Vårföräldrar 2018 del 3

Tror att denna stämmer ;) La till @Shpongle nu också när vi vet att allt gått bra

31/3- Zata, Pojke, Hjalmar (beräknad 20/3)

2/4- Shpongle
2/4- Mulles_matte, Pojke, Oskar (beräknad 29/3), 3955 g och 53 cm lång
3/4- Sedna, Pojke (beräknad 8/4), 3500 g och 50 cm
13/4 anonymapril, flicka (beräknad 19/4), 3484g och 50cm
13/4 MinIan, pojke (beräknad 10/4), 3775g och 50cm
16/4 Whirlie, flicka (beräknad 21/4), 4030g och 52 cm
16/4 hemlig, pojke Benjamin (akutsnitt pga anemi hos liten, beräknad 29/5 enligt RUL), 2366g och 48 cm
20/4 Jenka, flicka Elvira (beräknad 5/4), 3830g, 52 cm
22/4 Pengy, pojke Walter (beräknad 17/4), 3880g, 53 cm

4/5 Anonymusen, en pojke (beräknad 6/5), 3945 g, 52 cm
8/5 Kaki, en pojke (beräknad 1/5), 3690g 51cm
8/5 Minusgraader, flicka Vera (beräknad 29/4), 3305g , 49cm.
8/5 Lo_, Pojke Vide, 3550g, 50cm
10/5 Iglatjarn, Molly 2890gr, 47cm lång.
10/5 domesticus, flicka Thea (beräknad 11/5),3635 g, 50 cm
17/5 Tingeling84, pojke Melker 2992gr,50 cm. (Beräknad 30/5,igångsatt 17/5)
31/5 Linn-Nora flicka, 51 cm 3000 gram. (Beräknad 25/5)

Och Sixten den 14/3! Beräknad 13/3, 52 cm 4225 gr! Gamlingen i gänget! :p
 
Ua på läkarbesöket. Som väntat har han inte gått upp något i vikt (+5 g), men spurtat i lämgd (nu 72cm). Förväntad amningspuckel. BVC slappnar inte riktigt av, trots att hans kurvor följer exakt samma mönster som storasyster. Så blir återbesök för vägning.
 
14/3- Aneeette, Pojke, Sixten (Beräknad 13/3) 4225g och 52cm
31/3- Zata, Pojke, Hjalmar (beräknad 20/3)

2/4- Shpongle
2/4- Mulles_matte, Pojke, Oskar (beräknad 29/3), 3955 g och 53 cm lång
3/4- Sedna, Pojke (beräknad 8/4), 3500 g och 50 cm
13/4 anonymapril, flicka (beräknad 19/4), 3484g och 50cm
13/4 MinIan, pojke (beräknad 10/4), 3775g och 50cm
16/4 Whirlie, flicka (beräknad 21/4), 4030g och 52 cm
16/4 hemlig, pojke Benjamin (akutsnitt pga anemi hos liten, beräknad 29/5 enligt RUL), 2366g och 48 cm
20/4 Jenka, flicka Elvira (beräknad 5/4), 3830g, 52 cm
22/4 Pengy, pojke Walter (beräknad 17/4), 3880g, 53 cm

4/5 Anonymusen, en pojke (beräknad 6/5), 3945 g, 52 cm
8/5 Kaki, en pojke (beräknad 1/5), 3690g 51cm
8/5 Minusgraader, flicka Vera (beräknad 29/4), 3305g , 49cm.
8/5 Lo_, Pojke Vide, 3550g, 50cm
10/5 Iglatjarn, Molly 2890gr, 47cm lång.
10/5 domesticus, flicka Thea (beräknad 11/5),3635 g, 50 cm
17/5 Tingeling84, pojke Melker 2992gr,50 cm. (Beräknad 30/5,igångsatt 17/5)
31/5 Linn-Nora flicka, 51 cm 3000 gram. (Beräknad 25/5)
 
Kom hem med byxblöjor till W och berättade det för sambon. Han svarade att de verkar ju så bra men sjukt jobbigt om han bajsar. Han hade alltså inte förstått att de gick att riva upp på sidan. Ångrar så nu att jag sa hur man gjorde, hur kul hade det inte vart att se första gången han skulle försöka krångla av en blöja med bajs?? :D:laugh: Haha :p
 
Jag tänkte bara skriva att jag är så glad för att ha den här tråden! Inte bara för att skriva av mig ibland och få kloka råd och insikter, utan även för att det hjälper mig att inte stressa över bebis utveckling. Vi har bara varit 3-4 st som träffats i bvc-gruppen på senaste och de bebisarna är tidiga med grovmotorik (kryper nästan, tar sig fram iaf). Och då får jag lite panik att jag kanske inte gör tillräckligt för att uppmuntra. Men här inne är vi så många och det är lite olika åldrar på barnen så det blir lite utsuddat när vem gör vad och hur gammal den är då, inte samma fokus även om det finns tidiga bebisar här inne också. Det är skönt :) tack för att ni skriver!
 
Kom hem med byxblöjor till W och berättade det för sambon. Han svarade att de verkar ju så bra men sjukt jobbigt om han bajsar. Han hade alltså inte förstått att de gick att riva upp på sidan. Ångrar så nu att jag sa hur man gjorde, hur kul hade det inte vart att se första gången han skulle försöka krångla av en blöja med bajs?? :D:laugh: Haha :p
Jag trodde som din sambo och har svurit de gånger sonen bajsat innan han har fått på sig vanlig blöja :o. (Han bajsar i stort sett aldrig på natten så har haft byxblöjor då).
 
Kom hem med byxblöjor till W och berättade det för sambon. Han svarade att de verkar ju så bra men sjukt jobbigt om han bajsar. Han hade alltså inte förstått att de gick att riva upp på sidan. Ångrar så nu att jag sa hur man gjorde, hur kul hade det inte vart att se första gången han skulle försöka krångla av en blöja med bajs?? :D:laugh: Haha :p

Haha! Min man trodde samma 😂
 
Jag tänkte bara skriva att jag är så glad för att ha den här tråden! Inte bara för att skriva av mig ibland och få kloka råd och insikter, utan även för att det hjälper mig att inte stressa över bebis utveckling. Vi har bara varit 3-4 st som träffats i bvc-gruppen på senaste och de bebisarna är tidiga med grovmotorik (kryper nästan, tar sig fram iaf). Och då får jag lite panik att jag kanske inte gör tillräckligt för att uppmuntra. Men här inne är vi så många och det är lite olika åldrar på barnen så det blir lite utsuddat när vem gör vad och hur gammal den är då, inte samma fokus även om det finns tidiga bebisar här inne också. Det är skönt :) tack för att ni skriver!

❤️
Håller med till punkt och pricka!
Utan buke hade jag blivit knäpp!
 
Alltså halleluja! S sov till 07.45 imorse, OCH hade inte "bråkat" med sambon i natt!

TÄNK om det är nu det vänder! Av en slump fick han andra sovstunder igår än de vi testat senaste tiden, och natten var lugn och bebis sov längre än till 06!

Både jag och sambon var utvilade imorse, samtidigt! När det hände senast minns ingen av oss längre.. så jag har firat med att ligga i soffan och göra absolut ingenting mer än att se på serier medan storasyster varit på förskolan!

Idag provar jag att han ska sova samma tider som igår - och håller tummarna för att även denna natt ska bli bra!
 
Kom hem med byxblöjor till W och berättade det för sambon. Han svarade att de verkar ju så bra men sjukt jobbigt om han bajsar. Han hade alltså inte förstått att de gick att riva upp på sidan. Ångrar så nu att jag sa hur man gjorde, hur kul hade det inte vart att se första gången han skulle försöka krångla av en blöja med bajs?? :D:laugh: Haha :p
Varför byxblöjor till så små? Tycker de är behändiga först när de börjar gå på pottan (samma tycker vår förskola). Men jag vet ju att tycke och smak är olika :-)
 
Idag har min bebis sovit totalt 20+30+35 minuter fördelat på hela dagen. Är helt slut. Iofs brukar jag inte sova när hon sover ändå, men det blir i alla fall en paus.
Så nu lurar jag på om jag ska hålla henne vaken till 19 eller låta henne somna en stund. Å andra sidan var hon inte sugen på att somna när jag ammade henne precis.
Hur hade ni gjort?
 
Idag har min bebis sovit totalt 20+30+35 minuter fördelat på hela dagen. Är helt slut. Iofs brukar jag inte sova när hon sover ändå, men det blir i alla fall en paus.
Så nu lurar jag på om jag ska hålla henne vaken till 19 eller låta henne somna en stund. Å andra sidan var hon inte sugen på att somna när jag ammade henne precis.
Hur hade ni gjort?
Följa bebis. Brukar lägga lillan kring 19. Ibland har det blivit redan kl 18 pga lite sömn. Ibland kl 20 pga sen sista tupplur.

Hur mkt sover bebis i vanliga fall? Min har sovit 45 + 25 + 25 + 20 vilket är ganska normalt för oss.
 
Varför byxblöjor till så små? Tycker de är behändiga först när de börjar gå på pottan (samma tycker vår förskola). Men jag vet ju att tycke och smak är olika :-)

Provade byxblöjor på H pga felköp. De får vänta ett tag till, satt inte alls bra. Tycker det är smidigt med byxblöjor när man kan byta stående, men tillsvidare föredrar jag de öppna. Men kan vara skillnad med barn som alltid är påväg någonstans tänker jag. :)
 
Idag har min bebis sovit totalt 20+30+35 minuter fördelat på hela dagen. Är helt slut. Iofs brukar jag inte sova när hon sover ändå, men det blir i alla fall en paus.
Så nu lurar jag på om jag ska hålla henne vaken till 19 eller låta henne somna en stund. Å andra sidan var hon inte sugen på att somna när jag ammade henne precis.
Hur hade ni gjort?

Följer bebis. Nattar för natten mellan 18 och 20 beroende på dagsform. Ibland blir det 3 och ibland 4 sovstunder dagtid. Vi håller inte så hårt på rutiner.
 
Varför byxblöjor till så små? Tycker de är behändiga först när de börjar gå på pottan (samma tycker vår förskola). Men jag vet ju att tycke och smak är olika :-)

Var egentligen bara för att de sålde ut riktigt billigt i vår matbutik, brukar använda "vanliga" blöjor annars. Han har ju egentligen inget behov av byxblöjor just nu :)
 
Varför byxblöjor till så små? Tycker de är behändiga först när de börjar gå på pottan (samma tycker vår förskola). Men jag vet ju att tycke och smak är olika :-)
Jag har också provat byxblöjor pga felköp, inte en chans att jag använder det på O igen den närmaste tiden. Helt hopplöst med en unge som försöker åla iväg direkt och man ska försöka få upp byxblöjan och sen på med vanliga byxor.
Föredrar tejpblöjor alla gånger.
 
Här började morgonen med att W spydde ner sig själv och vår säng. Så min plan att vi skulle ligga och dra oss en stund ändrades till att istället flyga upp. Av med kläder och sängkläder och in i tvätten, tvätta av madrass och barn. Men nu har jag ätit lite frukost och W sitter på golvet och leker med sina leksaker så nu börjar det kännas bra igen :D
 
Jag har också provat byxblöjor pga felköp, inte en chans att jag använder det på O igen den närmaste tiden. Helt hopplöst med en unge som försöker åla iväg direkt och man ska försöka få upp byxblöjan och sen på med vanliga byxor.
Föredrar tejpblöjor alla gånger.

Där grusade du min tanke om att byxblöjor kanske fungerar bättre på barn som alltid är på väg :p. Mina barn är så stillsamma, så jag har aldrig behövt jaga barn under blöjbyten.

H stannar fortfarande där jag lägger honom, i princip i alla fall. Når han inte når något så blir han arg, men att försöka flytta sig själv är för besvärligt. Han blir inte mindre lat av att storasyster gärna räcker honom leksak efter leksak. Jag njuter av att veta var jag har honom. :D
 
Där grusade du min tanke om att byxblöjor kanske fungerar bättre på barn som alltid är på väg :p. Mina barn är så stillsamma, så jag har aldrig behövt jaga barn under blöjbyten.

H stannar fortfarande där jag lägger honom, i princip i alla fall. Når han inte når något så blir han arg, men att försöka flytta sig själv är för besvärligt. Han blir inte mindre lat av att storasyster gärna räcker honom leksak efter leksak. Jag njuter av att veta var jag har honom. :D
Ja alltså, på större barn, som typ 1-2 åringar är byxblöjor oftast bra, men inte till mindre. Enligt mig då :)
Jag hade gärna haft en unge som man inte behövde jaga all dess vakna tid, för min del hade han gärna fått ligga där man lägger honom i ett par månader till :D
Men jag tröstar mig med att hans yngsta syster började åla vid 4 mån, kröp vid 5 och ställde sig mot möbler vid 6,5. Riktigt så illa är inte Oskar än :D
 
Följa bebis. Brukar lägga lillan kring 19. Ibland har det blivit redan kl 18 pga lite sömn. Ibland kl 20 pga sen sista tupplur.

Hur mkt sover bebis i vanliga fall? Min har sovit 45 + 25 + 25 + 20 vilket är ganska normalt för oss.

Ah, i vanliga fall, eller till för nån vecka sen sov hon ofta minst en och en halv timme på förmiddagen och en till två (ibland tre) timmar på eftermiddagen, plus ett kort pass i vagnen. Nu blir det mindre och mindre. Märker ju att hon är trött men varken liggamma eller sängen funkar. En stund i vagnen somnar hon men inte mer än max en halvtimme..
Vet ju att hon somnar förr eller senare. Men ändå.

Följer bebis. Nattar för natten mellan 18 och 20 beroende på dagsform. Ibland blir det 3 och ibland 4 sovstunder dagtid. Vi håller inte så hårt på rutiner.

Brukar natta min bebis vid åtta, men igår somnade hon sju, och sov till åtta i morse. Dock med en vakenstund på grund av blöjbyte i natt. Och amningar då. Men dessa sover hon igenom
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
14
· Visningar
996
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 624
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp