Vårföräldrar 2018 del 3

Nu tänker jag försöka sluta amma på nätterna. Jag är som en napp och det hade väl varit okej, om jag kunnat sova i den ställningen. Men det går verkligen inte.
I natt vaknade jag halv tre och sen dess har jag varit vaken.. så fort jag försöker flytta mig i sovposition när hon snuttat klart (äter inte direkt) så börjar hon tjorva och skruva på sig och sparka på mig.
Tänker ta tag i det när hon är förbi det här språnget.

Idag väckte jag pappan som sover i vardagsrummet vid halv sex för jag kände att nu orkar jag inte själv längre.
Då levererar lillan en bajsblöja som även omfattar rygg och arm (!?!?!?) så det var bara att ta fram badebalja och sanera henne.
Nu ligger jag instängd i sovrummet och borde försöka sova en timme.
Går skitbra 😒
 
Nu tänker jag försöka sluta amma på nätterna. Jag är som en napp och det hade väl varit okej, om jag kunnat sova i den ställningen. Men det går verkligen inte.
I natt vaknade jag halv tre och sen dess har jag varit vaken.. så fort jag försöker flytta mig i sovposition när hon snuttat klart (äter inte direkt) så börjar hon tjorva och skruva på sig och sparka på mig.
Tänker ta tag i det när hon är förbi det här språnget.

Idag väckte jag pappan som sover i vardagsrummet vid halv sex för jag kände att nu orkar jag inte själv längre.
Då levererar lillan en bajsblöja som även omfattar rygg och arm (!?!?!?) så det var bara att ta fram badebalja och sanera henne.
Nu ligger jag instängd i sovrummet och borde försöka sova en timme.
Går skitbra 😒

Låter som ett klokt beslut även om det blir jobbigt en tid. Tar hon napp något eller så?
 
Riktig skitnatt här med. Orkar inte ens försöka analysera varför. Vi delar på nätterna när det är stökigt och det fungerar oftast bra. H behöver fortfarande amma för mat på natten, men fyra-fem timmar klarar han sig utan mat så vi brukar byta vid 02. Inatt sov dock båda barnen dåligt så det blev total pannkaka. Mycket kaffe och låga ambitioner idag.
 
Nu tänker jag försöka sluta amma på nätterna. Jag är som en napp och det hade väl varit okej, om jag kunnat sova i den ställningen. Men det går verkligen inte.
I natt vaknade jag halv tre och sen dess har jag varit vaken.. så fort jag försöker flytta mig i sovposition när hon snuttat klart (äter inte direkt) så börjar hon tjorva och skruva på sig och sparka på mig.
Tänker ta tag i det när hon är förbi det här språnget.

Idag väckte jag pappan som sover i vardagsrummet vid halv sex för jag kände att nu orkar jag inte själv längre.
Då levererar lillan en bajsblöja som även omfattar rygg och arm (!?!?!?) så det var bara att ta fram badebalja och sanera henne.
Nu ligger jag instängd i sovrummet och borde försöka sova en timme.
Går skitbra 😒
Man måste hitta rutiner som funkar utifrån hela familjens väl och ve. Kommer ni ge ersättning istället under natten?
 
Jobbigt, men skönt att ni lyckas hålla upp humöret dagtid ändå.

Det här är tyvärr en ganska stökig tid sömnmässigt, är min erfarenhet. Separationsångest, mer drömmar och så. H har en vakenperiod varje natt. Någon gång mellan 02 och 04. Ofta är han vaken ungefär en timme. Oftast nöjd och jollrar, men ändå. :meh: Har testat att han sover mindre på dagen, nattas senare osv, men han har oavsett svårt att sova. Ja ja, någon gång blir det bättre. :p
Vi har helt okej nätter men separationsångesten nu blir jag galen på dagtid. Kan inte ens gå och hämta nåt i annat rum när hon sitter och leker.

Tror ev att tänder känns av lite också senaste dagarna. De roar sig med att komma upp samtidigt. Nr 4 trängde just igenom, och det ser ut som att 5 och 6 blir de första i överkäken men inte mitt fram.
 
Låter som ett klokt beslut även om det blir jobbigt en tid. Tar hon napp något eller så?
Man måste hitta rutiner som funkar utifrån hela familjens väl och ve. Kommer ni ge ersättning istället under natten?


Hon tar napp dagtid, men när jag försökt på natten blir hon jättearg 😳
Vi får öva helt enkelt!
Vi har köpt ersättning, små tetra bara för att testa. Hon har dock inte varit så duktig på att ta flaskan. En gång har vi lyckats. Sen är hon ju inte hungrig på natten heller som jag upplever det. Utan mer snuttig.
Kanske ska börja sova med heltäckande, nytvättad tröja?
 
Vi har helt okej nätter men separationsångesten nu blir jag galen på dagtid. Kan inte ens gå och hämta nåt i annat rum när hon sitter och leker.

Tror ev att tänder känns av lite också senaste dagarna. De roar sig med att komma upp samtidigt. Nr 4 trängde just igenom, och det ser ut som att 5 och 6 blir de första i överkäken men inte mitt fram.

Känner igen det där med separationsångesten, den är verkligen enorm just nu. H ska helst vara i famnen konstant, men sele köper han inte utan typ hänga på höften och flaxa. Min kropp är trött. :meh:
 
Hon tar napp dagtid, men när jag försökt på natten blir hon jättearg 😳
Vi får öva helt enkelt!
Vi har köpt ersättning, små tetra bara för att testa. Hon har dock inte varit så duktig på att ta flaskan. En gång har vi lyckats. Sen är hon ju inte hungrig på natten heller som jag upplever det. Utan mer snuttig.
Kanske ska börja sova med heltäckande, nytvättad tröja?

Det enda som dämpat snuttighen hos oss är att jag sover i annat rum. Storasyster var snuttigare än H var. Inte hjälpte det heller att sluta amma henne, då skulle hon ha flaskan varannan timme istället. Åt på natten tills hon var över 2 år. Får se hur det blir med H framöver. Jag ser fram emot att ha två barn över 2 år, mycket blir lättare då.
 
Hon tar napp dagtid, men när jag försökt på natten blir hon jättearg 😳
Vi får öva helt enkelt!
Vi har köpt ersättning, små tetra bara för att testa. Hon har dock inte varit så duktig på att ta flaskan. En gång har vi lyckats. Sen är hon ju inte hungrig på natten heller som jag upplever det. Utan mer snuttig.
Kanske ska börja sova med heltäckande, nytvättad tröja?

Vår lilla vill inte ha bröstmjölk eller ersättning i flaska. Men välling och vatten fungerar utmärkt av ngn anledning. Kanske kan testa välling om det andra inte går?
 
Tittar in från kaoset här hemma!

Vi sålde ju vårt hus, och har nu flyttat ut och in i ett nytt tillfälligt boende tills dess att vårt nya hus står klart (i början av april!). Och herregud så slitigt det här varit den senaste månaden!

Sixten sover fortfarande skitdåligt, och har gjort sen i juli - vaknar uppemot 10-15 gånger per natt! Och dessutom supersvår att få att sova ordentligt på kvällarna - sover en timme och är sedan vaken och gnäller fram till 22.. innan nattjorvet sätter igång 🙈 Jag och sambon hinner knappt umgås eftersom en av oss måste lägga dottern och den andra tjorva med Sixten i flera timmar..

Dottern har galen separationsångest och kan gråta sig genom hela dagar, Sixten gråter och skriker och gnäller den mesta av sin vakna tid om jag är med honom - med alla andra är han nöjd.. (Kul att vara föräldraledig..)

Får absolut inget gjort och är som ett vrak, men har lyckats klara första urvalsprovet till en utbildning jag sökt och ska göra nästa prov nästa vecka! Alltid något! :D
 
Det enda som dämpat snuttighen hos oss är att jag sover i annat rum. Storasyster var snuttigare än H var. Inte hjälpte det heller att sluta amma henne, då skulle hon ha flaskan varannan timme istället. Åt på natten tills hon var över 2 år. Får se hur det blir med H framöver. Jag ser fram emot att ha två barn över 2 år, mycket blir lättare då.
Vår lilla vill inte ha bröstmjölk eller ersättning i flaska. Men välling och vatten fungerar utmärkt av ngn anledning. Kanske kan testa välling om det andra inte går?
@Linn-Nora jag sov också i annat rum när jag skulle sluta nattamma sonen. Han var äldre men slutade vakna helt på nätterna då.

Det kanske inte dags att testa välling då :) Hoppas hon gillar det. Gröt är totalt ointressant.. Och sova i olika rum låter som en bra taktik :) Frågan är bara hur hon ska nattas. Ammar till sömns och sen vaknar hon så fort jag går. Selen funkar bara om hon sitter framåtvänd.. men det är väl bara att vagga och vandra ed henne för pappa. Ändå hög tid att han lär sig natta kan jag tycka.

Nu är jag iväg och ska få håret fixat. För första gången på månader! Sen början av april.
Har svindåligt samvete, såklart 🙄 Blir borta i tre och en halv timme typ. Har ammat så mycket jag kunnat och erbjudit bröst, och hon har sovit 50 minuter sen hon vaknade i morse. Har mjölkat ur och vi har ersättning hemma. Dock tar hon inte flaska så lätt men vi har en tillmarätningskopp.
Så jag har gjort vad jag kunnat. Men ändå känns det jättehemskt att jag ska vara borta så länge. Mina bröst är ju hennes tröst och mat och allt..
Inser ju att det är mina känslor som ställer till det mer än hennes. Men ändå. Känner mig som en jätterolig mamma :(

Samtidigt så vet jag att hon är med sin pappa och de måste få lära sig tillsammans hur de klarar stunder utan mig. Men ändå... Usch!
 
Det kanske inte dags att testa välling då :) Hoppas hon gillar det. Gröt är totalt ointressant.. Och sova i olika rum låter som en bra taktik :) Frågan är bara hur hon ska nattas. Ammar till sömns och sen vaknar hon så fort jag går. Selen funkar bara om hon sitter framåtvänd.. men det är väl bara att vagga och vandra ed henne för pappa. Ändå hög tid att han lär sig natta kan jag tycka.

Nu är jag iväg och ska få håret fixat. För första gången på månader! Sen början av april.
Har svindåligt samvete, såklart 🙄 Blir borta i tre och en halv timme typ. Har ammat så mycket jag kunnat och erbjudit bröst, och hon har sovit 50 minuter sen hon vaknade i morse. Har mjölkat ur och vi har ersättning hemma. Dock tar hon inte flaska så lätt men vi har en tillmarätningskopp.
Så jag har gjort vad jag kunnat. Men ändå känns det jättehemskt att jag ska vara borta så länge. Mina bröst är ju hennes tröst och mat och allt..
Inser ju att det är mina känslor som ställer till det mer än hennes. Men ändå. Känner mig som en jätterolig mamma :(

Samtidigt så vet jag att hon är med sin pappa och de måste få lära sig tillsammans hur de klarar stunder utan mig. Men ändå... Usch!

Har hon någon ”snutte”? Det kan hjälpa att ha en sak hon finner tröst och närhet i.

Och har ni testat att söva henne sittandes på pilatesboll med henne i famnen? Fungerat väldigt bra på båda våra barn.
 
Det kanske inte dags att testa välling då :) Hoppas hon gillar det. Gröt är totalt ointressant.. Och sova i olika rum låter som en bra taktik :) Frågan är bara hur hon ska nattas. Ammar till sömns och sen vaknar hon så fort jag går. Selen funkar bara om hon sitter framåtvänd.. men det är väl bara att vagga och vandra ed henne för pappa. Ändå hög tid att han lär sig natta kan jag tycka.

Nu är jag iväg och ska få håret fixat. För första gången på månader! Sen början av april.
Har svindåligt samvete, såklart 🙄 Blir borta i tre och en halv timme typ. Har ammat så mycket jag kunnat och erbjudit bröst, och hon har sovit 50 minuter sen hon vaknade i morse. Har mjölkat ur och vi har ersättning hemma. Dock tar hon inte flaska så lätt men vi har en tillmarätningskopp.
Så jag har gjort vad jag kunnat. Men ändå känns det jättehemskt att jag ska vara borta så länge. Mina bröst är ju hennes tröst och mat och allt..
Inser ju att det är mina känslor som ställer till det mer än hennes. Men ändå. Känner mig som en jätterolig mamma :(

Samtidigt så vet jag att hon är med sin pappa och de måste få lära sig tillsammans hur de klarar stunder utan mig. Men ändå... Usch!
Njut hos frisören! Hög tid för mig att klippa mig också... Känner igen det där med dåligt samvete, blir alltid lite stressad men samtidigt bra att pappa/partner och barn får egentid. Hoppas det går bra :)

Vincent (storebror) somnade också alltid med amning. Började ge välling och sambon "liggammade"/flaskade när han skulle lära sig söva honom. Det var också först då han kunde börja söva om. Det gjorde vi ett tag innan jag slutade amma på natten, mest för att det i vårt fall hade olika syften.
Elvira somnar även hos sambon utan mat, hon har inte behov av att snutta sig till sömns (eller ja, nappen är minst lika bra) på det sättet.
 
Det kanske inte dags att testa välling då :) Hoppas hon gillar det. Gröt är totalt ointressant.. Och sova i olika rum låter som en bra taktik :) Frågan är bara hur hon ska nattas. Ammar till sömns och sen vaknar hon så fort jag går. Selen funkar bara om hon sitter framåtvänd.. men det är väl bara att vagga och vandra ed henne för pappa. Ändå hög tid att han lär sig natta kan jag tycka.

Nu är jag iväg och ska få håret fixat. För första gången på månader! Sen början av april.
Har svindåligt samvete, såklart 🙄 Blir borta i tre och en halv timme typ. Har ammat så mycket jag kunnat och erbjudit bröst, och hon har sovit 50 minuter sen hon vaknade i morse. Har mjölkat ur och vi har ersättning hemma. Dock tar hon inte flaska så lätt men vi har en tillmarätningskopp.
Så jag har gjort vad jag kunnat. Men ändå känns det jättehemskt att jag ska vara borta så länge. Mina bröst är ju hennes tröst och mat och allt..
Inser ju att det är mina känslor som ställer till det mer än hennes. Men ändå. Känner mig som en jätterolig mamma :(

Samtidigt så vet jag att hon är med sin pappa och de måste få lära sig tillsammans hur de klarar stunder utan mig. Men ändå... Usch!
Man vänjer sig. Jag kan fortfarande tycka det är lite jobbigt om sambon berättar att liten varit ledsen, men han fixar det utan mig (både sambon och liten :D).
Att skaffa häst nu var bland det bästa vi gjort för pappas anknytning till sonen.
 
Har hon någon ”snutte”? Det kan hjälpa att ha en sak hon finner tröst och närhet i.

Och har ni testat att söva henne sittandes på pilatesboll med henne i famnen? Fungerat väldigt bra på båda våra barn.

Tyvärr har hon inte det.. eller, det är väl jag ;)
Pilatesboll var bra tips! Tack!
Jag tror att vi mest bara måste sätta igång och försöka. Just nu gör vi det mest enkla ;)

Njut hos frisören! Hög tid för mig att klippa mig också... Känner igen det där med dåligt samvete, blir alltid lite stressad men samtidigt bra att pappa/partner och barn får egentid. Hoppas det går bra :)

Vincent (storebror) somnade också alltid med amning. Började ge välling och sambon "liggammade"/flaskade när han skulle lära sig söva honom. Det var också först då han kunde börja söva om. Det gjorde vi ett tag innan jag slutade amma på natten, mest för att det i vårt fall hade olika syften.
Elvira somnar även hos sambon utan mat, hon har inte behov av att snutta sig till sömns (eller ja, nappen är minst lika bra) på det sättet.

Tack! Njöt, och stressade inte alltför mycket. Fick rapporter hemifrån om att allt gick bra. Tror det var bra för henne och pappan att vara själva också 😊
Ska se till att de får mer tid själva. Så dumt att hon vägrar flaska bara.. men koppmatning hade funkat hyfsat 😊

Man vänjer sig. Jag kan fortfarande tycka det är lite jobbigt om sambon berättar att liten varit ledsen, men han fixar det utan mig (både sambon och liten :D).
Att skaffa häst nu var bland det bästa vi gjort för pappas anknytning till sonen.

Du har ju rätt 😊 De måste ju få försöka fixa det själva. Jag måste nog släppa kontrollen ;)
Själv sålde jag just min häst, men det var mest ekonomiskt motiverat, annars kan jag tänka mig att det är bra 😁
Hur går det med ponnyn?



Jag blev i alla fall fin i håret! Även om jag nojjar att det kanske var dumt att färga håret nu när jag ammar.. alltid är det nåt :/
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 329
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
14
· Visningar
996
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 629
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp