Vårföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker förlossningsberättelser är väldigt intressanta att läsa, så tack för att du delar med dig av din @Whirlie. Din förlossning lät verkligen intensiv. Hur upplevde/hanterade du värkarna? Vore intressant att veta, om du vill dela med dig. Jag hade motsatt förhållande värk och paus, dvs 30 sek värk och 90 sek paus, så kan inte riktigt relatera till ett verkligt intensivt värkarbete.
Det var mer så första förlossningen.
Jag fick helt enkelt bara överleva. Jag bad om epidural när jag stod vid gåbordet. Dvs strax innan krystvärkarna började. Jag kände flera gånger att jag inte ville vara med och att jag inte skulle klara det. Men min man och personalen var fantastiska. Personalen gick bara ut typ fem minuter på hela tiden. Och alla peppade mig mkt och var väldigt coola. Min räddning var att det inte höll på så länge.

@Jenka Nu mår jag bra. Men är glad att vi av andra skäl är nöjda med två barn. Vill helst inte göra om detta. Men min första förlossning kan jag göra igen om det behövs.

Tror det faktum att jag var mentalt och fysiskt trött redan innan. Min mammas bortgång, förkylningar hela våren och liten med lunginflammation hemma. Det är viktigt att vara laddad för en sådan kraftansträngning.
 
Det var mer så första förlossningen.
Jag fick helt enkelt bara överleva. Jag bad om epidural när jag stod vid gåbordet. Dvs strax innan krystvärkarna började. Jag kände flera gånger att jag inte ville vara med och att jag inte skulle klara det. Men min man och personalen var fantastiska. Personalen gick bara ut typ fem minuter på hela tiden. Och alla peppade mig mkt och var väldigt coola. Min räddning var att det inte höll på så länge.

@Jenka Nu mår jag bra. Men är glad att vi av andra skäl är nöjda med två barn. Vill helst inte göra om detta. Men min första förlossning kan jag göra igen om det behövs.

Tror det faktum att jag var mentalt och fysiskt trött redan innan. Min mammas bortgång, förkylningar hela våren och liten med lunginflammation hemma. Det är viktigt att vara laddad för en sådan kraftansträngning.
Så har jag känt i stunder i båda mina förlossningar. Den här gången kom jag dock tillbaka mentalt rätt fort, mha sambon och personal. Och lustgasen tror jag, den hjälpte även mot rädslan. Vet inte om det är pga full, andning eller bara nåt att fokusera/kunna ha kontroll på.
 
I efterhand kan jag konstatera att det nog var bra att jag hade så mycket onda förvärkar sista månaden eller så. En av mina förhågor var att jag skulle få panik vid första värk vid minnet av förra förlossningen. Nu blev det nästan tvärtom, de var "länge" (förhållandevis) mycket lindrigare än jag trott.
 
Hur ser de ut? Två bekanta fick utslag av jordgubbar som bebisar, så det verkar inte vara en myt även om det inte gäller alla. Vår lilla har inte fått några utslag o jag har käkat massor:o

Det liknar en finne, fast inte som hormonplitorna. Vissa har lite gult på sig men de flesta är bara röda...
Pratade med 1177 eftersom jag började noja för mässlingen, men då skulle hon haft feber ett par dagar innan hon fick utslag så det trodde hon inte på. Hon tänkte något jag ätit eller värmeutslag.
En annan läskig grej som hände idag var att irisarna försvann nedåt i ögat :O Typ som när när hon somnar ibland så åker ögonen uppåt/bakåt men nu tittade hon neråt.
Lär inte kunna sova i natt :(
Hon har dessutom bara sovit typ totalt fyra timmar idag på dagen..
 
Det liknar en finne, fast inte som hormonplitorna. Vissa har lite gult på sig men de flesta är bara röda...
Pratade med 1177 eftersom jag började noja för mässlingen, men då skulle hon haft feber ett par dagar innan hon fick utslag så det trodde hon inte på. Hon tänkte något jag ätit eller värmeutslag.
En annan läskig grej som hände idag var att irisarna försvann nedåt i ögat :O Typ som när när hon somnar ibland så åker ögonen uppåt/bakåt men nu tittade hon neråt.
Lär inte kunna sova i natt :(
Hon har dessutom bara sovit typ totalt fyra timmar idag på dagen..
Om du är riktigt orolig så åk in och få henne kollad. Hellre En gång för mkt..
 
Om du är riktigt orolig så åk in och få henne kollad. Hellre En gång för mkt..

Vill mest undvika akuten, för har hon inte nåt innan så lär hon få det där. Tänker att om det finns smittor nånstans så är det på akuten.
Idag är prickarna blekare iaf. Och den underliga ögonrörelsen ska jag kolla med BVC om.
 
Vill mest undvika akuten, för har hon inte nåt innan så lär hon få det där. Tänker att om det finns smittor nånstans så är det på akuten.
Idag är prickarna blekare iaf. Och den underliga ögonrörelsen ska jag kolla med BVC om.

Skönt att prickarna börjar försvinna:) har du fått tag i bvc o fått ngt bra svar om ögonen?
 
Skönt att prickarna börjar försvinna:) har du fått tag i bvc o fått ngt bra svar om ögonen?
Ja :) Tror nog det var jordgubbar eller nåt annat jag ätit, eller värmen kanske, funderar på om pyjamasen var för varm.. det i kombination med sölad mjölk kanske bidrog..
Kom på att vi ska på läkarundersökning imorgon på BVC så jag frågar då. Det har inte hänt igen än så länge så jag tänker att hon nog bara var väldigt trött.
Händer det igen innan imorgon åker vi in akut dock. Men jag försöker ha lite is i magen. Är lite dålig på det, nojig mamma deluxe!
 
Det liknar en finne, fast inte som hormonplitorna. Vissa har lite gult på sig men de flesta är bara röda...
Pratade med 1177 eftersom jag började noja för mässlingen, men då skulle hon haft feber ett par dagar innan hon fick utslag så det trodde hon inte på. Hon tänkte något jag ätit eller värmeutslag.
En annan läskig grej som hände idag var att irisarna försvann nedåt i ögat :O Typ som när när hon somnar ibland så åker ögonen uppåt/bakåt men nu tittade hon neråt.
Lär inte kunna sova i natt :(
Hon har dessutom bara sovit typ totalt fyra timmar idag på dagen..

Det enda vi äter som kan gå över i bröstmjölken är mjölkprotein, ägg och soja. Bebisar reagerar inte på t ex jordgubbar. Ofta är det flera symptom än prickar vid dessa allergier. Så kolla upp detta med BVC, så du vet om det är ngt normalt.

1177 har en bra ”prick-guide” där du kan kolla olika hudåkommor och jämföra med bilderna.
 
Det enda vi äter som kan gå över i bröstmjölken är mjölkprotein, ägg och soja. Bebisar reagerar inte på t ex jordgubbar. Ofta är det flera symptom än prickar vid dessa allergier. Så kolla upp detta med BVC, så du vet om det är ngt normalt.

1177 har en bra ”prick-guide” där du kan kolla olika hudåkommor och jämföra med bilderna.

BVC läkaren sa att det var vanliga hormonplitor, så jag kan lugnt äta jordgubbar. Hon var inte heller oroad för ögonen, utan allt såg bra ut 🙂 En helt normal frisk liten bebis 😊

Hon har gått upp 600 gram sen födseln (700 om man räknar med det hon gick ner efter födseln), så det är bra :) Mat har jag i alla fall, alltid nåt 😉
Fäster blicken och börjar på att le, även om de kanske inte är 100 procent medvetet ännu. Men vi är på väg!

Är lite trött på mig själv att jag nojar så, men jag tänker att det är vanligt med första barnet.
 
Varit på ultraljud av höfterna idag. Ska tillbaka på läkarbesök på torsdag (planerat från början) så får svar då.
 
BVC läkaren sa att det var vanliga hormonplitor, så jag kan lugnt äta jordgubbar. Hon var inte heller oroad för ögonen, utan allt såg bra ut 🙂 En helt normal frisk liten bebis 😊

Hon har gått upp 600 gram sen födseln (700 om man räknar med det hon gick ner efter födseln), så det är bra :) Mat har jag i alla fall, alltid nåt 😉
Fäster blicken och börjar på att le, även om de kanske inte är 100 procent medvetet ännu. Men vi är på väg!

Är lite trött på mig själv att jag nojar så, men jag tänker att det är vanligt med första barnet.

Vad skönt att det var ok! Jag är också sådär nojig, och man blir ju matt ibland alltså:meh: men när det gäller det finaste man har är det okej att vara något onödigt orolig anser jag, i alla fall i lagom mängd;). Jag tycker dock att det lugnar sig med oron allteftersom bebis blir större, så det är skönt!
 
Känner att jag behöver skriva av mig lite, har sån ångest över en grej på midsommar. Vi var på ett traditionellt firande med spelmansgille, de hade fioler/dragspel/etc. Skulle gå iväg och passerade då framför dem, samt högtalarna. Hade dumt nog bebis mot min axel då vi gick förbi i folkmassan. Jag upplevde ljudet som väldigt högt just då (innan kändes det ganska lagom) och efter har jag fått något konstigt med ena örat då jag pratar högt/i vissa toner. Jag är därför livrädd för att ha förstört bebis hörsel på det öra hon hade mot högtalarna:cry:. Hon hade mössa på och jag försökte täcka för örat men jag är osäker på om jag lyckades pga att jag inte riktigt kände med mössan på...

Det går ju inte att göra något åt nu, o inte heller få veta ngt om det antar jag. Men trots det kan jag inte släppa det. Sambon gick bakom men upplevde inte ljudet obehagligt högt. Hoppas att jag har extra känsliga öron eller nåt. Känns verkligen hemskt om de där sekunderna sabbat för livet liksom.
 
Känner att jag behöver skriva av mig lite, har sån ångest över en grej på midsommar. Vi var på ett traditionellt firande med spelmansgille, de hade fioler/dragspel/etc. Skulle gå iväg och passerade då framför dem, samt högtalarna. Hade dumt nog bebis mot min axel då vi gick förbi i folkmassan. Jag upplevde ljudet som väldigt högt just då (innan kändes det ganska lagom) och efter har jag fått något konstigt med ena örat då jag pratar högt/i vissa toner. Jag är därför livrädd för att ha förstört bebis hörsel på det öra hon hade mot högtalarna:cry:. Hon hade mössa på och jag försökte täcka för örat men jag är osäker på om jag lyckades pga att jag inte riktigt kände med mössan på...

Det går ju inte att göra något åt nu, o inte heller få veta ngt om det antar jag. Men trots det kan jag inte släppa det. Sambon gick bakom men upplevde inte ljudet obehagligt högt. Hoppas att jag har extra känsliga öron eller nåt. Känns verkligen hemskt om de där sekunderna sabbat för livet liksom.
Nu kan jag ingenting om hur barns hörsel fungerar men jag känner utifrån det du skriver att jag inte tror du skadat hennes öron! När ni dessutom går förbi så byggs så ljuder upp, blir högre och högre och då tror jag att örat är mer med på ljudet än om det kommer ett högt ljud från ingenstans! Och mössan och din hand lär ju ha dempat ljudet en del också! Men om du känner dig osäker kanske du kan kolla med Bvc dom kan ju sånt där lite bättre! :)
 
Känner att jag behöver skriva av mig lite, har sån ångest över en grej på midsommar. Vi var på ett traditionellt firande med spelmansgille, de hade fioler/dragspel/etc. Skulle gå iväg och passerade då framför dem, samt högtalarna. Hade dumt nog bebis mot min axel då vi gick förbi i folkmassan. Jag upplevde ljudet som väldigt högt just då (innan kändes det ganska lagom) och efter har jag fått något konstigt med ena örat då jag pratar högt/i vissa toner. Jag är därför livrädd för att ha förstört bebis hörsel på det öra hon hade mot högtalarna:cry:. Hon hade mössa på och jag försökte täcka för örat men jag är osäker på om jag lyckades pga att jag inte riktigt kände med mössan på...

Det går ju inte att göra något åt nu, o inte heller få veta ngt om det antar jag. Men trots det kan jag inte släppa det. Sambon gick bakom men upplevde inte ljudet obehagligt högt. Hoppas att jag har extra känsliga öron eller nåt. Känns verkligen hemskt om de där sekunderna sabbat för livet liksom.
Tror nog inte det är någon fara. Prata med 1177 om du är orolig 😊
 
Hade tänkt ringa amningsmottagningen igen. Men jag googlar ganska mycket och läste om tipset att amma i "tvillingsposition" som bebis ligger om man skulle ha tvillingar och det verkar fungera. Inga nya sår och det jag hade verkar läka. Vore helt underbart om detta fungerade. Detta handlar bara om ett av brösten dom ständigt fick sår.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 260
Senast: Lingon
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
632
Senast: Liten
·
Trädgård & Växter Jag tänkte att istället för att skriva om balkonglådor i VGV är det dags för en ny balkongtråd. Jag struntade fullständigt i min...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 535
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 599
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp