Vårföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och BVC har inte påpekat att bebis skulle ha platt huvud, utan bara pratat om förebyggande. Jag tycker ändå att huvudet är/var lite platt. Jag tror att BVC idag är så vana vid att bebisar har lite platta bakhuvuden att de inte rageagerar på det så länge det bara är lite platt. Var och varannan bebis idag har ju lite lite platt bakhuvud eftersom de ska ligga på rygg. Det var annat när en själv var liten och bebisar skulle ligga på mage. @anonymApril

Jag kan tänka mig att det är så. Lite tokigt bara om det missas och man inte hinner göra något åt det i tid.
 
Nej, jag tar upp henne när hon blir arg/ledsen. Överlag är hon inte så förtjust i att ligga på mage på golv/säng etc. Däremot mage mot mage så hon tränar mest på det sättet.

E är inte platt, men tyckte ju ett tag att hon låg nästan bara åt ena hållet. Har iaf gått över nu när vi började tänka mer på det så nu är hon jämn igen så sätt :)

Våran lilla verkar också tycka det är helt ok mage mot mage, tänker att det också borde räknas som träning även om jag hjälper till lite iom att jag håller om henne så att hon inte ramlar iväg..
 
Jag får också sår men det räddas med amningsnapp. Nu håller jag på att vänja av den för att slippa krångel och har jag återigen fått lite ont så jag varvar utan/med. Har du testat?
Jupp. Körde med amningsnapp från start. Men det fungerade ej då Noah inte orkade få i sig mat. Testade förra veckan igen. Tänkte att han har ju blivit lite större nu så då orkar han säkert men icke. Blir trött snabbt av den. Fattar inte varför ena ska bli så sårig men inte den andra...
 
Jupp. Körde med amningsnapp från start. Men det fungerade ej då Noah inte orkade få i sig mat. Testade förra veckan igen. Tänkte att han har ju blivit lite större nu så då orkar han säkert men icke. Blir trött snabbt av den. Fattar inte varför ena ska bli så sårig men inte den andra...
Det är samma för mig, får ondare i ena bröstet. Beror väl på hur brösten ser ut och hur bebis ligger antar jag. Hoppas det löser sig för dig!
 
Våran lilla verkar också tycka det är helt ok mage mot mage, tänker att det också borde räknas som träning även om jag hjälper till lite iom att jag håller om henne så att hon inte ramlar iväg..
Walter brukar ligga så på sambon, och ibland på mig också! Men enligt damen på Bvc var det lite fusk! Så på nått sätt blir det ju lättare för dem och antagligen därför de inte blir lika arga :p

Fick en riktigt bra natt, matade vid 21 sen lade jag och Walter oss vid 22! Han somnade direkt i sin säng! Sen hade tydligen mannen vart vaken länge så vid 01 innan han lade sig hade han drömmatat! Så jag vaknade först vid 04, gav honom lite mat men han tog typ 3 klunkar innan han somnade om och nu vid 07 gick vi upp ! :up:

Trevlig midsommar på er alla :)
 
Glad midsommar! :)

Vi kommer nog mest mysa i soffan och äta jordgubbar idag. Storasyster är fortfarande sjuk och det är dessutom riktigt busigt väder.

Jag känner mig otroligt utvilad. Gick och la oss 21 och vaknade 07 (med en snabb amning vid 02). Bebis somnade om nu igen, men jag har svårt att göra detsamma. :D
 
Och
Walter brukar ligga så på sambon, och ibland på mig också! Men enligt damen på Bvc var det lite fusk! Så på nått sätt blir det ju lättare för dem och antagligen därför de inte blir lika arga :p

Fick en riktigt bra natt, matade vid 21 sen lade jag och Walter oss vid 22! Han somnade direkt i sin säng! Sen hade tydligen mannen vart vaken länge så vid 01 innan han lade sig hade han drömmatat! Så jag vaknade först vid 04, gav honom lite mat men han tog typ 3 klunkar innan han somnade om och nu vid 07 gick vi upp ! :up:

Trevlig midsommar på er alla :)

Bvc tyckte vi skulle träna mer på mage så på nåt sätt blir det kanske lättare. Dock bedömt utifrån att hon inte ens ville försöka hålla upp huvudet just då. Sen gör det mycket för nöjdheten tror jag att hon kan ha ögonkontakt.

Bebis charmade för övrigt in sig med leenden på BVC innan hon ens kommit ur sjalen. 5880g, 60 lång. Även resten som hud och utveckling såg bra ut, ska fortsätta uppmuntra henne att ligga med huvudet åt vänster. Fick göra depressions"testet" också.

Nu är vi på väg till Arboga för midsommarfirande. Elvira i samma klänning jag hade min första midsommar.
 
Här har vi varit vakna en gång i timmen, förutom mellan halv elva och halv ett, fram till halv sju (och tredje bajsblöjan), innan vi gav upp och gick och satte på kaffe :meh:

Glad midsommar! :p
 
Här spenderas midsommarafton i bilen. började köra vid 9 idag. Nu är klockan 23.35 och är fortfarande inte hemma.... ca 1h kvar dock. Är sjukt less!!!
 
Nu så har jag lagt till mig själv. Efter riktigt jobbiga sista veckor i graviditeten föddes världens finaste flicka den 31 maj. Jag ska försöka få tid att skriva om förlossningen. Men allt gick i alla fall jättebra och det var en häftig upplevelse!
Lilltjejen ligger bredvid mig och sover nu och är den ljuvligaste bebis jag nånsin träffat 😍

Födda:
31/3- Zata, Pojke, Hjalmar (beräknad 20/3)
2/4- Mulles_matte, Pojke, Oskar (beräknad 29/3), 3955 g och 53 cm lång
3/4- Sedna, Pojke (beräknad 8/4), 3500 g och 50 cm
13/4 anonymapril, flicka (beräknad 19/4), 3484g och 50cm
13/4 MinIan, pojke (beräknad 10/4), 3775g och 50cm
16/4 Whirlie, flicka (beräknad 21/4), 4030g och 52 cm
20/4 Jenka, flicka Elvira (beräknad 5/4), 3830g, 52 cm
22/4 Pengy, pojke Walter (beräknad 17/4), 3880g, 53 cm:)
4/5 Anonymusen, en pojke (beräknad 6/5), 3945 g, 52 cm
8/5 Kaki, en pojke (beräknad 1/5), 3690g 51cm
8/5 Minusgraader, flicka Vera (beräknad 29/4), 3305g , 49cm.
10/5 Iglatjarn, Molly 2890gr, 47cm lång.
10/5 domesticus, flicka Thea (beräknad 11/5),
3635 g, 50 cm
17/5 Tingeling84, pojke Melker 2992gr,50 cm. (Beräknad 30/5,igångsatt 17/5)
31/5 Linn-Nora flicka, 51 cm 3000 gram. (Beräknad 25/5)
 
Ramlade visst av listan.

Födda:
31/3- Zata, Pojke, Hjalmar (beräknad 20/3)
2/4- Mulles_matte, Pojke, Oskar (beräknad 29/3), 3955 g och 53 cm lång
3/4- Sedna, Pojke (beräknad 8/4), 3500 g och 50 cm
13/4 anonymapril, flicka (beräknad 19/4), 3484g och 50cm
13/4 MinIan, pojke (beräknad 10/4), 3775g och 50cm
16/4 Whirlie, flicka (beräknad 21/4), 4030g och 52 cm
16/4 hemlig, pojke Benjamin (akutsnitt pga anemi hos liten, beräknad 29/5 enligt RUL), 2366g och 48 cm
20/4 Jenka, flicka Elvira (beräknad 5/4), 3830g, 52 cm
22/4 Pengy, pojke Walter (beräknad 17/4), 3880g, 53 cm:)
4/5 Anonymusen, en pojke (beräknad 6/5), 3945 g, 52 cm
8/5 Kaki, en pojke (beräknad 1/5), 3690g 51cm
8/5 Minusgraader, flicka Vera (beräknad 29/4), 3305g , 49cm.
10/5 Iglatjarn, Molly 2890gr, 47cm lång.
10/5 domesticus, flicka Thea (beräknad 11/5),
3635 g, 50 cm
17/5 Tingeling84, pojke Melker 2992gr,50 cm. (Beräknad 30/5,igångsatt 17/5)
31/5 Linn-Nora flicka, 51 cm 3000 gram. (Beräknad 25/5)
 
Petar in Lo_ igen

Födda:
31/3- Zata, Pojke, Hjalmar (beräknad 20/3)
2/4- Mulles_matte, Pojke, Oskar (beräknad 29/3), 3955 g och 53 cm lång
3/4- Sedna, Pojke (beräknad 8/4), 3500 g och 50 cm
13/4 anonymapril, flicka (beräknad 19/4), 3484g och 50cm
13/4 MinIan, pojke (beräknad 10/4), 3775g och 50cm
16/4 Whirlie, flicka (beräknad 21/4), 4030g och 52 cm
16/4 hemlig, pojke Benjamin (akutsnitt pga anemi hos liten, beräknad 29/5 enligt RUL), 2366g och 48 cm
20/4 Jenka, flicka Elvira (beräknad 5/4), 3830g, 52 cm
22/4 Pengy, pojke Walter (beräknad 17/4), 3880g, 53 cm:)
4/5 Anonymusen, en pojke (beräknad 6/5), 3945 g, 52 cm
8/5 Kaki, en pojke (beräknad 1/5), 3690g 51cm
8/5 Minusgraader, flicka Vera (beräknad 29/4), 3305g , 49cm.
8/5 Lo_, Pojke Vide, 3550g, 50cm
10/5 Iglatjarn, Molly 2890gr, 47cm lång.
10/5 domesticus, flicka Thea (beräknad 11/5),
3635 g, 50 cm
17/5 Tingeling84, pojke Melker 2992gr,50 cm. (Beräknad 30/5,igångsatt 17/5)
31/5 Linn-Nora flicka, 51 cm 3000 gram. (Beräknad 25/5)
 
Jag har inte lagt in min historia ännu. Tar den långa versionen.

Lördag kväll började jag blöda, som en sparsam mens. Hade haft blodblandade flytningar i veckan då slemproppen gått. Men detta var mer rent blod. Pratade med förlossningen som sa att det var normalt.

Fortsatte blöda på söndagen, och då ville förlossningen ha in mig för kontroll. Allt såg bra ut, det var nog en öppningsblödning. Läkaren gjorde en hinnsvepning i samband med undersökningen. Utan att be om tillstånd. Maken var genomförkyld och sonen hade lunginflammation.

Gick och la mig vid 22 och fick värkar när jag la mig. Vid 23 gjorde det ordentligt ont och vid 00 ringde jag förlossningen och ”bokade” en plats. Ville vara hemma lite till, vi har mindre än fem km till förlossningen.

Vid 01 hade jag superont, kunde knappt gå. Minst fyra värkar på tio minuter. Väckte maken och sa det var dags. Han hämtade bilen och vi väckte sonen. Kl 02 släppte han av mig vid förlossningen.

Jag fick gå till ett förlossningsrum direkt. Tror jag fick börja med att lämna ett urinprov. Värkarna kom med 20-30 sek mellanrum och var nog ca 60-90 sek långa. Så det var svårt att hålla muggen och få till det.

De mätte hjärtljud mm och vid 2:30 kom maken. Fem minuter senare gick vattnet. Jag hann komma upp och stå vid ett gåbord kanske tio minuter innan krystvärkarna kom. Jag hann varken bada eller få akupunktur. Lustgas fick jag innan jag kom upp med gåbordet. Men det var allt.

3:45 var allt klart och lillan kom ut. Det blev i knästående mot sänggaveln. Så när hon kom ut föste de henne mellan mina ben så jag såg henne och skulle lyfta upp henne själv vilket var läskigt då jag hade svårt att hålla upp mig själv nästan. Sedan skulle jag vända mig med henne i famnen till sittande, vilket kändes ännu skakigare men med massa hjälp gick det bra.

Allt som allt var det väldigt intensivt och gjorde väldigt ont. Mer än första gången. Det gick också väldigt fort.
 
Min dotter har fått utslag på halsen och några i ansiktet. Kom idag. Ingen feber.. bör jag vara orolig?
Åt jordgubbstårta på midsommar, är kan det bero på det eller är det en myt?
 
Min dotter har fått utslag på halsen och några i ansiktet. Kom idag. Ingen feber.. bör jag vara orolig?
Åt jordgubbstårta på midsommar, är kan det bero på det eller är det en myt?

Hur ser de ut? Två bekanta fick utslag av jordgubbar som bebisar, så det verkar inte vara en myt även om det inte gäller alla. Vår lilla har inte fått några utslag o jag har käkat massor:o
 
Jag har inte lagt in min historia ännu. Tar den långa versionen.

Lördag kväll började jag blöda, som en sparsam mens. Hade haft blodblandade flytningar i veckan då slemproppen gått. Men detta var mer rent blod. Pratade med förlossningen som sa att det var normalt.

Fortsatte blöda på söndagen, och då ville förlossningen ha in mig för kontroll. Allt såg bra ut, det var nog en öppningsblödning. Läkaren gjorde en hinnsvepning i samband med undersökningen. Utan att be om tillstånd. Maken var genomförkyld och sonen hade lunginflammation.

Gick och la mig vid 22 och fick värkar när jag la mig. Vid 23 gjorde det ordentligt ont och vid 00 ringde jag förlossningen och ”bokade” en plats. Ville vara hemma lite till, vi har mindre än fem km till förlossningen.

Vid 01 hade jag superont, kunde knappt gå. Minst fyra värkar på tio minuter. Väckte maken och sa det var dags. Han hämtade bilen och vi väckte sonen. Kl 02 släppte han av mig vid förlossningen.

Jag fick gå till ett förlossningsrum direkt. Tror jag fick börja med att lämna ett urinprov. Värkarna kom med 20-30 sek mellanrum och var nog ca 60-90 sek långa. Så det var svårt att hålla muggen och få till det.

De mätte hjärtljud mm och vid 2:30 kom maken. Fem minuter senare gick vattnet. Jag hann komma upp och stå vid ett gåbord kanske tio minuter innan krystvärkarna kom. Jag hann varken bada eller få akupunktur. Lustgas fick jag innan jag kom upp med gåbordet. Men det var allt.

3:45 var allt klart och lillan kom ut. Det blev i knästående mot sänggaveln. Så när hon kom ut föste de henne mellan mina ben så jag såg henne och skulle lyfta upp henne själv vilket var läskigt då jag hade svårt att hålla upp mig själv nästan. Sedan skulle jag vända mig med henne i famnen till sittande, vilket kändes ännu skakigare men med massa hjälp gick det bra.

Allt som allt var det väldigt intensivt och gjorde väldigt ont. Mer än första gången. Det gick också väldigt fort.
Låter väldigt fort ja! Känns det bra nu efteråt?

Har inte lagt in min här heller. Får skriva ihop en bukeversion nån dag!
 
Jag tycker förlossningsberättelser är väldigt intressanta att läsa, så tack för att du delar med dig av din @Whirlie. Din förlossning lät verkligen intensiv. Hur upplevde/hanterade du värkarna? Vore intressant att veta, om du vill dela med dig. Jag hade motsatt förhållande värk och paus, dvs 30 sek värk och 90 sek paus, så kan inte riktigt relatera till ett verkligt intensivt värkarbete.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 197
Senast: Lingon
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
632
Senast: Liten
·
Trädgård & Växter Jag tänkte att istället för att skriva om balkonglådor i VGV är det dags för en ny balkongtråd. Jag struntade fullständigt i min...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 527
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 596
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp