Vårföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Många äldre påtalar så gärna att man ska njuta av bebistiden för den går så snabbt. Jag tror snarare många säger så för att njuta av bebistiden är så väldigt svårt, definitivt lättare sagt än gjort. Sömnbrist, oro, livsomställning, hormoner och allt annat gör bebistiden till en riktig prövning. Jag tycker ofta bebistiden romantiseras något enormt. Mysiga promenader, som i verkligheten är en bebis som bara vrålar i vagnen. Dricka kaffe på ett café, som i verkligheten bara är en dimma för att man inte sovit vettigt på flera dagar/veckor/månader/år. Jag njuter i stunden, men bebistiden överlag är inget jag njuter av.

Jag är ju garanterat en sån som kommer romantisera barnvagnspromenader till andra i efterhand :o Haha, W har nog aldrig gnällt i vagnen och jag känner att vagnen är det bästa vi har ;)
 
Jag är ju garanterat en sån som kommer romantisera barnvagnspromenader till andra i efterhand :o Haha, W har nog aldrig gnällt i vagnen och jag känner att vagnen är det bästa vi har ;)

Hehe, min gillar också vagnen och har aldrig behövt plocka upp honom pga missnöjdhet. Dottern hade dock några gånger då hon vrålade något hemskt i vagnen. Hon var däremot väldigt förtjust i selen, lillebror har redan tappat intresset för den. Barn är helt klart olika. :)
 
Ja hjärnan har en tendens att framförallt minnas det som är bra, så det fina kommer du säkert komma ihåg bäst. För visst finns det mycket som är helt fantastiskt med bebistiden, men det är lika prövande som det är fantastiskt. Det är inte konstigt eller ovanligt att ha svårt att njuta av bebistiden. Du ska inte behöva tro att du är ensam om att ha svårt att njuta. Men du skulle kanske kunna må bättre med samtalsstöd. Så försök ta orken att söka hjälp även om du känner dig orkeslös.

Det känns på nåt sätt skönt att inte vara ensam, även om jag inte önskar någon detsamma. Jag är ju lycklig, också. Har fått världens finaste dotter. Men ändå känns det ofta som jag inte vet vad tusan jag håller på med..

Hur sover du nu @Linn-Nora?

Tycker sömnen gör så mycket för välmåendet. Själv blir jag snabbt otroligt pessimistisk när jag sover dåligt, vilket jag gjorde de 10 första månaderna när storasyster var bebis. Fattar i efterhand inte hur jag stod ut. Jag har sovit betydligt bättre nu, men har ändå svackor nu med.

Sover sådär.. eller, jag sover bra, men vaknar många gånger per natt. Snittar på minst tre. Lillan är väldigt snuttig och napp duger inte. Liggammar så det är ju inte så jobbigt, men det är ju ändå att jag vaknar. Varje gång tar i snitt tjugo minuter till en halvtimme innan hon är nöjd.
Vi har försökt med flaskor, en medela och en från mam men hon spottar bara ut mjölken.. trots att den är nyutmjölkad. Så pappan kan inte avlasta heller. Däremot har han börjat få gå upp med henne vid halv sju, sju då hon börjat vakna för dagen.

Just nu är allt ok ändå för mig. Har god koll på mina mediciner och har förut blivit sviken av psykiatrin här så om det nån gång kommer en tid då kommer jag tacka nej.

Kan du ha fått en förlossningdepression?
Jag lider med dig, fast det på ett sätt är skönt att inte vara ensam om sin oro.
Har du stöd av pappan i dina tankar? Kan du ventilera värsta oron med honom?

Det låter bra 😊 Skönt att medicinen funkar! Får jag fråga vilken du äter? Eller är det för något fysiskt? (Du behöver verkligen inte svara om du inte vill såklart 😊)

Har fått konstaterat förlossningsdepression.. behandlingen jag får åt KBT. Även om det aldrig funkat på mig tidigare så tänkte jag att jag ger det en chans. Dock verkar det inte hjälpa så bra nu heller.
Får ju tydligen inte gå hos BVCs psykologer eftersom jag varit aktuell inom psykiatrin tidigare, enligt den vikarierande sköterskan i somras i alla fall. Vår ordinarie trodde inte det var omöjligt ändå så jag ska ta det en vända till. Tror bara jag behöver älta och ventilera..

@Whirlie , vågar nog inte läsa länken. Tror jag bli mer rädd. Men det var ändå lite trösterikt det du skrev. Sen får jag nog leva med rädslan. Önskar den inte var så förlamande bara :(
 
Det känns på nåt sätt skönt att inte vara ensam, även om jag inte önskar någon detsamma. Jag är ju lycklig, också. Har fått världens finaste dotter. Men ändå känns det ofta som jag inte vet vad tusan jag håller på med..



Sover sådär.. eller, jag sover bra, men vaknar många gånger per natt. Snittar på minst tre. Lillan är väldigt snuttig och napp duger inte. Liggammar så det är ju inte så jobbigt, men det är ju ändå att jag vaknar. Varje gång tar i snitt tjugo minuter till en halvtimme innan hon är nöjd.
Vi har försökt med flaskor, en medela och en från mam men hon spottar bara ut mjölken.. trots att den är nyutmjölkad. Så pappan kan inte avlasta heller. Däremot har han börjat få gå upp med henne vid halv sju, sju då hon börjat vakna för dagen.



Det låter bra 😊 Skönt att medicinen funkar! Får jag fråga vilken du äter? Eller är det för något fysiskt? (Du behöver verkligen inte svara om du inte vill såklart 😊)

Har fått konstaterat förlossningsdepression.. behandlingen jag får åt KBT. Även om det aldrig funkat på mig tidigare så tänkte jag att jag ger det en chans. Dock verkar det inte hjälpa så bra nu heller.
Får ju tydligen inte gå hos BVCs psykologer eftersom jag varit aktuell inom psykiatrin tidigare, enligt den vikarierande sköterskan i somras i alla fall. Vår ordinarie trodde inte det var omöjligt ändå så jag ska ta det en vända till. Tror bara jag behöver älta och ventilera..

@Whirlie , vågar nog inte läsa länken. Tror jag bli mer rädd. Men det var ändå lite trösterikt det du skrev. Sen får jag nog leva med rädslan. Önskar den inte var så förlamande bara :(
Jag har problem med återkommande depressioner sen många år. Står nu på Sertralin sen 1,5-2 år tillbaka. Stod innan det på citalopram.
 
Jag har problem med återkommande depressioner sen många år. Står nu på Sertralin sen 1,5-2 år tillbaka. Stod innan det på citalopram.

Ah, det är samma här. Aktuell inom psykiatrin sen 13 års ålder.
Citalopram åt jag senast. Är inne på att börja med medicin igen men är lite rädd då jag fått mycket biverkningar och att bebis ska påverkas.
Märks det nåt på din bebis?
 
Ah, det är samma här. Aktuell inom psykiatrin sen 13 års ålder.
Citalopram åt jag senast. Är inne på att börja med medicin igen men är lite rädd då jag fått mycket biverkningar och att bebis ska påverkas.
Märks det nåt på din bebis?
Ingenting. Inte i början heller (läst att de kan få problem med ryckningar, andning osv i början), trots att han var tidig.
 
@Linn-Nora
Alltså, den är väldigt bra och förklarar sakligt bakgrunden till råden.

Det jag tänker att man kan hoppa över är differentialdiagnos och det som kommer efter checklista anamnes. Texten vänder sig till läkare. Och de delarna handlar om hur de ställer disdnosen när ett barn som drabbats av psd kommer in till t ex akuten. Något vi mammor kanske inte behöver läsa.
 
Har såhär fem månader efter bebis födsel beställt andningslarm. Inatt vaknade jag med en känsla att behöva kolla till bebbe. Hörde inte hennes andetag och kunde inte se någon rörelse, så lade handen på och kände inget. Blev skitskraj och ruskade om henne lite halvförsiktigt. Hon fortsatte sen normala andetag och verkade som vanligt. Vet inte om det var så att hon tog några ytliga andetag och jag därför inte kände något (hon låg på sidan så kände inte på magen med hela handen) men hur som var det tillräckligt för att få mig att känna mig otrygg. Så imorgon kommer förhoppningsvis larmet. Fick bli ett blöjlarm iom att det var kortast leverans (hehe) och hon sover ju lite här o var just nu... Hoppas str jag kan känna lite lugn på nätterna sen, för denna natt känns det inte så.
 
Alltså att Sverige är i omhoppning om guld är så dåligt för min sömn. Lillan somnade för natten vid sex-snåret och kommer nog vakna och ta dag vid fem eller senast sex. Och vakna ngt gånger innan dess.
 
Här är en till som är uppe och går på högvarv nu ;) Men sambon har lovat att ta natten idag då jag tog hela natten igår då han dessutom var rätt kinkig med tanke på febern. Men nu ska jag gå och lägga mig, barnloppis väntar imorgon :up:
 
Här är en till som är uppe och går på högvarv nu ;) Men sambon har lovat att ta natten idag då jag tog hela natten igår då han dessutom var rätt kinkig med tanke på febern. Men nu ska jag gå och lägga mig, barnloppis väntar imorgon :up:
Skönt att höra att jag inte är ensam. Vi ska på utflykt med korvgrillning i morgon. Hoppas på fint väder och inte alltför blåsigt.
 
Sådär, andningslarm på plats! Känns skönt även om det blir lite krångel inatt eftersom vi måste byta blöja (inte ens strl 4 håller hela natten..:meh:)

Har också försökt kika på VM (hoppningen) men har bara kommit till andra sändningen än så länge. Råkade givetvis se slutresultatet på Instagram men det gör inte så mycket.
 
Vad har ni för täcke till era bebisar? Min dotter har klarat sig med pyjamas och ibland tunn filt. Men i natt tror jag hon frös. Sov oroligt tills jag lade henne under mitt täcke.

Nu bockar vi för övrigt av första förkylningen :meh: Fast än så länge milt. Peppar peppar!
 
Sådär, andningslarm på plats! Känns skönt även om det blir lite krångel inatt eftersom vi måste byta blöja (inte ens strl 4 håller hela natten..:meh:)

Har också försökt kika på VM (hoppningen) men har bara kommit till andra sändningen än så länge. Råkade givetvis se slutresultatet på Instagram men det gör inte så mycket.

Hoppas du kan känna dig lite lugnare 😊
Hur har det gått?
 
Vad har ni för täcke till era bebisar? Min dotter har klarat sig med pyjamas och ibland tunn filt. Men i natt tror jag hon frös. Sov oroligt tills jag lade henne under mitt täcke.

Nu bockar vi för övrigt av första förkylningen :meh: Fast än så länge milt. Peppar peppar!
Sovpåse. Lilla har från Ikea och stora har grobag från Gro company. De är super. Går inte att sparka av eller få över ansiktet.

https://gro.co.uk
 
W har pyjamas och täcke på sig. Sover han i bedsidecribet har han ett ganska litet så det kan faktiskt åka av ibland men i vanliga sängen har han ett vanligt barntäcke och det blir liksom lite tungt så det ligger kvar. Sätter fast det vid fotändan så det inte åker upp :)
 
Här är nätterna stökiga. Varje timme är det något gnyende och gnällande. Märks att han drömmer mycket och separationsångestå på det. Han har en snutte som ofta kan hjälpa honom att somna om, men inatt skulle jag även ständigt buffa honom i rumpan. Jag sov inte så bra själv då. Vi delar faktiskt täcke. Vet att det inte rekomenderas men vi sover ändå så tätt så måste på något sätt säkra mitt täcke och då lägger jag det över hans underkropp och sedan under mitt ben så ingen ände är lös. Vi ligger alltså nära på ansikte mot ansikte så han ligger högt upp i sängen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
108 586
Senast: Lingon
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: Liten
·
Trädgård & Växter Jag tänkte att istället för att skriva om balkonglådor i VGV är det dags för en ny balkongtråd. Jag struntade fullständigt i min...
Svar
15
· Visningar
427
Senast: MJLee
·
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 328
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp