Vårföräldrar 2018 del 3

Ja, det har ju hållit på i en månad de här katastofnätterna! Det sätter sina spår! I helgen ska vi iväg och bo på hotell, utan båda barnen! Det är firmafest på sambons jobb, och de bjuder! Alla är peppade på fest- jag är mest sugen på att sova och äta frukost ostört! :bump:

Du får råka bli "sjuk" när ni kommit fram så du måste stanna på hotellrummet hela kvällen och natten :p

Här har vi det också lite kämpigt pga. förkylningen. Spelar ingen roll hur mycket vi använder nässugen det verkar finnas oändligt med snor. Dessutom är de nästintill omöjligt att använda den nu då han vet vad som gäller när den kommer fram. Blir till att sova i vagnen idag igen för han kan fortfarande inte ligga ner, men han vaknar hela tiden ändå :banghead:
 
Hon utreddes grundligt utan något egentligt svar, så antagligen omogen tarm. ”helt normalt, ge plommonpuré sa BVC” vi gav orimliga mängder plommonpuré, sedan lactulos. Till slut fick vi remiss och då fick vi bra hjälp! Fördelen denna gång är väl att vi skulle kräva remiss mycket tidigare. Men jag hoppas såklart den lilla oron är obefogad. Fick nyligen 5 kg plommon av en granne, så vi har ju plommon att prova med i alla fall. :p

Aha, knepigt att det inte gav några ledtrådar. Håller tummarna för att lillebror slipper mer problem.
 
Har bestämt mig för att testa mjölkfritt kommande veckorna. Får se om bebis blir mindre snuvig och hyn blir bättre. Vet inte om hon reagerade på gröten igår eller om det bara sammanföll, men hon är röd och irriterad i hårbotten sen igår fm. Har själv inga allergier så det visade sig vara något utav en utmaning att hitta rätt i matbutiken imorse. Snacka om att många alternativa ”mjölk”drycker är sötade!
 
Har bestämt mig för att testa mjölkfritt kommande veckorna. Får se om bebis blir mindre snuvig och hyn blir bättre. Vet inte om hon reagerade på gröten igår eller om det bara sammanföll, men hon är röd och irriterad i hårbotten sen igår fm. Har själv inga allergier så det visade sig vara något utav en utmaning att hitta rätt i matbutiken imorse. Snacka om att många alternativa ”mjölk”drycker är sötade!

Tänk på att du måste äta mjölkfritt flera veckor för att kunna utvärdera resultatet. Du kanske vet, men tänker att jag säger det så du inte ger dig in i projektet i onödan.:)
 
@Sedna Vad härligt att han bajsade! :up: Vi kör mjölkfritt en månad till att börja med, jag läste om att det var en rimlig prövotid. Stämmer det med de fakta du har?
 
Lillan fick förresten sin första ridtur idag! Lånade en snäll liten minishettis som hon fick skritta några meter på. Lyckades få på hjälm t.o.m (två lager mössor under med ändå hehe)! Mest ville hon dock böja sig framåt för att få tag i lite päls att smaka på;):love:
 
@Sedna Vad härligt att han bajsade! :up: Vi kör mjölkfritt en månad till att börja med, jag läste om att det var en rimlig prövotid. Stämmer det med de fakta du har?

En månad låter rimligt. På den tiden borde ni märka skillnad om det är det. Men om jag förstått saken rätt är det inga tydliga och uttalade besvär hon har? Vill minnas att det sägs ta ca 2 veckor innan bröstmjölken är säkert fri från mjölkprotein och sedan ca 2 veckor till innan barnets symptom kan förväntats ha upphört. Ungefär så.
 
Du får råka bli "sjuk" när ni kommit fram så du måste stanna på hotellrummet hela kvällen och natten :p

Här har vi det också lite kämpigt pga. förkylningen. Spelar ingen roll hur mycket vi använder nässugen det verkar finnas oändligt med snor. Dessutom är de nästintill omöjligt att använda den nu då han vet vad som gäller när den kommer fram. Blir till att sova i vagnen idag igen för han kan fortfarande inte ligga ner, men han vaknar hela tiden ändå :banghead:

Haha! Jag var på väg några gånger, men kom i säng först vid 00.30! Var ju så förvanskat trevligt att träffa tjejerna från förra firmafesten! Förvånansvärt pigg idag trots mycket vin. Men SÅ SKÖNT att få sova ostört! Vaknade 07.45 och var utvilad trots att det blev sent!

Nu laddar vi om för att fortsätta med de jobbiga nätterna - S hade varit lika jobbig med sin farmor som med oss, "skönt" på något vis.. Så vi inte fick höra "nej men han har sovit heeela natten och det har gått sååå bra!" :D

Jobbigt med förkylningen! Vi har också haft en snorig höst, jättejobbigt! För oss hjälper inte snorsugen så vi bråkar inte med det, brukar spraya lite koksalt istället och då brukar han dra in ordentligt när han blir upprörd och då drar har han ner snoret istället.. 🤭
 
Hon utreddes grundligt utan något egentligt svar, så antagligen omogen tarm. ”helt normalt, ge plommonpuré sa BVC” vi gav orimliga mängder plommonpuré, sedan lactulos. Till slut fick vi remiss och då fick vi bra hjälp! Fördelen denna gång är väl att vi skulle kräva remiss mycket tidigare. Men jag hoppas såklart den lilla oron är obefogad. Fick nyligen 5 kg plommon av en granne, så vi har ju plommon att prova med i alla fall. :p
Var det förstoppning som gjorde att ni fick remiss? Vart? Frågar för en kompis räkning.
 
En månad låter rimligt. På den tiden borde ni märka skillnad om det är det. Men om jag förstått saken rätt är det inga tydliga och uttalade besvär hon har? Vill minnas att det sägs ta ca 2 veckor innan bröstmjölken är säkert fri från mjölkprotein och sedan ca 2 veckor till innan barnets symptom kan förväntats ha upphört. Ungefär så.

Nej inga uttalade besvär. Är dock något jag tänkt på ett tag men eftersom bvc inte delat tanken har det inte blivit av. Men nu testar jag ändå. Finns ju ganska mkt alternativ så en månad ska man väl klara av (även som storkonsument av just mjölk...) Värst blir väl att stå över choklad:nailbiting::p
 
Du får råka bli "sjuk" när ni kommit fram så du måste stanna på hotellrummet hela kvällen och natten :p

Här har vi det också lite kämpigt pga. förkylningen. Spelar ingen roll hur mycket vi använder nässugen det verkar finnas oändligt med snor. Dessutom är de nästintill omöjligt att använda den nu då han vet vad som gäller när den kommer fram. Blir till att sova i vagnen idag igen för han kan fortfarande inte ligga ner, men han vaknar hela tiden ändå :banghead:

Ni kanske redan vet om det här men tipsar ändå, finns någon typ av koksalt-”mist” ( physiomer tror jag den heter) som går att köpa på apoteket som spolar ner snoret istället. Ganska rejält tryck och går fort. Vår tjej har också ledsnat på sugen så nu spolar vi mest bara. Går även om man har en liten spruta. Droppa gör varken till eller från...
 
Nej inga uttalade besvär. Är dock något jag tänkt på ett tag men eftersom bvc inte delat tanken har det inte blivit av. Men nu testar jag ändå. Finns ju ganska mkt alternativ så en månad ska man väl klara av (även som storkonsument av just mjölk...) Värst blir väl att stå över choklad:nailbiting::p

Jag tyckte det var jobbigt till en början, men vande mig rätt fort att laga mjölkfritt hemma. Tyckte det var besvärligt att äta på café/restaurang dock. Hoppas du kommer in i det fort, finns en del bra alternativ. Tyvärr har jag typ glömt vad jag åt. :p
 
Ni kanske redan vet om det här men tipsar ändå, finns någon typ av koksalt-”mist” ( physiomer tror jag den heter) som går att köpa på apoteket som spolar ner snoret istället. Ganska rejält tryck och går fort. Vår tjej har också ledsnat på sugen så nu spolar vi mest bara. Går även om man har en liten spruta. Droppa gör varken till eller från...

Åh tack vilket bra tips, det ska jag kolla upp. Nu är dock bättre med snoret, bara rosslig när han ligger ner. Men kan ju köpa på mig till nästa gång han blir förkyld. Men stackarn hostar fortfarande mycket, igår spydde han två gånger av att han hostade så mycket :(
 
Nej inga uttalade besvär. Är dock något jag tänkt på ett tag men eftersom bvc inte delat tanken har det inte blivit av. Men nu testar jag ändå. Finns ju ganska mkt alternativ så en månad ska man väl klara av (även som storkonsument av just mjölk...) Värst blir väl att stå över choklad:nailbiting::p
Det finns mjölkfri choklad ;) den är inte jättebillig dock. Köpte den rätt ofta när äldsta tösen och sonen var mjölkproteinallergiska. Tack o lov har skiten växt bort så man kan köpa normala saker igen :D
 
Lillan på snart sex månader har börjat fått smaka av oss. Hon sitter nu mera med vid bordet i matstol med Ikeas pyttig-kudde.

Hon tigger mat som en hund. Och när hon får suga på ngt, t ex en bit gurka, grabbar hon tag i handen och håller fast den vid munnen. Så hon får prova vid varje måltid. Inte så mkt av ngt. Men många bäckar små. Hon pruttar rejält, och härom dagen var det lite bönskal i bajset. Lite orolig att hon ska få ont. Men än så länge verkar det funka ok.
 
Tror att denna stämmer ;) La till @Shpongle nu också när vi vet att allt gått bra

31/3- Zata, Pojke, Hjalmar (beräknad 20/3)

2/4- Shpongle
2/4- Mulles_matte, Pojke, Oskar (beräknad 29/3), 3955 g och 53 cm lång
3/4- Sedna, Pojke (beräknad 8/4), 3500 g och 50 cm
13/4 anonymapril, flicka (beräknad 19/4), 3484g och 50cm
13/4 MinIan, pojke (beräknad 10/4), 3775g och 50cm
16/4 Whirlie, flicka (beräknad 21/4), 4030g och 52 cm
16/4 hemlig, pojke Benjamin (akutsnitt pga anemi hos liten, beräknad 29/5 enligt RUL), 2366g och 48 cm
20/4 Jenka, flicka Elvira (beräknad 5/4), 3830g, 52 cm
22/4 Pengy, pojke Walter (beräknad 17/4), 3880g, 53 cm

4/5 Anonymusen, en pojke (beräknad 6/5), 3945 g, 52 cm
8/5 Kaki, en pojke (beräknad 1/5), 3690g 51cm
8/5 Minusgraader, flicka Vera (beräknad 29/4), 3305g , 49cm.
8/5 Lo_, Pojke Vide, 3550g, 50cm
10/5 Iglatjarn, Molly 2890gr, 47cm lång.
10/5 domesticus, flicka Thea (beräknad 11/5),3635 g, 50 cm
17/5 Tingeling84, pojke Melker 2992gr,50 cm. (Beräknad 30/5,igångsatt 17/5)
31/5 Linn-Nora flicka, 51 cm 3000 gram. (Beräknad 25/5)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 718
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 304
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
14
· Visningar
1 002
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 819
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp