Vargar i Europa.

landsbygdsbo

Trådstartare
De flesta länderna inom EU har idag starkt växande vargbestånd, tom. Danmark har idag varg inom sina gränser.

Positivt? Javisst!

Ju mer varg vi har i det tätt befolkade hjärtlandet av EU, ju mer folk kommer att engagera sig i frågan och ju mer kunskap kommer att finnas hos allmänheten.

Jordbrukets strukturrationalisering + den ekonomiska situationen i många länder har gynnat vargens etablering då landsbygden avfolkats och tamdjuren låsts in i mjölk, kött o äggfabriker.

Men nu dyker vargen upp "hemma hos" folk sas. Då börjar man fundera, då upplever allt fler det folket i glesbygderna känt till sedan länge.

En vargetablering kostar. I livskvalitet, i pengar och i en begränsning av rörelsefrihet för människa och hennes husdjur.
Nu är ju biltrafiken så tät i storstadsområdena kring Ruhr och andra centra så vargen kommer nog inte att bilda några större bestånd där. Men, och det är det intressanta, i de områden där stadsbefolkningen rastar sig själva och sina hundar, där är biotopen ypperlig. Gott om vilt, lite trafik och skogen avverkas inte utan sköts för att växa och dö i syfte att hålla en naturlig mångfald av växter och djur.

Ska bli intressant hur inställningen gentemot detta vackra och intelligenta rovdjur ser ut om 10 år runt om i de europeiska storstäderna.

Som exempel, när de första vildsvinen dök upp i Berlin för många år sedan sågs de som ett pittoreskt och trevligt inslag av naturmupparna där. Idag har inställningen vänt till det diametralt motsatta......;)
 
Sv: Vargar i Europa.

Känner du dig aldrig tjatig? Denna skivan har ett hack, känns det som.
Kan du inte inse att inte alla delar din syn på djur och natur? Sluta med din tjatiga skrämselpropaganda, typ "vi som lever i verkligheten med vargar i farstun som måste försvara oss mot stadsbor som vill tvinga oss och våra barn att bli uppätna i trädgården".
Förslag på lösning för dig som är så rädd för naturen: flytta till tätort.
 
Sv: Vargar i Europa.

Känner du dig aldrig tjatig? Denna skivan har ett hack, känns det som.
Kan du inte inse att inte alla delar din syn på djur och natur? Sluta med din tjatiga skrämselpropaganda, typ "vi som lever i verkligheten med vargar i farstun som måste försvara oss mot stadsbor som vill tvinga oss och våra barn att bli uppätna i trädgården".
Förslag på lösning för dig som är så rädd för naturen: flytta till tätort.
Är du släkt med min granne?
Han säger nämligen alltid samma sak.
"-Känner du dig aldrig tjatig?"
När jag argumenterar emot honom...han är sverigedemokrat..
Så nej jag känner mig inte tjatig, jag uppmanar ju bara folk att skapa sig en egen mening och inte svälja andras....:D:D

Men för att återgå till vad jag skrev..har du källa för ditt påstående "-Sluta med din tjatiga skrämselpropaganda, typ "vi som lever i verkligheten med vargar i farstun som måste försvara oss mot stadsbor som vill tvinga oss och våra barn att bli uppätna i trädgården"?

Eller är det , det sedvanliga påhittade dravlet som både du och min granne verkar ha förkärlek till?
 
Senast ändrad:
Sv: Vargar i Europa.

En vargetablering kostar. I livskvalitet, i pengar och i en begränsning av rörelsefrihet för människa och hennes husdjur.
Begränsning av människans rörelsefrihet?

Nej nu blir det lite väl mycket Rödluvan här känner jag. Att du inte vågar gå ut i vargskogen får stå för dig, många i glesbygderna har inga problem med det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vargar i Europa.

Begränsning av människans rörelsefrihet?

Nej nu blir det lite väl mycket Rödluvan här känner jag. Att du inte vågar gå ut i vargskogen får stå för dig, många i glesbygderna har inga problem med det.
Naturligtvis begränsas inte en vuxen människas rörelsefrihet av att det finns varg i området där hon brukar vistas.

Men, kopplar du ihop denna människas rörelsefrihet med att människan i fråga vill ha sin hund med sig och att hunden ska få vara lös...då dyker där plötsligt upp begränsningar.

Samma sak gäller naturligtvis om man är van att ha små-krittren (getter eller får) ostängslade kring tunet..då innebär ju en etablering av varg en begränsning.

Men det är inte det intressantaste i kråksången. Att vargen nu etablerar sig i stort sett hela Europa gör att dess status som hotad art kommer att försvinna. Att de regler som vi ska anpassa oss till vad det gäller förbud att begränsa vargetableringar istället kommer att , från Brüssel, ändras till att begränsa antalet vargar. Pga av tycket från allmänheten i de befolkningstäta tunga regionerna i central o Nordeuropa. Och då man neröver har betydligt fler vilda o 1/2 vilda hundar som är ute dygnet runt så lär både antalet vargdödade hundar och varg/hundhybrider öka. Vilket kommer att spä på aversionen ytterligare.

Men det viktigaste är ju trots allt att folk själva bildar sig en uppfattning och inte sväljer andras:D
 
Sv: Vargar i Europa.

Jag tycker vargdiskussionen är underhållande :) Jag får många goda skratt när jag läser varghatare och vargkramares argument.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp