Vårföräldrar 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag varit till barnmorskan, fick veta då att jag hade järnvärdena 25 och 129 sist jag var där. Ska ta nya prover om två veckor. Det är väl ändå inte superkatastrofvärden för en stackars gravid vegetarian? Borde kanske beställa järntabletter dock. Jag har läst en del gott om Innate response järntabletter. Är det någon som har erfarenhet av dem? Funderar på hur stora de är, om jag har någon chans att få ner dem... Jag älskar ju annars blutsaft, både för att det är flytande och för att det är jättegott. :D

Barnmorskan tyckte jag verkade ovanligt lugn, haha! Vet inte om jag kanske bara inte har vett nog att förstå att jag bör vara uppskruvad över vad som händer och kommer hända?

Jag lider med er som har det tufft nu, fy så trist, varför kan det inte bara få vara bra istället, både ekonomiskt och i kroppen!
 
Usch ja, lider med dig och relaterar mycket. :(:heart jag får också såna små sammanbrott lite då och då... sen kanske jag har några bättre dagar där jag accepterar mitt tillfälliga öde och det bara flyter på typ, och så vips så har en vecka till passerat och det är ju upplyftande.

Skönt att du har så bra chefer och klarar att jobba! Här så ska min blygsamma sjukpenning dra runt allt denna månad då mannen har csn och inte får nåt i december... och så måste en bil lagas, och mitt jobb kräver tillbaka hälften av novemberlönen då min hela sjukskrivning registrerades för sent och de betalade ut för mycket... :cry: turligt nog så har vi ju en buffert för sånt här, men det bidrar ju inte till någon allmän munterhet så att säga. (Å andra sidan får jag väl vara glad att det har gått smidigt med min sjukpenning.)
Det är nog en klok strategi, en dag i taget så har det snart gått en till vecka! Låter verkligen inte som ett roligt läge för er, vilken tur att ni har en buffert. Tack för pepp, du har det ju inte heller helt lätt :heart
Åh, men du, det är inte konstigt att det där blir tufft för dig! Du har ont och kan inte alls röra dig ens i närheten av fritt, men trots det jobbar du och ni har en treåring. Klart du får lov att bryta ihop och låta maken avlasta dig utan att för den sakens skull vara en usel mamma :heart

Bra att cheferna kan lösa det så du kan bli hemma och slipper ta dig iväg till jobbet, i alla fall.
Det är ju liksom tufft att vara gravid även utan foglossning, så redan där kvalar du in till berättigade sammanbrott. Jag har ungefär ett i veckan:D
Ja du vet ju också hur det är med den där jäkla foglossningen. Varför kan det inte bara vara rosa fluffiga moln för? ;) hur blev det med sjukskrivning för din del? Tack för pepp till dig med :heart
 
Nu har jag varit till barnmorskan, fick veta då att jag hade järnvärdena 25 och 129 sist jag var där. Ska ta nya prover om två veckor. Det är väl ändå inte superkatastrofvärden för en stackars gravid vegetarian? Borde kanske beställa järntabletter dock. Jag har läst en del gott om Innate response järntabletter. Är det någon som har erfarenhet av dem? Funderar på hur stora de är, om jag har någon chans att få ner dem... Jag älskar ju annars blutsaft, både för att det är flytande och för att det är jättegott. :D

Barnmorskan tyckte jag verkade ovanligt lugn, haha! Vet inte om jag kanske bara inte har vett nog att förstå att jag bör vara uppskruvad över vad som händer och kommer hända?

Jag lider med er som har det tufft nu, fy så trist, varför kan det inte bara få vara bra istället, både ekonomiskt och i kroppen!
Smygläser i graviditetstrådarna då jag är hemma och vabbar min (snart) 2-åring. Men hur som helst, jag åt Niferex när jag var gravid och jag kan typ inte svälja tabletter, men dessa kan man öppna och svälja ”gruset” som är inuti, det var min räddning :)

Bild tagen från fass:
 

Bifogade filer

  • 8F46CB81-C15F-416C-9319-17DFD0499ADB.png
    8F46CB81-C15F-416C-9319-17DFD0499ADB.png
    191 KB · Visningar: 12
Smygläser i graviditetstrådarna då jag är hemma och vabbar min (snart) 2-åring. Men hur som helst, jag åt Niferex när jag var gravid och jag kan typ inte svälja tabletter, men dessa kan man öppna och svälja ”gruset” som är inuti, det var min räddning :)

Bild tagen från fass:

Men det är ju super! Tack för tipset! :up:
 
Mitt Hb-värde var 128 och ferritinvärdet var typ 35 har jag för mig, när prover togs i vecka 12. Jag blev rekommenderad att ta en järntablett varannan dag från och med vecka 20. Är i vecka 18 nu så har inte börjat med det än.

Jag tror att jag har börjat känna lite rörelser! Har i alla fall aldrig känt så innan i magen, som en liten liten buff långt ned på ena sidan när jag ligger ned, speciellt på högersidan. Men jag vågar knappt säga till sambon att jag tror att det är bebisen för vi har inte varit på något ultraljud än, hört något hjärta eller någonting alls så jag vågar ju inte tro att allt bara är bra!

NU tycker jag att magen har börjat växa, jätteskillnad bara på en vecka! Skulle vilja berätta för fler av de närmsta kollegorna innan de hinner före mig men vi har ju aldrig tid att prata med varandra, och när vi väl sitter tillsammans så är det på något jättemöte där massvis med folk jag knappt känner är med. Får halta mig fram ibland p.g.a. (det jag tror är) foglossning och fick ljuga lite för en kollega som frågade idag vad som hade hänt. Sa att jag hade sträckt ryggen. Det var liksom inte läge att berätta i korridoren bland en massa elever. :p
 
Igår var vi på RUL i vecka 20+0. Allt såg bra ut :)

Nu in på andra halvan (om man tror att den kommer i tid vilket jag inte gör). Mår rätt bra förutom en väldigt envis hosta sen två veckor tillbaka, saknar mitt vanliga immunförsvar som brukade minimera sånt.

Vi har hittills inte skaffat en enda sak till den lilla. Får börja kika efter årsskiftet. Det är min man som är mest taggad på att shoppa så han har skrivit ihop det mesta vi ska ha och kikat runt. En hel del kommer vi nog att ärva också.

Kollade på vad som står om föräldrapenningstillägg på jobbet men blir inte riktigt klok på vad som menas med lönebortfall. Är det hela min lön eller differensen mellan min lön och föräldrapenning? Ska iaf få 10% av lönebortfallet i 180 dagar. Är det räknat på hela lönen är det ca 100 kr om dagen och är det på differensen är det ca 20 kr om dagen vilket låter galet lite.
 
Mitt Hb-värde var 128 och ferritinvärdet var typ 35 har jag för mig, när prover togs i vecka 12. Jag blev rekommenderad att ta en järntablett varannan dag från och med vecka 20. Är i vecka 18 nu så har inte börjat med det än.

Jag tror att jag har börjat känna lite rörelser! Har i alla fall aldrig känt så innan i magen, som en liten liten buff långt ned på ena sidan när jag ligger ned, speciellt på högersidan. Men jag vågar knappt säga till sambon att jag tror att det är bebisen för vi har inte varit på något ultraljud än, hört något hjärta eller någonting alls så jag vågar ju inte tro att allt bara är bra!

NU tycker jag att magen har börjat växa, jätteskillnad bara på en vecka! Skulle vilja berätta för fler av de närmsta kollegorna innan de hinner före mig men vi har ju aldrig tid att prata med varandra, och när vi väl sitter tillsammans så är det på något jättemöte där massvis med folk jag knappt känner är med. Får halta mig fram ibland p.g.a. (det jag tror är) foglossning och fick ljuga lite för en kollega som frågade idag vad som hade hänt. Sa att jag hade sträckt ryggen. Det var liksom inte läge att berätta i korridoren bland en massa elever. :p

Spännande med rörelser :love: Jag tror också jag känner något lite smått, men det är ju så himla svårt att placera, och veta vad man ska känna efter när man aldrig varit med om det förut :p

Min mage har också gjort något slags växtspurt senaste veckan, känns bra att det är jul snart (då har vi tänkt kläcka det för våra familjer) för snart går det nog inte att dölja längre :o Jag tänkte sedan satsa på att berätta det på jobbet (och för chefen :nailbiting:) i mellandagarna, då vi bara är några få tappra själar på plats så att jag inte behöver berätta det för så många på en gång :angel: (och dessutom ska jag på RUL i mellandagarna innan jobbet drar igång, så det känns bra att ha sett bebis en gång till innan jag börjar berätta).
 
Alltså jag vet inte om det är för att jag har slappnat av efter att ha sett att det verkligen är något levande i magen men nu kommer det symtom på löpande band :o:D Känner bland annat av foglossning och hur ledbanden sträcks ut när magen växer, för att inte nämna att det är läckage i bh'n när jag tar av den på kvällarna :cautious:
Bästa är dock att jag i lördags kände hur knodden rörde sig där inne för första gången, och sen dess känner jag flera gånger om dagen :love: Det känns som en liten haj simmar runt i magen och ibland stryker längs med väggarna och ibland dunsar rätt in i dom.

Går in i vecka 21 idag om jag inte tänker helt tokigt
 
Det är nog en klok strategi, en dag i taget så har det snart gått en till vecka! Låter verkligen inte som ett roligt läge för er, vilken tur att ni har en buffert. Tack för pepp, du har det ju inte heller helt lätt :heart

Ja du vet ju också hur det är med den där jäkla foglossningen. Varför kan det inte bara vara rosa fluffiga moln för? ;) hur blev det med sjukskrivning för din del? Tack för pepp till dig med :heart
Det blev faktiskt lite lugnare på alla plan, så sjukskrivning kändes inte längre aktuellt! Ja, var är våra fluffiga moln?:D
 
Igår var vi på RUL i vecka 20+0. Allt såg bra ut :)

Nu in på andra halvan (om man tror att den kommer i tid vilket jag inte gör). Mår rätt bra förutom en väldigt envis hosta sen två veckor tillbaka, saknar mitt vanliga immunförsvar som brukade minimera sånt.

Vi har hittills inte skaffat en enda sak till den lilla. Får börja kika efter årsskiftet. Det är min man som är mest taggad på att shoppa så han har skrivit ihop det mesta vi ska ha och kikat runt. En hel del kommer vi nog att ärva också.

Kollade på vad som står om föräldrapenningstillägg på jobbet men blir inte riktigt klok på vad som menas med lönebortfall. Är det hela min lön eller differensen mellan min lön och föräldrapenning? Ska iaf få 10% av lönebortfallet i 180 dagar. Är det räknat på hela lönen är det ca 100 kr om dagen och är det på differensen är det ca 20 kr om dagen vilket låter galet lite.
Du får 10% extra, så istället för att få 80% av din lön (om du tar 7 dagar/vecka) så får du 90%.
Tar du färre dagar får du såklart ut mindre, men du får ersättning för 10% extra av din lön.
 
En liten uppdatering härifrån och en fråga om vadkramp.

Är nu i v. 30+2. Mår överlag jättebra, men känner att jag börjar bli större. Allt ser bra it på kontroller, men jag nojar över att det är en stor bebis. Min mage är inte så stor, men både mamma och min moster har fått barn på runt 5 kilo trots att de inte är överviktiga eller haft diabetes. Min syster väntar barn om en vecka och den är också beräknad bli stor. Eventuellt blir det TUL runt v. 35 för att se storlek.

Utifrån att jag är större är det är svårare att sova bekvämt. Vaknar ofta och har svårt att somna om.

I går var vi på kalas och jag satt stilla typ hela kvällen. I natt vaknade jag av vadkramp och fy fan vad ont det gjorde 😫Dessvärre har jag haft ont i vaden hela dagen. Det gör typ förbannat ont om jag försöker stretcha ut den. Har försökt med massage och foamroller men det hjälper inte. Vad göra? Nån med erfarenhet?
 
En liten uppdatering härifrån och en fråga om vadkramp.

Är nu i v. 30+2. Mår överlag jättebra, men känner att jag börjar bli större. Allt ser bra it på kontroller, men jag nojar över att det är en stor bebis. Min mage är inte så stor, men både mamma och min moster har fått barn på runt 5 kilo trots att de inte är överviktiga eller haft diabetes. Min syster väntar barn om en vecka och den är också beräknad bli stor. Eventuellt blir det TUL runt v. 35 för att se storlek.

Utifrån att jag är större är det är svårare att sova bekvämt. Vaknar ofta och har svårt att somna om.

I går var vi på kalas och jag satt stilla typ hela kvällen. I natt vaknade jag av vadkramp och fy fan vad ont det gjorde 😫Dessvärre har jag haft ont i vaden hela dagen. Det gör typ förbannat ont om jag försöker stretcha ut den. Har försökt med massage och foamroller men det hjälper inte. Vad göra? Nån med erfarenhet?
För vaden - magnesium tabletter. Hjälpte mig, tog inte bort det helt men till stor del. Märkte skillnad när jag missade ta nån dag.
 
Magnesium hjälper bra mot kramp. I min förra graviditet tog jag en tablett varje kväll, glömde jag vaknade kunde jag räkna med att få kramp på natten.

Vi har alla fått stora barn på min sida av släkten så jag räknade med en stor bebis men hon var en riktig mini på 3,1 kg. Sen har varje barn blivit större och större, nr 4 vägde 4,1 kg. På min mans sida är bebisarna små, hans syster vägde bara 2,3 kg fullgången. Sen behöver inte en stor bebis betyda en tuffare förlossning, många menar att det snarare är tvärtom.
 
För vaden - magnesium tabletter. Hjälpte mig, tog inte bort det helt men till stor del. Märkte skillnad när jag missade ta nån dag.
Magnesium hjälper bra mot kramp. I min förra graviditet tog jag en tablett varje kväll, glömde jag vaknade kunde jag räkna med att få kramp på natten.

Vi har alla fått stora barn på min sida av släkten så jag räknade med en stor bebis men hon var en riktig mini på 3,1 kg. Sen har varje barn blivit större och större, nr 4 vägde 4,1 kg. På min mans sida är bebisarna små, hans syster vägde bara 2,3 kg fullgången. Sen behöver inte en stor bebis betyda en tuffare förlossning, många menar att det snarare är tvärtom.

Hade ni kvarstående smärta efter en kramp? Är det normalt att det sitter i hela dagen? Ska absolut börja med magnesium igen. Får springa iväg till apoteket snarast. Hjälper det även mot muskelstelhet överlag?
 
En liten uppdatering härifrån och en fråga om vadkramp.

Är nu i v. 30+2. Mår överlag jättebra, men känner att jag börjar bli större. Allt ser bra it på kontroller, men jag nojar över att det är en stor bebis. Min mage är inte så stor, men både mamma och min moster har fått barn på runt 5 kilo trots att de inte är överviktiga eller haft diabetes. Min syster väntar barn om en vecka och den är också beräknad bli stor. Eventuellt blir det TUL runt v. 35 för att se storlek.

Utifrån att jag är större är det är svårare att sova bekvämt. Vaknar ofta och har svårt att somna om.

I går var vi på kalas och jag satt stilla typ hela kvällen. I natt vaknade jag av vadkramp och fy fan vad ont det gjorde 😫Dessvärre har jag haft ont i vaden hela dagen. Det gör typ förbannat ont om jag försöker stretcha ut den. Har försökt med massage och foamroller men det hjälper inte. Vad göra? Nån med erfarenhet?
Jag är i vecka 38 och har haft ganska lindrigt med vadkramper denna graviditet, jag minns att det var värre förra gången, men häromnatten hade jag en. Ganska lindrig just då men gjorde ont en hel dag efter, precis som du beskriver. Ytterligare en dag senare var smärtan som bortblåst, tack o lov. Hoppas ditt släpper lika fort!
 
En liten uppdatering härifrån och en fråga om vadkramp.

Är nu i v. 30+2. Mår överlag jättebra, men känner att jag börjar bli större. Allt ser bra it på kontroller, men jag nojar över att det är en stor bebis. Min mage är inte så stor, men både mamma och min moster har fått barn på runt 5 kilo trots att de inte är överviktiga eller haft diabetes. Min syster väntar barn om en vecka och den är också beräknad bli stor. Eventuellt blir det TUL runt v. 35 för att se storlek.

Utifrån att jag är större är det är svårare att sova bekvämt. Vaknar ofta och har svårt att somna om.

I går var vi på kalas och jag satt stilla typ hela kvällen. I natt vaknade jag av vadkramp och fy fan vad ont det gjorde 😫Dessvärre har jag haft ont i vaden hela dagen. Det gör typ förbannat ont om jag försöker stretcha ut den. Har försökt med massage och foamroller men det hjälper inte. Vad göra? Nån med erfarenhet?

Har också haft ordentliga vadkramper ett par gånger. Har känts som träningsvärk dagarna efteråt. Tycker det hjälper att komma ihåg vit-/mineraltabletterna. Har också märkt att om jag börjar känna en kramp komma, så slutar den om jag reser mig och sätter foten i golvet.
 
Jag är i vecka 38 och har haft ganska lindrigt med vadkramper denna graviditet, jag minns att det var värre förra gången, men häromnatten hade jag en. Ganska lindrig just då men gjorde ont en hel dag efter, precis som du beskriver. Ytterligare en dag senare var smärtan som bortblåst, tack o lov. Hoppas ditt släpper lika fort!
Tack för ditt svar! Vi får absolut hoppas att det släpper inom ett par dagar. Just nu känns hela vaden helt stram som att muskeln är en centimeter kortare än vanligt.
 
Jag skriver också under på magnesium, och lägger till att dricka ordentligt med vatten.

Jag glömde magnesiumtabletterna ett par dagar, och vaknade med en fruktansvärd kramp i utsidan av smalbenet mitt i natten. Släppte inte förrän jag skickade upp maken för att hämta vatten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
10 11 12
Svar
234
· Visningar
15 211
Gravid - 1år Hej! Vi har ju inga barn, men många funderingar. Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
2 892
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
17 18 19
Svar
373
· Visningar
39 464
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp