Varg som tamhund?

Jenka

Trådstartare
Spinoff på en diskussion på ett annat forum.

Hur skulle egentligen en varg vara att ha i fångenskap? Om man bortser från att den är van att leva i det vilda, ta tex en nyfödd valp och föd upp hemma.

Jag kan tänka mig att den skulle kunna ha problem med separationsångest (stark flockkänsla) men de är ju inte avlade varken för att jobba hårt eller kräva hur mycket motion som helst. Vad tror ni?

Jag kan ju tillägga att varken jag eller nån annan har plan på att skaffa varken varg eller varghybrid. Bara jag som får nyfikna funderingar stup i kvarten.
 
Sv: Varg som tamhund?

Svårt att säga.

Våra tamhundar är ju avlade i vårt sällskap i tusentals år, det är inte vargen.
Det är ju en domesticerad art av vargen från början, men det är länge sedan.
 
Sv: Varg som tamhund?

En bekant till mig i USA har en varg. De testade att ha den inne först, men den luktade så illa att det inte gick. Dessutom funkade inte dressyren på den så den mer eller mindre saknar förighet. Istället byggde de en jättestor hundgård till den där den bor numera. De har testat med koppel och det fungerar sådär.

Jag tycker synd om vargen, men samtidigt är den uppvuxen hos dem och vet ingenting annat. Det hade varit annorlunda om man fångat ett vuxet djur. Denna föddes på en djurpark och de fick ta hand om den eftersom mamman dog hastigt och lustigt när den var 4 veckor gammal.

Dessa är bra människor som är väldigt kunniga djurägare. De vet vad de gör och har bra koll på sina djur. De tävlar ganska högt upp i klasserna i agility med sin Jack Russell och med förra hunden som var en border collie tävlade de i vallning mm.
 
Sv: Varg som tamhund?

men de är ju inte avlade varken för att jobba hårt eller kräva hur mycket motion som helst.

Jag tror nog att en vild varg får jobba bra mycket hårdare för födan än en Svensson-hund. :) Framför allt vandrar de riktigt långa sträckor.
 
Sv: Varg som tamhund?

De vargar som är nappade i kolmården skulle inte funka i en vanlig familj. De accepterar att främmande kommer in i hägnet om någon de känner är med. Däremot skulle de inte acceptera om en främmande sa ifrån till dem.
Som Ramona säger så är det svårt med förighet osv.

Även fast den är nappad i fångenskap så saknar den många av de egenskaper som vi avlat fram på våra domesticerade husdjur.

Den varg som är den senaste att döda en människa i Sverige var en "tam" varg.
 
Sv: Varg som tamhund?

det svåraste är nog att de är så rädda. tamhundar, även fega sådana, är väldigt dumdristiga jämfört med vargar. vilda djur överlever inte om de inte är konstant på alerten och uppfattar allt som ett potentiellt hot.
 
Sv: Varg som tamhund?

Jag älskar vargar och läste precis allt jag kom över när jag växte upp. Vad jag har kunnat läsa mig till så är vargen full av rädsla, misstänksamhet, totalt oföriga och har lätt att ta till aggrissivitet! Allt för överlevnads skull!:)
 
Sv: Varg som tamhund?

lånar min egen knapp.

Tack för svaren, intressant. Och ni verkar tänka lite längre än vad jag gjorde :p
 
Sv: Varg som tamhund?

Jag älskar vargar och läste precis allt jag kom över när jag växte upp. Vad jag har kunnat läsa mig till så är vargen full av rädsla, misstänksamhet, totalt oföriga och har lätt att ta till aggrissivitet! Allt för överlevnads skull!:)

Frågade vargvårdaren på kolmården när jag var i hägnet där om just detta och han bekräftade just det du skrev. Dom är alldeles för rädda och har ingen naturlig samarvetsförmåga.

I ett program som gick för ett tag sedan gjorde man ett par experiment på hundar vs vargar. Kontentan var att om hundarna inte kunde lösa en uppgift så vände dom sig tillslut ALLTID till människan för hjälp eller stöd. Vargen (som var mycket van vid människor och uppfostrats ungefär samma som hunden) gjorde aldrig något liknande. Den försökte och försökte, och gav den upp gick den och gjorde annat-i samtliga test.
 
Sv: Varg som tamhund?

Men någon typ av samarbetsförmåga borde de väl ändå ha från flocklivet?
Även om man kanske inte kan använda den praktiskt, iof.

Åh, jag ska till kolmården på söndag :D Skulle vilja gå in till vargarna någon gång men det är rätt kört nu iaf.
 
Sv: Varg som tamhund?

...sen kan tänka mig att man får ett helvete i vargens tonnår/när den känner sig stark nog att kanske till och med ta över som flockledare? :eek: :P

Han, mannen som lever i ett hägn med vargar på nån djurpark (eh..) fick ju snällt överlåta sin plats som alfahanne till en av vargarna. De vargarna är uppfödda på flaska har jag för mig, av honom. Sen har man ju iofs inte tränat dem osm man tränar en hund.
 
Sv: Varg som tamhund?

kl

Snabb fråga, någon som vet hur stor skillnad det är på "tamvargar" (typ djurparker) och vilt levande i storlek?
Man hör ju alltid att vargar är superstora men dom jag sett på bilder från typ kolmården ser inte alls stora ut?
 
Sv: Varg som tamhund?

När du kommer i närkontakt med dem så är de inte så små. Visst det är inga jättar typ GD, men de räcker till. Tassarna är som smärre dasslock ;)

Kan bara säga att vara i varghägnet var en superhäftig upplevelse.
 
Sv: Varg som tamhund?

Jag har träffat en varghybrid (tyvärr :crazy: ), den var mest varg och lite schäfer men såg ut precis som en varg.

Den verkade funka som vilken hund som helst, snäll och go och han hade den lös i skogen. Hade även småbarn.

Tycker dock att det är hemskt fel att ha vargar hemma och inte är det lagligt heller, funderade på att anmäla honom men jag visste varken va han hette eller vad han bodde och hade ingen lust att dras in i det.
 
Sv: Varg som tamhund?

kl

Snabb fråga, någon som vet hur stor skillnad det är på "tamvargar" (typ djurparker) och vilt levande i storlek?
Man hör ju alltid att vargar är superstora men dom jag sett på bilder från typ kolmården ser inte alls stora ut?

Dom är ganska stora. Vinter och sommarpäls spelar nog in en del också.
 
Sv: Varg som tamhund?

Det är nog en ganska vanlig sak att säga om de flesta hundar med lite vilt utseende. Om det verkligen stämmer är en helt annan fråga.

Att vara mest varg och lite schäfer betyder dessutom att det måste finnas en hel linje varghybrider, och att man har hittat en varg som vill para sig med denna. Hm...
 
Sv: Varg som tamhund?

KL!
Som Mulle brukar säga: -Du kan ta hästen från prärien men inte prärien ur hästen!:D
Får väl byta ut "prärien" mot ... ja, "vildmarken" då!
 
Sv: Varg som tamhund?

Det fanns en dansk etolog som gjorde det experimentet på sjuttiotalet (?) och har skrivit böcker om det. Jag minns inte vad hon heter, men vargen hette Simson i alla fall. :) Hon hade en schäfervalp samtidigt och skulle jämföra deras utveckling.

Nu var det länge sedan jag läste en av böckerna, men Simson blev visserligen tam, men han hade ett oerhört rörelsebehov. Dessutom var han nattaktiv. Hans människor fick ägna nätterna åt långpromenader. Trädgården grävde han sönder på nolltid. Han blev tam, och gick att träna lydnad med, även om han var oerhört svårmotiverad. Han lärde sig till och med lite skydds - men gick inte i närheten av figgen om han inte kände denna väl!

All detta var innan han blev två år och helt vuxen. Sen har jag för mig att han kom till ett hägn av något slag, för det gick inte att ha honom som husdjur längre.
 
Senast ändrad:
Sv: Varg som tamhund?

Måste säga att det låter väldigt osannorlikt... Sa han att det var en varghybrid? Eller var det ett egen slutsats? Den såg möjligtvis inte ut så här? Liknande?
Elis.jpg

Tjeckoslovenisk Varghund. HUND. Inte hybrid. Väldigt, väldigt stor skillnad. :)
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp