Vårföräldrar 2013 #8

Amha

Trådstartare
Ny tråd!

Min tös är så rolig. I morse när hon skulle ta ifrån lillasystern allt berättade jag för henne att när man är i en familj måste man samsas. Det var inga problem. Hon delade med sig. Sen stod jag vid lunchen och panik knådade pastadeg som hon också ville vara med på. Jag berättade att jag gör det själv för vi var sena med mat. Då svarar lilla treåringen att i en familj måste man faktiskt samsas! ;)
 
Ny tråd!

Min tös är så rolig. I morse när hon skulle ta ifrån lillasystern allt berättade jag för henne att när man är i en familj måste man samsas. Det var inga problem. Hon delade med sig. Sen stod jag vid lunchen och panik knådade pastadeg som hon också ville vara med på. Jag berättade att jag gör det själv för vi var sena med mat. Då svarar lilla treåringen att i en familj måste man faktiskt samsas! ;)

Känner igen det där... "Man måste dela med sig!"

Citat Tabea från igår morse: "Mamma, nappfén kan flyga - utan vingar! Och det kan Peter Pan också!"
 
Det är de verkligen. Det roligaste är att hon (de) med dessa ord faktiskt reflekterar lite över vad jag säger.
 
Tova är också sådär snusförnuftig ibland :)
Jag har någon gång sagt att vi inte sjunger vid matbordet, för att få lite lugn och ro. Så när jag häromdagen ber henne briljera med alfabets-sången inför mormor och morfar - vid matbordet - säger hon förmanande att "Mamma! Man sjunger inte vid matbordet!"

Oups :o
 
Kan ju spinna vidare på citat-temat. Barnet vill ha ett eget rum. Nuvarande är genomgångsrum. De enda alternativen är på övervåningen medan vi sover nere. I morse pratade vi om det.

"A, tänk att du har varit en bebis och nu är du stor och ska ha eget rum på övervåningen. Hur gick det till?"
"Det gick bra. Oroa dig inte mamma!"

F.ö går det skit med medicinerna. Får se vad neurologen säger om det på fredag. Pest, för man blir så jäkla slut i skallen.
 
Kan ju spinna vidare på citat-temat. Barnet vill ha ett eget rum. Nuvarande är genomgångsrum. De enda alternativen är på övervåningen medan vi sover nere. I morse pratade vi om det.

"A, tänk att du har varit en bebis och nu är du stor och ska ha eget rum på övervåningen. Hur gick det till?"
"Det gick bra. Oroa dig inte mamma!"

F.ö går det skit med medicinerna. Får se vad neurologen säger om det på fredag. Pest, för man blir så jäkla slut i skallen.

:D
Det poppar så mycket härligt ur truten på dem ibland. Ibland är det inte lika härligt... :cautious:

Skit att det inte funkar med mediciner. Hoppas neurologen har en bra plan för dig!
 
:D
Det poppar så mycket härligt ur truten på dem ibland. Ibland är det inte lika härligt... :cautious:

Skit att det inte funkar med mediciner. Hoppas neurologen har en bra plan för dig!
Haha, de är roliga för det mesta. Den här tösen är nog den absolut roligaste jag mött. Tycker till och med @kimmis87 att hon är rolig är hon det på riktigt och inte bara i den galna mammahjärnan :D

Det ordnar sig med en plan, hon säger hela tiden att hon ska göra det så bra som möjligt för mig så det räknar jag kallt med :)
 
Jag missade att svara i förra tråden. Verkar som om L är den enda som fortfarande sover middag. Storebror slutade också i två-års-åldern. Men eftersom L bara sover från 21 (eller tom 22) till 07 misstänker jag att hon behöver sova på dagen ett tag till. Alternativt somna tidigare, men det brukar inte funka så bra.

@Solvind angående talet så pratar L ganska tydligt (kan dock inte säga R, blir L) och stort ordförråd. Hon har bra koll på vem som pratar vilket språk och brukar fråga vad de pratar för språk om det inte är svenska eller tyska. Hon är mycket tidigare än brorsan, men han har en diagnos som försvårar.
 
@Amha : Hur gick det i fredags? Angående pastadeg: gör du all pasta själv eller bara till vissa rätter? Har du en sån där maskin som man rullar den igenom eller kavlar du själv?

Jag är lite sugen på egen pasta till en del grejor, men har inte riktigt vågat ge mig på det ännu.

@leia : Kul att Linnéa har sån koll! Tabea har precis börjat intressera sig för svenskan och kan ibland fråga vad något heter på svenska och så. Innan har hon inte velat veta av svenska alls.
 
@majola det gick ok. Inget skett med tumören vilket är en bra sak. Neurologen bekräftade att det är möjligt att graviditeter har påverkat storleken/karktären varför den stör nu. Mina ökade anfall kan bero på att vi provar ny medicin. Ska enligt planen öka på den här om någon vecka och se om det hjälper och telefonkontakt i slutet av juni. Såå, jag kommer vara trött i hjärnan ett tag till förmodligen. Jag har verkligen noll och ingen ork varken till mig själv eller töserna. Jättetråkigt och jag är less på det nu. Kan inte minnas sist jag faktiskt orkade göra saker med barnen. Nu tar jag mig ork till en viss nivå vilket ger mer ep :mad:

Visst ja, pastan.

Jag gör egen deg när jag har orken :grin: målet är att alltid göra det då den är godare. Jag har en pastamaskin, handvevad. Hittade en bra instruktion på Youtube efter ett par misslyckade försök. För att få den elastisk behöver man kavla den genom första steget runt 12 gånger. Igenom, vik dubbel, igenom, vik dubbel. Går att vika både längd och bredd alltså beroende på vad som behövs för lyckat resultat i maskinen. För bred deg=kladd. Använder leilas recept på enbart ägg och durumvetemjöl. Inget vatten i alltså. När man får kläm på det går det ganska snabbt.
 
Puttar upp den gamla tråden. Här har vi sommarlov. 2 veckor kvar för tösabiten. Jag är rätt glad att det lider mot sitt slut :o jag är fortfarande helt körd i skallen vilket jag inte riktigt väntat med när jag bokade in en dryg månads sommarlov för henne. Det är tydligt vilket jobb de gör på förskolan som orkar stimulera de här små rackarna på dagarna :D jag blir mer och mer övertygad om att barn är definitivt inte vad jag ska jobba mrf, haha. Älskar den där lilla flickan men hujedamig vad energi hon har, både i hjärnan och i kroppen.

Igår hade vi strömavbrott. Hon kunde inte alls förstå vad som hände och det eviga "varför?" dök upp. Jag försökte förklara att det inte fanns ström i sladdarna till lampan. Fick svaret "varför?". Till slut plockade jag fram papper och penna och ritade upp "huset där man bygger ström", vårt och grannarnas hus och ledningar däremellan. Berättade att det är trasigt någonstans på vägen och vi spekulerade tillsammans i var någonstans det var trasigt. Då, för första gången någonsin tror jag, slutade hon fråga varför. Jag tror att jag har en plan för kommande varför-frågor nu, haha.
 
Så det finns bot på "varför då?"? :laugh:
Här har vi en till vetgirig. Försökte pedagogiskt förklara varför det inte var mörkt igår, trots att det var kväll. Att det är mörkt vid samma tid på vintern osv. Slutade med att jag ritade solen och jorden med sin lutande axel osv, tror dock inte att poletten trillade ner, trots tålmodigt förklarande från min sida :D Kanske är det lite för mycket för en treåring :angel: Strömavbrott känns mer greppbart!
Men man blir liksom avtrubbad. Maken skrattade högt från rummet intill häromdagen när jag bakade med tjejerna och Tova frågade varför då? om precis ALLT. Man bara svarar så bra man kan på ren reflex. För svarar jag inte blir hon irriterad. Mamma! Hoho..?!? ;)

Jag har också fått väldig respekt för förskolepersonalen. Jag hade inte klarat mer än ett par timmar med flera som Tova :angel: Hon är hemma sex veckor från förskolan, varav maken hade semester i tre. Absolut en prövning. Redan andra dagen som "ensamma" åkte vi till mina föräldrar ett par dagar.

Vad har neurologerna för plan nu då, @Amha?
 
Härligt, Amha! S har inte riktigt hamnat i den extrema varför-perioden. Än iaf. Storasyster hade en ordentlig sådan kommer jag ihåg och jag kände som Zewz, en stor beundran för förskolepersonalen med flertalet varför-barn.

Jag har precis haft min första semestervecka, har tre kvar. Vi har det rätt harmoniskt i familjen för tillfället. Visst har vi syskongnabb mellan verserna men överlag är de himla gulliga med varandra. Efter semestern är det dags för S att operera bort polyper och minska halsmandlarna :(, fasar lite för det och sövning redan.
 
Ja, haha, det finns en bot på vissa varför då. Det roliga är att om man själv frågar henne "varför" om någonting får man till svar "för att det är så" och om man bemöter hennes varför på samma sätt säger hon "men VARFÖR?!" :D Som mammas kusin sa "det är bra att hon kräver svar!". Varför det är mörkt på kvällen låter knepigare att förklara. Menar du att det kommer sådana frågor också? :nailbiting:

Haha, ja herregud. De måste verkligen ha änglars tålamod för att faktiskt ha glädje av sitt jobb. Här går de på utflykter ganska ofta för att det är lite lättare att vara iväg så att säga. Det är spännande och nytt. Barnen är roade bara av att vara iväg och är trötta efteråt. Lätt att blanda in pedagogik också. Det märker jag ju själv när vi är ute att det är så mycket lättare att prata om saker man inte ser hela tiden.

Neurologen ja.. jaadu. Bra fråga. Hon är på semester. 2 veckor tog hon. Hon hade behövt mer, jag är orolig för henne för hon verkar stressad :( men, vad planen är vet jag inte. Vi gjorde ingenting innan hon åkte iväg. Då var det kaos. Nu är det fortfarande kaos :p hon verkade inte ha någon riktigt bra plan innan hon gick mer än att ta en paus så kroppen ska hinna med i svängarna. Vi ska prata på måndag om hur vi går vidare. Jag gissar på dosökning men jag är rätt less faktiskt. Jag är väldigt stressad i kroppen men jag sa det även till neurologen att det är ju möjligt jag är slut pga ep som sen drar vidare till detta. Inte orimligt.

Jag tror inte alls på att det kommer att bli bra med endast medicin om det nu inte är så att de ska experimentera mer än med två mediciner. De får gärna motbevisa mig (oss, maken är inte heller hoppfull). Jag gissar på att ep-teamet är väldigt involverade så det blir experter på båda områdena i alla fall. Sjukskrivning hela augusti, minst. Maken skulle ju ta föräldraledigt då i vilket fall så det fick bli enligt plan men att jag är sjukad i stället. Inkomstbortfallet känns ju trist men jag lär ju bli klar i skallen innan jag återgår i jobb. Särskilt när det är så känsligt jobb.

En granne sa "god morgon! Eller det kanske inte är morgon längre?" vid 11 idag. Då hade jag varit uppe några timmar men jag höll med om att det var morgon. Hade kunnat utveckla det att med daglig ep i en sådär ett år är det morgon 24/7. De bra dagarna är sällsynta och eftersom att jag drar ut allt jag kan ur dessa blir det att jag är helt körd dagen därpå men det är ganska värt ändå. Det är mysigt att orka leka med barnen.
 
Härligt, Amha! S har inte riktigt hamnat i den extrema varför-perioden. Än iaf. Storasyster hade en ordentlig sådan kommer jag ihåg och jag kände som Zewz, en stor beundran för förskolepersonalen med flertalet varför-barn.

Jag har precis haft min första semestervecka, har tre kvar. Vi har det rätt harmoniskt i familjen för tillfället. Visst har vi syskongnabb mellan verserna men överlag är de himla gulliga med varandra. Efter semestern är det dags för S att operera bort polyper och minska halsmandlarna :(, fasar lite för det och sövning redan.
Haha, jag kan verkligen se poängen med varför-frågor. Någonstans måste man lära sig även om jag ibland undrar om hon hakat upp sig eller nåt :o

Härligt att det funkar i familjen. Här har vi det också bra på det sättet. Jag kan se en direkt koppling mellan understimulerad 3-åring och gnäll om jobbig lillasyster men som regel går det bra och hon vill gärna hjälpa till med allt. Kan säga att minstingen blir riktigt härdad.

Förstår oron men man är ju väldigt bevakad när man är sövd. Hoppas att det går relativt smärtfritt. Ett grannbarn var med om samma ingrepp och jag måste säga att jag inte alls märkte av att de gjort något efter någon vecka. Säkert tidigare.
 
Japp, vid 6.22 i denna video :laugh:
/Hälsningar vinterförälder 2015

:rofl::rofl::rofl:
Här har vi också avhandlat varför det regnar, varför det INTE regnar, varför gräset växer, varför frukten mognar eller inte mognar, varför vattnet i brunnen kan ta slut eller varför syster gråter (för att du slår henne, din ligist!), varför pappa jobbar, varför bilen behöver tankas, varför pärlsockret tar slut om man äter upp alltihop, varför blommor måste vattnas, varför, varför varför. Till slut blir det som i klippet, "jag vet inte.. Jag vet faktiskt inte.. Mamma är dum i huvudet..." Bara att läsa en bok på kvällen kan pröva mig till vansinnets gräns.
-Ingrid är hungrig (varför det??)
-Ingrids mage gnäller.. (Varför det??)
-Ingrid dukar bordet (varför det??)
-Hon bär många saker (varför det??)
osv osv osv :banghead:

Sedan vi tog bort hunden i våras kommer många frågor också. Jag försöker vara saklig och neutral men ibland är det svårt :(
"Mamma, Hobbe kanske kan hoppa ner från hundhimlen, jag kan ta emot honom! Kan han inte få göra det? Jag saknar Hobbe!" :cry:
Fina unge, vill så väl :heart
 
:rofl::rofl::rofl:
Här har vi också avhandlat varför det regnar, varför det INTE regnar, varför gräset växer, varför frukten mognar eller inte mognar, varför vattnet i brunnen kan ta slut eller varför syster gråter (för att du slår henne, din ligist!), varför pappa jobbar, varför bilen behöver tankas, varför pärlsockret tar slut om man äter upp alltihop, varför blommor måste vattnas, varför, varför varför. Till slut blir det som i klippet, "jag vet inte.. Jag vet faktiskt inte.. Mamma är dum i huvudet..." Bara att läsa en bok på kvällen kan pröva mig till vansinnets gräns.
-Ingrid är hungrig (varför det??)
-Ingrids mage gnäller.. (Varför det??)
-Ingrid dukar bordet (varför det??)
-Hon bär många saker (varför det??)
osv osv osv :banghead:

Sedan vi tog bort hunden i våras kommer många frågor också. Jag försöker vara saklig och neutral men ibland är det svårt :(
"Mamma, Hobbe kanske kan hoppa ner från hundhimlen, jag kan ta emot honom! Kan han inte få göra det? Jag saknar Hobbe!" :cry:
Fina unge, vill så väl :heart
Läs så avancerade böcker att hon måste använda hjärnan ordentligt för att hänga med :D min tös sitter oftast som ett ljus när vi läser böcker och då diskuterar vi ofta efteråt. Hon tillägger ibland något hon ser på bilderna såklart.

Låter som om du har betydligt mer varför än vad vi har här i alla fall :p
 
Läs så avancerade böcker att hon måste använda hjärnan ordentligt för att hänga med :D min tös sitter oftast som ett ljus när vi läser böcker och då diskuterar vi ofta efteråt. Hon tillägger ibland något hon ser på bilderna såklart.

Låter som om du har betydligt mer varför än vad vi har här i alla fall :p

Jag har testat det med, med nya lite med avancerade böcker men det blir nästan ännu mer "varför?", "vad är det?" osv. Så jag håller mig till de kortare böckerna än. Det är alltid jag som nattar och jag är rätt trött på det, i ärlighetens namn, så då vill jag mest att det ska gå fort :devil:

Idag har vi dock hållt igång tillsammans med lillasyster så jag tror hon blir trött snart. Plockat klarbär och kokat saft, städat två badrum ihop ("åh, ska vi STÄDA mamma? Vad kul! Taaaack!!" :rofl:), varit och badat halva dagen och sen gjort trädgården med studsmatta och inspektion över vad som mognat i träden och inte... En riktigt bra dag utan osämja och vredesutbrott, skönt att det kommer såna också ibland :angel:
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 934
Senast: kolblakkur
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 000
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 089
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp