P

pamina

:mad:
I dag åkte farfar och jagade men sin stövare som heter Klara, när han kom fram till platsen där han skulle jaga släpte han ut Klara och hon började springa omkring och nosa. Han han bara låsa bildörren innan han hörde att Klara skälla, och snabbt blev skallen till riktigt läskiga tjut.. Farfar började springa mot ljudet och plötsligt sprang en varg upp ifrån ett dike (ca TIO meter från bilen), han hörde att Klara låg där och gnydde och när han kollade i diket låg hon där med stora sår på ryggen, strupen, låren lite små sår på huvudet, och blod överallt.. Den dumma vargen hadde anfalt Klara TIO METER FRÅN BILEN.... Farfar har vart hoss vetrinären nu och dom opererat, hon har slangar i såren för dom var så djup.. :mad:

Läste oxå om en familj som hadde hunden lös på gården pga att dom skulle ge några hästar hö, några sekunder efter låg hunden död på gräsmattan för en varg hadde bitit i hjäl den..

Jag tycker att det är vansinne att några i stan sitter och bestämmer att vargen inte får skjutas.. (bara om den anfaller TVÅ TÅNGER).. Det är vi i som får lida av det, dom har inte hundar lr andra djur som bli dödade av vargar... Min kommpis gråhund blev dödad av en varg i höstas... Vart ska det sluta? förut var det alldrig vargar här, nu kan man nästan inte ens ha hunden lös innan det kommer an varg...

Jag tycker att dom kan hålla varg bestånden nere, det börjar bli för mkt nu... :mad:
 
Sv: Varg :(

det är smällar man får ta som jägare....det är inte vargens fel att den beter sig som den gör...vargar bor i skogen, kommer en galen jakthund in på dens revir så händer såna här saker.....att det står en bil i närheten bryr den sig nog inte om....

Jag bor på landet med vargflockar i närheten...jag anser att dom har lika mycket rätt att leva som jag har....

jag blir så trött på folk som tycker att dom "lider" av att det finns vargar....att jakthundar stryker med händer....lika så att dom blir ihjälsparkade av älgar....men inte skriks det om att älgarna skall försvinna ur skogarna...
 
Sv: Varg :(

Jag håller med Martha.
Jag är ingen vargexpert, men vargar försöker ju undvika människor, men anfaller gör de om de känner sig trängde eller liknande. Eller är jag ute och cyklar?
 
Sv: Varg :(

Likaså finns det hundar (eller andra djur) som blivit ihjälsparkade/trampade av hästar. Hur många vill utrota hästarna för det??? Inga??? :confused: Nej, jag tänkte väl det... :smirk:

M. (som inte har något emot vargarna)
 
Sv: Varg :(

Jag håller med martha.
Som jägare i de trakterna där det finns varg måste de ju vara medvetna om risken. det är ju inte första gången det händer att en hund blir biten av en varg.

Men såklart synd om er och om hunden!
 
Sv: Varg :(

Visst är det tråkigt att hundar blir rivna. Det är väl dags att jägarna slutar att jaga med lösa hundar. Hur många jakthundar blir inte ihjälkörda, skjutna av andra jägare. Om det är något bestånd som ska hållar nere så är det jägarnas.

/Natalie
 
Sv: Varg :(

Men en del av problematiken är att en del vargar inte är det minsta skygga, när vargen börjar gå in i tättbebygda områden och röra sig i trädgårdar, ja då handlar det inte längre om att man har lösa jakthundar utan om vanliga gårdshundar som gör sitt jobb med att hålla sitt revir...
En släkting hade sin hund i löplina ute och hörde ett jäkla liv på sin hund, när han tittar utså gör en varg lovar runt hunden med går därifrån när han springer ut...
Så länge det är en frisk flock som har viss respekt för människor och jagar andra vilda djur, ja då ser jag inga större problem med varg, men när de börjar bli totalt orädda och röra sig allt för nära bebodda områden ja då måste man nog fundera på vad man gör.

I kanada där man har fungerande flockar med vargar utan att jägarna ser det som några problem så har man även tillåtelse att skjuta och jaga varg just för att de ska lära sig att hålla sig undan.

Jag ser inte heller någon andledning till att jaga med löshund i ett område där man vet att det finns varg, men vargen ska inte komma så nära som tio meter från en människa utan att fly, det ska inga vilda djur överhuvudtaget...

Sen är det ett extremt löjligt agrument att säga att jakthundar dör ialla fall så det spelar ingen roll... Den tid och de pengar man lägger ner på att träna en jakthund gör att man är ganska aktsam om sin hund, dessutom är det en familjemedlem.
Det är ingen som klagar när jägarna är ute halva nätterna och söker efter påkört vilt tillsammans med sin jakthund, vem ska göra det arbetet om vi ska utrota alla jägare?
 
Sv: Varg :(

Men herregud, vargen drar sig mot bebyggt område för att det finns så mycket jägare i skogen som skjuter deras mat. Det är i alla fall vad jag tror. Jag hade aldrig haft min hund lös i en skog som jag visste att det fanns vargar i. Att vargarna går in i folks trädgårdar tror jag inte är så vanligt, dessutom kanske man ksa fundera på VARFÖR de gör det och inte börja gnälla om att det har gått för långt osv. Att skjutaq vargar visar bara att människan är en varelse som inte kan tänka på andra och bara gör saker för sig själv.
Jag blir så arg när jag hör sånt här. Det är inte vargen som ska hållas ansvarig för det som hände just denna hunden, det är ägaren som inte höll den kopplad/ under uppsikt!
 
Sv: Varg :(

Kanske skulle sluppit vargar i tättbebygda områden om vi slutade att förminska vargarnas revir?! Tycker jättesynd om hunden, det är inte det men vargen tyckte ju som sagt att det var hans skog!
 
Sv: Varg :(

Håller med Martha.

Tycker synd om vargarna som varken får behålla antalet eller sina revir. Genom jägarnas metod att skjuta alfatiken, så splittrar de flocken, som många gånger söker sig ut. De kommer på villovägar och kan till slut hamna i tättbebyggelse.

Låt vargflockarna var och tillåt vissa skrämselskott för att behålla lite skygghet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varg :(

Vargar skall inte vara i tätbebyggt område, men jag tvivlar på att man släpper en jakthund på jakt i tättbebyggt område också..släpper man hunden från bilen så är man troligtvis i skogen....vargen i detta fall blev förmodligen överrumplad..hunden släpptes och vargen reagerade...och stack tydligen när den märkte att det fanns en människa i närheten...

klart det är sorgligt för den som blir av med sin hund, men man kan inte klandra vargen för det...det medför alltid en risk att släppa jakthundar.....det jag retar mig på är hetsen mot just vargen....hur många av jakthundarna blir inte skjutna, överkörda eller spakade...ska man förbjuda bössor, bilar och älgar också då??

Jägarna vil också påstå att det skall skjutas ner älg/rådjursbestånd för dom blir för många...då borde man vara glad om vargen bl a hjälper till att hålla ner beståndet.

Nu vet jag att inte alla jägare avskyr rovdjuren i skogen...men en stor andel gör det.....t ex alla i min by.....
 
Sv: Varg :(

I skogen lyder djurens lagar! det är VI som ska respektera de vilda, inte de som ska respektera oss!
 
Sv: Varg :(

Denna hets mot vargen...och av vilken anledning ? Vargen har sin hemvist i skogen vilket alla är medvetna om och då finns det ingen anledning för oss att störa.Vargar hoppar inte på människor och djur utan anledning och den här vargen befann sig uppenbarligen i en mycket pressad situation. Jägare borde inte låta sina hundar springa vind för våg, under älgjakten har det hänt otaliga gånger att jakthundarna besökt mina föräldrars gård som är en bra bit från jaktområdet så dom vågar knappt släppa ut sina egna hundar av rädsla för detta då ingen av dom tål andra hundar på gården.
Självklart ska man kunna gå i skogen med sin hund men min hund håller sig alltid inom en tiometersradie från mig. Skulle jag veta att dom sett varg i området skulle jag hålla ett extra öga på henne eller ha löplina. Men jag tvivlar att hon bara skulle dra iväg.

Någon sa nåt om att jägarna och deras jakthundar måste finnas för att leta reda på skadat vilt (vid t.ex bilolyckor) och det är väl delvis sant (är inte så insatt) men hundarna behöver ju inte springa lösa. Jag är mycket emot detta då många hundar blir skjutna varje år. För att inte tala om alla djur som blir skadeskjutna av jägare. Här gnäller dom på att björnarna är sååå många och vi måste skjuta av beståndet. Jag har personligen aldrig sett en björn i hela mitt liv så om dom håller på att ta över skogen har jag verkligen missat nåt.

För övrigt så kan jag passa på att rekommendera boken "I vargars närhet" den var hur bra som helst.
 
Sv: Varg :(

det finns bara runt 100 vargar i sverige (2001, 2003 färre p g a tjuvjakt). risken för att man ska råka ut för dem är mycket mycket liten.

jag håller på och gör ett arbete om naturfilm och har kommit över lite material om en man som gjorde en film om svenska, omärkta vargar (möten med varg av ulf jonasson). det tog 4 vintrar och resulterade i 20 vargmöten.

rent spontant kan man tycka att folk i norr borde lära sig ha bättre koll på sina djur, men å andra sidan måste man visa viss förståelse för dem som bor i närheten av vargens område. men å tredje sidan, hur mycket skada kan 100 vargar ställa till med? varför släpper man sina husdjur i områden där det finns varg? borde man inte värna mer om det svenska kulturarvet (där varg ingår)?
 
Sv: Varg :(

****Det är ingen som klagar när jägarna är ute halva nätterna och söker efter påkört vilt tillsammans med sin jakthund, vem ska göra det arbetet om vi ska utrota alla jägare?****


Det kan de som har utbildade hundar på eftersök göra. Man måste inte vara jägare och ha jakthund för att hålla på med sånt.
Jag har gått en eftersökskurs med min gamla hund, och jag jagar inte. Hunden är ingen jakthund heller.
 
Sv: Varg :(

Många skulle nästan betala för att få göra det också...

Vi har stårt beredda i flera år på att få ge oss ut. Men icke. Det ska bara vara samma trötta gubbe som bara klagar hur synd det är om honom...
 
Sv: Varg :(

Jag tänker inte ge mig in mer i diskutionen ang vargar, vi har helt enkelt olika osikter till viss del.
Men ang eftersök så är det bara att anmäla sig till polis och jaktlag att man är beräd att ställa upp när som helst, problemet är bara att det måste vara någon med jaktlicens och vapen som går med för att kunna avliva djuret. Polisen har varken tid eller ens tillåtelse att avliva med sina tjänstevapen.
Problemet enligt polisen, när vi frågade om andra eftersöks ekipage då våran hund var skadad, var att de flesta ville bara hjälpa till med eftersök dagtid och i fint väder... Tyvärr är det sällan då det behövs...
 
Sv: Varg :(

Snurrfian skrev:
Men en del av problematiken är att en del vargar inte är det minsta skygga, när vargen börjar gå in i tättbebygda områden och röra sig i trädgårdar, ja då handlar det inte längre om att man har lösa jakthundar utan om vanliga gårdshundar som gör sitt jobb med att hålla sitt revir...
En släkting hade sin hund i löplina ute och hörde ett jäkla liv på sin hund, när han tittar utså gör en varg lovar runt hunden med går därifrån när han springer ut...

Självklar kommer hunden hålla sitt revir, med all rätt, men å andra sidan, hur vill du att vargen ska reagera när kanske huset är byggt på hans revir? Då är det ju som att ta en bit av vargens revis, och ge till hunden. Klart han blir sur, hade jag oxå blivit!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
2 942
Senast: Fibusen
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 917
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
12 202
Senast: hastflicka
·
Relationer I tisdags natt spårade det ur hemma, som det så ofta gör. Skillnaden var dock att min bror på 13 år även var hemma hos oss denna natt...
Svar
13
· Visningar
2 875
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp