Varför tillaga räkor med skalet på?

Paddington

Trådstartare
Har stött på flera recept på sistone där man ska tillaga räkorna med skalet på, finns det någon anledning till detta?
Tycker det blir bra mycket pilligare att försöka få av skalet i efterhand när räkorna är lite småvarma än att ta bort skalet samtidigt som huvudet innan jag kastar ner dem i stekpannan.
 
Det är jobbigt att skala så man överlåter det åt gästerna..? :angel:
Jag har dock aldrig varit med om att någon tar bort huvudet men låter skalet sitta kvar, antingen är räkorna helt skalade eller helt intakta.
 
Tillagar man med även huvuden etc så ger det mer smak åt hela rätten. Annars kan man spara räkskal och göra en räksoppa som är helt fantastisk!

Sen finns det vissa som äter räkskalen som sitter på stjärten. Mina kinesiska korridorskamrater gjorde det, och på frågan varför, så blev de i sin tur förvånade. Varför skulle man ta bort nåt som gick att äta?

Dels så tyckte de att är räkan fräst, så är det ju krispigt gott? Sen sa de att det var nyttigt med kitinet för hår och naglar, men som sagt, kinesisk syn på vad som är nyttigt.
 
Det ger mer smak åt hela rätten

Ja, men det måste ju ändå bli godare om man först skalar räkorna, använder skal+huvud till att göra en buljong, silar och sen tillsätter räkorna när det bara är en kort stund kvar. Om skalet sitter på räkorna så blir antingen buljong inte lika god som den skulle kunna bli (p.g.a. för kort tillredning) eller räkorna sega (p.g.a. för lång tillagning).

Tillagar man med även huvuden etc så ger det mer smak åt hela rätten. Annars kan man spara räkskal och göra en räksoppa som är helt fantastisk!

Sen finns det vissa som äter räkskalen som sitter på stjärten. Mina kinesiska korridorskamrater gjorde det, och på frågan varför, så blev de i sin tur förvånade. Varför skulle man ta bort nåt som gick att äta?

Dels så tyckte de att är räkan fräst, så är det ju krispigt gott? Sen sa de att det var nyttigt med kitinet för hår och naglar, men som sagt, kinesisk syn på vad som är nyttigt.

Jag känner folk som varit i Kina och säger att en del kineser pillar bort skalet medan räkan är i munnen (med tungan) och sen spottar ut skalet i en hög på tallriken. Kanske därför skalet är kvar på räkan i en del kinesiska rätter?
 
Ja, men det måste ju ändå bli godare om man först skalar räkorna, använder skal+huvud till att göra en buljong, silar och sen tillsätter räkorna när det bara är en kort stund kvar. Om skalet sitter på räkorna så blir antingen buljong inte lika god som den skulle kunna bli (p.g.a. för kort tillredning) eller räkorna sega (p.g.a. för lång tillagning).
Ja men betydligt mer omständigt.
 
Jag har bara tänkt på det som olika kulturella mönster. I rätt många sydeuropeiska rätter brukar skaldjuren vara oskalade, medan de ofta är skalade i Sverige. I Kina (och antagligen fler länder) äter man ju räkorna utan att skala dem.
 

Liknande trådar

Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
20
· Visningar
906
Senast: Glimra
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 079
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 935
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 769
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp