar barn match?

För att de tycker att det är roligt. Det finns väl visst ett pedagogiskt värde i det: lära sig samarbeta, lära sig hantera en förlust och lära sig hantera en seger. Förutom att många tycker att det är roligt.

Sen hade jag som förälder varit mindre nöjd med att tvingas spendera så mycket tid vid en fotbollsplan...
 
För att de tycker att det är roligt. Det finns väl visst ett pedagogiskt värde i det: lära sig samarbeta, lära sig hantera en förlust och lära sig hantera en seger. Förutom att många tycker att det är roligt.

Sen hade jag som förälder varit mindre nöjd med att tvingas spendera så mycket tid vid en fotbollsplan...
Men allt det kan man ju lätt ordna som en del av träningen. DÄR ser jag de pedagogiska värdena.

Men att man - vuxna personer - ordnar turneringar för småbarn. Och dessutom tar det hela på stort allvar och hojtar och skriker och byter ut spelare utifrån idéer om att "toppa laget"? Vi pratar om sjuåringar! Och det började redan förra året, då var de sex år.
 
Men allt det kan man ju lätt ordna som en del av träningen. DÄR ser jag de pedagogiska värdena.

Men att man - vuxna personer - ordnar turneringar för småbarn. Och dessutom tar det hela på stort allvar och hojtar och skriker och byter ut spelare utifrån idéer om att "toppa laget"? Vi pratar om sjuåringar! Och det började redan förra året, då var de sex år.

Men det där med hojtandet och toppa det av läget är ju en helt annan sak än att spela match.
 
En sjuåring i min närhet tränar fotboll. Det är en gång i veckan.

Men så har de ofta under säsongerna match både lördag och söndag. Vilket ofta innebär tidiga morgnar och kan ta halva dagen. Jag fattar inte varför. Jag ser inget pedagogiskt värde i dessa matcher.

Varför spelar barn match?
Det är väl inte så konstigt, det är kul. Sen är det väl så med dom flesta som kommer upp sen på hög nivå sen att dom börjar väldigt tidigt, så är det väl i dom flesta sporter.

För att utvecklas så behövs ju lite utmaningar också.
 
Det är väl inte så konstigt, det är kul. Sen är det väl så med dom flesta som kommer upp sen på hög nivå sen att dom börjar väldigt tidigt, så är det väl i dom flesta sporter.

För att utvecklas så behövs ju lite utmaningar också.
Nej. det bästa för blivande elitidrottare är att röra på sig allsidigt innan de bestämmer sig för en grej. 7-åringar är för små.
Jag tyckte turneringarna var det roligaste i den åldern men vi hade det kanske 2 gånger per år max. superkul var det men inte alls blodigt allvar. nu pratar jag 80-tal här.
 
Nej. det bästa för blivande elitidrottare är att röra på sig allsidigt innan de bestämmer sig för en grej. 7-åringar är för små.
Jag tyckte turneringarna var det roligaste i den åldern men vi hade det kanske 2 gånger per år max. superkul var det men inte alls blodigt allvar. nu pratar jag 80-tal här.
Det ena utesluter inte det andra. Dom flesta håller på med det som intresserar dom.
 
Senast ändrad:
Men det där med hojtandet och toppa det av läget är ju en helt annan sak än att spela match.
Men det hänger ihop. Utan matcher, inget hojtande. Men även utan hojtande och toppande ställer jag mig starkt undrande till poängen med matcher för så små.
 
Nej. det bästa för blivande elitidrottare är att röra på sig allsidigt innan de bestämmer sig för en grej. 7-åringar är för små.
Jag tyckte turneringarna var det roligaste i den åldern men vi hade det kanske 2 gånger per år max. superkul var det men inte alls blodigt allvar. nu pratar jag 80-tal här.
I den mån man har undersökt huruvida tidiga matcher etc bidrar till att få fram blivande elitspelare, så verkar resultaten snarast tyda på det omvända.

Och jag ser inget önskvärt i att odla fram fotbollsstjärnor, särskilt inte under småbarnsåren.
 
Jag älskade turnéringarna!

Men miljön runt omkring var mjukare då för sisådär 30 år sedan.
Med matcher många helger om året och svintidigt? Matcher utomhus även om det ösregnar?

Jag ser inget roligt i det varken från barn- eller föräldraperspektiv.

Nu vet jag att min lille släkting gillar det, MEN det finns också förväntningar om att han ska gilla det. Fick jag bestämma skulle han träna i någon av de klubbar där barnen inte spelar matcher, men jag bestämmer inte.
 
Senast ändrad:
Det är väl inte så konstigt, det är kul. Sen är det väl så med dom flesta som kommer upp sen på hög nivå sen att dom börjar väldigt tidigt, så är det väl i dom flesta sporter.

För att utvecklas så behövs ju lite utmaningar också.
Varför är det viktigt att sjuåringar utmanas till utveckling i fotboll?

När samma lilla kille rider, pratar han om hur mysigt det gungar och somnar nästan. Han vet knappt ens att ridning är eller kan vara en sport! Det är mer som en promenad för honom. Varför kan inte fotbollen få vara enbart lek och vänskap?
 
Jag håller med. Spelade fotboll som 8-åring och då var det 2 matcher per år. Ganska lagom tycker jag.

Men jag märker på folk runt om sig som pratar om vikten av att deras söner börjar med fotboll och hockey redan nu för att de ska hinna bli bra. Vi pratar barn födda 2014.. sedan kan det diskuteras att det just ska vara maskulina sporter för pojkarna men det är en annan fråga.

Vår son (född 2014) simmar och har gjort sedan babysim. Han kommer fortsätta gå på simning tills han kan klarar av att simma ut och rädda någon. Vill han sluta sedan så är det helt okej.
Han går även på gymnastik för att öva upp motoriken. Betydligt vettigare än tex fotboll i hans ålder tycker vi. Ingen av sporterna är tävling ens på tal i de högre åldrarna, det finns särskilda täclingsgrupper för det. Hör handlar det istället om att ha roligt
 
Varför är det viktigt att sjuåringar utmanas till utveckling i fotboll?

När samma lilla kille rider, pratar han om hur mysigt det gungar och somnar nästan. Han vet knappt ens att ridning är eller kan vara en sport! Det är mer som en promenad för honom. Varför kan inte fotbollen få vara enbart lek och vänskap?
Viktigt och viktigt kan diskuteras men hela poängen och målet med att spela fotboll är just att tävla och på ett helt annat sätt än ridningen. Målet med ridning kan också vara att tävla, men vanligen så är det inte det de första åren utan då ligger fokus på att lära sig att rida. Sen kan man använda ridning som nöje, motion eller tävling medan fotboll endast används för träning och tävling på varierande nivå.

Sen att toppa laget är helt förkastligt i mina ögon när det gäller mindre barn och tveksamt med större. Åtminstone i mina ögon.
 
Viktigt och viktigt kan diskuteras men hela poängen och målet med att spela fotboll är just att tävla och på ett helt annat sätt än ridningen. Målet med ridning kan också vara att tävla, men vanligen så är det inte det de första åren utan då ligger fokus på att lära sig att rida. Sen kan man använda ridning som nöje, motion eller tävling medan fotboll endast används för träning och tävling på varierande nivå.

Sen att toppa laget är helt förkastligt i mina ögon när det gäller mindre barn och tveksamt med större. Åtminstone i mina ögon.
Jag som trodde att barn som spelar fotboll gör det för att de tycker att det är roligt att just spela fotboll?
Varför måste det vara annorlunda än med ridningen?
 
Viktigt och viktigt kan diskuteras men hela poängen och målet med att spela fotboll är just att tävla och på ett helt annat sätt än ridningen. Målet med ridning kan också vara att tävla, men vanligen så är det inte det de första åren utan då ligger fokus på att lära sig att rida. Sen kan man använda ridning som nöje, motion eller tävling medan fotboll endast används för träning och tävling på varierande nivå.

Sen att toppa laget är helt förkastligt i mina ögon när det gäller mindre barn och tveksamt med större. Åtminstone i mina ögon.
Vad som är målet med fotboll kan ju inte vara en naturlag. Man måste inte uppfatta matcher som ett mål för småbarn. Fotbollsträningen kan vara utvecklande även med nedtonat tävlingsmoment, precis som ridningen.
 
För att så många sorgligt nog ser träning som värdelöst om det inte innebär att de tränar för tävling och det gäller oavsett sport. Jag har sett sexåringar "tävla" i ridgrenar med. Att bara ha roligt, stärka kroppen, träffa nya människor och må bra ser alltför många som något helt oviktigt. Nu var mitt barn något äldre, 10 år, men när hen ville börja spela fotboll frågade jag hur ofta det var träning/match. Jag fick svaret träning två gånger i veckan och match en gång i månaden ungefär. Okej tänkte jag, det ror vi iland. Bara det att det var lågsäsong då. Vid högsäsong var det träning fyra gånger i veckan och match varenda helg och man förväntades som förälder jobba deltid med allt runt omkring.

I ridningen fick inte mina barn tävla förren de var 10-11 år och då efter eget initiativ. Jag ville att de skulle kunna ta ett nederlag utan att de blev helt förstörda och kände sig dåliga utan istället kunde se vad de nästa gång kunde göra bättre. Att ständigt misslyckas som barn, att inte få förutsättningarna för att lyckas är ingen hit för självkänslan.

Det är så sorgligt att barn inte kan få vara barn. Få leka sig fram till rörelseglädje istället för att tvingas till tävling. Alla vill inte tävla. Alla är inte tävlingsmänniskor och att slås ut från det de tycker är roligt bara för det är så otroligt sorgligt.
 
Det blir ju såhär också för vuxna. Vi brukar t.ex. ha säsongsavslutning på hundklubben med korvgrillning och lektävling. Nu har det blivit nån jäkla press på att fixa sponsorer och fina priser (till vår gratis låtsastävling!). Det blir så mycket prestation av allt nuförtiden. Liksom priser? Det är väl trevlig samvaro och korvgrillning som är poängen...
 
Vad som är målet med fotboll kan ju inte vara en naturlag. Man måste inte uppfatta matcher som ett mål för småbarn. Fotbollsträningen kan vara utvecklande även med nedtonat tävlingsmoment, precis som ridningen.
Måste och måste, vänder man sig till ett fotbollslag för att börja träna fotboll inom ramen för deras verksamhet så är det klubbens mål, kärnverksamhet och syfte att fostra nästa generationens fotbollsspelare. Det är inte direkt konstigt då att de ägnar sig åt det. Sen hanterar olika klubbar/tränare det olika, men grunden är den samma för det stora flertalet.

Vänder du dig till en ridklubb så är deras mål syfte och kärnverksamhet att lära barn rida. Det är mycket få lektionsryttare som tävlar mer än enstaka gånger per termin.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 447
Senast: Exile
·
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 663
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 900
Senast: Elendil
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 897

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp