vargar i byn vågar knappt att gå ut.

annie_cool

Trådstartare
Hej jag vet inte vart jag ska lägga denna tråd med mod får gärna flytta den. Men det är så att det går vargar i byn vilket är mycket kusligt har dock inte sett någon men har hört många som har gjort det. För ett tag sedan så var erh en varg på wij trädgårdar här i Ockelbo kommun där jag bor. Jag är rädd att gå ut tänk om man träffar på en varg? De är ju vilda dem ska inte vara så nära oss.
 
Hej jag vet inte vart jag ska lägga denna tråd med mod får gärna flytta den. Men det är så att det går vargar i byn vilket är mycket kusligt har dock inte sett någon men har hört många som har gjort det. För ett tag sedan så var erh en varg på wij trädgårdar här i Ockelbo kommun där jag bor. Jag är rädd att gå ut tänk om man träffar på en varg? De är ju vilda dem ska inte vara så nära oss.
Jag ser rådjur och hjortar nästan dagligen. De är också vilda men är nära oss. Varför skulle en vild varg inte röra sig där den vill?
 
Emellanåt promenerar jag i ett vargrevir med min löst springande hund. Jag är varken rädd för egen del, eller för min hunds skull.
 
Det är ju rätt så öppet här mycket skog finns det omkring oss. För ett tag sedan så var det nån som blev inringad av 7 stycken vargar. Dock så klarar han sig bra men ändå .
 
Hej jag vet inte vart jag ska lägga denna tråd med mod får gärna flytta den. Men det är så att det går vargar i byn vilket är mycket kusligt har dock inte sett någon men har hört många som har gjort det. För ett tag sedan så var erh en varg på wij trädgårdar här i Ockelbo kommun där jag bor. Jag är rädd att gå ut tänk om man träffar på en varg? De är ju vilda dem ska inte vara så nära oss.
Har inte hört något om vilda vargar som anfallit människor... Det händer att dom river tamdjur, men att du skulle bli anfallen för att du ser en varg är tämligen osannolikt. Det är normalt sett väldigt skygga djur som på sin höjd brukar stå och titta en liten stund och sen försvinna iväg.
 
@annie_cool vilda djur finns överallt, de styrs av instinkter. Och vargens instinkter är inte att attackera människor eller de som inte utgör ett hot mot dem, bortsett om de jagar för föda.
Finns inget att vara rädd för, den har säkert funnits där länge utan att du märkt av den, så det är nog ingen större skillnad nu :)
 
Vara rädd, och ha respekt för, är två vitt skilda saker om du frågar mig.
Jag har absolut respekt för vilda djur i naturen. Jag vet hur de förväntas fungera - och jag vet min hund fungerar. Jag är dessutom inte korkad. Detta sammantaget gör att jag är inte rädd att gå och plocka lingon och svamp med min vallhund springandes okopplad runt omkring mig, i norra delen av ett revir i Dalarna.

Så jag håller absolut med dig att vara rädd, och ha respekt för, är två vitt skilda saker.
 
Det otäcka med vargar är, att de jagar och dödar inte bara för att få äta sig mätta. Då skulle de ju inte döda en massa får t.ex. i samma flock, som ju har hänt.
Jag rider inte längre ut ensam i skogen, som jag har kunnat göra de senaste 30 åren.
Här går flera vargar som dödat en kviga och en sällskapshund nyligen.
Skyddsjakt är nu tillåten, så jag hoppas verkligen att vargen eller vargarna blir skjuten (skjutna) så att vi kan känna oss trygga igen.
Vi rekommenderas av Länsstyrelsen att hålla våra hästar inne nattetid. Våra har tidigare gått på lösdrift med fin ligghall, men nu tar vi in dem på nätterna.
Jag varken hatar eller älskar vargar, men jag tycker att de ska hålla sig i skogen långt från bebyggelse. Det är inte naturligt för vargar att vara så oskygga som de är nu.
 
Det otäcka med vargar är, att de jagar och dödar inte bara för att få äta sig mätta. Då skulle de ju inte döda en massa får t.ex. i samma flock, som ju har hänt.
Jag rider inte längre ut ensam i skogen, som jag har kunnat göra de senaste 30 åren.
Här går flera vargar som dödat en kviga och en sällskapshund nyligen.
Skyddsjakt är nu tillåten, så jag hoppas verkligen att vargen eller vargarna blir skjuten (skjutna) så att vi kan känna oss trygga igen.
Vi rekommenderas av Länsstyrelsen att hålla våra hästar inne nattetid. Våra har tidigare gått på lösdrift med fin ligghall, men nu tar vi in dem på nätterna.
Jag varken hatar eller älskar vargar, men jag tycker att de ska hålla sig i skogen långt från bebyggelse. Det är inte naturligt för vargar att vara så oskygga som de är nu.
Får i hägn triggar på samma vis som höns i hönsgård/-hus triggar en räv. Jakten och dödandet görs för att äta sig mätta, men när det finns många byten så triggas dödandet och i det vilda så återvänder vargen och andra djur som följer i dess spår och äter sig mätta i flera dar. En jakt slutar inte alltid med ett fällt byte, så när det finns i överflöd så har de att äta i flera dagar utan att behöva jaga igen. Inget rovdjur jagar hela tiden, är det mätt så finns ingen anledning att förfölja och döda ett djur, är det hungrigt är jakten för att äta sig mätt. Jämför med en flock lejon på savannen, bytesdjuren kan lugnt gå och beta i närheten när lejonen inte jagar.

En hund i ett fårhägn dödar inte av hunger utan på trigger, men den enda lustmördaren är människan. Där har du den verkligt otäcke och onaturligen jägaren, den som dödar för nöjet och trofén och inte för maten. Ej att sammanblanda med de vettiga jägare som varken är rovdjurshatare eller som dödar av nöje.
 
Du behöver inte vara rädd för vargarna.
Att vargflocken "omringade" mannen som fick punktering beror antagligen på att vargar av naturen är nyfikna djur. Det är inte så troligt att de tänkte anfalla, utan de var nog bara nyfikna.

Det är extremt sällsynt att människor blir dödade av vilda vargar. Visserligen har v i en större vargstam i Sverige nu än vi haft på länge, men vargattacker mot människor händer ändå i stort sett aldrig.

Däremot är det förstås bra att ha respekt för vargen och till exempel tänka på var man släpper sin hund lös, om man har hund. Om det känns tryggare för dig kan du kanske ta med en kompis på promenad, eller ha med mobilen så kan du spela hög musik OM du skulle se en varg och vill skrämma bort den. Då drar den sig nog tillbaka.
 
Är inte särskilt orolig för vargen så länge den är vild. Om människor väsnades och skrämmer iväg vargen varje gång den närmar sig så lär den sig undvika människan.
Men inte sällan så är man tyst för man vill fota eller filma eller annan anledning. Nä skräm iväg så fort den syns så håller den sig undan.

Rolle
IpL
 
Jag går själv i skogen med min chihuahua lös, har alltid gått i skogen och aldrig träffat på ett vilt djur! Jo en ren som kom springande förbi mig men den var halvtam.... Eller halvvild :p

Jag pratar högt och ser till att föra oljud när jag är i skogen för att skrämma iväg vilda djur. Är dock mer rädd för att träffa på vildsvin eller älg i skogen än varg! Älg är jag otroligt rädd för och har stor respekt för dom! Dom är inte att leka med!

Under min uppväxt var vi ibland tvungen att kolla så det inte var några älgar ute när vi gick till skolan på morgonen, dom gick gärna in i byn åt åt på nätterna och försvann när folk började röra på sig. Jag har blivit jagad av älgar ett flertal ggr och det är en skräckfylld flykt från gigantiska djur som lätt har ihjäl en människa om dom vill.

Så sjung, för liv, vara högljudd mm så ska du se att du inte kommer att träffa på en varg!
 
Jag menar förstås när du går i vargrevir.
Å fan. Det kunde jag inte ana mig till. :eek:

Ditt första inlägg var så tramsigt självhävdande att det gav intryck att du helt saknade respekt.
Men om det skulle råka vara helt sant då?
Det är betydligt större chans att jag som människa ute i skog och mark skadar mig på annat sätt, t.ex trampar ned i ett hål och bryter benet, än att jag blir skadad av en varg - även om jag befinner i ett vargrevir.
Och min hund är inte en stövare eller terrier eller liknande, utan en mycket okaxande vallhund, vars egenpåtagna huvuduppgift är att se till att jag kommer hem igen - så hon blir genuint olycklig om hon inte har mig på synhåll.

Jag är mycket mer uppmärksam - för hennes skull - när jag går i mina hemtrakter som är vildsvinsmarker, än uppe vid fäboden. Även om vi rör oss på samma otvugna sätt. Vildsvin skadar hundar på ett betydligt mer seriöst sätt än varg. Eller för all del, dödar.


Och om jag verkligen ska oroa mig för min hunds skull, då ska jag se till att hon inte vistas där det finns trafik. Det är ungefär 100 gånger vanligare att en hund blir dödad på väg, än att en varg når samma slutresultat.
För egen del skulle siffrorna bli oändliga, då det inte dödats någon människa i skog och mark i Sverige av varg på nästan 200 år, medan trafiken har tagit några fler än så.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 225
Senast: Whoever
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 238
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 238
Senast: lilstar
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2
Svar
27
· Visningar
1 025
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp